גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: "פרשת אפרופים" - לא מחלוקת פרשנות, מלחמה על הנרטיב

הוויכוח בפרשת אפרופים לא היה מחלוקת על פרשנות חוזים אלא מלחמה על נרטיב פוליטי ושבטי • לא במקרה רוב הימין תמך בניתוח שלי, ולא באורח פלא השמאל התנגד לו

אהרון ברק/ צילום: איל יצהר
אהרון ברק/ צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר דיווחתי כאן על מציאת גופה ("מרד המילים ומותה של 'הלכת אפרופים'", "גלובס", 28.11.19). טענתי שבכל הנוגע לחוזים עסקיים הלכת אפרופים מתה. הסברתי כיצד מצאה ההלכה את מותה, והצבעתי על המקום שבו זה קרה. עד לפרסום הטור שלי זכתה הגופה הזו להתעלמות תקשורתית כמעט מוחלטת, וזאת במשך יותר משבוע. אני משתמש במילה "כמעט", כי באקדמיה זיהו שמשהו קרה. ברשימות תפוצה פנימיות החלו לדווח על פסק הדין ולחשושים החלו להילחשש. בדקתי את הנושא, ומשעה שהבנתי עד כמה דרמטי פסק הדין החלטתי להיות הראשון שמנתח אותו באופן פומבי.

הטור שפרסמתי הביא לקפיצה מאפס למאה ברמת העניין בדיני חוזים, אבל גם ברמת ההכחשה שנתקלתי בה. אני דיווחתי על "גופה", ומסביבי היו עסוקים בלגלגל אותה בתוך שטיח. גם כשהצבעתי על זוג הרגליים שביצבץ לו מתוך השטיח, זה לא שינה דבר. היו מי שטרחו להסביר לי שאיני רואה טוב, והיו אלה שהסבירו לי שיש סוגי שטיחים בעלי זוג רגליים, ומה שאני רואה שמבצבץ כאן הוא תופעה רגילה.

שלב ההכחשה היה משעשע, אבל לא מזיק. אלא שכמו במודל שלבי האבל של קובלר-רוס, אחרי שלב ההכחשה הגיע שלב הכעס. ואיזה כעס שזה היה.

נתקלתי השבוע ברמות כעס כפי שלא זכור לי שנתקלתי בהן עד היום. אמרתי כעס? זה היה זעם של ממש. לטורים שנכתבו נגדי ולרבות מהתגובות ברשת החברתית לא היה קשר למחלוקת בנושא משפטי. הן היו אישיות, מכוערות, ונגעו כמעט אך ורק למוטיביציות שלי ככותב. הן לא עסקו באנליזה של הטקסט. הן עסקו בפסיכואנליזה שלי ככותב. במקום שפסק הדין ימצא את עצמו על שולחן הניתוחים, אני הייתי שם.

לא אפשרו ניתוח עמוק של פסק הדין

כבוגר "קרבות אפרופים" של השבוע האחרון, אני יכול לומר שהמחלוקת על "הלכת הרכבת" של שופטי העליון אלכס שטיין ועפר גרוסקופף לא הייתה קשורה לפרשנות חוזה. זו הייתה מלחמה על הנרטיב, על פוליטיקה ועל שיוך שבטי. לא במקרה רוב הימין תמך בי, ולא באורח פלא הפיד השמאלי שלי התנגד לניתוח שהצעתי.

הנושא הפך להיות הצבעת אמון במורשת השופט ונשיא העליון לשעבר, אהרן ברק. מי שאהב אותה לא סבל את העובדה שדיווחתי על פגיעה בה; מי שסולד ממנה חיכה לרגע שבו יכריזו על מותה. העניין הזה דירדר את השיח ולא איפשר ניתוח עמוק של פסק הדין. שוב ושוב שלפו כותרות, ושוב ושוב התעלמו מחלקיהם המשפטיים, והמורכבים יותר של פסק הדין ושל הטור.

במקום להעמיק בפסק הדין העמיקו בסיבות המדומיינות לכתיבתי. טענו ששמתי לי למטרה להאדיר את מינויה של השרה לשעבר, איילת שקד, שאיתה עבדתי עד לפני חצי שנה; ושזו הסיבה היחידה שאני מנסה לייצר מפסק הדין החדש את מה שאין בו. הטוענים כך שכחו לציין שרק לפני שלושה שבועות הקדשתי טור שלם כדי למתוח ביקורת חריפה על פסק דינו של אחד מאותם מינויים שמינתה שקד. אחד מאותם שניים שבחרתי לכאורה להלל באופן טקטי בטורי האחרון.

עשיתי זאת בעקבות פסק הדין שבו הורה השופט גרוסקופף ליועמ"ש אביחי מנדלבליט, להגיש כתב אישום נגד השוטר מכפר כנא. תיארתי את מה שרע בפסק הדין. מעניין שאיש ממבקריי לא ראה בזה תעודת יושר למקצועיותי. השבוע הם ראו בניתוח שלי את פסק דינו של גרוסקופף כחוסר מקצועיות הנובעת מרצון להאדירו.

מתי יישור קו הפך למדד לדעה לגיטימית?

"גלובס" עשה משהו לא מקובל בעיתונות. בעקבות הביקורת שהוטחה בו, ביקש העיתון ממומחים לנושא להתייחס לשאלה שהתעוררה. האם פסה"ד שאליו התייחסתי מנוגד להלכת אפרופים או לא. פרופ' אייל זמיר סבר "שפסיקתו של שטיין מנוגדת להלכת אפרופים. ברור ששטיין ביקש להפוך את הלכת אפרופים, וגם אם הוא אינו מודה בכך... כך יש לקרוא את מה שכתב".

הדברים דומים עד זהים לטענתי שלפיה "לא ניתן להישאר ברמת הרטוריקה. חייבים לצלול מעבר למילים, מעבר לרטוריקה. בכל הנוגע לחוזים עסקיים מפורטים פסקו השופטים לפני שבוע הלכה חדשה". ההבדל המרכזי ביני לבין זמיר היה שבעוד שזמיר חזה בוודאות "שעמדת היחיד של שטיין לא תהפוך להלכה של ביהמ"ש העליון", אני חתמתי את טורי בספק. כתבתי כי "ביחס להלכה החדשה בעולם החוזים נותר לראות מה ייעשה בה. האם חבריו של שטיין בבית המשפט העליון יואילו ליישר קו, או שגם את המילים הברורות המרכיבות את פסק הדין החדש יידעו לרתום לתוצאה הרצויה בעיניהם". זה כל הפער בינינו ביחס לעמדתו של שטיין.

הדברים שפורסמו בשם פרופסור דניאל פרידמן היו דומים לטענה שטענתי: פרידמן הסביר שלמרות הרטוריקה פסיקת שטיין וגרוסקופף הפוכה לזו של הלכת אפרופים. אלא שכנגד עמדות אלה היו גם אחרות. לדוגמה, פרופסור גבריאלה שלו ופרופסור עלי בוקשפן טענו שאין חידוש בפסק הדין של שטיין וגרוסקופף. דעתם היא שעמדות השופטים השתלבו עם הלכת אפרופים של ברק. מנגד, שופט העליון בדימוס יורם דנציגר הציג עמדת אמצע, שההלכה לא בוטלה, אך הוצבו לה גבולות משמעותיים.

מבקריו הקשים של העיתון לא התרגשו מהפער שבין העמדות. שלוש העמדות האלה נתפסו על ידם כלגיטימיות, על אף שאינן חיות בשלום זו עם זו. הפער ביניהן גדול מהפער שביני לבין פרידמן וזמיר. הרי שלו חלוקה על פרידמן וזמיר, ובוקשפן אינו מסכים עם דנציגר. ובכל זאת העמדות נתפסו כלגיטימיות.

אלא שהעמדה שאני פרסמתי הוצגה בקרב מבקריו של "גלובס" כלא לגיטימית ושאסור היה לפרסמה, שכן לא כולם יישרו איתה קו באופן מוחלט. וכאן הבן שואל: מתי יישור קו הפך למדד לדעה לגיטימית? האם אנחנו אמורים לעשות הצבעה דמוקרטית ולראות מה נכון לחשוב? המסר מצד המבקרים היה די ברור. הרקע שלי הופך אותי לכותב לא-לגיטימי ביחס למורשתו של ברק. כנראה נכון יותר להפקיד את מלאכת הפרשנות המשפטית בידי גורמים המעריצים אותו (או כמו שמקובל לקרוא להם: ניטרליים).

יש שופטים בפתח תקווה

רבים מהקולגות בכלי תקשורת אחרים, שלא לומר - מתחריו של "גלובס", חשפו השבוע שיניים. הם ניסו להפוך את הטור שלי, ובאמצעותו את העיתון כולו, לקרקס. וליממה אחת נראה היה שזה מצליח. אלא שהגיבוי המוחלט שקיבלתי מהיו"רית אלונה בר און, ומהעורכת נעמה סיקולר, היה בדיוק מה שהייתי צריך כדי לחשוף את הטעויות הגסות שנפלו בדברי הביקורת על הטור שלי.

משעה שפרסמתי את התגובה לדברי הביקורת, איבדו מבקריו של "גלובס" כל עניין. זה היה מעניין כל זמן שדיממנו במהלך שבת שלמה כשהם תקפו, ואני, כשומר שבת, לא יכולתי לענות. משעה שעניתי לגופן של טענות, זה הפסיק לעניין. עד כדי כך הייתה רועמת שתיקת המבקרים ששקלתי להוציא משלחת חיפוש. אולי קרה להם משהו?

אבל השיא הגיע ביום שני בצהריים. בית המשפט בפתח תקווה הפנה לפסק הדין של העליון שאותו ניתחתי, ויישם לראשונה את ההלכה החדשה של השופטים שטיין וגרוסקופף. אני מודה שהיה פה אלמנט של מזל. הרי כל מי שמפרסם טור ביום ראשון, היה שמח אם ביום שני הייתה יוצאת בת קול ומצדיקה אותו. ואם לא בת קול, אז לפחות שביהמ"ש יפרסם פס"ד המצדד באופן מלא במה שכתב בעל הטור. אבל יצא שהמזל היה הפעם לצידי.
בניגוד גמור לכל מי שאמר שפסק הדין לא יוצר מצב חדש, ובניגוד למי שטען שהפער שבין שטיין לגרוסקופף לא מאפשר לראות בפסק הדין הלכה - צירף בית המשפט בפתח תקווה את עמדותיהם של שופטי העליון זו לזו ופסק על פיהם. בית המשפט קבע כי בחוזים עסקיים "יש להיצמד ללשונם הכתובה של ההסכמים, ואין מקום לפרשנות מרחיבה".

ועוד הוסיף בית המשפט וקבע כי "מדובר במערכת הסכמית מפורטת שנכרתה בין שני גורמים עסקיים בעניין שהוא עסקי לחלוטין. לפיכך יש לקרוא את האמור בתנייה הרלוונטית שבהסכם חילוקי הדעות כפי שהיא כתובה, ומבלי להוסיף לה את מה שאין בה". בדיוק כמו שציינתי בטורי הראשון.

ההתנצלויות לא ממהרות להגיע

עם כתיבת הטור הנוכחי התקשרתי למזכירת המערכת של "גלובס". ביקשתי ממנה לבדוק את תיבת הדואר של העיתון. חשבתי שאולי כדאי לשלוח מישהו לרוקן אותה מכל אותם מכתבי התנצלות שוודאי נחתו בה. הרי מה שהיה לא לגיטימי לכתוב כטור דעה ביום חמישי, הפך לפסיקת בית המשפט ביום שני שלאחר מכן. ובוודאי כל אותם שטענו שהטור שלי הוא "פייק משפטי" וש"גלובס" מידרדר, לוקחים כרגע מספר כדי לבקש סליחה. אלא שהסתבר שזה לא המצב והופתעתי לגלות שאיש לא התנצל.
טוב נו, לא באמת. זאת אומרת, באמת אף אחד לא התנצל. לא באמת הופתעתי.

השבוע קיבלנו יותר מאשר שיעור "בהלכות חוזים". קיבלנו גם שיעור "בהלכות דעות". ישנן אלה הלגיטימיות וישנן אלה שאינן. אני מתחייב לעסוק בחומרי הלימוד של השיעור הראשון, ולהשליך לפח את מסקנות השיעור השני. אמשיך לכתוב גם דעות שאינן לגיטימיות (בעיני אנשים מסוימים), כל זמן שאמצא אותן כנכונות. השבוע הסתבר שלמרות ההתקפה עליהן הן מחזיקות מעמד יפה מאוד. 

הכותב שימש ב־4 השנים האחרונות כיועץ בכיר לשרת המשפטים איילת שקד ואחראי על ענייני הכנסת והממשלה במשרדה. ריכז את ועדת השרים לחקיקה וועדת שקד-לוין להגברת המשילות. הוא תלמיד לתואר שלישי באוני' העברית

עוד כתבות

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-15%, שופיפיי מתרסקת ב-20%, אובר ב-9%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● אובר יורדת ב-9% בעקבות הדוחות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עולות לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי