גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: ההתנהלות המפחידה של הפרקליטות

מטריד שכתבת גל"צ הדס שטייף ושותפים נוספים לדבר יצאו בלא כלום, מטרידה לא פחות העובדה שהפרקליטות הסתירה את החסינות שניתנה ובעיקר מטריד המסר הציבורי ● דעה

הדס שטייף / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הדס שטייף / צילום: שלומי יוסף, גלובס

קשה להכיל את התוצאה העקומה שאליה הגיעה הפרקליטות בפרשת אפי נוה. המשטרה המליצה להעמיד לדין את ראש לשכת עוה"ד לשעבר בעבירות של מרמה והפרת אמונים, והפרקליטות החמירה עימו עוד יותר והחליטה כי הוא יואשם בשוחד. אולם סוגיה אחת נותרה מטרידה, והיא הדרך להשגת המידע המפליל נגד נוה ונסיבותיה המחמירות, וההשלכות הציבוריות של העניין.

החומרה שבפרשת נוה וכרייף מצדיקה פגיעה בפרטיות | מתן ברניר, דעה

מטריד בעיני שכתבת גל"צ הדס שטייף ושותפים נוספים לדבר יצאו בלא כלום. לא רק שהוחלט שלא להעמיד אותם לדין, אלא שהפרקליטות בהודעתה לעיתונות אפילו לא ציינה מה היו העבירות שבוצעו כלפי נוה, והיא אפילו שמרה על כבודם ועל מעמדם של שותפיה והחליטה שלא לציין את שמותיהם, משל היו מקורות מודיעיניים.

העובדות לענייננו הן: עו"ד חני נוה ובעלה ראש הלשכה נוה היו בסכסוך גירושין מכוער. חני נוה העבירה את הטלפון לחוקר פרטי. החוקר, יולי רוזנברג, שהיה גם מתמחה במשפטים שנכשל מספר פעמים במבחן של לשכת עורכי הדין, כעס על אפי נוה ולכן החליט לסייע לפרודתו. רוזנברג, כך לטענת גורם המעורה בפרטים, היה אחראי לפריצת הטלפון והעביר אותו לשטייף.

שטייף קיבלה את הטלפון הפרוץ אך לא העבירה אותו למשטרה. באותה תקופה היא סיפרה לגורם בתחנה כי היא מחזיקה במזוודתה "פצצת אטום", כלשונה. שטייף גם שיתפה עיתונאים בכירים נוספים בגל"צ בחומרים מתוך הטלפון שעברו על החומרים מתוך הטלפון לאורך ולרוחב.

מדובר בהתנהלות ממושכת כפי שסיפרה שטייף בעצמה בשידור בגל"צ לאחר חשיפת הפרשה: "ישבנו שעות ארוכות כולנו, וככל שצללנו אל החומרים הבנו למה אנחנו נחשפים". הכוונה הייתה לפרסם תחקיר עם המידע הדרמטי שהתקבל מתוך הטלפון של נוה, לאחר ששטייף "דגרה" עליו זמן רב. אך כאשר הדבר נודע לפרקליטות הצבאית, היא פסלה את האייטם ודרשה כי החומר יועבר למשטרה, ויצרה לצורך כך קשר עם הפרקליטות האזרחית.

בלית ברירה, שטייף העבירה את החומרים למשטרה. לפני כן, הובטח לה על ידי הפרקליטות כי תוענק לה "פסקת חסינות", שלפיה כל מידע וחומרים שהיא תעביר, לא ישמשו נגדה. אלא ששטייף לא דרשה חסינות עבורה בלבד, אלא גם לגורמים הנוספים שהיו מעורבים בהשגת הטלפונים והפקת החומר מתוכם. הפרקליטות הבטיחה לה כי לא ייעשה נגדם שימוש בדברים שיימסרו על ידה בעדותה. בהמשך, גם חני נוה והחוקר הפרטי מסרו עדות במשטרה. לדברי הפרקליטות "גם חקירתם נוהלה תחת הבטחות דומות".

אין לפרקליטות אלא להאשים את עצמה בביקורת הציבורית שלה

ועכשיו בחזרה לפרקליטות. לאורך כל הדרך טענו שם כי לא הובטחה לשטייף חסינות וכי מעמדה נבחן, וכי הנושא הוחלט רק עם ההחלטה להעמיד את נוה לדין, בכפוף לשימוע. עם ההודעה על סגירת התיק, מתגלה כי מלכתחילה היא קיבלה "פסקת חסינות", והובטח לה בנוסף כי ישקלו לא להעמידה לדין. מעבר לכך, בצעד חסר תקדים - שטייף קיבלה הבטחה דומה עבור שותפיה.

