"להקים משרד ממשלתי לעסקים קטנים ובינוניים"

טלי דביר לבנת (39) היא מנהלת משרד פרסום • "החוק לא דואג לתנאים הסוציאליים של העצמאיים בהמון נושאים" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il

טלי דביר לבנת / צילום: סתיו עזר
טלי דביר לבנת / צילום: סתיו עזר

מי אני?

"טלי דביר לבנת, בת 39, נשואה ואם לשלושה. גרה בתל אביב ומנהלת משרד פרסום".

מה אני עושה?

"אני אשת קריאייטיב, לרוב עובדת עם עסקים קטנים ובינוניים בכל הקשור לעולמות של דיגיטל, פרינט, מודעות, מיתוג ועוד".

איך הגעתי לתחום הזה?

"תמיד כתבתי, ועולמות הקריאייטיב קסמו לי מגיל צעיר מאוד, כך שפתחתי את המשרד בגיל 23. אהבתי את זה שאני יכולה גם ליצור וגם להתפרנס מזה תוך פעילות בעבודה מעניינת. בבוקר אני יכולה לעבוד עם סופרמרקט, בצהריים אני יכולה לעבוד עם קניון ובערב עם חברת אופנה. החירות הזאת והגיוון הזה מאפשרים לי להרגיש פחות עבד בעידן המודרני והקפיטליסטי".

כמה עובדים יש לי?

"אני מעסיקה שמונה עובדים ועוד חמישה פרילנסרים. נוח לי לעבוד עם פרילנסרים כי בתל אביב המשכורות גבוהות מאוד והפרילנסרים מגיעים לרוב מהפריפריה, כך שאני מצליחה להשיג איתם מחירים תחרותיים שמאפשרים לנו לשרוד יותר מול הלקוחות".

מה הקשיים שאני מתמודדת איתם?

"מאד קשה לי לגייס כוח אדם מקצועי, כי מדובר בעובדים שמחפשים את הריגוש הבא. בנוסף לכך, אני מתמודדת עם תשלומי מסים גבוהים מאוד, שהם עושק לכל דבר. בכל פעם כשאני יושבת לכתוב צ'קים למע"מ או למס הכנסה זה גורם לי לרצות לעבוד פחות, כי אני רואה כיצד חברות רב לאומיות שפועלות בתחום נהנות כאן מפטורים מתשלום מסים אבל אוכלות לנו את השוק".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כעצמאית?

"החוק לא דואג לתנאים הסוציאליים של העצמאיים בהמון נושאים. אין לי ימי מחלה, ואם אני חולה - אני יודעת שזה עלול לפגוע לי בעסק. לפני כמה שבועות בתי חלתה ואושפזה בבית החולים, ופעמים רבות נאלצתי לנתק את עצמי רגשית מכל הסיטואציה ולעבוד בשלט רחוק כדי לנהל את העסק".

מה הדבר הדחוף ביותר שהממשלה צריכה לטפל בו?

"למזער את הביורוקרטיה ולצמצם את נטל המס שמוטל על מגזר העצמאיים. יש להקים משרד ייעודי שתפקידו לעודד עסקים קטנים ובינוניים ולחזק אותם. אמנם העסקים הקטנים לא נוצצים כמו ענף ההייטק אבל יש לנו חלק מרכזי בהצלחה של הכלכלה המקומית". 

*תשלומי מע"מ

בעל עסק עצמאי משלם את המע"מ (מס ערך מוסף) ישירות למדינה לצד הגשת דוחות לרשויות המס. גובה המע"מ הוא 17% על כל מוצר או שירות. הצרכנים משלמים את המע"מ על כל מוצר צריכה, שכן המס מגולם באופן אוטומטי בתשלום.