הפרלמנט האירופי הכריז על מצב חירום אקלימי

הפרלמנט האירופי הכריז הערב על "חירום אקלימי וסביבתי", ומפציר במדינות האיחוד להתחייב לאיפוס פליטות הפחמן עד 2050 • פעילי הסביבה מבהירים כי אין די בהצהרות ויש לנקוט בצעדים משמעותיים • ח"כ מיקי חיימוביץ: "הגיע הזמן שגם ישראל תכריז על מצב חירום אקלימי"

מחאת האקלים / צילום: Cheena Kapoor, רויטרס
מחאת האקלים / צילום: Cheena Kapoor, רויטרס

הפרלמנט האירופי הכריז היום על "חירום אקלימי וסביבתי", כשהוא דוחק בכל מדינות האיחוד האירופי להתחייב להפחית את פליטות גזי החממה שלהן לאפס עד שנת 2050.

בזמן שהמדענים מזהירים כי ייתכן שהעולם כבר הגיע לנקודת אל חזור בנוגע למשבר האקלים, הפרלמנט האירופי מחליט לנקוט עמדה ולשים בפרונט את הדחיפות של הטיפול במשבר האקולוגי באופן מיידי, תוך מחויבות של כלל המדינות החברות באיחוד.

ההחלטה על מצב חירום אקלימי עברה ברוב של 429 קולות בעד, 225 קולות נגד ו-19 נמנעים. פעילי סביבה מזהירים מפני ביצוע של מחוות סמליות, והדגישו כי אין להסתפק בהצהרות ויש צורך מהותי בצעדים אופרטיביים נחושים. "הבית שלנו עולה באש. הפרלמנט האירופי רואה את הלהבה, אבל זה לא מספיק לעמוד מהצד ולהביט", אמר יועץ מדיניות האקלים של גרינפיס, סבסטיאן מאנג, זמן קצר לפני ההצבעה.

בשבוע הבא תתכנס ועידת האקלים של האו"ם במדריד, ובה ידונו המדינות בהתקדמות לשם השגת יעדי הסכם פריז והצבת יעדים שאפתניים יותר לאור חומרת המצב. נכון לעכשיו, ההערכה היא כי חלק ניכר מהמדינות כלל לא עומדות בהתחייבויותיהן ליעדי הפחתת הפליטות. חשוב לציין כי הסכם פריז הוא וולונטרי, אין לו תוקף חוקי, ואין סנקציות המופעלות כלפי מדינות המפרות את ההסכם.

פעילת האקלים השוודית גרטה טונברג, העושה כעת את דרכה מארה"ב לוועידת האקלים שתפתח במדריד בשבוע הבא, קיבלה את הבשורה כשהיא בלב ים וצייצה בחשבון הטוויטר שלה: "איננו יכולים לפתור משבר בלי להתייחס אליו כאל אחד. נקווה שעכשיו ינקטו צעדים דרסטיים", והוסיפה: "הצטרפו לשביתות האקלים בכדי להפעיל לחץ", כשמחר מתוכננות ברחבי העולם הפגנות של התנועה אותה הקימה, "ימי שישי בשביל העתיד".

בשנתיים האחרונות, המדינות שהכריזו על מצב חירום אקלימי הן בין היתר צרפת, קנדה, בריטניה ואירלנד, לצד 20 מחוזות באוסטרליה, 387 עיריות ומחוזות בקנדה, 17 מחוזות בארה"ב לרבות לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו ועוד. בישראל, דורשים פעילי ארגוני הסביבה מן הממשלה להכריז על מצב חירום אקלימי, ומקווים כי לכשתושבע ממשלה, תמצא אוזן קשבת לקריאתם.

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', הודיעה כי תפעל להכרזה על מצב חירום אקלימי, ובירכה הערב על החלטת האיחוד האירופי: "ההחלטה הזו ערב ועידת האקלים במדריד מעודדת שכן היא מראה על מחויבות והבנה עד כמה המשבר קיומי. לצערי המודעות בישראל רק מתחילה לחלחל, בעיקר לדור הצעיר אך נתקלת בקיר אטום בדרגי הממשלה הבכירים. הגיע הזמן שגם ישראל תכריז על מצב חירום אקלימי ובעיקר תתחיל לפעול בכיוון".