בזמן המגעים למכירתה: תהל ממשיכה להידרדר והפסידה יותר מ-8 מיליון אירו ברבעון השלישי

בסך הכל הסבה חברת תשתיות המים לבעליה, קרדן אן.ןי, הפסד של יותר מ-130 מיליון שקל מתחילת השנה

מצבה הכלכלי של חברת ההנדסה תהל גרופ (TGI) ממשיך להידרדר. תהל, שבשליטת קרדן אן.וי. , רשמה ברבעון השלישי של 2019 הפסד של 8.3 מיליון אירו, שהשלים הפסד של 20.3 מיליון אירו בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

תהל היא חברת הנדסה שעוסקת בתכנון ובהקמה של פרויקטים תשתיתיים בתחום המים. לנוכח המצב החליט דירקטוריון קרדן אן.וי להפחית את ערך ההשקעה בתהל, באופן שהגדיל את ההפסדים של בעלי מניות קרדן אן.וי מההשקעה בתהל.

עקב כך, נרשמה ברבעון השלישי של 2019 בדוחות קרדן אן.וי ירידת ערך של 14 מיליון אירו בהשקעה בתהל, בעוד שבתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם היקף המחיקה ב-16 מיליון אירו. כך שבפועל יצרה פעילות תשתיות המים הפסד של 22.5 מיליון אירו ברבעון השלישי והפסד של 34.4 מיליון אירו (יותר מ-130 מיליון שקל) בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

פימי בדרך להשתלטות

קרדן אן.וי נמצאת כיום במו"מ מתקדם להשלמת הסכם עם קרן פימי, במסגרתו צפויה פימי להזרים עד 35 מיליון דולר (32 מיליון אירו) לתהל כנגד הקצאת כ-70% ממניותיה. לפי מתווה ההצעה שהגישה פימי, מציעה הקרן להזרים בשלב הראשון סכום של 10 מיליון דולר לתהל כנגד הקצאה של 40% ממניותיה ולפי שווי חברה של 15 מיליון דולר לפני הכסף.

בנוסף, מבקשת פימי לקבל גם אופציות להשקעה של עוד 25 מיליון דולר בתהל כנגד הקצאת מניות נוספות שיגדילו את שיעור החזקת הקרן בתהל ל-70%. הסכם ההשקעה עשוי לכלול גם פנייה לבנקים בבקשה להסדר חוב ותספורת, אולם עניין זה לא דווח באופן רשמי לפי שעה.

תהל, בניהולו של סער ברכה, מתמקדת בביצוע פרויקטים ברחבי העולם, ובדגש על אפריקה, מזרח אירופה ואסיה. בעבר פעלה תהל בעיקר בתחומי המים, אולם בשנים האחרונות פנתה החברה גם לפרויקטים גדולים בתחומי החקלאות באפריקה, שגררו עימם נטילת הלוואות בנקאיות גדולות, שמאיימות כיום על המשך פעילותה של תהל. 

צניחה בהון העצמי

נכון לסוף ספטמבר 2019, החזיקה תהל במזומנים בשווי של 9.5 מיליון דולר, אל מול חובות פיננסים של 59.8 מיליון דולר וזאת לאחר שרשמה תזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון אירו מפעילות שוטפת. ההון העצמי של תהל צנח בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-58.6% ל-16.9 מיליון אירו והיווה 7.8% בלבד מסך המאזן.

לדברי מנכ"ל קרדן אן.וי אריאל חסון, קשיים תפעוליים בפרויקטים של פעילות תשתיות המים הם שהביאו להפרשות לירידת ערך. חסון הוסיף כי "במהלך הרבעון, תהל זכתה בפרויקט שני בקזחסטן, וכן אנו עדים להתקדמות לקראת התחלת הפרויקטים באנגולה. גם צעדי ההתייעלות שנקטו בתהל מתחילים לשאת פרי.

"למרות זאת, בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2019 הציגה תהל הפסדים בסכומים משמעותיים. כתוצאה מכך, לאור מצבה הפיננסי של תהל ולאור העובדה שאנחנו עדיין בדיונים לגבי השקעה אפשרית בתהל, החליט דירקטוריון קרדן אן.וי לבצע הפחתה משמעותית של שווי ההשקעה של החברה בתהל בדוחות הכספיים".

מדוחות קרדן אן.וי עולה כי הכנסותיה של תהל ירדו ברבעון השלישי ב-9.9% ל-39.1 מיליון אירו, אולם בסיכום תשעת החודשים הראשונים נרשמה דווקא עלייה קלה של 0.7% בהכנסות ל-117.9 מיליון אירו. למרות זאת, עלייה חדה בעלות ביצוע העבודות העבירה את תהל להפסד גולמי של 953 אלף אירו ברבעון השלישי וחתכה את הרווח הגולמי בתשעת החודשים הראשונים ב-61.2% ל-7.5 מיליון אירו.

מדובר על רווחיות גולמית של 6.3% בלבד מההכנסות, לעומת 16.4% בתקופה המקבילה אשתקד. ירידה זו נבעה מתמהיל פרויקטים בעלי רווחיות נמוכה יחסית, בשל עיכובים בגין פרויקטים באפריקה בעלי רווחיות גבוהה והפרשה להפסד מפרויקט.

בנוסף לכך, רשמה תהל בתשעת החודשים הראשונים הוצאות תפעוליות אחרות של ל-13.9 מיליון אירו (לעומת 100 אלף אירו בתקופה המקבילה), וזאת עקב הפרשה של 8 מיליון אירו לירידת ערך בגין הלוואה והפרשה של 4.7 מיליון אירו בגין חובות מסופקים. גם הוצאות המימון של החברה זינקו בתשעת החודשים הראשונים ב-611% ל-6.4 מיליון אירו, עקב הפרשי שער שליליים והוצאות ריבית בגין גידול בניצול קווי אשראי.