גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם ראש הממשלה היה מזיז את האגן אחרת, החיים שלנו היו נראים אחרת"

ליאת דרור וניר בן גל עברו לשדרות עם להקת המחול שלהם ועם מרכז אדמה ללימוד מחול ומתמודדים עם מציאות ביטחונית־כלכלית חדשה

ליאת דרור וניר בן גל/ צילום: כפיר זיו
ליאת דרור וניר בן גל/ צילום: כפיר זיו

ב-11 בנובמבר 2018 בשעות הערב נסעו ליאת דרור ובתה במכונית לביתן בשדרות. שלוש שנים וחצי קודם לכן, היא ובעלה ניר בן גל העבירו ממצפה רמון לשדרות את להקת המחול שלהם ואת "מרכז אדמה", הכולל בית ספר למחול, סדנאות, פסטיבלים ואירועים, מתוך תחושת שליחות עמוקה.

הכול היה רגוע, עד שהגיעו לצומת בית הגדי-נתיבות, ופתאום התחיל ירי של רקטות מעזה כאילו השמיים נפתחו וזלגו אש. בדרך כלל תושבי האזור מקבלים התרעות מוקדמות אם משהו עומד לקרות על בסיס ידיעות מודיעיניות והנחיות להישאר ליד מרחבים מוגנים ולהיות ערניים, אבל הפעם לא הייתה שום אזהרה מפני הירי המאסיבי.

הן, ושאר תושבי עוטף עזה, לא ידעו שזמן קצר קודם נכשלה פעולת הסיירת המובחרת בחאן יונס, סא"ל מ' נהרג, קצין ישראלי נפצע קשה וחולץ במסוק, ושבעה פלסטינים נהרגו בחילופי האש עם כוחותינו, אחד מהם בכיר חמאס. התגובה מעזה הייתה נחושה וקשה.

"את נוסעת בכביש כרגיל, ופתאום נופלות עלייך מאה רקטות בבת אחת", משחזרת דרור את רגעי האימה ההם, "ובמקום לתפוס מחסה, נתתי ספרינט של עשר דקות. נסעתי כמו משוגעת הביתה, וזה אסור, אבל הרגשתי שזה הדבר הנכון לעשות באותו הרגע. פחד אלוהים, ואז את מגלה המון דברים, כמו שלאורך הדרך הזאת אין בכלל מיגוניות, והייתי בטוחה שבכניסה לעיר בטח יהיה איפה להסתתר, אבל אין שם שום דבר. הבן שלנו היה אצלנו בשבת וכשהתחיל הירי, הם רצו למקלט הכי קרוב, והוא היה סגור.

"להתעורר באמצע הלילה בגלל התרעות צבע אדום או אזעקות זה לא פשוט, אבל לילדים ולי אף פעם לא היה פחד מוות, אלא תחושת אכזבה, כמו לכל תושבי שדרות, שמשקרים אותנו, שמישהו לא מוסר לנו את האינפורמציה המלאה.

"שדרות היא המקום הכי בטוח בעולם. יש לי סטודנטים מאשקלון שאין להם ממ"ד בבניין ובכל פעם שיש צבע אדום הם רצים למדרגות, אז מפחד הם לא התקלחו שלושה ימים. אצלנו, אם קורה משהו, הממ"ד במרחק שני מטרים.

"את מוצאת את עצמך עושה חשבונות מתי לצאת מהבית. כשהייתה ההלוויה בעזה של בכיר הג'יהאד שחוסל, יצאנו לקניות, כי ידענו שאז לא יירו עלינו. נותנים לנו הוראות הפעלה מהרשות המקומית ומבית הספר, וכמו שזה מתחיל מטורף, פתאום זה נגמר בבת אחת".

לקיים עסק עצמאי בעוטף עזה - זה אתגר חסר סיכוי כמעט, ועסק שמבוסס על אמנות ונזקק לתמיכת המדינה - זה בלתי אפשרי עד מכעיס.

במקום שמשרד התרבות יעשה את המקסימום כדי לסייע לדרור ובן גל להחזיק איכשהו מעמד במציאות הבלתי נסבלת, ולהפוך את "אדמה" למרכז תרבות מקומי שישאב אליו צעירים מוכשרים מהמרכז ויחזק את שדרות, בכל שנה באים אליהם מהמשרד בטענות למה הכנסות העמותה לא עולות בקצב שהיה במצפה רמון.

בפעם האחרונה זה קרה מיד אחרי מבצע "חגורה שחורה". בן גל, הממונה על הניהול והאדמיניסטרציה, קיבל שוב טלפון נוזף ממשרד התרבות, אלא שהפעם הפיוז קפץ לו והוא כתב לחבר הוועדה שהתקשר אליו מכתב שבו תיאר לו את אותו שבוע: "ביום שלישי שעבר התעוררנו בחמש בבוקר לידיעה שאנחנו במלחמה. המשמעות היא שצריך להתקשר לכל המורים ולהודיע להם שהשיעורים מתבטלים ולהמשיך ולשלם להם, ולהתקשר לחמישים הסטודנטים שלנו ולהודיע שאין לימודים, ולרקדני הלהקה שאנחנו מחפשים סטודיו חלופי במרכז הארץ, תנועת הרכבות נסגרה ואי אפשר להגיע לשדרות.

"במשך שלושה ימים אנחנו עסוקים במזעור הנזקים של הביטולים. ביטלנו שתי הופעות בהוראת פיקוד העורף והיינו צריכים למצוא תאריך חליפי, וזה אחרי ששילמנו על פרסום, שאותו נצטרך להוציא שוב, ואיבדנו את ההכנסות. בוטל ביקור של עיתונאים ובלוגרים ואת ההכנסות העתידיות מהביקור שלהם אי אפשר לכמת, סדנאות של חברות מסחריות בוטלו, סטודנטים מבוהלים לא מגיעים ללימודים".

