גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תבינו, עובדים זה לא רק שכירים

החובה לשלם לעובדים שכר נמצא בהסכם הקיבוצי ובחוק ההגנה על העובדים לשעת חירום, וגם בו עובדים = שכירים. יש מספר גדל והולך של עובדים במתכונת עבודה חדשה, עצמאית

שוק העבודה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
שוק העבודה / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

ימי ההסלמה הביטחונית והדיונים על פיצויים הוכיחו עד כמה השיח על עובדים הוא עדיין על עובדים שכירים בלבד. הגיע הזמן להגדיר מחדש את חוקי המגן על עובדים כך שיכללו את כל צורות העבודה החדשות.

אחת מתוכניות הבוקר ברדיו שלחה אותי לכתוב את הטור הזה, כשברקע קולות היירוט של כיפת ברזל, ממש בתוך שידורי "החיסול וההסלמה". רזי ברקאי ראיין את עו"ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי עבודה במשרד העבודה והרווחה, בנושא של תביעת פיצויים בגין הנזקים שנגרמו מאובדן יום העבודה.

אלא שבמקום לדבר על עובדים, הם דיברו על שכירים. כל הדיון נסוב על האופן שבו יפוצו המעסיקים בגין השכר שהם מחויבים לשלם לשכירים שלא הגיעו ליום העבודה שבוטל, בהנחיית פיקוד העורף. הבסיס החוקי לדיון הזה, החובה לשלם לעובדים את השכר, נמצא בהסכם הקיבוצי ובחוק ההגנה על העובדים לשעת חירום, וגם בו עובדים = שכירים. אף אחד, אף אחד לא שאל ולא ענה ואפילו לא הזכיר את העובדה שעובדים במדינת ישראל, כמו בשאר העולם, הם אינם מילה נרדפת לשכירים; שיש מספר גדל והולך של עובדים במתכונת עבודה חדשה, עצמאית.

עוד לא ראינו את המילה האחרונה בצורות העבודה החדשות. ספר שיצא בחודש מאי השנה, בשם Ghost Work ("עבודת רפאים"), מכוון זרקור אל אוכלוסיית עובדים חדשה שצומחת מתחת לפני הרשת - האנשים השקופים החדשים שגורמים לרשת להיראות חכמה בעידן שבו המחשבים עדיין לא יודעים לעשות זאת לבד. אלה האנשים שמניעים את הגלגלים של אתרים כמו אמזון, גוגל ואובר. הם מתמללים ומתקנים את טעויות הכתיב בסרטוני הווידיאו, מתייגים את התמונות כדי שנוכל למצוא אותן, משלימים את כל מה שהמכונות כנראה יידעו בעתיד לעשות בעצמן.

מחברי הספר, מרי גריי וסידהארט סורי, טוענים שמה שקראנו לו "כלכלת החלטורה" (Gig Economy), המורכבת מאותם עצמאים ועסקים שמבצעים פרויקטים קצרי טווח דרך פלטפורמות מקוונות, עובר טרנספורמציה נוספת לכיוון עבודת רפאים. זו מערכת עבודה שנמצאת תמיד במצב מוכן לפעולה, והאנשים בה מקבלים על עצמם פרויקטים בהיקפים שונים דרך חברות שמקצות, מתאמות ומשלמות בלי שלקוח הקצה מכיר את העובד או אפילו מתקשר איתו.

לא מפתיע שהמשרות האלה נמצאות מתחת לרדאר של חוקי העבודה. חלקן הגדול משלמות פחות משכר המינימום וללא תנאים סוציאליים או יציבות תעסוקתית, אבל לא כולן. יש כאן גם חברות ייעוץ גדולות שפורסות בעולם רשת של מומחים ופונות אליה בהתאם לצורך של הלקוחות. בכל המקרים נכנסת בין העובד ללקוח מערכת מתווכת שמגדירה את תנאי ההתקשרות, ואלה לא דומים כלל למה שאנחנו מכירים במונחים של תנאי עבודה של שכיר. השאלה המעניינת שהספר מתייחס אליה היא אם זה בהכרח דבר רע.

צמיחה ללא משרות שכירות

זכויות עובדים הן תוספת חדשה יחסית לזכויות האדם. באנגליה, לפני כ-200 שנה, התחילה החקיקה של חוקי המגן על עובדים בהגבלה של העסקת ילדים במפעלים והגבלה על שעות המשמרת. בארה"ב נדרשו עוד מאה שנה לכך, כשהשיח התרחב במסגרת ארגון העבודה הבינלאומי. בישראל נחקקו חוקי מגן רבים מהקמת המדינה, המסדירים יחסי עובד-מעביד. אלה כוללים את חוק שעות עבודה ומנוחה, חופשה שנתית, דמי מחלה, שכר מינימום, פיצויי פיטורים ועוד. החשיבות של מערכות אלה היא עצומה. הן שמרו במשך שנים רבות על זכויות העובדים החלשים אל מול המעסיקים החזקים, וטוב שכך.

אבל התוצאה הישירה של התהליך הזה היא שהעלינו על נס את המשרה המלאה השכירה, וזה מקשה עלינו לראות כעת את הפוטנציאל הטמון ביכולת להביא את האדם הנכון למשימה הנכונה בזמן הנכון. החדשנות שצומחת מעולמות העבודה החדשים פותחת אפשרויות חדשות לאנשים, לארגונים, לתעשיות וגם לכלכלות. חישבו על אוכלוסיות שבעבר הודרו משוק התעסוקה המסורתי בגלל מגדר, מגזר, גיל או אפילו מיקום גיאוגרפי, על אנשים שלא יכלו להיכנס למבנה הקלאסי של משרה מלאה בתקופות חיים או נסיבות או ציפיות חברתיות, וגם על ארגונים שהיו מוגבלים בגלל סביבה, תחום עיסוק ותקציב. השאלה אם ההזדמנות כאן הופכת לניצול אינה קשורה בהכרח לעצם צורות העבודה החדשות אלא לאופן שבו נגדיר מחדש את חוקי המגן על העובדים.

זה לא אומר שפשוט צריך להחיל את החוקים הקיימים גם על עצמאיים, אבל זה גם לא אומר שאפשר פשוט להתעלם ממגזר גדל והולך של אנשים עובדים, שמזינים את צמיחת הכלכלות ולא מכוסים במעטפת הזכויות שנתפרה כאן ב-200 השנים האחרונות. בשנים הקרובות יצטרכו ממשלות וארגוני עובדים להתמודד עם הצורך להגדיר מחדש את חוקי המגן כדי להתאים אותם לעולם שבו חוברים יחד צורך ומי שיכולים לענות עליו. בכוונה אני לא משתמשת במילים "עבודה" ו"עובדים", כדי שלא נתבלבל עם משרה ושכיר. הצורך בעשייה ומי שעונים עליה כוללים את כל מי שמוצאים זה את זה במתכונות שונות של התקשרות לצורכי עבודה. זה יכול להיות חיבור ישיר דרך פלטפורמה כמו הנהג של אובר שעונה על הצורך שלי בהסעה. אבל זה יכול להיות גם חיבור מורכב הרבה יותר בין עצמאי שזקוק לשירותי פרסום, אדמיניסטרציה, ניהול חשבונות וכדומה, וחובר לעצמאי אחר שנותן לו שירותים כאלה. זה יכול להיות אפילו חברת ענק כמו אמזון שזקוקה לרובוטים במחסנים שלה, ובמקום לשכור אנשים ולפתח רובוטים היא פותחת תחרות שנתית ונותנת לקבוצות ברחבי העולם להציע לה פתרונות תמורת תשלום מצוין, שבמקום שכר נקרא פרס.

בכל המקרים האלה, ורבים אחרים, צומחת סביבנו עשייה כלכלית ענפה שלא עושה שימוש במשרות שכירות. התהליך הזה בא לידי ביטוי במה שמוגדר כצמיחה ללא משרות שכירות ( Jobless Growth ). בדוח שפורסם ב-2019 על ידי האו"ם על הכלכלות של אסיה, למשל, נכתב שרק ב-10% מהמקרים צמיחה של התוצר ב-1% יצרה צמיחה של 1% ויותר במשרות. ב-90% מהמקרים, שיעור המשרות שנוצרו היה קטן מהצמיחה בתוצר. כמעט ב-50% מהמדינות כמעט לא נוצרו משרות.

