לצד העלייה במכירת הדירות בישראל: שיפור בתוצאותיהן של חברות מוצרי הבנייה ברבעון השלישי

לאחר שנה וחצי מאתגרות - סנטימנט חיובי בשוק, שינויי מט"ח ועיתוי חגי תשרי המריצו את תוצאות החברות בתחום ברבעון שחלף: רווחי אינרום וקליל זינקו בכ-25% וחמת רשמה את השיפור הדרמטי ביותר בדרך לקפיצה של 180% ברווח ל-9 מיליון שקל

מפעלים של קליל ונירלט, מותג של אינרום / צילום: איל יצהר
מפעלים של קליל ונירלט, מותג של אינרום / צילום: איל יצהר

על רקע הפריחה המחודשת במכירת דירות בישראל בחודשים האחרונים, מציגות גם חברות מוצרי הבנייה הבורסאיות - אינרום , קליל  וחמת  - תוצאות כספיות משופרות לרבעון השלישי של 2019, לאחר שנה וחצי של חולשה יחסית בפעילותן. כמגמה, הציגו השלוש שיפור ברווחיהן הרבעוניים, לצד שיפור מתון יותר בשורת ההכנסות.

השיפור בתוצאות הרבעון השלישי נתמך בהשפעת שינוי חיובי בתנאי השוק, שינויי מט"ח, הרחבת פעילויותיהן של החברות, וכן עיתוי חגי תשרי. הללו חלו השנה ברבעון הרביעי (אוקטובר), ואילו בשנה שעברה בספטמבר שברבעון השלישי - מה שפגע אז במכירות וברווחיות. יחד עם זאת, החולשה שאחזה בתוצאותיהן של חברות המוצרים אשתקד ונמשכה מוקדם יותר השנה, באה לידי ביטוי בסיכום תוצאותיהן מתחילת 2019.

נראה כי המשקיעים היטיבו לצפות את השינוי החיובי בפעילות החברות (או לחילופין ניצלו חולשה שאפיינה את מניותיהן אשתקד). בהתאם, מציגות מניותיהן מתחילת השנה הנוכחית עליות נאות, בטווח של 30%-45%, אחרי שאת השנה שעברה סיכמו בתשואה שלילית. אצל חמת, חלק מהשיפור השנתי במניה נרשם בזכות העליות החדות שהציגה היום,על רקע עסקת הרכישה של חברת שיש אלוני.

אינרום: בלי גרעין שליטה, עם מנכ"ל

אינרום, הגדולה מבין שלוש החברות, סיכמה את הרבעון השלישי של השנה עם קפיצה של 25% ברווח הנקי שלה, שהגיע ל-33 מיליון שקל, וזאת אחרי עלייה של 9% בהכנסות הרבעון, שעמדו על 262 מיליון שקל. אינרום מחלקת את פעילותה לשלושה מגזרים - פתרונות בנייה (איטונג), מוצרי גמר לבנייה (כרמית) ומוצרי צבעים (נירלט), ובסיכום רבעוני שלושתם הציגו שיפור בהכנסות וברווח, בהובלת נירלט.

באינרום מייחסים את הצמיחה בהכנסות לעיתוי חופשות החגים, ולגבי השיפור ברווחיות מציינים גם שינוי בתמהיל המכירות וכן "שיפור בשיעור תצרוכת החומרים, אשר נבע, בין היתר, מהירידות שחלו בשערי המט"ח (אירו ודולר)". כאמור, מתחילת השנה התמונה שונה, כך שבסיכום שלוש הרבעונים הראשונים של 2019 הכנסותיה של אינרום נשחקו ב-2% ל-732 מיליון שקל והרווח הנקי ירד ב-6% ל-82 מיליון שקל. בין היתר, אינרום נפגעה מוקדם יותר השנה (וגם ברבעון השלישי) מהסבת מפעל בטון לייצור מוצרים לתשתיות תת-קרקעיות.

