ביג מגדילה את ההימור על אפי נכסים: רכשה מניות נוספות של חברת הנדל"ן המניב ביותר מ-400 מיליון שקל

בעקבות ההשקעה, שבוצעה במסגרת הנפקת מניות, הגדילה ביג את שיעור החזקתה באפי נכסים, המתנהלת ללא גרעין שליטה, ל-20% בהשקעה כוללת של 725 מיליון שקל • מגה אור, המחזיקה ב-13% ממניות אפי נכסים, שמרה על חלקה בהשקעה של 83 מיליון שקל

אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים / צילום: אירנה קוסטינסקי
אבי ברזילי, מנכ"ל אפריקה נכסים / צילום: אירנה קוסטינסקי

חברת הנדל"ן המניב ביג  מרכזי קניות מרחיבה את השקעתה בחברת אפי נכסים  (לשעבר אפריקה נכסים). הבוקר דווח לבורסת תל אביב כי במסגרת גיוס ההון הגדול של אפי נכסים, רכשה ביג מניות נוספות של החברה ב-407 מיליון שקל.

בעקבות ההשקעה הנוספת הגדילה ביג את שיעור החזקתה באפי נכסים מ-13% ל-20%. חברת הנדל"ן מגה אור, שגם היא החזיקה עד כה ב-13% ממניות אפי נכסים, רכשה בהנפקה הנוכחית מניות ב-83 מיליון שקל - וכך שמרה על שיעור החזקה של 13% באפי נכסים.

אפי נכסים, הפועלת בתחומי הנדל"ן בישראל ובמזרח אירופה, השלימה ביום חמישי האחרון גיוס הון של 639.5 מיליון שקל באמצעות הנפקת מניות לציבור. מתוך הנפקה זו, רכשו כאמור ביג ומגה אור מניות ב-500 מיליון שקל - כך שהגופים המוסדיים והמשקיעים הפרטיים הסתפקו בהשקעה של 139.5 מיליון שקל בלבד.

הביקוש הגבוה מצד ביג ומגה אור הוביל את אפי נכסים להעלות בשלב המכרז הציבורי את המחיר שלפיו בוצעה ההנפקה ל-131.1 שקל למניה, וזאת לעומת מחיר של 123 שקל למניה שנקבע בשלב המקדים של המכרז המוסדי. יש לציין כי כבר במכרז המוסדי שיקף מחיר ההנפקה פרמיה של 2.3% ביחס למחיר שבו סגרה מניית אפי נכסים את המסחר בבורסה ביום רביעי.

עם זאת, לאור הביקוש הגבוה במכרז המוסדי, טיפסה מניית אפי נכסים למחיר של 125 שקל ביום חמישי. בסוף היום התבררו כאמור תוצאות המכרז הציבורי, ובעקבותיהן קפצה היום מניית אפי נכסים ב-6.7% למחיר של 133.4 שקל, המשקף לחברה שווי של 3.8 מיליארד שקל "לפני הכסף" (כלומר, לפני השלמת ההנפקה) - עלייה של 50% מתחילת השנה.

חשיפה לשוק המשרדים בישראל ומזרח אירופה

אפי נכסים מנוהלת כחברה ללא גרעין שליטה, מאז שמכרה קבוצת אפריקה ישראל במארס 2019 את מניות השליטה באפי נכסים לקבוצה רחבה של משקיעים, שכללה גופים מוסדיים, קרנות גידור, וכן את חברות הנדל"ן המניב ביג ומגה אור. עד כה החזיקו ביג ומגה אור כל אחת ב-13% ממניות אפי נכסים, ונהנו בשל כך מנציגות בדירקטוריון החברה המוחזקת (נציג אחד לכל אחת מהן).

ביג, שנסחרת לפי שווי של 5.1 מיליארד שקל, פועלת בתחום המרכזים המסחריים בישראל, בארה"ב ובסרביה. החברה, שנמצאת בשליטת האחים רוני ויהודה נפתלי, הציגה בסוף ספטמבר 2019 הון עצמי של 3.74 מיליארד שקל, לאחר שרשמה רווח נקי לבעלי המניות של 305 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

אפי נכסים משלימה את פעילויותיה של ביג, ומעניקה לה חשיפה לשוק המשרדים בישראל ולמדינות נוספות במזרח אירופה. בסך הכל השקיעה ביג ב-2019 סכום כולל של כ-725 מיליון שקל באפי נכסים, ולא מן הנמנע כי בעתיד היא עשויה לחפש הזדמנויות נוספות להגדלת חלקה בחברה באופן משמעותי. עם זאת, נכון להיום, ביג ומגה אור אינן נחשבות לבעלות שליטה באפי נכסים, מכיוון שנציגיהן מהווים מיעוט בדירקטוריון ומכיוון ששתי החברות אינן חתומות על כל הסכם בנוגע לשליטה משותפת. מסיבה זו, יכלה ביג להגדיל את שיעור החזקתה בלי שתידרש להגיש הצעת רכש חלקית, כפי שדורש חוק החברות מבעלי שליטה המבקשים לעלות מעבר לשיעור החזקה של 25%.

אפי נכסים רשמה בתשעת החודשים הראשונים של 2019 רווח נקי לבעלי המניות של כ-294 מיליון שקל, המשקף ירידה של כ-21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לרווח הנקי השנה תרמו עלייה של 251 מיליון שקל בשווי הנדל"ן להשקעה של החברה, ועלייה של 49.7 מיליון שקל בשווי הנדל"ן להשקעה שנמצא בשלב ההקמה.

לדברי החברה, בתשעת החודשים הראשונים של 2019 גדל הרווח הגולמי מהשכרת נכסים (NOI) בכ-4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכם בכ-311 מיליון שקל. הגידול מתחילת השנה קוזז בחלקו מהיחלשות בממוצע בתקופה של מטבע האירו לעומת השקל בשיעור של כ-5%, שהשפיע על ההכנסות מהשכרת נכסים באירופה בסך כ-12 מיליון שקל.

נכון לסוף ספטמבר הסתכם ההון העצמי של אפי נכסים ב-3.23 מיליארד שקל, ושיקף ירידה של כ-5.7% בהשוואה להון העצמי שהציגה החברה בסוף דצמבר 2018. הסיבה ירידה בהון העצמי היא היחלשות של 11% שרשם האירו מול השקל.

בעת פרסום הדוחות ציין מנכ"ל אפי נכסים, אבי ברזילי, כי בכוונת החברה להרחיב את פעילותה בתחום הנדל"ן המניב, ולצמצם במקביל את חשיפתה לתחום הפרויקטים התשתיתיים בישראל ולתחום הבנייה למגורים במזרח אירופה.