בצד השני של הנתונים האלה אפשר לראות את הצמיחה במספר הלא-שכירים. הם כוללים באופן מסורתי את בעלי החברות והעצמאים, אבל גם יותר ויותר אנשים שמרוויחים באופן מלא או חלקי תמורה על עבודה דרך פלטפורמות שונות, עם או בלי משרה עיקרית. בדוח המגמות ל-2019 של ארגון העבודה הבינלאומי נטען ש-34% מהעובדים בעולם עובדים "על חשבונם" ( On their own account ) בעוד 52% מהעובדים בעולם שכירים. מחקר מכון גאלופ על צורות העבודה החדשות מסכים עם הנתונים שמביאה Upwork זה כבר כמה שנים, ולפיהם בארה"ב כבר אחד מכל שלושה עובדים עובד בצורות עבודה חדשות כעבודה עיקרית. מה שמעניין עוד יותר הוא העובדה שרבע מהם שכירים במשרה מלאה וחצי מהם שכירים במשרה חלקית.

שיטת "העתק והדבק" לא מספיקה

בישראל אי-אפשר באמת לדעת כמה עובדים מתפרנסים גם מעבודה עצמאית בצורותיה השונות. אנחנו יודעים לספור את בעלי החברות, עוסק פטור או מורשה, אבל יש מגזר הולך וגדל של שכירים שעושים עוד משהו. את אלה אנחנו יודעים לספור רק אם הם מדווחים. בישראל יש גם אוכלוסיות גדולות שאנחנו מגדירים "אוכלוסיות שאינן משתתפות בשוק העבודה", וגם לגביהן פתחו עולמות העבודה החדשים אפשרויות פרנסה שאינן משרה אצל מעסיק, ולכן אי-אפשר לזהות את אלה שלא מקבלים תלוש משכורת אבל מתפרנסים דרך הרשת.

סוגיית הדיווח היא סוגיה נפרדת שיש להתייחס אליה, אבל היא מועלית כאן רק בהקשר של הקושי לספור את העובדים שאינם שכירים והצורך להיזהר בהתייחסות למספרים המדווחים בנוגע לאופי העובדים במדינת ישראל. הסוגיה האמיתית העומדת לפתחה של קובעי המדיניות הציבורית, בארץ ובעולם, היא הצורך להגדיר מחדש את זכויות העובדים בתוך השינוי הזה. בהעדר התייחסות לחוקי המגן הרלוונטיים לעולם העבודה החדש, צורות ההעסקה החדשות מאפשרות פגיעה בעובדים החדשים.

במדינות רבות כיום, התגובה האוטומטית היא לנסות לכפות את מבנה העבודה הישן, השכיר, כפתרון לכל מקרה של אי-צדק. ראינו את זה בחקיקה של קליפורניה סביב חברות שירותי הענן דוגמת אובר, ליפט ודומותיהן, שמחייבת אותן להתייחס לעובדים כאל שכירים. אין ויכוח לגבי הצורך לשמור על העובדים, אבל אין ספק שהצורך הזה לא בהכרח עובר דרך אכיפה של צורות העבודה הישנות, המוגנות.

מצד העובדים העצמאים החדשים, התגובה האוטומטית היא לבקש את זכויות השכירים. בשבועות האחרונים הבליח לרגע לחדשות סיפור צמיחתה המטאורי של קבוצת "אני שולמן" בפייסבוק. הקבוצה צמחה בתוך כמה שבועות מאפס ליותר מ-100 אלף איש, סביב שיח על אתגרי העצמאיים העובדים במדינה. ואז, בתוך ההסלמה, גבר השיח סביב חוסר השוויון באופן שבו המדינה מתייחסת לעובדיה, אלה השכירים ואלה שלא.

אנחנו נמצאים בתוכו של שינוי מהותי בעולמות העבודה, שינוי שמפרק את המבנים המסורתיים של כלכלות, תעשיות, ארגונים, מקומות עבודה, וכן, גם את מערכות יחסי העבודה. הכלכלה החופשית יכולה לייצר כאן הזדמנויות, אבל רק מדיניות ציבורית תומכת בעולם העבודה החדש תיתן את היתרון התחרותי למשק. וזה כבר דורש דיון מעמיק שמתחיל בהבנה שעובדים הם לא רק שכירים וממשיך בהתמודדות עם השאלה איך הופכים את זה מחיסרון ליתרון.

הכותבת היא יועצת, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי 

עוד כתבות

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-11% ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה