סופית: תאגיד השידור פורש מוועדת המדרוג; "מדידה מיושנת ולא מתאימה"

בתאגיד טוענים כי המדידה של ועדת המדרוג מיושנת ולא מתאימה לתאגיד הציבורי • רוני ארן, מנכ"ל ועדת המדרוג: "הפרישה לא תפתור את נתוני הצפייה של כאן 11. הרעיון שגוף שידור ציבורי ידווח בעצמו על תוצאותיו לא קיים בשום מקום בעולם"

אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור "כאן" / צילום: דן חיימוביץ'
אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור "כאן" / צילום: דן חיימוביץ'

הפרישה של תאגיד השידור הציבורי "כאן" מוועדת המדרוג הופכת לרשמית, זאת לאחר שמועצת התאגיד אישרה את ההחלטה לפרוש בישיבתה אתמול (ג'). המועצה קיבלה את ההצעה לצאת למכרז על מדידת רייטינג עצמאית. מאחר שמדובר בתהליך שייקח מספר חודשים, מודיע היום התאגיד כי יפרסם באופן יומי את נתוני הצפייה של תכני התאגיד.

"ההחלטה התקבלה מאחר שהמדידה אינה מתאימה לתאגיד ואינה מביאה לידי ביטוי את סך נתוני הצפייה בכל הפלטפורמות, ובכלל זה את הצפייה בדיגיטל, אלא משקפת רק את נתוני הרייטינג של גופי השידור החברים בוועדה". בהודעה מטעם התאגיד בה הם מבשרים על הפרישה, הסבירו כי "מדידת הרייטינג המיושנת באמצעות הפיפל מיטר אינה מותאמת לשינויים מרחקי הלכת בהרגלי הצפייה בישראל, ירידה בצפייה בטלוויזיה בכלל ועלייה הצפייה בדיגיטל".

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", בתאגיד נערכים מזה מספר שבועות לפרסום מכרז להקמת מערכת מדידת רייטינג עצמאית, שתמדוד את הצפייה בתכניו בכל אמצעי המדיה (רדיו, טלוויזיה ודיגיטל) ותספק נתון מספרי אחד המשקלל אותם.

נזכיר כי בינואר 2020 תכניס הוועדה למדרוג מדידה שמשקללת לכדי מספר אחד את הצפייה בטלוויזיה ובדיגיטל. לכן, בוועדה דוחים היום (ד') את טענות התאגיד לפיהן המדידה אינה מתאימה, ומגדירים אותן "תמוהות". לדברי רוני ארן, יו"ר ועדת המדרוג, "פרישה מהוועדה למדרוג לא תפתור את נתוני הצפייה של כאן 11. גם הרעיון שגוף שידור ציבורי ידווח בעצמו על תוצאותיו, לא קיים בשום מקום בעולם". 

הטענה המרכזית של התאגיד נגד ועדת המדרוג היא, כאמור, היעדר מדידה ראויה של תכנים דיגיטליים. לטענתם, הצפייה הדיגיטלית בתכני התאגיד גבוהה, ולכן המדידה של ועדת המדרוג איננה משרתת אותם כראוי. בשוק מביעים תמיהה מדוע סבורים בתאגיד כי מדידה אחרת תפתור את הבעיה, שכן הבעיה במדידת הדיגיטל של התאגיד איננה בחוסר יכול לנטר את הדיגיטל, אלא בכך שהתכנים של התאגיד מוגשים על פני הפלטפורמה של יוטיוב ולא בנכס דיגיטלי עצמאי של התאגיד (כפי שקשת למשל עושה עם מאקו).

גוגל, בעלת השליטה ביוטיוב, איננה מאפשרת כמעט לאף גורם בעולם לנטר אותה באופן עצמאי, ולכן הבעיה של ניטור הדיגיטל וקבלת נתונים אובייקטיביים עלולה ללוות את התאגיד בכל מדידה שתיעשה. נסביר כי גוגל אכן חושפת מספר צפיות, אך לשם הדוגמה, צפייה יכולה להיות גם הקלקה בה הגולש נשאר לזמן קצר מאוד ולא נחשף למלוא התוכן.

מצד שני, הישארות בוועדת המדרוג הייתה עלולה לשחק לרעת התאגיד ולהגדיל באופן מלאכותי את פערי הרייטינג של התכנים שלו מול הערוצים המסחריים. הסיבה לכך היא שבמדידה החדשה צפויות התוכניות של הערוצים המסחריים לקבל נקודות רייטינג נוספות שמקורם בדיגיטל. מאחר שבקשת וברשת מקפידים להעלות תכנים מלאים רק בנכסים הדיגיטליים שלהם, אין בעיה לסמן אותם ולמדוד. התאגיד, לעומת זאת, לא היה נהנה מהנקודות הנוספות שמקורן ברייטינג, כיוון שלא ניתן לסמן את התכנים שלו ביוטיוב. לכן נקודות הרייטינג שלו לא היו עולות משמעותית ביחס לרשת וקשת, והפער היה גדל.

בוועדת המדרוג פעלו בשבועות האחרונים על-מנת למנוע את פרישת התאגיד, ויו"ר הוועדה רוני ארן אף שלח מכתב לחברי המועצה שקרא להם להישאר. עד עתה שילם התאגיד כ-1.2 מיליון שקל בשנה על חברותו בוועדה. על-פי ההערכות, מדידה עצמאית צפויה לעלות יותר.