נחום ברנע לנוני מוזס: השעה עצמך מעיסוק בתכני "ידיעות אחרונות"

בעקבות החלטת מנדלבליט כותב ברנע: "העיתון שלנו הוא עיתון חופשי, הוא היה כך גם כאשר נתניהו ומוזס הציעו זה לזה הצעות מגונות. אבל החופש צריך לא רק להיעשות - גם להיראות" • עמותת "הצלחה" למועצת העיתונות: להשעות את מוזס לאלתר

נחום ברנע / צילום: יונתן בלום
נחום ברנע / צילום: יונתן בלום

נחום ברנע, מבכירי העיתונאים בקבוצת "ידיעות אחרונות", קורא הבוקר (ו') מעל דפי העיתון למו"ל ארנון (נוני) מוזס להשעות את עצמו מכל עיסוק הקשור בתוכן בעיתון. זאת לאחר שאמש הודיע היועץ המשפטי אבישי מנדנבליט על החלטתו להעמיד את מוזס לדין באשמת שוחד. במסגרת התיק המכונה תיק 2000 מואשם מוזס כי הציע לראש הממשלה בנימין נתניהו להטות את הסיקור ב"ידיעות אחרונות" לטובתו תמורת העברת חוק "ישראל היום".

"נוני מוזס צריך להדיר את עצמו מכל עיסוק בנושא תוכן ב'ידיעות אחרונות'", כותב הבוקר ברנע. "העיתון שלנו הוא עיתון חופשי, הוא היה כך גם כאשר נתניהו ומוזס הציעו זה לזה הצעות מגונות. אבל החופש צריך לא רק להיעשות - גם להיראות" .

ב"ידיעות אחרונות" התמודדו הבוקר עם אתגר מורכב, בו הם לא רק הכלי המדווח - הם גם מושא הסיקור. ההאשמות נגד מוזס הן חמורות, אולם הוא לא תפס את מרכז העמוד הראשון, שהוקדש באופן טבעי להחלטה להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו על עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. ההתייחסות לכתבי האישום למוזס ולבני הזוג אלוביץ נעשתה בבוקסה קטנה בשער, אולם בהמשך העיתון סוקרו ההאשמות נגדו בהרחבה ובבולטות - לרבות טור הדעה של ברנע.

נדגיש כי צורת סיקור דומה נעשתה גם בעיתונים אחרים. ההאשמות נגד מוזס כבדות-משקל, אך האשמת ראש ממשלה הוא סיפור גדול אפילו יותר, והמשקל שניתן לכך בנראות בעיתונים דומה.

כאמור, ברנע בחר להתבטא באופן פומבי וקרא להשהייתו של מוזס - ולא בפעם הראשונה. קריאה דומה יצאה אמש ממועצת העיתונות, שגם היא דרשה שמוזס ישהה את עצמו. עם זאת, נזכיר כי במקרה של מוזס השעיה אולי תשפר את הנראות של העיתון בעניין האתיקה, אך לא תפתור לגמרי את יכולתו להשפיע, כי מוזס הוא בעל השליטה בעיתון.

בשלב הזה ועד העיתונאים של "ידיעות אחרונות" לא הוציא תגובה רשמית. גם עיתונאים בכירים אחרים לא הסכימו להתבטא באופן פומבי. 

עמותת "הצלחה" למועצת העיתונות: להשעות את מוזס לאלתר

בתוך כך, עמותת "הצלחה" הגישה הבוקר תלונה לבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות, בה היא מבקשת מהמועצה לקבוע כי בעבירות בהם מואשם המוציא לאור של "ידיעות אחרונות" מוזס יש קלון, ולהורות להשעותו מעבודתו העיתונאית לאלתר וכן לפעול לכך שיחדל מלכהן בכל תפקיד אחר הנוגע לעיתון, לרבות חברות בדירקטוריון החברות השונות בקבוצת "ידיעות אחרונות".

במכתב התלונה כותב היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", עו"ד אלעד מן, כי מוזס משמש כעורך האחראי של "ידיעות אחרונות", ולמעשה מדובר בדמות העיתונאית הבכירה ביותר בעיתון. "עובדות כתב האישום, כפי שפורטו בו באריכות, מגוללות מסכת אירועים הממחישה בבירור את הקלון למקצוע העיתונות העולה מהעבירות והמעשים המיוחסים למר מוזס", נכתב במכתב התלונה.

עו"ד מן מזכיר כי על-פי תקנון האתיקה, עיתונאי שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה פלילית, בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות ידון בעניינו ויקבע אם יש בעבירה המיוחסת לו קלון למקצוע העיתונות. "קבע בית הדין לאתיקה כי באותה עבירה יש קלון למקצוע העיתונאות, יהיה רשאי לחייב את העיתון להשעות את העיתונאי מעבודתו העיתונאית במידה הראויה, כפי שיקבע בית הדין לאתיקה על-פי העבירה ועל-פי מכלול הנסיבות, וזאת עד להכרעת הדין הסופית". 

גילוי מלא: "גלובס" חבר במועצת העיתונות ומתחרה של "ידיעות אחרונות". בשבוע שעבר טענה יו״רית גלובס אלונה בר און במכתב גלוי כי מועצת העיתונות ״אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו", בין היתר על רקע ממצאי חקירות נתניהו ויחסיו עם מו״ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס ובעלי וואלה לשעבר שאול אלוביץ'. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אנשי העסקים ארנון (נוני) מוזס, שאול ואיריס אלוביץ' הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.