הפתעה בבזק: ועד עובדי פלאפון ובזק בינלאומי הכריזו על סכסוך עבודה

הסיבה: כניסת סרצ'לייט כבעלת שליטה • הוועדים בפלאפון ובבזק בינלאומי דורשים לקבל מענקים ואופציות, למנות דירקטור מטעמם לדירקטוריון ולהאריך את הסכמי העבודה הקיבוציים שנחתמו איתם השנה בעוד שנתיים

מי שחשב שסכסוכי העבודה בחברות בנות של קבוצת בזק הגיעו לסיום בעקבות ההסכם הקיבוצי האחרון שנחתם לפני מספר שבועות עם פלאפון, כנראה שהתבדה. עובדי פלאפון ובזק בינלאומי הכריזו באמצעות ההסתדרות הכללית על סכסוך עבודה חדש וזאת לאחר שההנהלה השיבה להם בשלילה על בקשתם להיכנס למו"מ נוסף בעקבות כניסת קרן ההשקעות סרצ'לייט לשליטה בקבוצת בזק.

ההכרזה על סכסוך העבודה התקבלה בהפתעה בדירקטוריון בזק, משום ששם סברו שההסכמים שנחתמו עם העובדים משמעותם שהחברות הבנות יוצאות לדרך חדשה וכי הושג שקט תעשייתי שיאפשר להיכנס למסלול של עבודה יציבה ושקטה. ואולם מסתבר שמבחינת ועדי העובדים ההסכמים שהושגו נוגעים לשאלות הסינרגיה שתהיה בין החברות בנות של בזק והם אינם קשורים לסוגיית הכניסה של בעלי השליטה החדשים. יתירה מכך, לטענת הוועדים, להנהלה היה ברור כי כניסתה של סרצ'לייט תביא לדיון מחודש על הביטחון התעסוקתי של העובדים, שלא יודעים להעריך האם סרצ'לייט באה לסיבוב על בזק או שבאה לתקופה ארוכה כמשקיע אסטרטגי.

במכתב להנהלה, העלו העובדים כמה וכמה בקשות שחלקן נשמעות סבירות וחלקן מרחיקות לכת, כמו הדרישה להעניק מענקי רכישה לעובדים, שיקחו בחשבון את העובדה שכאשר בזק הופרטה בעשור הקודם הם לא קיבלו מענק. זאת בעוד עובדי בזק והמנהלים מכל החברות נהנו ממענקים גדולים מאוד.

במכתב דורשים העובדים להעריך את ההסכמים הקיבוציים שנחתמו השנה בעוד שנתיים, וזאת על מנת להבטיח שסרצ'לייט לא תיזום פיטורי עובדים נוספים כל עוד היא בעלת השליטה. עוד דורשים העובדים תגמול הוני ואופציות לרגל כניסת סרצ'לייט וכן הם דורשים מינוי דירקטורים מטעמם כפי שבדירקטוריון בזק יושב נציג עובדים.

יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון אמר כי "מי שחושב שהוא יכול לרכוש את קבוצת התקשורת הגדולה והחזקה בישראל ללא קיום דיאלוג ושיח איתנו טועה ומטעה. בפעם האחרונה שבזק נרכשה קיבל מנכ"ל פלאפון מליוני שקלים וסמנכ"לים נהנו מחלוקת אופציות ומאות אלפי שקלים לכיסם והפרטי ואילו העובדים קיבלו שי בדמות חבילת שוקולד. אני מקווה שגם הרוכשים האמריקאים הפנימו כי תקופת הקפיטליזם החזירי הסתיימה וכיום יש בפלאפון ועד עובדים יציג ודומיננטי אשר לא יסתפק בפירורים וממתקים, אלא בהבטחת זכויות העובדים כולל מענק רכישה הולם, הארכת ההסכם הקיבוצי לתקופה ממושכת ונציגות לעובדי פלאפון בדירקטוריון בזק".

לימור ליברמן-לביא יו"ר ועד עובדי בזק בינלאומי מסרה : "כבר במהלך המו"מ נקבע כי במקרה של העברת בעלות, תנהל ההנהלה מו"מ עם העובדים, כפי שמקובל במקרים מעין אלה. הבהרנו בעבר, ונאמר שוב - אנחנו מבקשים לשמור על זכויותינו ועל איתנות החברה שהיא הבית של כולנו. הארכת ההסכם, כמו גם סעיפים נוספים, הם ביטוי לפעילות העובדים במרוצת השנים. חבל שהנהלת החברה בוחרת, שוב, להתכחש לסיכומים ולבחור בהתעלמות מהעובדים שסייעו לחברה להפוך לחברה הרווחית והמצויינת שהיא כיום".