כך יוצא שקורבן העבירה, נוה, מועמד לדין על שוחד, ואילו מבצעי העבירות לכאורה זוכים שהתיק נגדם נסגר בקול דממה דקה. אם נוה נטל שוחד "אינטימי", הוא צריך לשלם את מלוא המחיר על מעשיו. אך לא יעלה על הדעת שהפרשה שהחלה בביצוע העבירות החמורות, מסתיימת בהעמדתו לדין ובהענקת חסינות למבצעי העבירות לכאורה כלפיו. מדוע הפרקליטות הסתירה מהציבור את פסקת החסינות, ואת ההבטחה כי ישקלו שלא להעמיד אותה ואת חבריה לדין?

הפרקליטות בהודעתה לעו"ד בועז בן צור, סנגורו של נוה, הסבירה כי התיק נגדם נסגר בשל העובדה כי המידע הוביל לחקירה חשובה ביותר, וכן בשל העובדה כי עיקרו של המידע שהוצא מהטלפונים לא פורסם ברבים, "לכך יש להוסיף, כי עדויות שלושת החשודים נגבו תחת 'פיסקת חסינות', במסגרתה הובטח לכל אחד מהם כי לא ייעשה שימוש נגדו בדברים שימסור בחקירה וכי תישקל האפשרות להעניק לו חסינות מפני העמדה לדין. ללא שימוש בעדויות אלה, קשה מאוד להעמיד לדין. כמו כן, העמדתם לדין יכלה לעורר טענות ממשיות של הגנה מן הצדק". כך לשון הודעת הפרקליטות.

על טענות הפרקליטות יש להשיב כי החקירה אמנם חשובה ביותר, אך גם העבירות שבוצעו כלפי נוה חמורות לא פחות ואף יותר. כאשר הפרקליטות מדברת על "הגנה מן הצדק" היא מתכוונת לומר למעשה כי השלושה הסתמכו על "פסקת החסינות" וכן על ההבטחה כי ישקלו שלא להעמיד אותם לדין, ומשום כך אין זה מן הצדק כי כעת הם יועמדו לדין לאחר שהם שיתפו פעולה עם המשטרה. כך יוצא שפסקת החסינות וההבטחה לשקול אי העמדה לדין, היא למעשה חסינות הרמטית מהרגע הראשון, חרף ההכחשות הנחרצות של הפרקליטות בתקשורת ואף בבית המשפט.

גם הטענה כאילו חומרים לא פורסמו ברבים מוזרה לאור העובדה שחלק מהמידע הרגיש זלג כך במפתיע לאמצעי תקשורת אחרים. כך יוצא ששטייף, חני נוה ורוזנברג קיבלו הבטחת חסינות מלכתחילה, התיק נגדם נסגר מראש והדבר הוסתר במשך תקופה ארוכה. לא כך נראית הגנה מן הצדק אלא זו בריחה מן הצדק.

אני מציע לצאת רגע מהסיפור האישי של הדס שטייף ואפי נוה, ולהסתכל על התקדים החמור שאישרה הפרקליטות במו ידיה. התקדים לפיו אדם בסכסוך גירושין פורץ לטלפון של בן זוגו, חובר לגורמים נוספים וביניהם עיתונאים שמפלילים אותו תוך שהם זוכים לחסינות מעורר בי חרדה לזכויות האדם. קשה להבין כיצד הפרקליטות לא חששה כי כעת כל אדם יפרוץ לטלפונים של אחרים, אם ימצא מידע מפליל יעביר אותו לתקשורת ולמשטרה ויקבל חסינות. ואם לא, ישמור את הדבר בסוד כאילו דבר לא קרה. מה בעצם מונע מהדס שטייף לפרוץ לטלפונים של שרים, חברי כנסת או של פרקליט המדינה שי ניצן?

הפרקליטות בפרשה הזו התנהלה בצורה לטעמי תמוהה ומפחידה. כאשר זו ההתנהלות של מערכת הצדק, אין לפרקליטות אלא להאשים את עצמה בביקורת הציבורית לה היא זוכה ולטענות על אכיפה בררנית ותפירת תיקים. כך לא זוכים לקבל את אמון הציבור.

***חזקת החפות. אפי נוה ואסתר כרייף הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. הם מכחישים את החשדות נגדם, ועומדת להם חזקת החפות

עוד כתבות

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

על רקע החשש מחרם: האקדמיה למדעים קוראת "להבטיח את עתיד המחקר הישראלי"

מכתב האקדמיה לממשלה מתייחס לקריאות האנטישמיות ולחרמות המדעיים באוניברסיטאות באירופה ובארה"ב, שכרגע אינם רשמיים אך עלולים להפוך לרשמיים כדי לפייס את הסטודנטים המוחים ● האקדמיה קוראת לתקצוב מוגבר למדע הישראלי כתשובה לחרמות - וגם לשמירה על העצמאות שלו

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה אדומה בתל אביב; מדד הבנייה יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 90 משיל מערכו כ-1.6% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי