גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קריסתן של מניות חברות הבדים נמשכת - ותוצאות הרבעון אינן מעודדות

בזמן שמדדי המניות המובילים קרובים לשיא, ספגו מניות מגזר הבדים ירידות משמעותיות מתחילת 2019 והתרחקו 35%-70% מהשיא שרשמו בשנים 2016-2017 בבורסת ת"א ● אף אחת מארבע החברות - שלא"ג, עלבד, ספאנטק ואבגול - לא הצליחה לשפר את הכנסותיה ברבעון השלישי של 2019

תעשיית הבדים הישראלית מתמודדת כבר תקופה ארוכה עם אתגרים לא פשוטים בפעילות - ודוחותיהן של ארבע החברות המייצגות את הענף בבורסת תל אביב מעידים כי כמגמה, גם הרבעון השלישי של 2019 המשיך את הקו השלילי בתוצאות, שהמשיכו להישחק - עניין שבא לידי ביטוי גם בירידות דו-ספרתיות, שרושמות ארבע המניות מתחילת השנה.

ההרעה בפעילות ניכרת מהשורה העליונה, שם אף אחת מארבע החברות - שלא"ג, על בד , ספאנטק  ואבגול  - לא הצליחה לשפר את הכנסותיה הרבעוניות; ועד לשורה התחתונה, שבה עלבד ושלא"ג הציגו הפסדים, רווחיה של ספאנטק ירדו בשיעור חד - וגם אבגול, היחידה שהיתה במגמת שיפור, מציגה רווח רבעוני המסתכם במיליוני שקלים בודדים. 

תוצאות יצרניות הבדים לרבעון השלישי של השנה, במיליוני שקלים

הדשדוש בפעילות החברות מגיע אחרי שבעבר הן נהנו מצמיחה משמעותית, שתמכה גם בעליית ערך מניותיהן. כיום, בעוד המדדים המובילים בבורסה נמצאים קרוב לרמות שיא, מניות מגזר הבדים, שכמגמה הגיבו באופן שלילי לתוצאות הרבעוניות, ספגו ירידות משמעותיות מתחילת 2019 והתרחקו 35%-70% מרמות השיא שבהן שהו במהלך 2016-2017.

עיסוקן של חברות אלה מתרכז בייצור מוצרי בדים שונים, ובהם מגבונים לחים, מוצרי היגיינה (חיתולים, טמפונים, תחתוניות ותחבושות), מוצרים רפואיים חד-פעמיים, מטליות, בדים לא-ארוגים, המשמשים חומרי גלם לתעשיות שונות, וכל זאת באמצעות טכנולוגיות שונות.

עלבד בולטת בצד השלילי

בצד השלילי בולטת חברת עלבד, ובמה שנהפך כמעט לעניין שבשגרה בדוחותיה הכספיים, היא שוב נפגעה בסיכום רבעוני מירידת ערכה של החברה הבת רוזתם, שהסבה לה הוצאות חד-פעמיות של כ-24 מיליון שקל והעבירה אותה להפסד תפעולי. ירידת הערך הנוכחית נרשמה אחרי שברבעון השלישי של 2018 הציגה עלבד ירידת ערך ברוזתם, הפועלת בתחום מוצרי ההיגיינה הנשית (טמפונים), בסכום של כ-15 מיליון שקל. לפי הנתונים שמציגה עלבד, ערכה של רוזתם בספרים ירד בעשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות, והוא עומד כיום על כ-200 מיליון שקל.

ירידת ערכה של רוזתם, שנרכשה על ידי עלבד ב-2010 מידי צמד היזמים אהוד פוזיס ורמי קלוגר לפי שווי חברה של כ-65 מיליון דולר, הובילה את החברה, שנמצאת בשליטת מושב משואות יצחק (הסמוך לאשקלון), להגדיל את הפסדיה הרבעוניים ביותר מפי חמישה, לכ-24 מיליון שקל. 

