בדואים | בלעדי

קרן ברידג'ס תשקיע 14 מיליון שקל במפעלים שפועלים בחברה הבדואית

בעקבות ההשקעה המפעלים צפויים להתרחב ולקלוט עובדות מהחברה הבדואית, בה שיעור המובטלות גבוה במיוחד

כפר בדואי בנגב /  צילום: רויטרס
כפר בדואי בנגב / צילום: רויטרס

קרן האימפקט ברידג'ס תשקיע 14 מיליון שקל בקבוצת החברות תמאם, שבבעלות איש העסקים והיזם החברתי-כלכלי, איברהים נסאסרה. בעקבות ההשקעה נסאסרה הודיע כי ירחיב במהלך השנים הקרובות את היקף הפעילות של שתי החברות שבקבוצה שבבעלותו - פרי קלוף ונזיד - שפעילות בתחום המזון בחברה הבדואית.

ההשקעה של קרן ברידג'ס בקבוצת חברות שפעילות בחברה הבדואית נחשבת לנדירה. בקרן טענו בשיחה עם "גלובס" כי מדובר בהשקעה ראשונה של קרן השקעות בחברה מהמגזר הבדואי - ובעקבותיה תקים קבוצת תמאם מפעלים נוספים בתחום תעשיית המזון תוך שימת דגש על חדשנות ופיתוח סל מוצרים שיובילו למיצוי הפוטנציאל שלהם. בנוסף, בקרן מייחסים חשיבות גם להשפעה החברתית של השקעתה בקבוצת תמאם, שכן בכוחה לצמצם את שיעור האבטלה בקרב נשים בדואיות.

כיום מועסקות בחברות שבבעלות נסאסרה מאות נשים מהמגזר הבדואי, ולדבריו במהלך השנים הקרובות מספרן יוכפל. "הגענו לנקודה אסטרטגית שבה העולם העסקי מבין את הפוטנציאל הטמון בחברה הבדואית בישראל ורואה ערך ביצירת שותפות", אמר נסאסרה. "העצמת נשים בחברה הבדואית באמצעות העסקה היא אחד היעדים שקבעתי לעצמי וההשקעה של ברידג'ס תאפשר לנו להגדיל במאות את מספר הנשים המועסקות בתעשיית המזון החדשנית ופיתוח מוצרינו".

להשקעה של ברידג'ס בתמאם קדם משא ומתן ארוך, שנמשך כשנה. לדברי נסאסה, "זאת פעם ראשונה שנעשית השקעה בקבוצת החברות שלי, וזה היה משא ומתן מתיש - כאילו השכיבו אותי על שולחן הניתוחים ובחנו אותי מכל הכיוונים כדי לוודא שאפשר להחזיר תשואה למשקיעים על הכסף ועל הדרך, גם לייצר אימפקט חברתי חשוב. שיעור האבטלה של נשים בחברה הבדואית הוא 75%-80%, כך שמבחינתי כל אישה בדואית שיוצאת ממעגל האבטלה ונכנסת למעגל העבודה זה הישג משמעותי, כי יש במהלך זה כדי לשפר את איכות החיים שלה ושל משפחתה בצורה דרמטית. איפה שיש קטסטרופות גדולות - אני מזהה את ההזדמנות וכך גם במצב הזה".

נסאסרה ייסד את קבוצת תאמם ב-2011 ומאז חברות המזון שמשתייכות אלה צברו תאוצה. בנזיד, שפועלת מאזור התעשייה עידן הנגב הסמוך לרהט מיוצרות מדי יום כ-20 אלף מנות מזון לחברות גדולות, לבתי ספר וגני ילדים וללקוחות פרטיים. בנזיד מועסקים כ-100 עובדים, רובן נשים ובעקבות ההשקעה החדשה - פעילותה צפויה להתרחב עד 2021. לדבריו, "יש לא מעט כסף שזורם לחברה הבדואית מכל מיני גופים פילנתרופיים בארץ ובעולם אבל זאת השקעה נדירה של קרן השקעות בחברה, שנעשית בהתבסס על שיקולים עסקיים".

קרן ברידג'ס הוקמה ב-2018 ובראשה עומדים גל חיות, סנדרין מונטסמה ורן גרודצקי והיא נחשבת שלוחה עצמאית של קרן ברידג'ס העולמית. מהקרן נמסר כי "הקרן גאה להשקיע בקבוצת תמאם ובטוחה שביחד עם איברהים נסאסרה שהוא יזם מוביל, בעל יכולת עסקית מוכחת וחזון חברתי יוצא דופן, נמשיך לצמוח מתוך מחויבות למצוינות, חוסן כלכלי ותשואה נאותה למשקיעים".