לידיעת הנוכלים, הבנקים נרדמו

למשטרה אין תקציב לקרוא מודעות, וגם לבנקים אין תקציב? נכון לעכשיו לכל הנוכלים שלום, ואת ההפסדים בנקים למשכנתאות מגלגלים על הציבור הרחב

נוכלות טלפונית / צילום: שאטרסטוק
נוכלות טלפונית / צילום: שאטרסטוק

לפי נתונים שפרסם בנק ישראל, בחודש ספטמבר הציבור נטל משכנתאות חדשות בהיקף של 5.7 מיליארד שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2019 הציבור נטל משכנתאות בהיקף שיא מצטבר של 50.5 מיליארד שקל - עלייה של 16% לעומת שנת 2018.

לפעמים מודעות הרבה יותר מרתקות מכתבות: "עזרה ליורדים עד 100.000 דולר + מקדמה 50%. קונים זכויות בכול המדינה" או מודעה אחרת "מציעים להרוויח בין 3.000 ל 2.000 שקל ביום, תשלום במזומן. קונים זכויות למשכנתא. עוזרים בקבלת הלוואות" וגם "נותנים ערבים לכול מטרות בכול ישראל. מחיר גמיש, הגינות ואמינות. עובדים בשוק כבר 25 שנה. עזרה ליורדים עד 150.000 דולר, משלמים מקדמה 50%"

הרעיון שעומד מאחורי ההונאה פשוט: אנשים שממילא מתכוונים לעזוב את הארץ לא יהססו לקחת הלוואות שונות מהבנקים בישראל, ואז לעזוב בלי לשלם אותן. בתמורה מובטחים להם כמה עשרות אלפי דולרים - תלוי בגודל ההלוואה. מי שנענה למודעה מקבל הדרכה מהנוכל שעומד מאחורי המודעה, לוקח הלוואה מעביר אותה לנוכל ועוזב את הארץ. הוא משאיר מאחוריו חובות כבדים ולא יכול יותר להגיע לישראל.

"תרגילי עוקץ" המבוצעים מול הבנקים מסבים לנוכלים רווחים של עשרות אלפי דולרים לתרגיל, ואילו הסיכון להיתפס קטן עד אפסי. במשטרת ישראל למרות תלונות שהגשנו במשך 27 שנה, לא נעשה כמעט דבר למיגור העבירה. מצד אחד הבנקים קשוחים כלפי משפחות שאיחרו בתשלום משכנתא. מאות מהם נזרקו לרחוב (בגלל חוב של 18.000 שקל מיכאל נכדו של חסיד אומות העולם קונסטנטין סטנצנקו, נזרק לרחוב ) ומצד שני אף אחד לא מטפל בנוכלים.

בזמנו התגלו מקרים בהם שניים או שלושה בנקים מימנו את אותה עסקה; התרמית התגלתה רק לאחר שהנוכל נמלט עם מזומנים בהיקף של פי-שלושה או יותר משווי הנכס. מספרים על מקרה שבו קבלן מכר את אותה דירה 8 פעמים, בכל פעם מול בנק אחר, וכך הגדיל את המימון לו היה זקוק. הדירה נמכרה לעצמו, לאשתו, לקרובת משפחה ולילדיו. הסיפור "התפוצץ" לאחר שאחד הזוגות התגרש, והאישה ביקשה לקבל מחצית מהדירה.

כבר לפני 16 שנה הוקמה ביוזמת משרד האוצר ומשרד השיכון יחידה, שמטרתה הייתה לחקור הונאות של נוכלים בבנקים למשכנתאות. אבי גבאי, דאז סגן בכיר לחשב כללי באוצר, אמר: "חוקרים יבדקו בין היתר מודעות בשפה הרוסית, הקוראות לעולים למכור את הזכאות למשכנתא".

למרות זאת, עדיין מופיעות מודעות של נוכלים והבנקים והאוצר ממשיכים להפסיד מיליונים. במשך השנים, הרווח של הנוכלים רק גדל. עם התייקרות הדירות אפשר לקבל היום מהבנקים משכנתאות הרבה יותר גדולות. כששאלתי קצין משטרה מהיחידה הארצית לחקירת הונאה כלכלית מדוע אתם לא קוראים מודעות של נוכלים בעיתונות ולא עוצרים אותם. קבלתי תשובה מעניינת "אין לנו תקציב לזה". למשטרה אין תקציב לקרוא מודעות וגם לבנקים אין תקציב? נכון לעכשיו לכל הנוכלים שלום, ואת ההפסדים בנקים למשכנתאות מגלגלים על הציבור הרחב.

אני שואל את עצמי מה מרוויחים מזה בבנקים ובאוצר, ולמה הם לא נלחמים בנוכלים? אנחנו משלמים את המחיר, הבנקים שותקים, והנוכלים חוגגים. 

הכותב הוא פעיל חברתי, לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים