לצד הדוחות הטובים של תע"א – חוב של 245 מיליון דולר ממערכת הביטחון

הרווח הנקי של התעשייה האווירית גדל משמעותית ברבעון השלישי של השנה והוא הסתכם בכ-32 מיליון דולר בהשוואה להפסד נקי של כ-21 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד

הרווח הנקי של התעשייה האווירית   גדל משמעותית ברבעון השלישי של השנה והוא הסתכם בכ-32 מיליון דולר בהשוואה להפסד נקי של כ-21 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, כך עולה מהדוחות הכספיים לרבעון השלישי של השנה שפרסמה היום (ה') החברה.

מהדוחות עולה כי ברבעון האחרון חל גידול גם ברווח התפעולי של התע"א, שהסתכם בכ-42 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של 19 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון האחרון המכירות של תע"א הסתכמו ביותר ממיליארד דולר, מה שמהווה עליה של כמעט 17% לעומת הרבעון המקביל ב-2018.

בתע"א אומרים כי הגידול במכירות ניכר בכל חטיבות החברה, ומציינים כי צבר ההזמנות שלה עומד על כ-13.3 מיליארד דולר ולרשותה יתרת מזומנים של כמיליארד דולר.

בתוך כך, דוחות החברה מצביעים על תזרים מזומנים שלילי של 245 מיליון דולר שהוסבר בעיכוב בתשלום של לקוח מרכזי. בחברה מציינים כי עיכוב זה לא מעמיד אותה בסיכון לעמידה בהתחייבויות העתידיות שלה. בתע"א לא מציינים מיהו אותו לקוח, אך לדברי גורמים בשוק הביטחוני מדובר במערכת הביטחון - וזאת בשל המצב הפוליטי שמקשה על הקמת ממשלה והיעדר תקציב. מצב זה הוביל בחודשים האחרונים לחוב מצד מערכת הביטחון כלפי חברות ביטחוניות נוספות, בהן גם אלביט מערכות.

על רקע השיפור בתוצאות הכספיות של התע"א, שניכר במהלך שלושת הרבעונים האחרונים, מנכ"ל החברה האלוף (במיל') נמרוד שפר אמר היום כי "תוצאות הרבעון ממשיכות את מגמת השיפור בביצועי החברה ואני רואה בכך תוצאה של יישום האסטרטגיה החדשה שלה, שמתמקדת בכניסה לשווקים חדשים, שיפור המודל התפעולי ומיקוד של מנועי הצמיחה".

שפר הוסיף ואמר כי "התע"א תמשיך במאמצי השיווק והמכירה המוגברים לצד התייעלות תפעולית וזאת תוך שמירה על המשך השקעות במו"פ עצמי שיניבו פיתוח של טכנולוגיות חדשניות על ידי ההון האנושי המצוין שלה".

יוזכר כי בתחילת השנה התע"א איחדה את כל הפעילויות האזרחיות שלה, שעד אז התאפיינו בהפסדים מצטברים בהיקף של מאות מיליוני דולרים במהלך העשור האחרון לחטיבה אחת - שנקראת חטיבת התעופה. מדובר באחד המהלכים המרכזיים שנועדו לייצב את החברה לקראת איזונה ומעבר לרווחים.

לצד מהלך זה, במהלך החודשים האחרונים החברה ורשות החברות הממשלתיות האיצו את מהלכיהן לקראת הנפקה של 25% ממניותיה לציבור בבורסה בתל אביב.

עם זאת, בשל המצב הפוליטי צפוי עיכוב בתהליך ההנפקה וזאת, כשברקע מחלוקות עמוקות גם עם ועד העובדים של החברה שמתנגד למתכונת הנוכחית של ההנפקה. בשל אותה מחלוקת הוועד עצר את המו"מ שמתקיים בינו לבין ההנהלה גם לקראת גיבוש של הסכם עבודה חדש בתע"א - שיחליף את הסכם העבודה שמונהג בחברה מאז שנות ה-70 של המאה שעברה: "רוב העובדים בתע"א מבינים שהם רוצים להיות מתוגמלים על הישגים ולקבל בונוסים על הצלחות שכן מדובר בעובדים של שנות ה 2000, ואנחנו לא יכולים להישען עוד על הסכם עבודה משנות ה-70", אמר בכיר בתע"א בנוגע לניסיון לגבש הסכם עבודה חדש בחברה. על פי הערכות הסכם זה יבשיל במהלך השנה הבאה.

במקביל לאישור דוחות החברה לרבעון השלישי, דירקטוריון התע"א אישר אמש את מינויו של שלומי סודרי למנהל מפעל החלל שלה. סודרי הוא אלוף משנה במילואים שכיהן בעבר בתפקידים בכירים במשרד הביטחון - יחליף בקרוב את עופר דורון.

מפעל חלל עוסק בייצור של לווייני הביון של ישראל והיה אמון על בניית החללית "בראשית" ששוגרה בתחילת השנה לירח אך התרסקה שניות אחדות טרם הנחיתה עליו.