גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כ-100 עובדי ארקיע, בהם עשרות טייסים, קיבלו הודעה על פיטורים

650 עובדים התבשרו כי החל ממשכורת חודש נובמבר שכרם יקוצץ בשיעור של 10%-35% ● חברי הדירקטוריון יקצצו 50% משכרם ● פרופ' זליכה: "ההשלכה הכי כבדה על המשבר בארקיע היא השמיים הפתוחים שהובילו לירידת מחירים בטיסות לאירופה"

מהלך ההתייעלות של ארקיע, שעליו פרסמנו כאן לראשונה לפני שלושה שבועות, תופס תאוצה: כ-100 עובדי ארקיע, מתוכם כ-20 טייסים שגויסו לחברה והוכשרו בשלוש הקורסים האחרונים, קיבלו הודעה על פיטורים. ארקיע מונה 650 עובדים, שהתבשרו כי ממשכורת חודש נובמבר שכרם יקוצץ. מדובר בקיצוץ בשיעור של 10% עד 35% בהתאם לגובה השכר. חברי הדירקטוריון יקצצו 50% משכרם. בשלב זה הקיצוץ, כך נאמר לעובדים, יהיה תקף לחודשיים.

עובדי ארקיע מחזיקים ב-30% ממניות החברה. את שאר המניות מחזיקה קבוצת ג'ורדאש שבבעלות האחים נקש. יו"ר מועצת המנהלים של תאגיד עובדי ארקיע תו"ת הוא פרופ' ירון זליכה. לאחרונה פרש אבי נקש מתפקידו כיו"ר ארקיע. מי שמונה כמחליף תחתיו הוא מנכ"ל קבוצת נקש, אבי חורמרו. גדי טפר, לשעבר מנכ"ל ארקיע שגויס לתפקיד היו"ר רק לאחרונה, משמש כחבר בדירקטוריון.

בשיחה עם "גלובס" התייחס פרופ' זליכה לגורמים למשבר בארקיע, כשלטענתו, סגירת שדה דב - שלא בכדי סומנה כגורם העיקרי שהוביל למשבר בחברה - היוותה דווקא השפעה שולית יחסית לעומת שחיקת המחירים בקווים לאירופה.

"זה לא סוד שענף התעופה בעולם וגם בישראל נמצא במהלך של שינוי מודלים עסקים", אמר זליכה. "אנחנו יוצאים לתוכנית התייעלות משמעותית גם בהנהלה וגם בקרב העובדים ששותפים בחברה. המודל הזה, שהלוואי שעוד חברות יאמצו אותו, הוביל אותנו לתוכנית התייעלות עם הבנה משותפת". 

"הבעלים הזרימו סכומים נכבדים"

זליכה מפרגן להנהלת ארקיע על מינוי סגן יו"ר מטעם העובדים (עו"ד ורו"ח אורי שמש), כשהוא מציג תמונת מצב של שותפות מלאה בין העובדים וההנהלה בבניית התוכנית וביישום שלה, "תוכנית שמחייבת צמצומים ושינויים משמעותיים גם בהנהלה וגם במצבת כוח-האדם".

לדבריו, הפחתת השכר היא זמנית ברובה, כאשר "הבעלים הזרימו סכומים נכבדים ליישום התוכנית שמחייבת השקעות שיאפשרו שינוי בצי המטוסים ובצמצום מצב החובות הבנקאיים של החברה. את המהלכים המקדמיים התחלנו במרץ השנה, ועכשיו אנחנו מיישמים את רוב התוכנית שתאפשר להבריא את ארקיע".

רוח הדברים שמשמיע זליכה שונה מזו שנשמעה באספת עובדי ארקיע שהתקיימה בשבוע, במסגרתה נשמע בעיקר התסכול של העובדים על המתרחש בחברה ועל חוסר ההיערכות של ההנהלה לתרחישים בענף שבו היא פועלת, זאת לצד קריאות כי גם חברי ההנהלה יישאו בהשלכות המשבר שאליו נקלעה החברה.

הסכסוך בין עובדי ארקיע להנהלה נמשך חודשים ארוכים - בימים הראשונים שאחרי סגירת שדה דב בחודש יולי האחרון פרץ סכסוך מתוקשר בין עובדי ארקיע לבעלי החברה, אחרי שפורסם כי אבי נקש, מבעלי ארקיע, הודיע כי בכוונתו לפטר כמחצית מעובדי החברה. לאחר התקוממות מצד הוועד והתערבות ההסתדרות, חזר בו נקש מהודעתו

מה ההשפעה של סגירת שדה דב?

עד כמה סגירת שדה דב היוותה מכה קשה לארקיע המפעילה כ-70% מהקווים הפנים-ארציים? המספרים מדברים בעד עצמם: ירידה של כ-30% בתנועת הנוסעים בטיסות הפנים שנובעת מהעתקת הטיסות הפנים-ארציות לנתב"ג. עד לרגע האחרון, בהנהלת ארקיע לא האמינו ששדה דב ייסגר ולא נערכו שם לפגיעה הצפויה.

הקווים מהמרכז לאילת מוגדרים עבור ארקיע כרווחיים, לאור העובדה שהם פועלים מדי יום, ולאור מחיר הכרטיסים בקו שעשוי להיות יקר יותר מטיסה לאירופה ומגיע ל-100 דולר לכיוון. עם הירידה בביקוש ארקיע לא יכולה לשמור על ווליום הפעילות בקו כאשר בשורת המחיר לא ננקטו צעדים.

המסקנות העולות מסגירת שדה דב הן כי מי ששילם את המחיר הוא ענף התעופה ולא ענף התיירות - שיעורי התפוסה במלונות באילת לא ירדו מאז סגירת השדה, והנופשים מגיעים למלונות בעיר עם רכבם. ולמרות זאת כאמור - זליכה סבור כי סגירת שדה דב, מבין שלושה רכיבים עיקריים שהוא מונה כגורמים למשבר בארקיע, הוא השולי יחסית. 

"השמיים הפתוחים הובילו לירידת מחירים"

זליכה מונע סיבה אחרת עימה מתמודד כל ענף התעופה, שאי-אפשר להגיד שהכתובת שלה לא הבהבה על הקיר ובאותיות בוהקות: "ההשלכה הכי כבדה היא השמיים הפתוחים שהובילו לירידת מחירים בטיסות לאירופה", הוא אומר. "בחצי השנה האחרונה חווינו ירידה דרסטית, ואנחנו מבינים שזו ירידה שמשקפת מגמה קבועה".

לשאלה מדוע ארקיע לא נערכה גם לזה בהינתן פתיחת השמיים עוד לפני 6 שנים והירידה הנמשכת במחירי הטיסות מאז, השיב זליכה כי "נערכנו לסגירת שדה דב ולהעתקת הפעילות לשדה רמון. אם לא הייתה ירידה במחירים בטיסות לאירופה, הפגיעה הייתה שולית. ירידה המחירים פגעה בעיקר בקווים הבולטים דוגמת לונדון ופריז".

התחרות של ארקיע בזירה באירופה היא לא רק במחיר. במחיר התפעול לוקה ארקיע בנחיתות אשר נעוצה בצי מטוסיה: להבדיל ממטוסי האיירבוס ניאו החסכניים שלהם יש קיבולת של כ-240 נוסעים, למטוסי האברייר של ארקיע יש קיבולת של 100-120 נוסעים, וצריכת הדלק שלהם גבוהה. מטוסים אלה משמשים את החברה גם בטיסות לאירופה, שם היא מתחרה עם חברות אחרות כולל חברות לואו קוסט או אל על, עם מטוסים חדישים וחסכוניים יותר ועם קיבולת נוסעים גבוהה יותר - לפיכך עלות המושב עבור המתחרות נמוכה משמעותית.

הצצה על לוח הטיסות של ארקיע באתר האינטרנט שלה לא חושפת תמונה אופטימית בטיסות לאירופה: ביעדים רבים אין היצע לטיסות בחודשי החורף, כך למשל טיסת ארקיע ללונדון האחרונה המופיעה בלו"ז היא ב-6 בינואר, וגם טיסות לרומא לא מוצעות מחודש ינואר. גם טיסות לפריז, ברצלונה ואמסטרדם לא מופיעות בחודשים ינואר ופברואר כלל, והן חוזרות ללוח הטיסות בסוף חודש מרץ, לקראת פסח.

בנוסף, לאחרונה סגרה ארקיע את הקו לבנגקוק שאותו היא חנכה ביולי 2018. ארקיע נכשלה בתחרות מול אל על בקו הזה. בהמשך השיקה ארקיע טיסות לגואה ולקוצ'ין בהודו, שבשונה מהקו לבנגקוק הן לא מופעלות במטוס חכור אלא במטוס האיירבוס ניאו A321. טיסות אלה פעלו מלכתחילה במתכונת עונתית לחודשי החורף בישראל, והן יופסקו לקראת חודש מרץ הקרוב - השאלה היא האם הן יחודשו בעונה הבאה. 

מארקיע נמסר בתגובה: "השינויים בתנאי שוק התעופה האירופי והישראלי מחייבים את ארקיע לתוכנית התייעלות משמעותית הכוללת צמצום כוח-אדם ושכר. כך מתאימה עצמה ארקיע לעולם התעופה החדש בעידן שמיים פתוחים ולואו קוסט. במקביל, בקיץ 2019 הייתה ארקיע החברה השנייה בגודלה בנתב"ג בין כל החברות, עם הגידול המשמעותי ביותר יחסית לחברות הישראליות. וכעת, כמו בכל חורף, מותאמת הפעילות האירופית לביקושים, ובמקביל נוספו יעדים חדשים כמו טנריף ודרום הודו".

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות