גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקוד הגנטי שלנו, האקזיט ב-50 מיליון דולר שלה: ראיון עם מייסדת קליר ג'נטיקס מורן שוחט שניר

מורן שוחט שניר הבינה שאפשר לפתח טכנולוגיה שתיתן לציבור הרחב תמונת מצב גנטית מיידית ● יחד עם בן זוגה היא הקימה את 'קליר ג'נטיקס', פלטפורמה אינטרנטית שמנגישה למטופלים את המידע האישי ● החודש נמכרה החברה ב-50 מיליון דולר ● ראיון בלעדי לליידי גלובס

מורן שוחט שניר
מורן שוחט שניר

זה היה המפץ הגדול של עולם הביולוגיה. ריצוף הגנום האנושי הסתיים ב-2003, ומרגע זה עלו על אוטוסטרדת המידע האינסופית חוקרים ומדענים והסתגרו במעבדות בניסיון לפצח את סודות החיים, המוטציות, המחלות, התורשה והאבולוציה. לא פחות. אלא שממצאי הזהב האלה זקוקים לטכנולוגיה - ולתוך הטנגו הזה של פיתוחים טכנולוגיים לצד תגליות מדעיות נכנסה מורן שוחט שניר. "כדי להבין את קפיצת הדרך העצומה", היא אומרת בראיון ל'ליידי גלובס' מביתה בעמק הסיליקון, "תחשבי על זה שעלות הריצוף של הגנום עלתה אז 10 מיליון דולר! כיום בארה"ב עושים את זה באלף דולר.

"ברגע שהבדיקות היו נגישות יותר, הבנו שאנחנו יכולים ליידד את העולם הגנטי לציבור הרחב. כי, בעצם, בדיקת דם או בדיקת רוק יכולה לתת תמונת מצב גנטית לשימוש הרופאים המטפלים ולשימוש המטופלים".

וזה בדיוק מה שעושה קליר ג'נטיקס, הסטארט-אפ שהקימה יחד עם בעלה גיא שניר - פלטפורמה אינטרנטית המנגישה למטופלים באופן בהיר את המידע אודות התיק הרפואי שלהם. לפני פחות מחודש מכרו השניים את החברה לתאגיד Invitae, המתמחה בגנטיקה רפואית, ב-50 מיליון דולר (25 מיליון דולר במזומן, והשאר במניות).

עולם הגנטיקה נכנס למיינסטרים.

"הבדיקות הגנטיות נגישות יותר, הידע שמצטבר הוא עצום, והלקוח יכול ללכת לאיבוד. כאן אנחנו נכנסים, ומאפשרים ללקוח ניהול והבנה עמוקה יותר של התיק הרפואי שלו. פיתחנו פלטפורמה עם צ'ט בוט בשם GIA, המדריכה מטופלים לאורך כל תהליך הבדיקה הגנטית. אנחנו מספקים להם הערכת סיכונים, פרשנות של תוצאות הבדיקות שלהם, ואפילו מידע לגבי מה הביטוח הרפואי מכסה, וכל זה בשפה מקוונת מובנת".

זו רק אני שלא אוהבת להשתמש בצ'ט בוט?

"דווקא צעירים, שנולדים לתוך עולם האפליקציות, מרגישים נוח עם זה. לרוב האנשים יש מעט ידע בגנטיקה, והממשק של הצ'ט בוט נוח מאוד לשימוש, כי כל מי שרגיל להשתמש בווטסאפ יכול למצוא פה תשובה לכל שאלה. השיחה מונחית על ידי שאלות פשוטות, ויש לנו לקוחה בת 85 שהשתלטה על זה מצוין".

האם זה מייתר את הרופא? קיים חשש שאינטליגנציה מלאכותית תחליף ביום מן הימים את ההחלטות הרפואיות. האם הרופא, שרואה את התמונה הרפואית הכוללת, ומביט לחולה בלבן העיניים, צריך לקפל את הסטטוסקופ?

"יש כאן שימוש באינטליגנציה מלאכותית בעולמות של ביורוקרטיה וניהול סיכונים, והמערכת גם מנסה ללמוד מה משפיע על ההחלטה לעשות בדיקה גנטית, כל זה עוד לא מייתר את הרופא. הפילוסופיה שלנו מקדמת התנהגות אחראית. לא לכל דבר ניתן לעשות אוטומציה, למשל, במקרים שיש גם אספקט פסיכולוגי או סוציאלי. אנחנו מאמינים שכולם יכולים ליהנות ממידע גנטי, ורוב המקרים נמצאים בזרם המרכזי - מחלות לב וסרטן.

"יש כאן הזרמה מהירה של הידע אל החולים. למשל, הלכת לבדיקת קולונוסקופיה, ויש לך ממצאים. עוד לפני שאת מחכה לרופא מומחה, אנחנו נוכל לספק לך את כל הידע, כך תגיעי מוכנה יותר, בשליטה, לפגישה עם מומחה".

עד עכשיו אספתי את המידע מגוגל.

"גוגל זה אוקיינוס עצום, ואת לא תמיד יודעת מה המידע הרלוונטי עבורך. המערכת שלנו נשענת על התיק הרפואי שלך ויוצרת פרסונליזציה. כך, אחרי אותה קולונוסקופיה תדעי האם נחוץ שתעשי בדיקה גנטית. הכול תפור אישית, ומגובה במחקרים מדעיים מוכחים".

ועל הדרך אתם אוספים דאטה על לקוחות?

"לא. יש הגנה מלאה על המידע הרפואי, אנחנו רק מתעניינים באופן שבו אנשים משתמשים במערכת, כדי לשפר אותה. למשל, גילינו שאנשים כמעט לא קוראים את הידע הבסיסי - מה זה גן? איך תורשה עובדת? הרוב מדלגים ישר למידע האישי, איך זה קשור אליי".

"אנחנו לומדים לחיות עם שני הקצוות". מורן וגיא שניר, בעלה ושותפה למיזם

לתקן את הפגם הגנטי

שוחט שניר, 38, חיה עם מבנים של DNA כל חייה, כבתם של פרופ' מוטי שוחט, מומחה לגנטיקה, וד"ר תמי שוחט, מומחית לרפואה ציבורית. "בילדותי המשפחה עברה לגור בלוס אנג'לס לארבע שנים, ואבי עשה התמחות בגנטיקה. אני זוכרת שהוא בא להרצות על זה בכיתה שלי, וזה היה הרגע שנדלקתי, הבנתי את המשמעות שיש לייעוץ גנטי עבור אדם חולה, או לסיכון העובר".

עם שני הורים רופאים ואח רופא, אפשר לומר שהוסללת לתחום.

"בטח למקום של רצון לשפר את חיי החולים, ובכל זאת אני חושבת שלא הייתי יכולה להיות רופאה. בהתחלה נרתעתי ממספר שנות הלימוד, אבל מאז למדתי לא פחות שנים ונראה שאני מעדיפה אינטראקציה בין תחומים - תוכנה, רפואה, הבנה של אנשים, קצת פסיכולוגיה. את כל זה אנחנו עושים היום".

היא מדברת ברבים, אנחנו, שכן גיא והיא שותפים מלאים לפיתוח, והקימו יחד את הסטארט-אפ ב-2013. הם הכירו בממר"מ, ביחידת אופק, האחראית על שירותי המחשוב לזרוע האוויר והחלל של צה"ל. "שירתנו יחד במשך שש שנים. כל אחד מאיתנו פיקד על צוות, ועבדנו מאוד קרוב. אחר כך כל אחד התקדם ועבד באופן עצמאי, וחיפשנו הזדמנויות מהצד לעבוד יחד".

אחרי תואר ראשון ושני בהנדסה ביו רפואית באוניברסיטת תל אביב, היא המשיכה ללימודי MBA בבית ספר וורטון למינהל עסקים. לפני שמונה שנים השניים עקרו לסן פרנסיסקו, לאינקובטור העולמי של הסטארט-אפים. החברה שהקימו היא עסק משפחתי במובן העמוק של המילה. "גיא למד הנדסת תוכנה והוא אחראי על המוצר והמהנדסים. אני אחראית על פיתוח העסק". אביה הוא חבר הנהלה כמייסד, והיה שותף לצעדים הראשונים של המיזם. "פיתחנו עם אבא כמה מערכות במשך השנים, ללא מימון קרנות. יש לו הבנה עמוקה בצורכי המטופלים, ולגיא ולי יש ידע בפיתוח והטמעת תוכנה. הפרויקט הראשון שלנו היה יצירת אנציקלופדיה להבנת מושגי יסוד בגנטיקה בשפה פשוטה. קראו לה genopedia. היא לא נמכרה, היא תוכנה שפותחה חינם לשירות הציבור, ואבא שלי עדיין מעדכן אותה. היא האנציקלופדיה הגנטית הראשונה בעברית, שאבא שלי רצה לבנות כי הרגיש שבגלל המהירות שבה יש התפתחויות בגנטיקה, צריך משהו 'חי', שאפשר לעדכן בזמן אמת".

למה בחרתם לעבוד מקליפורניה? ישראל היא חממה מצוינת לפיתוחים מתוחכמים.

"כדי להיות קרובים לשוק, לעובדים, ללקוחות ולמשקיעים. אגב, ישראל היא חממה מצוינת, לא רק מבחינה טכנולוגית. בישראל יש גם מגוון גנטי שטוב לעבוד איתו, בגלל ריבוי של אשכנזים. הקהילות האשכנזיות הסגורות של מזרח אירופה שימרו גנים עם מוטציה (המפורסמת שביניהן היא טיי זקס, ס"מ), ולבדיקות הגנטיות יש משמעות גדולה. אולי בגלל זה המודעות כאן היא גדולה יותר. בארה"ב החברה הרבה יותר שמרנית, ואני לא מתכוונת לניו יורק. הם נמנעים מבדיקות פולשניות, עושים פחות מי שפיר".

נשים בהיריון עושות כיום הרבה בדיקות גנטיות. משרד הפנים ממליץ על סל של 30 בדיקות. אולי אנחנו רוצים תינוק מושלם, ומתקשים לחיות עם פחות מזה?

"זו פתיחות הרבה יותר גדולה לרפואה מונעת, כי אם את מגלה ששני ההורים נושאים גן מסוכן, ויש סיכוי של 25% שהעובר יחלה במחלה, אפשר לתקן את הפגם באמצעות PGD (אבחון גנטי חוץ גופי). ולהחזיר את העובר להמשך היריון תקין. או כשאת מגלה שיש לעובר חוסר באנזים חיוני, אפשר מיד עם הלידה לעשות טיפול התערבותי ולהציל אותו. יש יתרון בידע".

בואי נעשה סימולציה. הלכתי לעשות בדיקה של נקודת חן חדשה על הכתף. הממצאים בבדיקה הפתולוגית מראים שיש להסיר אותה מיד. מה אני צריכה לעשות?

"את יכולה להתחיל את התהליך עוד לפני התור. את נכנסת למערכת ועונה על השאלון הרפואי. המערכת עושה ניתוח של ההיסטוריה המשפחתית שלך ואם, למשל, היא מוצאת שיש לך סיכון להיות נשאית של גן לסרטן, המערכת תיצור איתך קשר לפני התור, ותיתן לך את המידע הגנטי האישי, וכשאת מגיעה לתור, הרופא שלך עושה לך בין השאר בדיקה גנטית. כשהתוצאות חוזרות, את מקבלת את התוצאות לנייד באופן מובן".

"בישראל יש מגוון גנטי שטוב לעבוד איתו. הקהילות הסגורות של מזרח אירופה שימרו גנים עם מוטציה, ולבדיקות הגנטיות יש משמעות גדולה". מורן שניר שוחט

להשקיע במניעה

שוחט שניר התמחתה במערכת הבריאות האמריקאית. "כיום אני מבינה אותה טוב, איך היא עובדת, הכוחות הפוליטיים והכלכליים שמפעילים את בתי החולים. ב-2013 התפרסם הסיפור של אנג'לינה ג'ולי, שגילתה כי היא נושאת גן שמעלה באופן משמעותי את הסיכון לפתח סרטן שד וסרטן השחלות, והחליטה לכרות את שני שדיה. סביב האירוע הזה החלה התעניינות בבדיקות הגנטיות, שאז עלו כ-5,000 דולר.

"בשש השנים שחלפו מאז המחיר ירד לאלף דולר, והידע והנגישות עלו. הריצוף הגנטי והמחקר צברו ידע עצום בכל הקשור בסרטן, אפילפסיה ומחלות לב. יש הרבה מה לעשות בצד המניעתי".

איך אתם דגים את המחקרים הרלוונטיים? הרי יש רבבות מחקרים שלא תמיד מבוססים מספיק.

