הפלוג+ | פרשנות

העינים נשואות לבחירות בארה"ב: אם לא טראמפ אז לפחות בלומברג

במקביל למערכת הבחירות הישראלית לכנסת ה-23, ארה"ב צועדת לתוך שנת בחירות מורכבת ומשוסעת יותר מאי-פעם • נהוג באמריקה שמנהיג מכהן ממשיך לשמונה שנות כהונה, אך טראמפ הוא שונה, וכך גם כל ההתנהלות סביבו, הקמפיין שלו ואף התמיכה הציבורית בו

מייקל בלומברג / צילום: Brian Snyder, רויטרס
מייקל בלומברג / צילום: Brian Snyder, רויטרס

במקביל למערכת הבחירות הישראלית לכנסת ה-23, ארה"ב צועדת לתוך שנת בחירות מורכבת ומשוסעת יותר מאי-פעם. העיניים הישראליות נשואות לשם. מצבו הפוליטי של הנשיא טראמפ אינו מן המשובחים. נהוג באמריקה שמנהיג מכהן ממשיך לשמונה שנות כהונה, אך טראמפ הוא שונה, וכך גם כל ההתנהלות סביבו, הקמפיין שלו ואף התמיכה הציבורית בו. המצב שלו פריך.

יש לו בסיס בוחרים נאמן, אך כזה המהווה כ-40% מהבוחרים, וכדי לנצח בבחירות צריך לעבור את רף ה-51% בשש-שבע מדינות מפתח. הדבר אינו מובטח לו. דיוני ההדחה בבית הנבחרים אינם מיטיבים עמו, אך דעת הקהל לא נוטה באופן מלא נגדו. אם כך היה קורה, יש להניח שמספר חברי קונגרס רפובליקאים היו מתחילים לדבר על תמיכה בהדחתו. בינתיים, הציבור האמריקאי לא שם, אך טראמפ אינו מנהיג אהוב. הסגנון שלו מעייף ומבייש את האמריקאים.

לפני מספר שבועות נכנס לתוך הקלחת הזו ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג. הוא מתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית ויש לו הון בלתי נדלה כדי להוביל קמפיין אגרסיבי, מבחינת ארגון שטח ופרסום. בישראל יכולים רק לקוות שהוא יהיה המועמד של המפלגה הדמוקרטית ולו בשל החיבה המופגנת שיש לו אלינו. כאשר רשות התעופה הפדרלית הודיעה ששדה התעופה שלנו נסגר בשל איום הרקטות מעזה במהלך קיץ 2014, מלחמת צוק איתן, בלומברג עלה על מטוס פרטי והמריא לכאן במחאה תוך הצהרות תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה.

היחס של ארה"ב לישראל, אשר אינו נמצא בלב הקמפיין, הפך למורכב מאוד כשמדובר בראשי המפלגה הדמוקרטית הנוכחיים. מאז נאום נתניהו בקונגרס נגד מדיניות החוץ של הנשיא אובמה בנושא הסכם הגרעין עם איראן, במפלגה הדמוקרטית לא שוכחים ולא סולחים. לשניים מן המובילים במפלגה, ברני סנדרס ואליזבת וורן, יש סל התבטאויות לא פשוטות נגד נתניהו ונגד ישראל. ביידן מתון מהם בהרבה. אך עמדותיהם של וורן וסנדרס נובעות מן השטח שלהם, הדורש זאת.

אנחנו מפרסמים פעילות נוספת של בלומברג. הקרן הבינלאומית שייסד, קרן בלומברג, החליטה להרחיב את הפעילות הפילנתרופית שלה בישראל. מדובר בשיתוף פעולה עם משרד הפנים ומרכז פרס לשלום וחדשנות, באמצעות התוכנית "הזירה". משרד הפנים והמרכז יצאו בקול קורא ובחרו מספר רשויות שיזכו במערכת קשרים של יצירה וחשיבה מחוץ לקופסה עם אנשי קרן בלומברג. הערים שזכו הן אשדוד, בת ים, עכו ואשכול נגב מערבי (המורכב מרהט, שדרות, אופקים, נתיבות ועוד חמש מועצות אזוריות). צוותי בלומברג ישקיעו במקומות האלה כסף והון אנושי כדי להוביל חדשנות בתחום המוניציפלי. המטרה של קרן בלומברג היא לסייע לרשויות הללו להתמודד עם אתגרים מקומיים בדרכים חדשניות.

עם או בלי קשר לקמפיין של מייק בלומברג, עד עתה הקרן פעלה בערים הישראליות הגדולות, וכעת הגיעה הרחבה לפריפריה. מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן אמר ל"גלובס" כי הרעיון הוא לקדם פתרון בעיות בתחום דרי רחוב, שיטור עירוני, התמודדות עם דירות רפאים ועוד, באמצעות פתרונות טכנולוגיים חדשניים. לדבריו, אלה הן רק דוגמאות לבעיות פוטנציאליות, ומשרד הפנים, יחד עם מרכז פרס, ימתינו לשמוע מכל רשות ורשות מהן הסוגיות המוניציפליות שייכנסו תחת הפרויקט. הקרן של בלומברג תממן צוותי חדשנות מקומיים וינסו לחשוב על הנושאים הללו מתוך היבטים של עיצוב, של שיתוף הציבור ושל ביצוע הערכות מדידה.