חמישה אמריקאים חשודים בהונאת פונזי של 722 מיליון דולר שבה ניצלו את "העולם המורכב של מטבעות קריפטו"

אתמול דווח בארה"ב על מעצרם של שלושה ממפעילי רשת BitClub, שגייסה ממשקיעים מאות מיליוני דולרים, בהבטחה שהכספים יושקעו בפעילויות של כריית מטבעות קריפטו • שני חשודים נוספים בפרשה טרם נעצרו

חוות כריית ביטקוין / צילום: רויטרס
חוות כריית ביטקוין / צילום: רויטרס

משרד התובע הכללי בניו ג'רזי שבארה"ב הודיע אתמול (ג') על מעצרם של שלושה חשודים בהונאת פונזי בהיקף של 722 מיליון דולר, הקשורה בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים. על-פי הודעת התביעה, השלושה הפעילו עסק בשם BitClub Network, שבאמצעותו גייסו ממשקיעים מאות מיליוני דולרים, בהבטחה שהכספים יושקעו בפעילויות של כריית מטבעות קריפטו.

בהודעה נמסר כי שלושת העצורים הם מתיו ברנט גוצ'ה (Matthew Brent Goettsche), בן 37 מקולורדו; ג'ובדיה סינקלייר וויקס (Jobadiah Sinclair Weeks), בן 38 מקולורדו; וג'וזף פרנק אייבל (Joseph Frank Abel), בן 49 מקליפורניה.

השלושה מואשמים על-ידי התובע הכללי בעבירות הכוללות קנוניה לביצוע הונאה באמצעות תקשורת אלקטרונית (wire fraud) ומכירה של ניירות ערך בלתי מורשים. גוצ'ה נעצר בקולורדו, וויקס בפלורידה' ואייבל בקליפורניה.

כמו כן, בהודעה נמסר כי שני נתבעים נוספים בפרשה עדיין לא נעצרו, ושמם אסור לפרסום.

על-פי הודעת התובע הכללי קרייג קרפניטו, "כתב האישום שהוגש מתאר את השימוש שעשו הנאשמים בעולם המורכב של מטבעות קריפטוגרפיים כדי לנצל את המשקיעים שלא חשדו בדבר. מה שהם עשו לכאורה מסתכם בלא יותר מאשר הונאת פונזי מודרנית של הייטק, שבה הונו קורבנות בסכומים של מאות מיליוני דולרים. בשיתוף-פעולה עם רשויות החוק בכל רחבי המדינה, אנו נדאג כי הנוכלים האלה יישאו באחריות על מעשיהם".

עונש מירבי של 20 שנות מאסר

על-פי דיווח ברשת בלומברג אתמול בנוגע לפרשה, במהלך הקנוניה שרקמו לכאורה מפעילי BitClub Network, קרא גוצ'ה למשקיעים העתידיים ברשת ביטקלאב "כבשים" ו"מטומטמים", ואמר לשותפיו להפעלת הרשת כי הם יוכלו לפרוש כשהם "מפוצצים בכסף" בזכות אותם משקיעים.

על-פי הודעת התביעה, האישומים בגין הונאה באמצעות תקשורת אלקטרונית נושאים עונש מרבי של 20 שנות מאסר וקנס של עד 250 אלף דולר לאדם, ואילו האישומים בגין מכירה של ניירות ערך בלתי מורשים נושאים עונש מרבי של 5 שנות מאסר וקנס של עד 250 אלף דולר לאדם.

כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים, כמו ביטקוין למשל, היא תהליך חישובי מבוזר, שנועד לשמור על ביטחונה, אמינותה ויציבותה של רשת המטבע הדיגיטלי. בתהליך זה מתקבל אישור על כל עסקה (טרנזקציה) במטבעות, וגם נוצרים מטבעות חדשים. הכרייה מתבצעת על-ידי רשת של מחשבים, ובעיקר על-ידי מכונות כרייה המצוידות בשבבים ייעודים (ASIC). שוק כריית הקריפטו נשלט כיום על-ידי חברות המחזיקות בחוות כרייה ושותפויות כרייה (mining pools) ברחבי העולם.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.