בעקבות האירועים הביטחוניים: פיצוי לעסקים בענפי האירועים והמסעדות ביישובי ספר

ועדת הכספים אישרה תקנות הכוללות מתווה פיצויים לעסקים בענפי האירועים והמסעדות ביישובי ספר בגין ביטול אירועים עקב הנחיות פיקוד העורף וקלקול חומרי גלם • עפ"י המתווה, העסקים יוכלו לדרוש פיצויים בגין נזקים אחרים שנגרמו להם בשל הפסקת פעילות של 24 שעות

תושבים תופסים מחסה בזמן אזעקות באשקלון / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
תושבים תופסים מחסה בזמן אזעקות באשקלון / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ד') פה-אחד את תיקון לתקנות הפיצויים הכולל מתווה פיצויים לעסקים בענפי האירועים והמסעדות ביישובי ספר ונותן מענה למאפיינים הייחודיים של ענפים אלה.

בהתאם לתיקון, עסקים בענפים אלה ביישובי ספר יהיו זכאים לפיצויים בגין ביטול אירועים עקב הנחיות פיקוד העורף וקלקול חומרי גלם. על-פי המתווה שהושג, העסקים הנכללים בהגדרה יוכלו לדרוש פיצויים בגין נזקים אחרים שנגרמו להם בשל הפסקת פעילות של 24 שעות.

"יישובי ספר" הם אותם יישובים ששר האוצר הכריז עליהם, באישור ועדת הכספים, כיישובים שתושביהם ובעלי העסקים בהם זכאים לפיצוי מהמדינה בשל נזקי מלחמה עקיפים שנגרמו להם, ולא רק הנזקים הישירים שנגרמים לרכוש. נכון להיום מדובר ביישובים המצויים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה.

עד כה, עסקים בענפי האירועים והמסעדנות ביישובי הספר יכלו לדרוש פיצויים בגין נזק עקיף שנגרם להם עקב הפסקת פעילות מלאה של למעלה משבוע ימים. אולם לנוכח המציאות הביטחונית של אירועי הסלמה קצרים ובתדירות גבוהה, עלה צורך לתקן את התקנות לגביהם, כך שיכללו נזקים שנגרמים להם מהפסקת פעילות לתקופות קצרות יותר.

ברשות המסים ובאוצר הבינו כי עסקים אלה חשופים לביטולים של אירועים ולהפחתה משמעותית בפעילותם בעת הסלמה ביטחונית וכן נתקלים בקושי להתאושש כלכלית לנוכח ויתור על צריכתם.

על-פי המתווה החדש, פיצויים לאולמות שמחות, גני אירועים ומוסדות תרבות ופנאי ביישובי ספר, יינתנו בגין נזק ממשי שנגרם בשל ביטול של אירוע או פעילות אצלם, בשל הגבלות של פיקוד העורף וכן בגין נזק ממשי שנגרם להם עקב הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות. פיצויים לבתי אוכל ביישובי ספר יינתנו לאחר הפסקת פעילות של 24 שעות, ולגבי חומרי גלם שהתקלקלו בעקבות המצב הביטחוני לא תידרש הפסקת פעילות.

מדובר בתיקון של תקנות הפיצויים הקיימות ולא בהוראת שעה, ונקבע כי הוראות התיקון יחול החל ממאי 2018 ואילך.

ההסכמות שהובילו לאישור התקנות הושגו לאחר דיונים שנערכו בין רשות המסים וועדת הכספים, בהובלת מנהל רשות המסים, ערן יעקב, ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני. את התיקונים העבירו לוועדה שר האוצר משה כחלון ומנהל רשות המסים.

את הפיצויים משלמת קרן מס רכוש של רשות המסים. התשלום הוא משני סוגים: פיצוי על נזקים ישירים (פגיעות ברכוש) ועקיפים (הפסד ימי עבודה, הפסד רווחים ועוד) שנגרמו כתוצאה ממעשי איבה או פעולות מלחמה שונות.

לאחר האירועים הביטחוניים האחרונים הודיעה קרן הפיצויים כי עובדים המתגוררים באזור הדרום 0-40 ק"מ מרצועת עזה, שנעדרו באירוע ההסלמה האחרון ממקום עבודתם באזור זה בשל הנחיות פיקוד העורף על סגירת מקום העבודה, זכאים לשכר עבור ימי עבודה אלה; והמעסיקים רשאים לדרוש פיצויים מהקרן בגין השכר לעובדים.

נשיא ארגון העצמאים להב, רועי כהן, אמר בהתייחס להחלטת ועדת הכספים של הכנסת כי "אישור הפיצויים לבעלי המסעדות ואולמות האירועים הוא תיקון עיוות שזעק לשמיים ונמשך כשנה וחצי מיותרות. מדינת ישראל חייבת לקבוע אמנה עם אזרחיה, בעלי העסקים שמשלמים לה מסים, שלפיה במקרים שבהם נגרם להם נזק ישיר או עקיף שאינו בשליטתם - היא תצטרך לקחת אחריות ולפצות אותם על נזקים אלה. זה הבסיס לקיום של משק כלכלי בריא ואני מקווה שרשות המסים הפנימה כי יש לתת אמון בציבור בעלי העסקים ולא להפקיר אותם לגורלם".