מנסה לשפר את הרווחיות: שופרסל תחל לאחד את פעילות הסחר שלה עם Be

ספקים בתחום מוצרי הצריכה עודכנו בשבוע האחרון כי Be תאחד את רוב פעילות הסחר שלה עם שופרסל • שופרסל: "פועלת ליצירת סינרגיה מירבית בין הרשתות"

סניף רשת BE של שופרסל באילת / צילום: שיר גולני
סניף רשת BE של שופרסל באילת / צילום: שיר גולני

אחרי שהחלה בהיערכות לסגירת סניפים הפסדיים של רשת הפארם Be שבבעלותה, שופרסל ממשיכה לנסות לשפר את רווחיותה ותחל באיחוד של פעילות הסחר שלה עם רשת הפארם - כך נודע ל"גלובס".

ספקים בתחום מוצרי הצריכה עודכנו בשבוע האחרון כי Be תאחד את רוב פעילות הסחר שלה עם שופרסל, וכי מעתה הם יתנהלו מול קניין שכפוף לשופרסל בכל מה שנוגע למגוון שקיים כיום בשתי בשתי הרשתות. מדובר בכל ההתנהלות הקשורה למוצרי טואלטיקה וניקיון וניהול המבצעים הנוגעים לקטגוריות הללו. עד כה ההתנהלות של הספקים בכל הקשור לרשת Be התנהלה מול קניין שהיה כפוף לרשת הפארם בלבד.

עם זאת, עדיין ישנן קטגוריות בהן Be תבצע את הסחר שלה באופן נפרד, ביניהן ויטמינים וקוסמטיקה. זאת מכיוון שמוצרים אלה לא קיימים באותו היקף בשופרסל. יצוין כי בימים אלה Be מבצעת שינויים פרסונליים בתחום הקוסמטיקה. בענף טוענים כי מדובר בעניין של זמן עד שמחלקות הסחר של שתי הרשתות יאוחדו באופן מלא, ומעריכים כי מהלך זה צפוי להתרחש כבר ברבעון הראשון של השנה.

בנוסף, ל"גלובס" נודע כי בין הסניפים של Be שצפויים להיסגר בחודשים הקרובים נמנים סניף ניות ירושלים, סניף מיליונים סמוך לפארק רעננה וסניף קיבוץ גלויות תל-אביב. מדובר בסניפים שפעלו תחת ניו-פארם בימים שנשלטה על-ידי קבוצת המשביר ונמצאים במיקומים חלשים יותר. בהתאם, שופרסל נמנעה מלבצע בהם השקעות משמעותיות לאחר הרכישה.

בניגוד לסניפים של מובילת השוק סופר-פארם, שלאורך שנים השכילה לבחור מיקומים אסטרטגיים והפכה לעוגן של מרכזים מסחריים רבים, היסטורית ניו-פארם התפשרה על מיקומים נחותים, שחלקם "מדממים" באופן עקבי, וההערכה הייתה כי שופרסל תסגור אותם בהקדם האפשרי.

בשל כך, הסגירות של שופרסל אינן מסמנות מגמה של צמצום, שכן במקביל לסגירות של סניפים מפסידים הרשת ממשיכה באיתור מיקומים חדשים וצפויה לפתוח סניף חדש כבר בחודש הבא.

בחודש שעבר מלאה שנה להשקה של רשת Be ושנתיים לרכישתה מידי המשביר תמורת 126 מיליון שקל. במהלך תקופה זו נפתחו 20 סניפים חדשים של הרשת, שהחלה את דרכה עם כ-63 סניפים. בינתיים היא עדיין מהווה משקולת עבור שופרסל, כשההפסדים התפעוליים של פעילות זו מעמיקים ומתקרבים בתוך פחות משנתיים לכ-100 מיליון שקל.

גרסתה הקודמת של Be, ניו-פארם, עמדה במשך תקופה ארוכה "על המדף" והציגה תוצאות חלשות במשך תקופה, עד שנמכרה לידי שופרסל. אומנם כיסיה של שופרסל עמוקים בהרבה מאלה של המשביר, אך תוצאותיה הכספיות של הרשת לפני הרכישה, שנעו בין שורה תפעולית שלילית לרווח תפעולי של מיליוני שקלים בודדים, מציבות אתגר ברור גם עבור שופרסל. בענף עדיין סקפטיים בנוגע להערכה של שופרסל על האפשרות שתעבור לרווח בסוף 2020.

משופרסל נמסר בתגובה כי "מרגע רכישת הרשת ועד היום, שופרסל פועלת ליצירת סינרגיה מרבית בין פעילותה לפעילות Be, תוך תמיכה מרבית של יחידות המטה של שופרסל בפעילות Be. כך היה, וכך ימשיך להיות גם בעתיד".