טיב טעם | בלעדי

שנה לאחר הפרידה מעדי כהן: חגי שלום מחפש מנכ"ל חדש לרשת טיב טעם שבבעלותו

שלום מנהל בימים האחרונים שיחות עם גורמים בענף המזון במטרה להתחיל בתהליך לאיתור מנכ”ל שיתפוס את מקומו בניהול קבוצת המזון • טיב טעם בתגובה: "אין שחר לדברים"

חגי שלום טיב טעם / צלם: יונתן בלום
חגי שלום טיב טעם / צלם: יונתן בלום

בעל השליטה (56%) בקבוצת טיב טעם חגי שלום מחפש מנכ"ל חדש לחברה - כך נודע ל"גלובס". קרוב לשנה אחרי שהדיח את המנכ"ל הקודם, שלום החל בגישושים אחר מנכ"ל שיעמוד בראש החברה שנסחרת לפי שווי שוק של 293 מיליון שקל.

במסגרת הגישושים, שלום קיים פגישות עם גורמים בענף המזון וזאת מתוך מטרה להתחיל בתהליך לאיתור מנכ"ל שיוכל לתפוס את מקומו בניהול הרשת. במחצית הראשונה של 2019 הציגה החברה מגמת שיפור מסוימת, לאחר שבשנים האחרונות הציגה החברה תוצאות חלשות. בטיב טעם הכחישו את הדברים.

טיב טעם עלתה לכותרות בתחילת השנה בעקבות סכסוך שהתגלע בין בעל השליטה חגי שלום לבין מנכ"ל הרשת עדי כהן, בן זוגה לשעבר של בתו של שלום, שסיים את תפקידו כחלק מאותו סכסוך. ככל הידוע, הפרידה בין הצדדים הייתה קשורה הן לתוצאות עסקיות חלשות ולשחיקה במחיר מניית של טיב טעם והן להליך ההיפרדות בין בני הזוג. אגב, מאז שדיווחה החברה לראשונה על חילוקי הדעות בין כהן לשלום, עלתה מניית טיב טעם ב-36%.

הקבוצה, שמנוהלת מאז הפרידה מכהן על ידי שלום, מתמודדת עם אתגרים הקשורים לליבת הפעילות הקמעונאית שלה. בשנה הבאה תידרש החברה להתמודד עם סגירת חנות הדגל שהיא מפעילה ברמת החייל בשבת, לאחר שבית המשפט דחה את העתירה שהגישה בנושא. בחברה ציינו אז כי דחיית העתירה עלולה להשפיע על החברה באופן לא מהותי ב-2019, ולאחר מכן באופן ש"עלול להיות מהותי". מדובר באחד מסניפי הענק של הרשת שפעילותו דומיננטית בסוף השבוע, כך שסגירתו בשבת מהווה פגיעה ברשת.

במקביל, ל"גלובס" נודע כי בחברה גם בוחנים את שעות הפעלת הסניפים של הרשת. כך למשל, הסניף שמפעילה החברה ברחוב דיזנגוף בתל אביב שפעל 24 שעות ביממה, החל להיסגר בחודשים האחרונים בלילות. בהקשר זה מסרה טיב טעם כי "אנו בוחנים מעת לעת את שעות פתיחה של הסניפים בהתאם לתנועת ולביקוש הקהל ובהתאם לעונות השנה ומעדכנים בהתאם לצורך". בסל הכל מפעילה הרשת עוד שישה סניפים שפתוחים לאורך כל שעות היממה, אך נראה כי היא בוחנת את הכדאיות לכך גם כן. מדוחותיה עולה כי היא "ממשיכה לפעול לאיתור מיקומים נוספים לחנויות חדשות".

כיום הקבוצה עוסקת בשני תחומי פעילות - תחום הקמעונאות במסגרתו היא מפעילה את רשת טיב טעם שמונה כ-41 סניפים (נכון למועד פרסום דוחותיה השנתיים), ותחום ייצור, יבוא ושיווק של מוצרי מזון, תחתיו פועלות החברות ישרקו ומעדני מזרע. נציין כי בשנתיים האחרונות ביצעה הקבוצה שורת פעולות התייעלות, במסגרתן סגרה את פעילות רשת עדן טבע (לשעבר עדן טבע מרקט) אשר רכשה מידי מגה, וכן מכרה את רשת כלי הבית דומו.

המהלכים הללו אמנם הביאו לשחיקה בהכנסות שלה במחצית הראשונה של השנה שרשמו ירידה של 3%, אך הם הצליחו להביא לזינוק של פי שלושה ברווחי פעילות הקמעונאות שהגיעו לכ-21 מיליון שקל. זאת לעומת התכווצות של 39% ברווחי פעילות שיווק מוצרי המזון, שהסתכמו בכ-3 מיליון שקל וזאת, לפי טיב טעם, בעיקר בשל מהלכיה "להתמקדות בלקוחות רווחיים ולצמצום עד כדי הפסד של פעילויות לא רווחיות".