ממשלת צרפת הציגה הרפורמה בפנסיות; השביתות במדינה נמשכות

רה"מ אדואר פיליפ הבהיר כי גיל הפרישה הרשמי במדינה ימשיך להיות 62, אך הממשלה תעודד תוכניות שונות כדי להעלות אותו ל-64 עד שנת 2027 • עובדי מגזרים אחדים, הכוללים עבודה פיזית קשה, יוכלו לפרוש כבר בגיל 60

אדוארד פיליפ, ראש ממשלת צרפת / צילום: מתוך תוכנית אירוח בצרפת
אדוארד פיליפ, ראש ממשלת צרפת / צילום: מתוך תוכנית אירוח בצרפת

ממשלת צרפת הציגה היום (ד') את רפורמת הפנסיות המקיפה שיזמה ושהיא מתכוונת לקדם, הכוללת את ביטול התנאים המיוחדים ל-42 עובדי חברות ממשלתיות ויצירת מערכת פנסיה אחידה לעובדי הציבור.

ההודעה, שנמסרה היום על-ידי ראש הממשלה אדואר פיליפ, הייתה הסיבה לשביתה המשתקת חלק גדול מהתחבורה במדינה מיום חמישי האחרון. בשבוע שעבר יצאו כ-800 אלף בני אדם להפגין, וגם אתמול (ג') נרשמו הפגנות של עשרות אלפים נגד הרפורמה המוצעת.

השביתה עדיין נמשכת ואף צפויה להחריף בימים הקרובים. קרב דומה על הפנסיות בצרפת ב-1995 הסתיים בהפסד של הממשלה, לאחר שביתה שנמשכה שבועות ארוכים.

לפי אתר העיתון הצרפתי "לה מונד", פיליפ הבהיר כי גיל הפרישה הרשמי במדינה ימשיך להיות 62 (אחד הגילאים המוקדמים ביותר באיחוד האירופי ליציאה לגמלאות), אך הממשלה תעודד תוכניות שונות כדי להעלות אותו ל-64 עד שנת 2027. עובדי מגזרים אחדים, הכוללים עבודה פיזית קשה, יוכלו לפרוש כבר בגיל 60.

כיום, התנאים המיוחדים של עובדי חברות ממשלתיות שונות בצרפת, ביניהן איגודי התחבורה, מאפשרים להם פרישה בגילאי 56 ואף מתחת לזה.

פיליפ גם אמר כי התוכנית תכלול פנסיית מינימום של 1,000 אירו בחודש. היא צפויה לחול רק על עובדים שנולדו אחרי 1975, כלומר להיכנס לפועל מתישהו בשנים 2035-2037.

מי שמובילים את השביתה בצרפת בימים האחרונים הם עובדי הרכבת ועובדי איגוד התחבורה של פריז, שיחד הביאו לשיתוק משמעותי של התחבורה במדינה. הם הבטיחו להמשיך בשביתה ללא הגבלת זמן, אם הממשלה לא תתחיל עמם במשא-ומתן, ודורשים ביטול או דחייה של חלקים גדולים ממנה.