מידע פנים בחסות המדינה: ההודעה שסוללת את מיזוג בנק מזרחי טפחות ואגוד הגיעה למשקיעים באיחור והמניה זינקה

המשקיעים בשוק ההון המקומי היו אחרונים לקבל את ההודעה שסללה את הדרך למיזוג בין הבנקים מזרחי-טפחות ובנק אגוד • ברשות השופטת מיהרו להוציא את ההודעה והמשקיעים קיבלו את העדכון של בית המשפט לתחרות רק לאחר כשעה, זמן יקר בשוק ההון

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס
הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

הודעת מערך הדוברות וההסברה של הרשות השופטת שסללה את הדרך למיזוג בין בנק מזרחי-טפחות לבין בנק אגוד  תפסה הבוקר את המשקיעים בהפתעה מוחלטת, ולא רק. למעשה, ההחלטה שניתנה לא בנוכחות הצדדים הפתיעה גם את הבנקים המעורבים.

בבנקים ידעו כי ההחלטה צפויה להינתן עוד השנה, אך לא היה להם ברור מתי בדיוק. ובכל זאת, מערך הדוברות של בית המשפט פרסם הבוקר את החלטת השופט עודד שחם במנותק למהלך המסחר בבורסה. שחם קיבל את ערעור הבנקים להתנגדות הממונה על ההגבלים, ובכך סלל את הדרך למיזוג. מניית אגוד הגיבה למהלך בזינוק של יותר מ-17% בבורסה המקומית במחזור מסחר חריג ביחס למחזור הממוצע היומי מניה. 

מי שלא הצטרפו לחגיגה היו אלה המשקיעים בשוק ההון המקומי. עוד לפני הדיווח של הבנקים למערכת דיווחי החברות לבורסה (מאיה) היו אלה עורכי הדין המלווים, ואף אנשי היחסי ציבור ראשונים לדעת על המיזוג. רק לאחר כשעה מפרסום הודעתה של הדוברות הגיע העדכון המיוחל למשקיעים מצד בנק אגוד שפרסם את הדיווח למשקיעים.

החלטת השופט שחם הגיעה בניגוד לציפיות, שכן בכך הוא הפך את החלטתה של הרשות להגבלים, למרות שקל היה לתמוך בה נוכח התחרות הדלה במערכת הבנקאית. אך שחם ראה לנכון כי מפאת גודלו של אגוד לא תהיה לכך השפעה על התחרות. אדרבא, כגודל ההפתעה כך גדל המחדל נוכח הפער בין הפצת ההודעה מצד מערך הדוברות לבין עדכון המשקיעים על אירוע כה מהותי. מדובר בפער עצום מבחינת זמני דיווח עבור הפעילים בשוק ההון.

קשה להאשים את הבנקים בעניין, שכן מועד פרסום ההחלטה של בית המשפט לתחרות לא היה ידוע, אך ניתן היה להתחשב במשקיעים ובעיקר במהלך התקין של המסחר בשוק ההון המקומי שסופג לא מעט מכות נוכח שלל חקירות מידע פנים בהן מטפלת בימים אלו הרשות לניירות ערך.