"ככל שהחברה שלנו צברה מומנטום, התחלנו לעבוד עם מעבדות גדולות - קליבלנד קליניק, ג'ון הופקינס, אוניברסיטת יוטה - מרכזים אקדמיים שעושים רצפים גנטיים ומייצרים מידע עצום. אנחנו, כאמור, מנגישים אותו, ובסופו של דבר יודעים לומר שאם יש לך 59 גנים שביחד עלולים ליצור סרטן השד - תעשי ממוגרפיה פעם בשנה".

אתם מוטרדים משאלות מוסריות על הנדסה גנטית?

"לא נכנסים לזה. כשיש בעיה חריגה, אנחנו מפנים למומחה גנטי. לא מתעסקים בצבע העיניים של העובר, או בהפסקת היריון בגלל מין העובר".

מערבולת של רגשות

למה אינביטה הייתה צריכה לרכוש אתכם?

"החמיא לנו שהם רכשו אותנו. אינביטה עוסקת בעיבוד הדגימה, של הדם או הרוק, וייצור המידע הרפואי. הם עסקו באיך להוריד את העלויות לצרכן ולשמור על איכות בדיקות טובה. החדשנות שלנו היא האוטומציה".

איך נראה היום שבו נחתמת עסקה של 50 מיליון דולר, איך מרגישים דקה אחרי החתימה, ומה אתם מתכוונים לעשות עם 50 מיליון דולר?

"יום החתימה היה מערבולת של רגשות, המון תחושות שמתערבבות - שמחה, מתח, התרגשות, מחשבה על כל הדרך שעברנו וכל האנשים שפגשנו בדרך. יש שיא שמסתיים בטלפון מעורכי הדין שהעסקה סגורה. באותו יום הזמנו את הצוות אלינו הביתה עם בני הזוג והילדים, לארוחת ערב.

"למחרת הלכנו לעבוד בחברה הרוכשת, רצינו להיות שם מהרגע הראשון, לקדם את האינטגרציה, רעיונות נוספים, וכמובן את הצוות שלנו. יש תחושת סיפוק גדולה, לאו דווקא מהסכום, אלא מהעובדה שהעבודה הקשה השתלמה ושהרעיון שלנו קיבל משמעות. בעיקר מרגש שבחיבור הזה עוד אנשים בעולם כולו ישתמשו במערכת, ושזה צעד קדימה בחזון של הטמעת גנטיקה בטיפול של כל מטופל".

קל להניח שאלה הם ימים של אופוריה מתוקה, אבל מה הלאה? איך את רותמת את ההצלחה לתוכניות עתידיות?

"עבר רק שבוע מהרכישה, אז אנחנו עוד מתרגלים לשגרה החדשה. אני מניחה שנמשיך בפיתוחים מעולם הבריאות, אבל עוד מוקדם מדי. יש לנו עוד עבודה כאן".

מול 5,000 משקיעים

קליר ג'נטיקס היא חברה צנועה עם שמונה עובדים, שגויסו בשיטת חבר מביא חבר. "יש לנו תרבות ארגונית פתוחה, עם חלוקת תפקידים ברורה. כשהגענו לרגע שבו היינו צריכים לחשוב לאן ממשיכים והתלבטנו לאיזה כיוון לצמוח, עלתה אופציית הרכישה. התחלנו בגיוס כספים, ושתי קרנות השקיעו בנו, Y-COMBINATOR השקיעו 150 אלף דולר ו-iAngels השקיעו 2 מיליון דולר.

"Y-COMBINATOR הם משקיעים עם תפיסת עולם אחרת, הם מממנים אלפי סטארט-אפים - כמו דרופ בוקס, airbnb וסטרייק - בסכומים קטנים. במקביל, הם מציעים מעין מחנה עבודה מרוכז של 12 שבועות בחברת סטארט-אפיסטים אחרים, שביחד מפצחים את הבעיות. אנחנו, למשל, התלבטנו האם לייצר אפליקציה שתיתן את המידע המורכב, ערוץ וידיאו, או ממשק של צ'ט. הרצנו רעיונות על בסיס הידע שלהם מכל מיני סוגיות בעבר. בנוסף, הם מציעים יום דמו, שבו אנחנו מציגים ל-5,000 משקיעים. זה יצר לנו הזדמנות לגייס את הכסף, תוך שמירה על גיוון נכון של משקיעים - מהסיליקון ואלי, ניו יורק וישראל".