בן גל מתוסכל. "ההפסד שלנו מ'חגורה שחורה' עומד על 20 אלף שקל, שלא נקבל בחזרה כי אנחנו עמותה. וכאילו זה לא מספיק, תקציבי מנהל התרבות לפריפריה קוצצו בחצי".

אז למה אתם נשארים בשדרות?

"יש בעולם גישה של לתת לנו ולילדים את הכי טוב שאפשר - חינוך, חוגים, חנויות, נוחות. אנשים שוכחים שיש כאלה שמחפשים משמעות ובשבילה, כמונו, הם מוכנים לוותר על נוחות. ככה חיינו את רוב חיינו".

המציאות המורכבת שבה הם חיים הציפה את היצירה החדשה של להקתם, "עזה כמוות אהבה". את "עזה" מבטאים כשמה של העיר השכנה.

זה התחיל בחגיגות 30 שנים למרכז סוזן דלל, שדרור ובן גל היו הראשונים שהופיעו בו. מארגני האירוע ביקשו מהם לשחזר עבודות ישנות. כשדרור, הממונה על הצד האמנותי, התחילה לעבוד, היא יצרה מופע אחד משלוש יצירות אייקוניות שלהם: "דירת שני חדרים", "אינתא עומרי" ו"דה דאנס אוף נאת'ינג", עם שמונה רקדנים, ושימוש בפסקול של הווידיאו שתיעד את המופעים ההם, כולל דפיקות הרגליים והנשימות.

וכן, הם מופיעים במרכז הארץ, אחרי ששנים החרימו את תל אביב, מתוך אידיאולוגיה שהתאימה לאג'נדה הטוטאלית שלהם אז, כשעזבו את תל אביב לטובת מצפה רמון, אחרי הצלחה בינלאומית פנומנלית והערכה אמנותית עצומה. "רואה החשבון שלנו לא מבין עד היום את המהלך שעשינו", צוחקת דרור, "קפיצה למים עמוקים בלי מצופים. ידעתי שתמיד אוכל לעמוד על הרגליים, העיקר שלא אעשה את מה שנחשב אלא את מה ששווה".

אמנים חולמים להגיע למקום שבו הייתם. תסלחי לי, רואה החשבון שלכם צודק, זה לא הגיוני.

"המעבר למצפה רמון היה בידיעה ברורה שהשפע יפסיק והרווח הכלכלי יבוא ממקום אחר. אמרתי לניר, 'נחיה אפילו בדוחק אם צריך'. רציתי להרוויח ממה שאני אוהבת ולא להתיש את עצמי".

17 שנים הייתם במצפה רמון. הקמתם מרכז גדול, הפכתם לשם דבר. למה עברתם לשדרות?

"חיפשתי מקום שבו אוכל לפעול בתוך הקהילה ושדרות פתחו בפנינו את הדלת. בגלל שהאזור הזה כל-כך פגיע, לא לוקחים שום דבר כמובן מאליו. אם אנחנו לא נחיה פה, מי יהיה מוכן לחיות פה? כרגע אנחנו מגן אנושי וזה לא הגיוני, אבל זאת לקיחת אחריות. קו הגבול לא יזוז. כל זה הופך את האמנות ליותר פגיעה. ואני עובדת עם זה. אמנים אוהבים להעלות על הבמה קונפליקט, לא פגיעות".

אבל אמנות טובה היא חשיפה נפשית, שמעמידה את האמן במצב הכי פגיע.

"הווידיאו של האישה שצילמה את הילדים שלה רועדים באזעקה שבר את הלב. זאת פגיעות. אתה חייב להיות חזק על הבמה גם אם אתה פגיע".

בן גל מרגיש גם פגיע וגם חסר אונים, שילוב שמוציא ממנו זעם, בעיקר כשהוכח אמפירית, במחקר אימפקט שעשתה הרשות לפיתוח הנגב, שהפעילות העסקית סביב "מרכז אדמה" הכניסה למצפה רמון מעל 5.5 מיליון שקל בשנה מעסקים נלווים שנפתחו כמו שירותי קייטרינג, מסעדות, אטרקציות, לינה ופאבים.

בן גל: "למה שאני עושה יש כוח, כמו שקרה בסוזן דלל. נווה צדק הייתה שכונת עוני והיום יכולים לגור שם רק צרפתים. החלטנו לממן את עצמנו ולא להסתמך על משרד התרבות כדי שלא נגיע למצב של 'הבימה'. הפעילות מגוונת - הופעות של להקת המחול, סדנאות עם נכים, נפגעי חרדה, אנשים על הרצף, מבוגרים שרוצים לרקוד, בית ספר בחסות מכללת ספיר עם מסלול כוריאוגרפיה וריפוי בתנועה, פסטיבל בפסח. מחול זה לא רק להרים את הרגל הכי גבוה ולעשות המון סיבובים. אני מאמין שאם ראש הממשלה שלנו היה מזיז את האגן אחרת, החיים שלנו היו נראים אחרת".

היית נותן לנתניהו שיעורי ריקוד?

"בדיוק כמו שאני מעביר סדנה למנהלים של בנקים. לגוף יש למידה משלו".

עוד כתבות

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

קבינט המלחמה

חמאס: מסכימים לעסקה ולהפסקת אש; בישראל לומדים את ההצעה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

לשכת רה"מ: קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה