שלושה גורמים שמכבידים כעת על וול סטריט

בורסות וול סטריט יורדות בעוד מדד הפחד קופץ בכ-17% • סין מגיבה להחלטת הקונגרס בארה"ב לתמוך במפגינים בהונג קונג • "טראמפ יטיל מכסים בדצמבר אם הסינים ימשיכו לגרור רגליים", אמר מזכיר הסחר האמריקאי • נתונים ייצור חלשים בארה"ב מצביעים על התכווצות הפעילות זה חודש רביעי ברציפות

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר בין סין לארה"ב מתרחקת בעוד צעד אחורה.

סין הודיעה היום (ב') כי תאסור על ספינות מלחמה וכלי טיס צבאיים של ארה"ב לעצור להפסקה בהונג קונג בעקבות החקיקה בוושינגטון בשבוע שעבר שצודדה במפגינים הפרו-דמוקרטיים בהונג קונג.

בתוך כך, במקביל, מזכיר הסחר האמריקאי, וילבור רוס, אמר היום כי המכסים שתכנן ממשל טראמפ להשית על סחורות מיובאות מסין ב-15 בדצמבר צפויים לצאת לפועל במידה וסין תמשיך לגרור רגליים. "אם לא יקרה כלום עד אז, הנשיא הבהיר די שהוא יכניס לתוקף את התעריפים המוגדלים", אמר רוס ל"פוקס ניוז".

הדברים הללו מגיעים בהמשך לדיווח אתמול, ולפיו סין מתנה את החתימה על השלב הראשון בהסכם הסחר בכך שארה"ב תסיר מכסים על סחורות מיובאות מסין באופן מיידי. הדיווח, שצוטט אתמול בעיתון ה"גלובל טיימס" הסיני, לא השאיר לטראמפ הרבה ברירה במלחמת הסחר המתמשכת בין הצדדים.

מוקדם יותר היום צייץ הנשיא האמריקאי כי ברזיל וארגנטינה מבצעות מניפולציה במטבע ועל כך ייספגו המדינות הללו העלאת מכסים על פלדה ואלומיניום שארה"ב מייבאת מהמדינה, מה שנתפס כמסר לסינים. נזכיר כי הריאל הברזילאי ירד בכ-10% מתחילתה שנה והפסו הארגנטיני צלל בכ-40%, בעוד שאלו באו על רקע נפילה כלכלית ולאו דווקא בשל פיחות מבוקר מצד הבנקים המרכזיים במדינות.

טראמפ למעשה יחזיר בכך את המכסים שהוטלו במאי של 2018, אז הוחרגו ברזיל וארגנטינה מההחלטה להטיל מכסים בשיעור של 25% על פלדה ושל 10% על אלומיניום על מספר מדינות, בהן קנדה ומקסיקו.

הדברים הללו של וילבור רוס הוסיפו לחץ על המדדים המובילים בוול סטריט, בנוסף לנתוני הייצור החלשים שפורסמו היום בארה"ב, שהצביעו על התכווצות הפעילות הכלכלית זה החודש הרביעי ברציפות. המדדים המובילים מאבדים סביב ה-1% לאחר ימים ללא תנודה משמעותית.

מדד הייצור ISM בארה"ב בחודש נובמבר ירד בניגוד לתחזיות ל-48.1 נקודות, לעומת 48.3 נקודות בנובמבר, ולעומת התחזית לעלייה דווקא לרמה של 49.2 נקודות. מדובר בחודש הרביעי ברציפות בו נרשמת התכווצות בפעילות הכלכלית בארה"ב, מה שמוסיף לחששות מפני האטה.