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019, ההפסד של עלבד מצטמצם במעט ומסתכם בכ-22 מיליון שקל, לעומת רווח נקי סמלי של כ-300 אלף שקל בין ינואר לספטמבר 2018. בשורה העליונה, עלבד מציגה שחיקה של כ-5% בהכנסותיה, גם לרבעון השלישי, שבו הן הסתכמו ב-364 מיליון שקל, וגם בין ינואר לספטמבר, שם הן התקרבו ל-1.1 מיליארד שקל - וזאת בין השאר, בהשפעות מט"ח.

למרות השחיקה בהכנסות, עלבד הצליחה לשפר את הרווח הגולמי הרבעוני, אחרי שברבעון המקביל ב-2018 חומרי הגלם התייקרו באופן משמעותי. בנטרול השפעתה של הפחתת ערכה של רוזתם, שיפור רבעוני נרשם גם ברווח התפעולי. עם ירידה של כ-30% מתחילת השנה, מחיר מניית עלבד נמוך כיום בכ-70% מרמת השיא שקבעה ב-2017.

גם שלא"ג לא ליקקה דבש

גם שלא"ג, המתחרה של עלבד, לא ליקקה דבש ברבעון השלישי, שבסיכומו עברה להפסד של כ-2 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2018. ההרעה בולטת גם מתחילת 2019, עם רווח נקי מצטבר של פחות מ-4 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר - 90% פחות מרווח נקי של כ-42 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2018.

לצד שחיקה של 6% בהכנסותיה הרבעוניות, שהסתכמו ב-95 מיליון שקל, שלא"ג מדווחת על "ירידה מהותית בהיקף המכירות בשלא"ג ארה"ב, שבה שיעורי הרווח גבוהים יותר מבשאר אתרי החברה", וזאת בעיקר אחרי שלקוח מהותי שלה הפסיק את רכישותיו מהחברה בתחילת הרבעון השלישי של 2018. 

השורה התפעולית הרבעונית של שלא"ג הושפעה לשלילה גם מהוצאות חד-פעמיות של קרוב ל-3 מיליון שקל, הקשורות לרכישת חברת טקסוס (Texsus) האיטלקית תמורת 51 מיליון אירו, שעליה הודיעה החברה באוגוסט ושאת רכישתה השלימה בספטמבר. 

עוד סבלה שלא"ג, שנמצאת בשליטת קיבוץ שמיר, מעלייה חדה בהוצאות המימון שלה ברבעון השלישי, בעיקר בהשפעות שינויי מט"ח. עם ירידה של קרוב ל-20% מתחילת 2019, התרחקה מניית שלא"ג בכ-50% מרמת השיא שרשמה ב-2017.

אבגול היא היחידה ששיפרה רווחים

בצד החיובי של הענף, אבגול הייתה החברה היחידה שהצליחה לשפר את רווחיה הרבעוניים, אבל אלה עדיין אינם מרשימים, והסתכמו בכ-2 מיליון דולר בלבד - סכום המשקף עלייה של פי 3.5 ביחס לרווח נקי של קצת יותר מ-600 אלף דולר ברבעון המקביל ב-2018. השיפור הרבעוני סייע לאבגול להציג עלייה של 45% ברווח הנקי שלה מתחילת השנה, המתקרב ל-9 מיליון דולר.

בדומה למגמה אצל המתחרות, אבגול מציגה שחיקה רבעונית של 6% בהכנסותיה (כ-103 מיליון דולר), בהשפעתה של ירידת מחירי המכירה הממוצעים בעקבות ירידת מדדי מחירי חומרי הגלם שלה, וזאת למרות עלייה בכמות המוצרים שנמכרה.

באבגול מדווחים כי החברה "המשיכה לייצר ביעילות תפעולית טובה מאוד, שתרמה להגדלת הרווחיות", אשר מנגד, "קוזזה בעיקר עקב השפעות האטת הצמיחה בסין ומהשפעות המגמות הפוליטיות והמסחריות הגלובליות, המשפיעות בין השאר גם על מרווחי הרווח והביקושים בשוק ההגיינה", נוסף על "ירידה בביקוש מהקווים הישנים מהמפעל בברקן".

בשורה הגולמית הציגה אבגול, שמאז 2018 נמצאת בשליטת קרן אינדורמה התאילנדית, שיפור בתמיכת "מרווח מדדי מחירי חומרי הגלם", המשקף את "הפער בין מחיר המדד בעת קביעת מחירי המכירה, לבין מחיר המדד בעת רכישת חומרי הגלם", ושיפור זה הגיע גם לשורה התפעולית. 

למרות המגמה החיובית בתוצאות, מניית אבגול נחלשה בכ-20% מתחילת 2019, ורחוקה כיום בכ-35% מרמת השיא שקבעה ב-2017.

ספאנטק סבלה מחילופי הנהלה תכופים

הצלע הרביעית בענף הבדים המקומי, חברת ספאנטק, היא ככל הנראה מי שריכזה את עיקר הכותרות מבין המתחרות בשנתיים וחצי האחרונות, וזאת בשל חילופי ההנהלה התכופים שנרשמו בה, על רקע הרעה בתוצאות. 

במסגרת זו, בעקבות פרישת המנכ"ל גדעון קרסני במרץ 2016, אחרי 13 שנה בתפקיד, מונה במקומו מישל בן וייס, שהתפטר כחצי שנה בלבד לאחר המינוי, על רקע דוחות כספיים שליליים. אחרי חודשיים שבהם החליף אותו כמינוי זמני בעל השליטה, יחזקאל (חזי) ניסן, מונה לתפקיד שלמה (מומו) לירן.

לירן החזיק מעמד כמנכ"ל ספאנטק כחצי שנה בלבד, ואז הוחלט להחזיר את קרסני מפרישתו לגמלאות, וכשנתיים לאחר חזרתו מפנסיה לראשותה של ספאנטק, לפני כחצי שנה, הוא הודיע על רצונו "להשתחרר מתפקידו כמנכ"ל החברה עקב נסיבות אישיות". כיום, תחת כהונתו של בעל השליטה ניסן כמנכ"ל, ושל יונתן עירוני כיו"ר, ספאנטק שוב מציגה תוצאות שליליות וירידות חדות במנייתה.

ברבעון השלישי של 2019 וגם מתחילת השנה מציגה ספאנטק שחיקה של כ-30% ברווחיה, שהסתכמו ברבעון בכ-6 מיליון שקל, והצטברו בין ינואר לספטמבר לכ-20 מיליון שקל.

בפעילות השוטפת, ספאנטק היא היחידה מבין ארבע המתחרות שהכנסותיה לא היו במגמה שלילית רבעונית, ושמרו על יציבות, ברמה של 153 מיליון שקל. ואולם, ההכנסות שלה נשחקו מתחילת השנה בכ-5%, ל-453 מיליון שקל. לצד זאת, ספאנטק מציגה מגמה שלילית גם בשורה הגולמית והתפעולית, בסיכום רבעוני ובסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה.

ספאנטק מדווחת, בין השאר, על שינוי בתמהיל המוצרים, "שהוביל לשינוי במחיר המכירה הממוצע לטונה", והשפיע על השורה הגולמית נוסף על שינויי מט"ח. אלה הגיעו גם לשורה התפעולית, ומה שסייע לה לצמצם חלק מהנזק בדרך לשורה התחתונה, היה צמצום ניכר בהוצאות המימון שלה. עוד מדווחת ספאנטק כי מתחילת השנה היא שילמה לעובדי החברה מענקים של קרוב ל-3 מיליון שקל בגין תוצאות 2018.

על רקע חילופי ההנהלה התכופים והדשדוש בתוצאות הכספיות, מנייתה של ספאנטק מציגה את הביצועים הגרועים ביותר ביחס למתחרות. מתחילת 2019 היא צללה ביותר מ-50% - מה שמציב אותה במרחק של כ-70% מרמת השיא שקבעה ב-2016, וכיום היא משקפת לחברה שווי של כ-330 מיליון שקל.  

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום