גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שרלרואה הבלגית היא כבר לא העיר הכי מדכדכת באירופה

שרלרואה, עיר תעשייה בלגית כושלת, שמחצית מתושביה נטשו אותה והותירו אותה עזובה עם מפעלי רפאים, עברה מהפך ● היא התמקמה בנישת המכוערת המעניינת, ועלתה על מפת התיירות העולמית

מרכז העיר שרלרואה/צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
מרכז העיר שרלרואה/צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

שרלרואה (Charleroi), העיר הגדולה של חבל ואלוניה הבלגי, על גדות הנהר סאמבר, היא עיר שבעת תלאות והשמצות. ה"טלגרף" הבריטי כינה אותה לפני כמה שנים "העיר המדכדכת ביותר באירופה", וסקר שערך עיתון הולנדי זיכה אותה בתואר "העיר המכוערת בעולם". הבלגים נהגו לקרוא לה "שיקגו על גדות הסאמבר", בשל רמת הפשיעה הגבוהה שהייתה בה. מה צריכה עיר אירופית לעשות כדי לזכות בסופרלטיבים האלה?

אז יפהפייה גדולה היא כנראה אף פעם לא הייתה, אבל במשך שנים רבות הייתה שרלרואה עיר תעשייה משגשגת עם 300 אלף תושבים, שרבים היגרו אליה כדי לעבוד בתעשיות הפלדה והזכוכית ובמכרות הפחם שלה. אבל הכול התהפך בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כשכדאיות הייצור ואפשרויות השינוע של התוצרת הלכו ופחתו.

בזה אחר זה נסגרו המפעלים והמכרות. מחצית מאוכלוסיית העיר עזבה, והותירה אחריה הזנחה ופשע. בשנות ה-80 וה-90 היו שיעורי האבטלה והעוני בעיר הגבוהים באירופה. מה שהביא אותנו עכשיו לשרלרואה הוא מהפך עירוני, תרבותי וחברתי, שמתחולל בה בשנים האחרונות ועושה אותה לעיר מפתיעה ושווה ביקור, בפרט למי שמעדיף יעד מעניין על פני יעדי תיירות המיינסטרים.

מהפך עירוני

מרכז העיר קומפקטי ומשתרע על פני כ-20 קמ"ר, מהעיר התחתית אל העיר העילית. בקצה המסלול הזה, על גדות הנהר, מחכה הדובדבן המוזר והבלתי צפוי על הקצפת - טוב, לא ממש קצפת - של שרלרואה. מובילה אותנו לשם מארי-לואיז דה רוק, מורת דרך, במקור מאנטוורפן, שעברה להתגורר בשרלרואה.

מאנטוורפן לשרלרואה?

"זה ההבדל הקטן בין הצפוניים לדרומיים שמוצא חן בעיניי", היא אומרת. "אני אוהבת את הכנסת האורחים של הוואלונים. האנשים כאן ידידותיים, הצפוניים הרבה יותר סגורים ומרוחקים". העיר התחתית מפגינה תנופת פיתוח, ופירות היזמות הפרטית שבאה בעקבותיה בולטים בשטח.

מסעדת L'Atelier de La Manufacture Urbaine (סדנת היצרן האורבני) שבה אנחנו אוכלים צהריים נפתחה לפני שנתיים והיא דוגמה טובה להתחדשות של שרלרואה. זו מסעדה-מבשלת-בירה-מאפיית לחמים, ויש לה גם קפה משלה. המקום סטייליסטי, צעיר ומשלב את המטבח המקומי עם טעמים חדשים ודרישות השוק. אם רוצים להכיר את המטבח של שרלרואה מומלץ להזמין Vitoulets - כדורי בשר עם רטבים שונים, שהם הספציאליטה המקומי.

בדרכנו אל העיר העילית אנחנו עוברים על פני Rive gauche, הקניון החדש, שהפיח חיים במרכז העיר. בנה אותו שלום אגלשטיין, יהודי מאנטוורפן, שפרט לכדאיות כלכלית היו לו סיבות נוספות לפתוח שם קניון. "הוא נמנה עם הילדים היהודים שמצאו מקלט בשרלרואה בימי מלחמת העולם השנייה", מספרת מארי-לואיז. "ילדים יהודים ממקומות שונים בבלגיה הוחבאו כאן במנזרים וחוות בסביבה. פרנסי העיר שילמו בחייהם על שסירבו להסגיר יהודים. עד היום אנשי שרלרואה גאים ברזיסטאנס שלהם".

