שנה חזקה לקרנות הנאמנות: הציבור הזרים לניהולן 15.3 מיליארד שקל מתחילת 2019

"אם דצמבר לא ישנה כיוון בחדות, זאת תהיה השנה הטובה ביותר למשקיעים מאז 2009", אומר בכיר בתחום ניהול קרנות הנאמנות • בנובמבר גייסו הקרנות סכום מצרפי של כ-2.6 מיליארד שקל, בדומה לחודש הקודם

קרנות נאמנות / צילום: שאטרסטוק
קרנות נאמנות / צילום: שאטרסטוק

חודש נובמבר היטיב עם מנהלי קרנות הנאמנות, שהמשיכו ליהנות מהנהירה הנמשכת והעקבית של הציבור הרחב, שהזרים מדי חודש מאז פברואר השנה מיליארדי שקלים לקרנות שבניהולם.

בנובמבר גייסו קרנות הנאמנות סכום מצרפי של כ-2.6 מיליארד שקל. זאת, בדומה להיקף הגיוסים הער שנרשם גם באוקטובר, ופחות עד כה השנה רק ביחס לחודש יולי, שבו גויסו יותר מ-3.5 מיליארד שקל.

מתחילת השנה גייסו קרנות הנאמנות סכום מצטבר של כ-15.3 מיליארד שקל, במה שנראה כשנה חיובית מאוד עבור הגופים המנהלים, שמחזיקים כיום בקרנות בשווי מצרפי של כ-350 מיליארד שקל. 2019 תהיה קרוב לוודאי חוליה נוספת במטוטלת השנים, בין שנה טובה עם גיוסים ערים לשנה חלשה בהרבה עם פדיונות. זאת, לאחר שבכל שנת 2018 נפדו מהקרנות יותר מ-9 מיליארד שקל, כך שהיא היוותה היפוך מוחלט לשנת 2017, שבסיכומה גויסו לקרנות הנאמנות כמעט 18 מיליארד שקל (שהתקזזו עם פדיונות של כ-7 מיליארד שקל בתעודות הסל, שמאז נהפכו לחלק משוק הקרנות). לשם השוואה, ב-2016 נרשמו פדיונות בהיקף של יותר מ-18 מיליארד שקל, כשבתעודות הסל נפדו באותה שנה יותר מ-11 מיליארד שקל.

לדברי גורם בכיר בתחום ניהול קרנות הנאמנות, "המשקיעים בקרנות הנאמנות במניות בארץ ובחו"ל המשיכו להרוויח בחודש נובמבר, שהמשיך את המגמה החיובית בענף קרנות הנאמנות בגיוסים ובתשואות הגבוהות". שהוא התייחס לכך שחודש לפני תום 2019, מדובר בשנה חיובית במיוחד, שבאה לאחר הרבעון הרביעי אשתקד, שהיה שלילי במיוחד בשוקי ההון בארץ ובעולם.

"קרנות מניות ישראל - האפיק הרווחי ביותר"

"מתמונת תשואות המשקיעים בקרנות הנאמנות נראה כי השנה הנוכחית, אם דצמבר לא ישנה כיוון בחדות, היא השנה הטובה ביותר למשקיעים מאז 2009", אומר אותו גורם בכיר.

לדבריו, בחודש נובמבר קרנות הנאמנות רשמו תשואות חיוביות בכל הקטגוריות המרכזיות, כשהקטגוריה שבלטה בעליות היא קרנות מניות ישראל - שם נרשמה עלייה ממוצעת של כ-2.8%, עם עלייה שנתית גבוהה של יותר מ-25%. "מתחילת השנה קרנות מניות ישראל ממשיכות להיות האפיק הרווחי ביותר השנה וגם בחודש נובמבר", הוא מוסיף, כשהנתונים מצביעים על כך שקטגוריית הקרנות הגמישות שומרת על המקום השני, עם תשואה חציונית גבוהה של 16.5%.

מציאות זו, לצד הגיוסים בקרנות אלה, ודאי שסייעה גם להנפקות הראשוניות המוצלחות שהיו השנה בשוק המניות המקומי, ובהן ההנפקות של אלטשולר שחם גמל ופנסיה ושל הבורסה לניירות ערך בתל אביב עצמה, וכן ההנפקות של ישראכרט, יוחננוף וגופים אחרים. 

הקרנות המנייתיות הן לא היחידות שרושמות תשואות חיוביות עד כה השנה. גם בקרנות האג"ח יש תשואות חיוביות, בנובמבר ומתחילת 2019, כשקרנות 80/20 וקרנות 90/10 רושמות עד כה תשואות גבוהות, של כ-8.2% ו-7.1% מתחילת השנה, בהתאמה. קרנות אג"ח מדינה נהנו גם הן מרווחי הון, ורושמות עליות מרשימות של קרוב ל-5% מתחילת השנה.

קרנות הנאמנות הגיוסים והפדיונות בשוק   נובמבר 2019 (במיליוני שקלים)
 קרנות הנאמנות הגיוסים והפדיונות בשוק נובמבר 2019 (במיליוני שקלים)

קרנות הראל מגייסות, קרנות מודלים קורסות

בנובמבר נמצאו שישה גופים שגייסו משמעותית יותר מהאחרים, ובראשם הראל פיננסים, שממשיכים במגמה החיובית מאוד עבורם עם גיוסים של כ-941 מיליון שקל בחודש החולף; אלטשולר שחם, שהקרנות שלו גייסו יותר מ-600 מיליון שקל בחודש האחרון; ילין לפידות, קסם של אקסלנס (מקבוצת הפניקס), מגדל שוקי הון ומור . בקצה השני בולטות קרנות פסגות, שלאחר רצף של חודשים חזקים מאוד עברו בנובמבר לפדיונות, שהסתכמו בכ-330 מיליון שקל.

מתחילת 2019 יש תשעה גופים מגייסים, שגם אותם מובילים קרנות הראל פיננסים, בניהולו של ירון דייגי, שגייסו מתחילת השנה 7.1 מיליארד שקל. אחרי הראל פיננסים ניצבת חברת הקרנות של פסגות, שאותה מנהל אייל גורן, אשר גייסה מתחילת השנה כ-3.9 מיליארד שקל; וילין לפידות, שאת חברת הקרנות שלו מנהל אסף אלדר, עם גיוס של 3.1 מיליארד שקל.

מקורות הגיוסים משתנים מגוף אחד לאחר: בהראל רוב הגיוס נרשם בקרנות הכספיות, שבהן גויסו בינואר עד ספטמבר השנה 4.7 מיליארד שקל (3.1 מיליארד שקל מתוך סכום זה גויסו באמצעות קרן כספית מט"חית), כשהקרנות האקטיביות המסורתיות זכו לגיוסים של כ-1.5 מיליארד שקל. אל מול זאת, בקרנות האקטיביות המסורתיות של פסגות גויסו מתחילת השנה כ-3.7 מיליארד שקל - הסכום הגבוה בענף בהקשר זה (שמולו פדיונות של כמעט 2 מיליארד שקל בקרנות הפסיביות שעוקבות אחר מדדים), ובילין לפידות כל הסכום שגויס זרם לקרנות המסורתיות.

לצד גופים אלה נציין את קרנות מור, שגייסו מתחילת השנה 3.1 מיליארד שקל - רובם בקרנות מסורתיות; קרנות קסם (שגייסו 2.2 מיליארד שקל, שהחלק הארי בהם נרשם בקרנות המחקות, שגייסו 1.8 מיליארד שקל); אלטשולר שחם, שהקרנות שלו גייסו 2 מיליארד שקל, בעיקר בקרנות מסורתיות; וקרנות מגדל שוקי הון, שגייסו מתחילת השנה 1.7 מיליארד שקל. במגדל שוקי הון זה קרה הודות לגיוסים של 3 מיליארד שקל בקרנות הפסיביות של הבית, ולמרות פדיונות של 1.4 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות. עוד נציין לחיוב את קרנות פורסט, שמחזיקות ב-1.2% מהשוק ושגייסו מתחילת השנה 971 מיליון שקל.

מהצד השני נציין שישה גופים, שעד כה השנה פדו מהקרנות המסורתיות שלהם יותר ממיליארד שקל (כל אחד): אנליסט, רוטשילד, אלומות, תמיר פישמן, מודלים ואי.בי.אי.

לגבי מודלים נציין כי מדובר בקריסה יוצאת דופן של הקרנות של בית ההשקעות שבניהולו של ד"ר יעקב שיינין, שבסוף 2018 ניהלו נכסים בשווי של כ-1.55 מיליארד שקל, ומאז פדו בכל אחד מהחודשים ב-2019. בסך הכל, ב-11 החודשים הראשונים של 2019 פדו קרנות מודלים סכום אדיר ביחס לגודלן, של יותר מ-1.2 מיליארד שקל. כך, נכון לסוף נובמבר מנהלות קרנות מודלים נכסים בשווי הכי קטן בשוק - רק 258 מיליון שקל.