החשמול מתעכב והקטרים החדשים מעלים אבק - אבל ברכבת מבקשים רכש חירום של קטרים מזהמים

הרכבת לא תוכל להשתמש בשנים הקרובות בצי הקרונות והקטרים החשמליים שנרכשו בעלות של 4.8 מיליארד שקל ושוכבים במחסנים, בגלל עיכוב של חמש-שש שנים בפרויקט חשמול מסילות הרכבת • ללא הקטרים, הרכבת תתקשה לספק את הביקוש לנסיעות בשנים הקרובות

פריקת קרונות חדשים. /  צילום: דוברות רכבת ישראל
פריקת קרונות חדשים. / צילום: דוברות רכבת ישראל

רכבת ישראל מבקשת לצאת לרכש חירום של 12 קטרי רכבת דואליים בהיקף כספי המוערך ב-170 מיליון שקל, בשעה שעשרות קטרים חשמליים שנרכשו במיליארד שקל עומדים במחסנים ומעלים אבק. הרכבת לא תוכל להשתמש בשנים הקרובות בצי הקרונות והקטרים החשמליים שנרכשו בעלות של מיליארד שקל, בגלל עיכוב של חמש-שש שנים בפרויקט חשמול מסילות הרכבת.

הקטרים הדואליים, המסוגלים לפעול על מסילות חשמליות ו"רגילות" כאחד, אמורים לספק לרכבת פתרון לתקופת הביניים. ברכבת אומרים כי ללא הקטרים, הרכבת תתקשה לספק את הביקוש הגובר לנסיעות בשנים הקרובות. ההזמנה כפופה עדיין לקבלת המלצת חברת הבקרה ולאישור ועדת הרכש של הרכבת, שבה שותפים נציגי האוצר ומשרד התחבורה. גם אם ההזמנה תאושר בסופו של דבר על ידי הרגולטור, לא ברור אם יימצא לכך תקציב, לנוכח העובדה שהמדינה תתנהל בחודשים הקרובים ללא תקציב מאושר וכל התקשרות חדשה תחייב קבלת אישור של ועדות החריגים של החשב הכללי.

מרגע הזמנת הקטרים ועד תחילת אספקתם חולפות בדרך כלל שנתיים לפחות ולכן נראה כי משנת 2022 הרכבת תתקשה להוסיף רכבות כדי לענות על הגידול הצפוי בביקושים לנסיעות. זו הסיבה שהרכבת צפויה לבקש לבצע את הרכש בפטור ממכרז; על פי מסמכים שפורסמו, הרכבת בוחנת לבקש אישור חריג להתקשרות מול ספק יחיד, חברת Stadler השווייצית.

במסגרת פרויקט החשמול התחייבה הרכבת לחשמל 420 קילומטרים של מסילות. עבודות החשמול היו אמורות להסתיים ב-2021 על פי לוח הזמנים המקורי שנקבע עם הקבלן הספרדי, חברת SEMI, שזכתה במכרז החשמול של הרכבת דצמבר 2015. החברה הספרדית, שהציעה מיליארד שקל פחות מהמתחרות, פעלה עד היום בכוח אדם וציוד חסרים ולא הצליחה לעמוד באף אחת מאבני הדרך שנקבעו במסגרת ההסכם. עד סוף החודש הבא אמורה הרכבת לסיים את חשמול המסילה הראשונה, בין ירושלים לתל אביב, באיחור של שנה וחצי לעומת המועד הרשמי המקורי. העבודות לחשמול שאר המסילות לא החלו - אף שמדובר בעבודות מורכבות יותר, בשל העובדה שהמסילות אמורות להמשיך ולהיות פעילות פעילות תוך כדי העבודה.

ב-2015 הזמינה הרכבת 62 קטרים חשמליים במיליארד שקל - שהיו אמורים להיכנס לפעילות החל משנת 2017. ב-2017 בוצעה הזמנה ל-330 קרונועים חשמליים בהיקף כספי של 3.8 מיליארד שקל. הקרונועים, מתוצרת סימנס, יסופקו לרכבת החל מסוף 2020. אלא שבשל היעדר מסילות חשמליות לא יהיה שימוש לצי החדש בשנים הקרובות. נכון להיום אין אפילו אפשרות טכנית להסיע את הציוד ממוסך התחזוקה שהרכבת מקימה באשקלון למסילה החשמלית בקו ירושלים תל אביב.

צי רכבות הדיזל הקיים של הרכבת, שגילו הממוצע מגיע כבר ל-20, יצטרך לא רק להמשיך ולספק את הביקושים לפחות עוד חמש שנים מעבר לתכנון אלא גם לעמוד בגידול הצפוי בתנועת הנוסעים: עד 2025 צפוי מספר הנוסעים ברכבת לגדול מ-70 מיליון בשנה ל-100 מיליון.

מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר ציין כי כבר היום צי הקטרים של הרכבת מיושן מאוד וסובל מריבוי תקלות. בדברו בוועידת התשתיות של משרד מ.פירון אמר מייקסנר כי ממוצע התקלות לקטר עומד על שש-שבע תקלות בחודש. "הייתם מוכנים לנסוע ברכב שצריך להיכנס למוסך שש-שבע פעמים בחודש"? שאל מייקסנר שאלה רטורית.