אנחנו עולים במעלה rue de la Montagne, המחבר את העיר התחתית עם העיר העילית, שהיא הרובע ההיסטורי של שרלרואה. העיר נוסדה ב-1666 על-ידי המלך הספרדי קרלוס השני (מכאן שמה) שנלחם בלואי ה-14 ומנע ממנו לספח את החבל לצרפת. השוני בין שני חלקי העיר ניכר לעין. בתי האר-נובו המוזנחים של העיר העילית הם עדות לחיים הטובים של התעשיינים האמידים שהתגוררו בה בימי תור הזהב של שרלרואה. "אל תתרשמו מהמרפסות ההרוסות האלה", אומרת לנו מארי-לואיז. "כל החלק הזה של העיר, גם הוא בדרך לשיפוץ ויהפוך לרובע סטודנטים".

מפלצות ויפהפיות אסיאתיות

יורדים אל הנהר ואל הדובדבן - אחד המוקדים של ספארי אורבני מעניין שמציעה העיר הזאת. לאורך שתי גדותיו של הסאמבר ניצבים פגרי מפעלים חלודים, אנדרטאות למה שהיה פעם עורק החיים הפועם של תעשייה פורחת. "הנהר הזה הוא ההתחלה והסוף של תעשיית הפלדה של שרלרואה", אומרת המדריכה שלנו. "בעבר היה עורק התעבורה הראשי של תוצרת המפעלים, אבל כשחדלו להיות רווחיים, רצתה המדינה לסגור אותם ולפתח יעדים כלכליים חדשים. עבור הפועלים זו הייתה כמובן מהלומת מוות". על אחד הגשרים מעל לנהר כתב מישהו: "החלומות של המדינה הם הסיוטים שלנו".

מפעל רפאים / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

יש יופי צובט ופוטוגני בכבשני הענק, בגשרים החלודים, בקונסטרוקציות שצמחייה מבצבצת מהן ובצינורות המעוקמים, שמובילים כלום לשום מקום. עם השנים, הפכו המפעלים הנטושים ושכונות הפועלים הישנות של רובע Marchienne-au-Pont לסביבה טבעית לצמיחתו של פרויקט "חלום אורבני", שהזמין אמני רחוב מקומיים ואורחים מארצות אחרות להתבטא על הקירות שעל גדת הסאמבר. הם יצרו סטריפ ססגוני של כארבעה קילומטרים לאורך הנהר, שאפשר לחוות ברגל ואפשר באופניים. לא רק אנחנו מצלמים כאן. גם ברנאר, תושב מקומי שקורא לעצמו "צייד התמונות", מצלם ללא הרף. "הוא מצלם את ההרס של מפעלי הפלדה והוא מודאג", מתרגמת לנו מארי-לואיז.

ציור של אמן רחוב / צילום:  רוני ערן

הציורים על רצועת הקיר בין המפעלים הם פרי עבודתן של שלוש קבוצות שונות של אמני רחוב והם מביעים קשת של רגשות ועמדות. ציוריה של "קבוצת אנטוורפן" ובראשה מתיאס שואנארטס, שחקן ואמן גרפיטי בלגי, מתארים עולם מאושר ויפה, עם נשים אסיאתיות יפות, וכולם חיים יחד בנחת ומפיצים שמחת חיים לכל עבר. הציורים של "קבוצת שרלרואה" מתארים את חיסול מפעלי הפלדה ואת ההשפעה ההרסנית שהייתה לכך על עירם. הנושא שלהם הוא "חלום אורבני", ויש שם מבחר של מפלצות שראשיהם הכרותים של מנהלי המפעלים שנסגרו צפים ביניהן בחלל. הקבוצה השלישית היא קבוצת אמנים גרמנים, שציירה שורת דיוקנאות בשחור-לבן, המביטים בהשתאות על קבוצת שרלרואה ותוהים מה אוכל אותם.

בכל העזובה הזאת של מפעלי רפאים יש שלושה שעדיין עובדים, כמו דופק חלש שעדיין פועם. מארי-לואיז מצביעה על כבשן ענק שלועו פעור אל השמיים. "עכשיו גרים כאן פולשים", היא אומרת. בהמשך הדרך אנחנו מגלים שיש סיור בעיר שכולל גם את ה-squatters של שרלרואה. למה לא מפנים את המפעלים הנטושים? "פינוי ההריסות ופסולת המתכות הספוגה בקרקע הזאת יעלה מיליארדים. גם העירייה וגם בעלי הקרקעות לא מסוגלים לעמוד בזה".

