הוועדה המחוזית ירושלים דחתה את הצעות הבנייה ביער מי נפתוח

לאחר דיון ממושך החליטה הוועדה לדחות את כל שלוש ההצעות שהוגשו לפיתוח יער מי נפתוח הממוקם במבואות המערביים של ירושלים • החברה להגנת הטבע: "סבורים כי אין לאשר שום תוכניות בנייה בשטח"

ליפתא כיום. "מוזיאון חי"  / צילום: ליאור מזרחי; הדמיה: רשות העתיקות
ליפתא כיום. "מוזיאון חי" / צילום: ליאור מזרחי; הדמיה: רשות העתיקות

אחרי שנים של מאבק נגד יוזמות הפיתוח ביער מי נפתוח, במבואות המערביים של ירושלים, דנה היום (ב') הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים בשלוש תוכניות המציעות חלופות שונות לפיתוח המקום, והחליטה לדחות את כולן.

הנוף המוכר של עמק ארזים, היערות וטראסות הכפר הערבי הנטוש ליפתא, המלווים את כל מי שעולה לירושלים, הם חלק מהדימוי המיתולוגי של העיר. הוועדה המחוזית בירושלים דנה היום בשלוש תוכניות שונות המתייחסות לבנייה בתחומי הנוף המוכר. מתחם התיכנון המדובר הוא אזור מצפה נפתוח, שטח בהיקף של כמה מאות דונם הצמוד לחלק המערבי של שכונת רמות, בין כביש מספר 1 לבין כביש מספר 9 ובצמוד לעמק ארזים.

באתר האינטרנט של החברה להגנת הטבע מוגדר אזור מי נפתוח כשטח ערכי במיוחד: "מצפה נפתוח הוא אתר טבע עירוני שזכה להתברג בעשירייה הפותחת של אתרי הטבע האיכותיים ביותר של העיר ירושלים. מצפה נפתוח ויער רמות עשירים בנופי צומח, חי ומורשת ומתקיימת בהם אוכלוסייה משמעותית של צבאים ישראליים המונה עשרות פרטים. על פי הערכות שמרניות, במרחב עמק הארזים כולו שוכן עדר צבאים המונה בין 70-100 פרטים, וליבת אוכלוסייה זו שוכנת במרחב המצומצם יותר של מצפה נפתוח ויער רמות".

ואולם, למרות ההכרה בחשיבות הנופית והאקולוגית של האזור, הרי שתוכנית המתאר המחוזית של מחוז ירושלים (תממ 30/1) ייעדה שטח זה כאחד מעתודות הקרקע הנדרשות להמשך פיתוח העיר. בישיבה שהתקיימה הוצגה יוזמה של המושב כיסלון וחברת אזורים, ובתכנון של האדריכל אלי רכס, והיא מציעה בניית שכונת מגורים ובה 2,170 יח"ד בשטח של כ-400 דונם.

ההצעה השנייה היא למעשה חלופה לאותו אזור של רשות מנהל מקרקעי ישראל ובתכנון האדריכלית תמר איל, והיא מציעה בנייה של 2,000 יח"ד ב-700 דונם. התוכנית השלישית היא של קק"ל ושל המנהל הקהילתי רמות, והיא מבקשת להקים יער קהילתי באותו האתר.

מתכננת המחוז, שירה תלמי באבאי, מוסרת כי בהתאם למתווה שנבחר בידי הוועדה, יישמר חלק משמעותי של האזור כשטח יער פתוח ובלתי מופר וזאת לשם הגנה על המערכות האקולוגיות והטבעיות שבו. בשטח בו אינם מצויים ערכי טבע ייחודים יותר פיתוח עירוני ואינטנסיבי המהווה חלק המשכי מן המרקם הבנוי של שכונת רמות. בנוסף, ציינה הוועדה כי בשל המחסור המשמעותי ביחידות דיור בירושלים, ראוי שהשטחים שכן יבנו במצפה נפתוח ישמשו כעתודה התומכת בהתחדשות העירונית בתוך העיר ירושלים, בין היתר באמצעות הקצאת "קרקע משלימה" שתאפשר תוספת של אלפי יחידות דיור באמצעות התחדשות עירונית בעיר. כמו כן הוועדה קבעה כי בכל מקרה אופי הבינוי בשטח ייקבע רק לאחר תסקיר השפעה על הסביבה שייערך בשטח.

מהחברה להגנת הטבע נמסר: "החברה להגנת הטבע סבורה כי אין לאשר שום תוכניות בנייה בשטח והיא תמשיך ותפעל בכלים העומדים לרשותה, לטובת שמירה והגנה על האזור". 

עופר ברקוביץ', חבר מועצת העיר ירושלים, הבהיר כי הוא אינו תומך בבנייה המוצעת ביער מי נפתוח: "נושא הבנייה במי נפתוח עלה לא מזמן לדיון בותמ"ל, והצלחנו למנוע שם את הבנייה. הוא חזר היום לדיון בוועדה המחוזית. בעיניי, האתגר של ירושלים הוא לא רק כמות יחידות הדיור, אלא גם איכות החיים. פגענו לאחרונה ברכס לבן, כי הבנו שבנייה בו תאפשר התחדשות עירונית, ופתאום מביאים גם את השטח הזה. זה נראה כאילו מתחילים את מימוש תוכנית ספדי בדלת אחורית. המציאות שבה בכל חלקה בונים אינה מחוברת למה שבעיניי היא עיר טובה ומה זה איכות חיים ואיך נכון להוביל את ירושלים. נעשית פה טעות. זו החלטה שגויה, ואנחנו נפעל כדי למתן את הבנייה ככל שנוכל".