קרן ההשקעות iAngles, בבעלות שלי הוד מויאל ומור אסיא, הביאה ערך מוסף נוסף. "יש להן סדר יום עם אנרגיה נשית עצומה. כל אחת מהן אמא לארבעה ילדים, ומתוך 32 עובדים יש רק 2 גברים. יש שם איזון נהדר בין רצון לשנות לבין חיי משפחה".

והנה השיחה שוב מגיעה למשפחה. לשוחט שניר יש שלושה בנים, בני 9, 6 ו-4, שגדלים בסן פרנסיסקו. העניין הזה, של המרחק, סודק במעט את סיפור ההצלחה. "אני וגיא מאוד מעורבים בגידול הילדים. סופי שבוע מוקדשים למשפחה ולחברים, אנחנו נהנים לפתוח את הבית ולארח לארוחות, חגים וימי שישי. בעיקר כשרחוקים מהארץ, ואין משפחה קרובה, אם הבית מלא בחברים ובלגן זה מביא שמחה, ואנחנו נהנים להשקיע בזה".

ההורים שלך נאבקו כדי להגיע לישראל, ולך קשה המרחק. אז מה משאיר אתכם שם?

"האופק. הכול פה גדול יותר, ואם אתה טוב, השמים הם הגבול. אני חושבת שזו מתנה. אנחנו לומדים לחיות עם שני הקצוות הללו - מצד אחד הידיעה שאין תחליף לתרבות בארץ, למשפחה, לשמחה המוכרת. ומצד שני, העולם הוא גלובלי ואנחנו לומדים לחיות בהרבה מקומות. בית, מבחינתנו, יש רק אחד".

נשים לא נמצאות מספיק בהייטק, את יכולה להבין למה? מה גילית במסלול שבו את הלכת על החצץ שנתקע בנעלי הנשים בעולם הזה?

"בכל תחנה שהגעתי - בממר"ם, בהנדסה ביו רפואית ובבית הספר למינהל עסקים - היה שוויון בין מספר הנשים למספר הגברים. עם זאת, נשים צריכות לעבוד קשה כדי להגיע לתפקידי מפתח, בעיקר כשיש משפחה וילדים, שבדרך כלל הן מנהלות".

לסיכום, עד כמה אנחנו רחוקים מריצוף גנטי לכל דורש?

"זאת שאלת מיליון הדולר. זה יקרה, אולי עוד חודש ואולי בעוד חמש שנים, והתפקיד שלנו הוא להיות מוכנים לזה".

מה שקשה

"הקושי הכי גדול הוא מחיר המרחק מהמשפחה והבית"

נראה שהדרך שעשית היא פריבילגית, ועוברת מהצלחה אחת לשנייה. איך התגברת על הקשיים שהתגלעו בדרך?

"סטארט-אפ זה אתגר מתמיד של כיול מחדש ואינטראקציות. יש קשיים. צריך ליזום ולחשוב על פתרונות, ובמקביל להקשיב ללקוחות - לא רק מה שהם אומרים, אלא גם איך הם מגיבים כשהם רואים את המוצר.

"בנוסף, השוק שאנחנו פועלים בו הוא שמרני יחסית, עם תהליכי מכירה ארוכים, וזה דורש מאיתנו אורך רוח וסבלנות.

"ברמה האישית, הקושי הכי גדול הוא מחיר המרחק מהמשפחה והבית. לגדול ליד משפחה, ובעיקר סבא וסבתא, דודים ובני דודים, זו זכות וחוויה מעצימה לילדים. אנחנו עובדים קשה כדי לתת להם תחושה של ערב חג ולהנחיל להם ערכים שבארץ סופגים באופן טבעי.

"למדתי שכשאני רחוקה מהבית, למשפחה יש כוח מחזק עצום. יתרה מזאת, מרחוק אתה מתעסק גם בשאלת השורשים, מאיפה באת, ההתגלגלות המשפחתית - הצד של אמא שלי כניצולי שואה, והצד של אבא שלי שעלו מעירק ונאבקו כדי להגיע לישראל".

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות קלות בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק עולה ב-0.2% ● פאוול: "השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● מורגן סטנלי עולה ב-5%, טראמפ מדיה צוללת ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"