מגדל קירור באחד ממפעלי הרפאים/צילום:  רוני ערן

אמנות הרחוב של שרלרואה לא עוצרת בנהר, ויש לה אבות מייסדים בעלי מעמד לאומי. שרלרואה הייתה אחת הערים החשובות בהולדתו של הקומיקס הבלגי המפורסם. מגזין הקומיקס הנודע Spirou, שהביא לעולם דמויות מיתולוגיות כמו הדרדסים ולאקי לוק, יצא לאור בשרלרואה ב-1938 וגיבוריו מופיעים על קירות ברחובות העיר ובתחנות המטרו הישנות שלה. היה מי שהשכיל למלא בתרבות חללי תעשייה נטושים. מה שהיה בעבר מפעל הפלדה קוקריל הפך ב-2011 ל-Rockerill - חלל אמנות אורבני אוונגרדי, מלא ביצירות עשויות מפסולת חומרי הגלם שיוצרו שם בעבר, שמארח הרכבי מוזיקה עם דגש על פאנק, גאראג', אסיד וטכנו, מופעי תיאטרון ואמנות דיגיטלית.

ארמון אר-דקו בעירייה

עם כל ההייפ הטרנדי הזה של ספארי אורבני, אין לדלג על האוצר הקטן שהותיר אחריו תור הזהב של שרלרואה, שנמצא בתוך בית העירייה. הוא נבנה ב-1936 ומאכלס עושר של פריטי אר-דקו, מגרם המדרגות המפואר ואלמנטים דקורטיביים מרהיבים בשיש שחור וחום, ועד פסלים, מנורות וקישוטי עץ ופליז, שממלאים את האולמות. ממש ארמון העירייה.

כדאי להציץ גם אל אולם הכנסים. קירותיו מכוסים בציורי קיר יפהפיים בסגנון אר-דקו (כנראה של הצייר הבלגי Jos Desmedt), שמתארים פועלים עם כלי העבודה שלהם בפוזות כמעט הרואיות ומבטאים את המעמד המרכזי שהיה לפועלים בעיר ואת השפע הכלכלי של שרלרואה באותם ימים.

בבית העירייה נמצא עוד אוסף מעניין, שקשור להיסטוריה הפועלית של העיר: בובות ענק מהמאה ה-19 של פועלים ובעלי מקצועות שונים, שנוצרו עבור הקרנבל השנתי במחאה על היעדר הזכות להצביע ולהתאגד. אפשר גם לטפס את 275 המדרגות אל ראש מגדל הפעמונים היפה והנחשב (אתר מורשת עולמית של אונסקו) לתצפית על העיר.

אומנות בבית העירייה / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

אם כבר הגעתם לשרלרואה, הנה עוד שלושה אתרים שאסור להחמיץ: מוזיאון הצילום שלה הוא אחד ממוזיאוני הצילום הגדולים והמוערכים באירופה. הוא שוכן במה שהיה בעבר מנזר כרמליתי ויש לו אוסף ענק של 80 אלף צילומים, 800 מתוכם מוצגים בתצוגה.

BPS22, המוזיאון לאמנות של פרובינציית Hainaut, ממוקם בחלל תעשייתי ישן ומציג אמנות פלסטית, צילומים ומיצבים שעוסקים בנושאים חברתיים ובתת-תרבויות אורבניות כמו פאנק וגרפיטי.

Bois du Cazier, היה מכרה הפחם שבו אירע אסון המכרות הגדול בהיסטוריה של בלגיה, שנספו בו 262 כורים. כיום הוא אתר מרשים שמוקדש לשימור מורשת התעשייה.

כותרת דף המידע על שרלרואה באתר לשכת התיירות של חבל ואלוניה אומרת: "שרלרואה - אל תשפוט ספר על-פי הכריכה שלו". הם טועים. לפי הכריכה יש שם פוטנציאל לבסט סלר. 

אומנות בבית העירייה / צילום:  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

עוד בסביבה 

ברדיוס של פחות משעה נסיעה משרלרואה יש כמה תחנות ששווה להתעכב בהן אם אתם באזור. השנה היא "שנת המים" בחבל ואלוניה, וכל מה שקשור למים מתמתג ומשתדרג, בעיקר רשת ערוצי המים של החבל, שכוללת נהרות, תעלות ופרויקטים הנדסיים היסטוריים.

