נופש | פיצ'ר

77% מהישראלים שנופשים בישראל סבורים שקיבלו תמורה נמוכה לכספם

54% מתוכם אף הגדירו את התמורה בישראל כנמוכה בהרבה ביחס לתמורה לכסף בחו"ל • ממצאים אלה ועוד עולים מסקר נערך בקרב כ-2,000 אנשים מגיל 18 ואילך, על ידי מכון שריד עבור משרד התיירות

נופשים בחופי סיני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נופשים בחופי סיני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

למה הישראלים מעדיפים לנפוש בחו"ל? המספרים מדברים בעד עצמם: 77% מהישראלים סבורים שהם מקבלים תמורה נמוכה לכספם בחופשה בישראל בהשוואה לחופשה בחו"ל - 54% מתוכם אף הגדירו את התמורה בישראל כנמוכה בהרבה ביחס לתמורה לכסף בחו"ל, הנתון הזה צריך להדהד בקרב המלונאים והתיירים בארץ כאשר מסתכלים בתסכול מסוים על נהירת הישראלים לחופשה מעבר לים, וזאת פעמים רבות - על חשבון חופשה בישראל. הדוח התקבל בעקבות בקשת חופש מידע של עמותת ׳הצלחה׳

הטריגר העיקרי לכך הוא המחיר. ממצאים אלה ועוד עולים מסקר נערך בקרב כ-2,000 אנשים מגיל 18 ואילך, על ידי מכון שריד עבור משרד התיירות.

ואכן, המשיבים בסקר ציינו כי המרכיב החשוב ביותר בתכנון חופשה בישראל הוא המחיר. למעשה, ציינו הנופשים כי אם המחיר לחופשה בארץ היה זהה לחופשה בחול, כחמישית מהם יבחרו בחופשה בישראל במקום בחו"ל. בפילוח גילאי הנשאלים עולה כי בגילאים הצעירים יותר הביעו הנשאלים נכונות לוותר על חו"ל לטובת חופשה בארץ במחיר דומה.

אל מול 67% מהישראלים שיצאו לחופשה אחת עד שתי חופשות בשנה (חופשה הכוללת לינה בישראל) ציינו 70% כי הם יוצאים לפחות פעם בשנה לחופשה בחו"ל: 75% מהם טסו ליעד באירופה, 10% באסיה, 9% בצפון אמריקה.

אל מול מדיניות העידוד הממשלתית להגברת תנועת המטוסים לישראל דרך פתיחת השמים ומענקים וסבסודים לחברות התעופה הזרות במטרה להגדיל את מספר התיירים שמגיעים לישראל - צומח בקצב גדול יותר מספר הישראלים שיוצאים לחו"ל מדי שנה, מספר שהוא כמעט כפול ממספר התיירים שפוקדים את ישראל - יותר מ-8 מיליון ישראלים טסים לחו"ל מדי שנה לעומת כ-4.5 מיליון תיירים שפקדו את ישראל השנה (הערכות לסיום 2019). פעמים רבות החופשה בחו"ל מגיעה על חשבון החופשה בישראל.

מנתונים שמפרסמת התאחדות המלונות למספר הלינות בבתי המלון ברחבי הארץ אף עולה סטגנציה מסוימת במספר הלינות של ישראל לעומת גידול יחסי במספר הלינות של תיירים. הגדלת תיירות הפנים היא משימה שצריכה לכלול כמה אתגרים: חלקם ריאליים פחות (דוגמת סופי שבוע ארוכים, פיילוט שדובר עליו בזמנו ושנעלם מהשיח) וחלקם ריאליים יותר - דוגמת עידוד להקמת בתי מלון שיאפשרו מגוון מחירים גדול יותר, הקמה של אתרי בילוי ואטרקציות בסמוך לבתי מלון (בעיקר בפריפריה). בסקר הזה מספקים הנשאלים הצצה על השיקול שלהם בבחירת חופשה בישראל כשמעניין לגלות כי ערוצי ההזמנה העיקריים גם כאשר מדובר בחופשה מקומית נמצאים בעיקר בזירה הבינלאומית. לצד המחיר חשפו הנשאלים מנין הם שואבים את המידע לחופשה ומה משפיע עליהם באמת.

קהל היעד העיקרי לחופשה ישראלית כפי שעולה מהסקר הם בעיקר הורים לילדים מתחת לגיל 15 שיוצאים לחופשה יותר מאשר הורים לילדים גדולים יותר או משפחה ללא ילדים. מסורתיים ודתיים לאומיים יוצאים לחופשה בישראל יותר מאשר חרדים ויותר מאשר חילונים, אנשים שמוגדרים במצב סוציו-אקונומי גבוה יוצאים לחופשה בישראל יותר מאשר אנשים המוגדרים במצב סוציו-אקונומי נמוך מהממוצע. בבואנו לתכנן את החופשה נלקחים בחשבון כמה מרכיבים. החשוב ביותר הוא המחיר, כך לפי 46% מהנשאלים, אחריו, 28% ציינו את מקום החופשה, עבור 20% השיקול הוא מועד החופשה ו-6% ציינו את סוג המלון.

החופשה הנפוצה ביותר בקרב הישראלים נמשכה 3-4 ימים, כך לפי מחצית מהנופשים. 34% הסתפקו ביום-יומיים. הנתונים הללו נסמכו על כ-3,000 חופשות שעליהן דיווחו הנשאלים. רוב הנופשים לנים בבתי מלון (66%), אחרים בחרו בצימר בישוב כפרי, כפי לפי 17%. 5% בחרו ללון בדירה ישוב עירוני, 3% בבתי ספר שדה או בבית הארחה בקיבוץ ו-4% בחניוני קמפינג. את רמת מקום הלינה בחופשה הגדירו 47% כבינונית, 38% הגדירו אותה כגבוהה ו-15% כעממית.

וכמה עלתה החופשה בישראל? עלות החופשה הממוצעת כפי שעולה מהסקר היא כ-1,500 שקל לאדם. עלות הלינה הממוצעת עמדה על 940 שקל. בהתפלגות לפי הסכום דיווחו 41% כי שילמו יותר מ-800 שקל על הלינה בלבד, לעומת 29% שילמו עד 400 שקל. בתחשיב לעלות החופשה 32% ציינו תקציב של 500 עד 1,000 שקל לאדם, 22% העריכו כי שילמו עד 500 שקל לאדם ו-32% העריכו כי שילמו בין 1,000 ל-2,000 שקל לאדם.

בקרב מי שנפש בישראל בשנה האחרונה מתברר כי 54% מהישראלים הזמינו את חופשתם בטווח של שלושה שבועות עד חודשיים מראש, הדבר רלוונטי בעיקר ככל שגיל הנופשים עולה ל-61 ויותר. ערוץ ההזמנה הפופולרי ביותר עבור החופשה בישראל הוא אתרי אינטרנט המציעים מגוון מקומות אחסון (%44), 21% ציינו כי הם מבצעים הזמנות דרך אפליקציה להזמנת חופשה בישראל, שיעור דומה ציינו כי הזמינו ישירות מאתרי האינטרנט של בתי המלון, 17% הזמינו במוקד הטלפוני של בית המלון ו-8% הזמינו דרך סוכן נסיעות.

נופשים בארץ אבל מעדיפים לרעות בשדות זרים בכל הנוגע להליך ההזמנה: האתר/אפליקציה הנפוצה ביותר עבור הישראלים היא בוקינג, ובפעם גדול מאוד מהמתחרים: בוקינג.קום הוזכרה על ידי 56% מהנשאלים כערוץ שדרכו הם מבצעים הזמנות לחופשה בישראל. גם האתר שדורג שני אינו ישראלי - 16% ציינו את טריוואגו (שאינו אתר הזמנות אלא אתר להשוואת מחירים), האתר של הרשת פתאל הוזכר על ידי 8% מהנשאלים, 5% ציינו את הוטלס קומביין ואת טרווליסט (שניהם אתרים להשוואת מחירים ולא לביצוע הזמנות), 3% מזמינים חופשה מגרופון (Groo), שיעור דומה ציינו את האתר הוטלס, 3% ציינו את חוליו.

עד כמה משפיעות הרשתות החברתיות על תכנון החופשה בישראל? 24% לא נעזרים כלל ברשתות חברתיות, 26% נעזרים במידה מועטה. 26% נעזרים במידה בינונית ו-24% נעזרים במידה רבה או רבה מאוד - ככל שהגיל יורד, השפעת הרשתות החברתיות גדלה. מקור המידע העיקרי לתכנון החופשה הם אתרי האינטרנט (52%), לאחר מכן מקשיבים הישראלים לחברים ולקרובים (28%), הרשתות החברתיות הן מקור מידע עבור 12%, מדריכי טיולים (ספרים) מהווים מקור מידע ל-2% בדומה להשפעה שציינו המשיבים מפרסומים בכלי התקשורת.

עד כמה חשוב דירוג המלונות לנשאלים? 72% ציינו כי הם מעדיפים מלון שיש לו דירוג, בין אם מדובר בדירוג של גולשים באתר הזמנות מוכר (40%) או בדירוג רשמי של כוכבים (32%). הישראלים אדישים למדיי לרשת שמנהלת את המלון שהם בוחרים: 69% ציינו כי אין להם העדפה של מלון על בסיס הרשת שהוא מתנהל באמצעותה, 14% ציינו כי הם מעדיפים רשת ישראלית, 12% דווקא מעדיפים רשת בינלאומית ו-5% מעדיפים מלון בניהול פרטי (שלא משתייך לרשת מלונות).

המחיר כאמור הוא המקל בעגלה של החופשה הישראלית בעיני הנופשים. לשאלה האם יהיו מוכנים לוותר על ארוחת בוקר בתמורה להנחה, 41% השיבו שכן. ההנחה כשני שליש מהם היו מצפים לקבל היא עד 100 שקל לאדם.