המעצרים הבאים של רשות המסים: ישראלים שסגרו את חשבונות הבנק לפני שהחלו חילופי המידע עם אירופה

מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בפתיחת הכנס ה-50 של לשכת יועצי המס באילת: "בשבועות הקרובים צפויים מעצרים של ישראלים שלא דיווחו על כספם והכנסותיהם ברחבי העולם"

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: שלומי יוסף

"בשבועות הקרובים צפויים מעצרים של ישראלים שבחרו לא למלא אחר החוק ולא דיווחו על כספם והכנסותיהם ברחבי העולם, גם אם הם סגרו את החשבונות השוויצרים שלהם רגע לפני שהתחלנו לקבל מידע משוויץ. הגענו גם אליהם" - כך אמר מנהל רשות המסים, ערן יעקב, הבוקר (ב') בפתיחת הכנס ה-50 של לשכת יועצי המס, הנערך השבוע באילת.

בשבוע שעבר התפרסמו המעצרים הראשונים שבוצעו בעקבות מידע שהועבר לישראל במסגרת חילופי המידע הנרחבים עם מדינות אירופה. רשות המסים עצרה שלושה ישראלים בחשד לאי-דיווח על חשבונות בנק בחו"ל ועבירות מס נוספות, לאחר ששמם נכלל ברשימה של בעלי חשבונות בנק בחו"ל שהתקבלה על-פי הסכמים וחילופי מידע בין מדינות ורשויות מס באירופה בהתאם לנוהל CRS (Common reporting standerd). מדובר במעצרים הראשונים של ישראלים בעקבות תקנות ה-CRS לאחר שהמידע החל לזרום ביולי השנה אל רשות המסים.

כעת מודיע מנהל רשות המסים, כי מעבר למעצרים נוספים שיבוצעו בעקבות המידע שהועבר במסגרת ה-CRS, וכן מעצרים שיבוצעו בעקבות מידע שהגיע מארה"ב במסגרת חילופי המידע איתם (תקנות ה-FATCA), צפויים בקרוב מעצרים של ישראלים שהחזיקו חשבונות בנק בשווייץ אך סגרו אותם רגע לפני שנכנס לתוקפו מנגנון חילופי המידע עם מדינות אירופה. זאת, לאחר שרשות המסים פנתה לשוויצרים בבקשה כי יעבירו לה מידע גם על ישראלים שסגרו את חשבונותיהם קודם לכניסת חילופי המידע לתוקף.

"אנחנו עומדים לפני סוף שנה ולקראת סיומו של נוהל גילוי מרצון באופן סופי. אפשרנו גילוי מרצון כדי לתת לציבור דרך לגלות את ההכנסות שלא גילה, ולתת לו הגנה מהדין הפלילי, וזה מסתיים בסוף השנה. המסלול האנונימי הסתיים מזמן, וכעת גם המסלול הרגיל מסתיים. לכל אלה שלא בחרו ללכת במסלול הזה ועדיין בוחרים לא לדווח על חשבונות מעבר לים או על הכנסות או בחרו לדווח לנו בחסר - ניתן מענה משמעותי בתקופה הקרובה. היינו בגישת היד המחבקת ונתנו לציבור לגלות לנו ולהגיע אלינו, אבל זה לא לנצח", אמר יעקב.

לדברי יעקב, "יש לרשות המסים מידע רב שהתקבל במסגרת חילופי המידע עם מדינות רבות, קיבלנו את המידעים האלה על בעלי חשבונות ונכסים פיננסיים בחו"ל ומעבר לכך ביקשנו וקיבלנו מידע מהשוויצרים על כל הישראלים שסגרו את החשבונות שלהם ושלהן רגע לפני חילופי המידע. יש לנו את המידע גם על אלה, ובצער רב אני אומר שאנחנו נעשה בשבועות הקרובים מהלכים של מעצרים נגד אנשים שבחרו לא ללכת בדרך הישרה, שבחרו להתחכם , להחביא ולא לדווח. העולם נהיה קטן, גלובלי והנתונים מגיעים".

שמשלם המס כחוק ידע שהוא לא פראייר

יעקב הוסיף, כי "זו הדרך שלנו להתמודד עם ההון השחור ולא רק כדי להעניש את זה שלא מדווח, אלא גם לטובת זה שבוחר לשלם כחוק כדי שמשלם המס כחוק ידע שהוא לא פראייר. הוא עוזר למדינת ישראל, הוא פועל כחוק, ואנחנו גם לצידו. נעשה מהלכים כואבים מול כל אלה שבחרו לא לדווח ולא להשתמש בנתיבים שנתנו להם לדווח כדין. זה מה שיאפשר לנו להוריד את שיעורי המס לכלל הציבור".

יעקב התייחס גם לעובדה ששנת 2019 צפויה להסתיים בגירעון משמעותי, ואמר כי "מאוד פופולרי לומר שב-2019 נחווה גירעון, אבל ההסתכלות צריכה להיות רבת שנים. כלכלת ישראל בחמש השנים האחרונות היא כלכלה חזקה טובה עם נתוני צמיחה של מעל 3% וזו נקודת חוזק במשק הישראלי".

לדברי יעקב, "ההסתכלות על הגירעון צריכה להיות בפרופורציה. מדובר רק בשנה אחת".

עוד הוסיף יעקב, כי "יש לרשות המסים המון רעיונות איך למלא את הקופה לשר הבא, לכשיהיה, החל מאיך לעצור פרצות מס כדי להכניס כסף - ואנחנו נביא חקיקות ככל שהכנסת תאפשר לנו -ודרך רעיונות אחרים, ככל שנישאל, כמו ביטול פטורים שכואבים לכולנו ולא מאפשרים לכלכלה לצמוח. עמדתי לגבי הפטור משכר דירה ידועה (יעקב סבור שיש לבטל את הפטור, א' ל"ו), דרך הפטור ממע"מ על פירות וירקות ופטורים בעוד הרבה מקומות.

"אבל אנחנו בתקופה שאין כרגע למי לתת עצות להקטנת הגירעון. רשות המסים היא גוף מקצועי, וגם אני, גם אם אני בכיר, אני עדיין פקיד שעושה שירות למדינה ונותן עצות מקצועיות לשר שיהיה. מי שקובע אילו מהלכים ומה לעשות יהיה שר האוצר.אני שומר את העצות שלי לשר האוצר".