מומלץ להכיר את מעלית הספינות של Ronquires או Strpy-Thieu העצומה (במרחק 30 דקות משרלרואה), שמעלה ומורידה ספינות ומגשרת על הגבהים השונים של נתיבי המים. אפשר גם לעלות על ספינה ולשוט לאורך מסלול ערוצי מים מעגלי.

עוד אתר מים מעניין הוא Lacs de l'Eau de L'Heure, קומפלקס של חמישה אגמים מלאכותיים המשתרעים על פני כשישה קמ"ר (במרחק 40 דקות משרלרואה), מופרדים זה מזה בסכרים ומנוהלים בקפדנות שנועדה לשמר את האיזון האקולוגי העדין שלהם.

סיור מודרך בסכר הגדול Plate Taille חושף פרויקט הנדסי ואקולוגי מרשים, ששיאו בתצפית מפלטפורמת זכוכית בגובה 110 מטר, המשקיפה על פנורמה יפה של האזור. האגמים שוקקים מגוון גדול של פעילויות נופש וספורט מים, וילדים יאהבו את רכבת הקרוניות, שנוסעת סביב האגם הגדול, עיירות בסביבה ופארק שעשועים שופע מתקנים. 

המוזיאון הפרהיסטורי בעיירה Flmalle (במרחק כשעה משרלרואה) הוא תגלית נפלאה, בפרט אם אתם משפחה אינטליגנטית עם ילדים סקרנים. ראשיתו בגלוסקמה (תיבת עצמות) נאוליתית, שנמצאה ב-1908 באחת המערות הפרהיסטוריות הרבות של ואלוניה, ובה שברי חרסים, כלי אבן, שרידי אדם ועצמות ממותה, קרנף, אריה ועוד.

אבל האוסף הארכיאולוגי הוא רק ההתחלה. מטרתו לא רק לגרות את המבקרים להכיר את האדם הפרהיסטורי, אלא גם לחוות אותו ולעורר למחשבה ולשינוי. 12 תחנות חווייתיות פרוסות על פני 300 דונם, כל המדריכים הם ארכיאולוגים, וזה ניכר היטב בהדרכה ובפעילויות. למדנו להדליק אש, להתמודד עם ממותה ולצוד. צעדנו בחושך עם קסדות פנסים במעמקי מערת נטיפים פרהיסטורית. השביל היחפני הציע היכרות ברגליים יחפות עם החומרים שהקדמונים חיו בתוכם והשאירו בהם עקבות - שבבי עץ, מצע עלים, מאובנים ולבה, לעומת מה שאנחנו נשאיר אחרינו על כל המשתמע מזה - משטח צמיגי גומי, פלסטיק ועוד.

בתוך המוזיאון ראינו דברים מדהימים. למדנו איך מטפלים בממצאים ארכיאולוגיים אמיתיים שנחו בתיבות מחלקת השימור והתיעוד. למדנו שהקדמונים האלה היו הרבה יותר אינטליגנטיים ממה שנהוג לחשוב; שלסטריאוטיפ של מר קדמוני, עם אזור החלציים מפרווה ונבוט ביד, אין שחר; ושלפי עצמותיהם של אזרחי עידן הקרח הם חיו חיים שלווים ונטולי מתח. יכולנו להיות שם עוד שעות. אגב, הניסיון להעניק למבקרים חוויה קולינרית פרהיסטורית במסעדת המוזיאון צלח פחות. www.prehisto.museum

מידע מעשי

לינה: מלון Golden Lakes Village , שנפתח בשנה שעברה, הוא אופציה אטרקטיבית ללינה. ועוד אופציה ללינה:

Chteau des Thermes בעיירה Chaudfontaine כשעה משרלרואה. הוא מלון ספא בלב פארק על גדות נחל רומנטי, במה שנדמה כאירופה הלא נודעת, שרגל אדם לבנטיני לא דרכה בה עד שהגענו .

מסעדות: L'Atelier de La Manufacture Urbaine: Rue de Brabant 2. https://www.manufacture-urbaine.com/be/

מסלול הספארי האורבני בשרלרואה: http://walloniabelgiumtourism.co.uk/en-gb/content/charleroi-adventure-city-safari-new-way-discover-city

מוזיאון הצילום: www.museephoto.be

מוזיאון לאמנות של פרובינציית Hainaut: www.bps22.be/en

מכרה הפחם Bois du Cazier: http://www.leboisducazier.be/

עוד כתבות

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום