גדעון סער פנה ליו"ר מרכז הליכוד: כנס את מרכז הליכוד כדי לקבוע פריימריז בזק

לדברי סער, ניתן לקיים פריימריז כאלה תוך כשבועיים • בפנייה הזכיר סער כי בשנת 2002 התקיימו פריימריז, בין רה"מ דאז שרון לשר דאז נתניהו, תוך כשלושה שבועות

ח"כ גדעון סער / צילום: טל שניידר, גלובס
ח"כ גדעון סער / צילום: טל שניידר, גלובס

ח"כ גדעון סער פנה הבוקר (א') ליו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ בבקשה שיכנס את מרכז הליכוד בהקדם לשם קביעת פריימריז מהירים במיוחד, וזאת כדי להספיק לצאת להצבעה תוך כדי תקופת 21 הימים, לפני שתפוזר הכנסת ה-22.

מרכז הליכוד אמור להתכנס ב-5 לדצמבר ופקיעת הכנסת ה-22 תתרחש ב-11 בדצמבר בחצות, ומאותו הרגע על המדינה לקיים מערכת בחירות תוך 90 יום.

סער הדגיש בפנייתו כי בכוחו של מהלך זה למנוע התדרדרות המדינה לבחירות שלישיות מיותרות אותן הגדיר רה"מ בנימין נתניהו רק לפני ימים ספורים כ"טירוף מערכות".

לדברי הודעה לעיתונות ששלח הבוקר (א') סער, ניתן להקים ממשלה עוד בכנסת הנוכחית יש לפעול לסיום המשבר הפוליטי במדינה הנמשך כבר כשנה.

לדברי סער, ניתן לקיים פריימריז כאלה תוך כשבועיים. בפנייה הזכיר סער כי בשנת 2002 התקיימו פריימריז (בין רה"מ דאז שרון לשר דאז נתניהו) תוך כשלושה שבועות כשמספר החברים בעלי זכות הבחירה היה אז כמעט פי שלושה מאשר היום.

סער ביקש מכץ לבוא בדברים עם מנהלת הליכוד לקידום הרעיון באופן מעשי "למען טובת התנועה והמדינה".

ההצעה של ניר ברקת

במקביל לסער, ח"כ ניר ברקת הציע היום הצעה משלו. לפי מכתב שהוא שיגר לנתניהו, ברקת הציע יצירת תפקיד ממלא מקום יו"ר הליכוד בדומה למתכונת האמריקאית של נשיא וסגן נשיא. מטרת יזמתו של ברקת היא למנוע מצב בו יודח נתניהו, באמצעות החתימה של 61 ח"כים, כך "שיודח מנהיג התנועה הנבחר תוך עקיפת מוסדות המפלגה וההליכים החוקתיים הקבועים בחוקת המפלגה ותוך התעלמות מוחלטת מרצון רוב חברי המפלגה".

על פי ברקת תנועת הליכוד חייבת לפעול "לסיכול ניסיונות הפלגנות מבית ומחוץ, לפעול ליצירת המשכיות שלטונית ואופק מנהיגותי למפלגה תוך תמיכה מלאה בראש הממשלה בנימין נתניהו ככל שהחוק והפסיקה מאפשרים, וכן מימוש רצון התנועה והעומד בראשה להקמת ממשלת אחדות לאומית".

ניר ברקת / צילום: איל יצהר
 ניר ברקת / צילום: איל יצהר

לפי הרעיון שלו, ממלא מקום יו"ר הליכוד, יבחר בפריימריז מקרב מתפקדי הליכוד, יוצב במקום שני בליכוד ויכהן בתפקיד בכיר בממשלה.

ממלא המקום יחליף את היו"ר בתקופה של נבצרות: במקרה שיו"ר התנועה ייאלץ לצאת לנבצרות, ויימנע ממנו לכהן כראש ממשלה או להרכיב ממשלב מטעם הליכוד, יהיה מ"מ יו"ר התנועה בעל מלוא הסמכויות והתפקידים המוקנים ליו"ר התנועה והוא יהיה מועמדה לראשות הממשלה או לחילופין להחלפת ראש הממשלה מטעם התנועה בתפקידו כראש הממשלה. ממלא המקום יכהן עד חזרתו של היו"ר או עד הפריימריז הבאים.

ברקת ציין כי בכוונתו להביא את הרעיון לאישור מרכז הליכוד האמור להתכנס ב-5 בדצמבר, "בחירת ומינוי ממלא מקום ליו"ר בעת הזו, תבטיח גיבוי ליו"ר התנועה בנימין נתניהו, תאפשר רציפות שלטונית ואחדות בתנועה במקרה ויידרש מראש הממשלה נתניהו ניבצרות, ותאפשר הקמת ממשלת אחדות לאומית במקביל".

יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ אומר כי קיבל את פניות חברי הכנסת סער וברקת. לדבריו: "אפגש עם ראש הממשלה ויו"ר תנועת הליכוד בנימין נתניהו וביחד נקבל החלטה כאשר רק טובת המדינה והמפלגה לנגד עינינו".

כץ הוסיף לגבי פריימריז לרשימת המפלגה: "כפי שסוכם ביני לבין יו"ר התנועה וכפי שדיווחתי לסיעת הליכוד לפני כשבוע יש לכנס את מרכז הליכוד לטובת ביטול הבחירות לרשימת המפלגה לכנסת. זאת, היות וחברי הכנסת שנבחרו כיהנו בכנסת מעבר ולא בכנסת פעילה".