היום עדכנה אינרום, המתנהלת ללא גרעין שליטה לאחר מכירת מניותיה של קרן פימי בחברה, על מינויו של נועם שצ'לקה למנכ"ל החברה. שצ'לקה שימש כסמנכ"ל הכספים של אינרום ושימש כמ"מ מקום המנכ"ל מחודש מאי האחרון.

תוצאות חברות מוצרי הבנייה בינואר-ספטמבר 2019, במיליוני שקלים
 תוצאות חברות מוצרי הבנייה בינואר-ספטמבר 2019, במיליוני שקלים

קליל נהנתה מירידת מחירי חומרי הגלם

בין שלוש החברות, השיפור בהכנסות הרבעוניות של יצרנית מוצרי האלומיניום קליל היה המתון ביותר, והסתכם ב-1%, לכ-94 מיליון שקל. למרות זאת, החברה שבשליטת היו"ר צורי דבוש נהנתה מירידה בעלות חומר הגלם העיקרי שלה - אלומיניום, שתמך בעלייה דו-ספרתית ברווח הגולמי שלה תוך שיפור שיעורו מהמכירות. כיוון דומה הציגה קליל בשורה התפעולית, כך שהרווח הנקי הרבעוני שלה טיפס ב-26% והגיע ל-14 מיליון שקל.

בדומה לאינרום, הכיוון בתוצאות קליל מתחילת השנה קצת שונה, ולצד שחיקה של 4% בהכנסות, שעמדו על 285 מיליון שקל, הרווח הגולמי והתפעולי שלה נותרו ללא שינוי והשיפור בשיעורם מהמכירות מתון משמעותית מזה הרבעוני.

בדרך לשורה התחתונה, קליל, המפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות אלומיניום לבנייה ולתעשייה כחומר גלם למוצרים סופיים (דוגמת חלונות, תריסים ודלתות) ולשימושים נוספים, נהנתה משינויים בשווי תיק ני"ע הסחירים שלה ובשינויים בשווי השקל ביחס לדולר.

שינויים אלה הגדילו את הכנסות המימון שלה ותמכו בשיפור של 6% ברווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר, שהגיע ל-41 מיליון שקל.

חמת: הוצאות על סגירת המפעל

אצל חמת, שיעור השיפור בשורה התחתונה הרבעונית היה החד ביותר מבין השלוש, ואחרי שבשנה שעברה דיווחה על לא מעט מגמות שליליות בפעילות, הרווח הנקי שלה לרבעון השלישי קפץ ב-180% והגיע לכ-9 מיליון שקל.

זאת כשלצד עלייה רבעונית של 5% בהכנסות, שהגיעו ל-120 מיליון שקל, החברה נהנתה משיפור רווחי כמה ממגזרי הפעילות שלה, בראשם הקמעונאות והקרמיקה.

עיקר פעילותה של חמת, בשליטת היו"ר יואב גולן, מתרכז בייצור, יבוא ומכירת מוצרים לעיצוב הבית ומוצרי גמר בניה לחדרי אמבטיה, שירותים ומטבחים, והיא מציעה בעיקר ברזים, כיורים, כלים סניטריים, אביזרים נלווים, מוצרי אינסלטציה ועוד.

בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה התמונה מתהפכת בכל הנוגע לרווחיותה של חמת, עם צניחה של יותר מ-60% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-6 מיליון שקל, אחרי שחיקת הרווחים הגולמיים והתפעוליים שלה שנרשמו למרות שיפור של 5% בהכנסות, שהגיעו ל-341 מיליון שקל, בעיקר בתמיכת צירוף עסקי חברת חזיבנק.

בין הגורמים הבולטים בהרעה בנתונים לתקופה זו, עומדות הוצאות חד-פעמיות בגין סגירת מפעל הייצור חרסה בבאר שבע, הפסד מתחילת פעילות המפעל שלה בטורקיה ושחיקה גם במרבית יתר מגזרי הפעילות.