גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הגידול במספר הנוסעים: 2019 הייתה שנה מאכזבת לענף התעופה

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין השליכה השנה גם על ענף התעופה ותנועת הנוסעים, שאומנם צמחה אך בשיעור מתון מהתחזיות ●  בפתיחת כנס המדיה העולמי של ארגון התעופה העולמי בז'נבה, הודיע הארגון כי הוא מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה עולמית של 4.7 מיליארד נוסעים

בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA
בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA

תנועת הנוסעים ב-2019 ממשיכה לשבור שיאים, והיא צפויה להסתכם ב-4.5 מיליארד נוסעים. חברות התעופה מחברות בין 22 אלף ערים בעולם בדרך האוויר - המספר העצום הזה הכפיל את תנועת הנוסעים העולמית מאז 1998, "משום שתעופה הפכה להיות נגישה יותר במחיר. החופש מעודד פריון, וזה משנה את החיים לטובה" - כך אמר מנכ"ל יאט"א (ארגון התעופה העולמי), אלכסנדר דה ז'וניאק, עם פתיחת כנס המדיה העולמי של יאט"א בז'נבה.

למרות הגידול בתנועת הנוסעים, לפי נתוני יאט"א המחיר הממוצע לכרטיס טיסה (הלוך ושוב) ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר (ממוצע משוערך ל-2020).

שנה אומללה לענף

את 2019 מסכם ראש אגף הכלכלה ביאט"א, בריאן פירס, כשנה מאכזבת לענף התעופה. הסיבה לכך נעוצה, לדבריו, במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שהשליכה לא רק על תחום המטען אלא גם על תנועת הנוסעים - זו אומנם צמחה אבל בשיעור מתון יותר מהתחזיות. בהתאם, הארגון מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה של 4.7 מיליארד נוסעים.

מעבר לשוק הצפון-אמריקאי, שממשיך להיות החזק בעולם, כמה שווקים שיקפו צמיחה: הבולט ביותר הוא השוק בסין (תעופה פנים-ארצית) שגדל ב-9%. סגמנט אחר שצמח הוא של טיסות בתוך אירופה שגדל ב-8% במיוחד באזור מזרח אירופה. "זו הייתה שנה אומללה לענף, וזה אפקט מלחמת הסחר העולמי", מציין פירס. בצד החיובי הוא אומר כי חברות התעופה הגדילו את מספר המושבים, ומוסיף כי "השוק יחליט כמה חברות נחוצות בו. אנחנו מעריכים שנראה עוד מהלכים של קונסולידציה בענף".

העיניים נשואות לצפון אמריקה

חברות התעופה האמריקאיות צפויות להציג רווח נקי כולל של 16.9 מיליארד דולר (הערכות לסוף 2019) - הרווח הנקי שמצליחות החברות האמריקאיות להניב מכל נוסע הוא הגבוה ביותר ביחס לשווקים האחרים, והוא עומד על 16.81 דולר. התחזית ל-2020 היא לירידה ברווח הנקי של החברות האמריקאיות להיקף כולל של 16.5 מיליארד דולר ולרווח פר נוסע בהיקף של 16 דולר.

הרווחיות של חברות התעופה באירופה ידעה תנודות מאז 2018: הרווחיות הכוללת צפויה להסתכם ב-2019 ב-6.2 מיליארד דולר (לעומת רווח כולל של 9.1 מיליארד דולר ב-2018) עם רווח נקי של 5.21 דולר לנוסע (לעומת 7.94 דולר ב-2018).

התחזית ל-2020 מצביעה על שיפור: רווח כולל של 7.9 מיליארד דולר לחברות התעופה באירופה ולרווח נקי של 6.4 דולר לנוסע. נציין כי דוחות אל על משוקללים במסגרת השווקים באירופה. חברות התעופה במזרח התיכון יסכמו את 2019 עם הפסד של 1.5 מיליארד שקל והפסד ממוצע של 6.84 דולר לכל נוסע.

המספרים שחושפת יאט"א הבוקר (ד') מסכמים את שנת 2019 עם הוצאה עולמית בהיקף של 873 מיליארד דולר על תעופה - מדובר בגידול של 3.3% לעומת 2018 שהסתכמה בהוצאה עולמית של 856 מיליארד דולר. התחזית ל-2020 משקפת גידול של 4% לעומת 2019 ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית. התחזית גם כוללת עלייה במספר הנוסעים בתעופה העולמית מ-4.5 מיליארד בסוף 2019 ל-4.7 מיליארד נוסעים ב-2020. התרומה של ענף התעופה לתמ"ג העולמי תסתכם ב-2019 בשיעור של 2.5%, ירידה משיעור של 3.1% ב-2018. התחזית הזהירה ל-2020 היא לסכם את השנה עם תרומה של 2.7% לתמ"ג העולמי.

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על ענף התעופה הוא מחיר הדלק, שמשקף נגזרת גבוהה גם ממחירי כרטיסי הטיסה. מעבר לתחזית שהמחירים הנמוכים יחסית ימשיכו גם ב-2020, פירס מציין כי בשנה זו צפויים מטוסי הבואינג מקס 737 לחזור לשוק, לאחר קרקוע בעקבות שתי התאונות הקטלנית שגבו את חייהם של כ-350 בני אדם. המשמעות תהיה יעילות בצריכת דלק.

יאט"א מגלה אופטימיות זהירה בכל הנוגע לפשיטות רגל. "2020 תתחיל ממקום טוב יותר שבו התחילה 2019. הרבה מזה תלוי במחירי הדלק שאנחנו מעריכים שיישארו ברמה נמוכה יחסית, וזה מציב יסודות טובים לתחזית. גם בדקות האיחור יש שיפור: בשעה שב-2018 נרשמו 25.6 מיליון דקות של איחור בלו"ז ההמראות של מטוסים, שנה שנחשבה קשוחה בהיבט הזה עם גידול של 61% לעומת שנה קודמת, שנת 2019 צפויה להסתכם ב-24.1 מיליון דקות שבמהלכן נוסעים חוו עיכובים בטיסות - הבשורה היא שמדובר בירידה של כ-6% לעומת 2019, אבל עדיין מדובר בהיקף גדול מאוד של דקות מבוזבזות לציבור. ב-2019 העיכובים בטיסות עלו לחברות 2.17 מיליארד דולר - זמן הנוסעים שבוזבז הוערך לעומת זאת בשווי של 2.55 מיליארד דולר.

לטוס עם כמה שפחות נזק לסביבה

זו השנה הראשונה שיאט"א מקדישה פרק שלם לנושא הסביבה. "זה לא היה בראש סדרי העדיפויות, אבל זה השתנה", אומר פירס, שסבור כי ההאטה שמאפיינת את השוק בשבדיה ובמדינות האזור אינה משקפת בהכרח את גל המחאות נגד ענף התעופה, אלא היא עשויה להיות פועל יוצא של התייקרות מחירי הטיסה באזור לאור העלאת המיסוי. "ממשלות סבורות כי העלאת מסים תביא להתייעלות סביבתית, אבל זו טעות. מה שהן עושות זה להגדיל את ההכנסות שלהן בחסות המודעות הגוברת לסביבה. התוצאה צריכה לבוא גם מכיוונן, אבל לא דרך מיסוי שמכביד על החברות ועל הנוסעים".

בצד המיסויי הכניסה תעשיית התעופה 129 מיליארד דולר לקופות המדינות השונות, עלייה של 3.5% לעומת 2018. התחזית ל-2020 היא שהענף הזה יספק 136 מיליארד דולר במסים בהתאם למדיניות של ממשלות.

גם דה ז'וניאק התייחס לנושא שניכר שמטריד אותו לאור יחסי הציבור הגרועים. "מטוסים שורפים דלק ופולטים מזהמים. אנחנו מייצגים 2% מפליטת המזהמים העולמית. נמשיך לנקוט את הצעדים המשמעותיים שהתחלנו ב-2008, עוד הרבה לפני שקמה תנועת האנטי-טיסות בשבדיה. השקענו 40 מיליארד דולר בקרנות אקלים, ואנחנו מתחייבים להפחית בחצי את פליטת המזהמים עד לשנת 2050 (ביחס לנתוני 2005), כפי שנקבע בוועידת פריז. נצטרך להוריד ב-90% את הפליטה פר-נוסע. זה שאפתני, אבל אנחנו תעשייה רצינית, ונעמוד בהבטחה הזו. זה מהלך שחייב לבוא בתמיכה של ממשלות שיישמו מדיניות שיהפכו את התעופה לתעשייה בת-קיימא. את המהלך הזה אנחנו צריכים גם לתקשר בצורה נכונה החוצה ופנימה. עד כה לא עשינו את זה כמו שצריך, אבל הצד החיובי הוא שיש לנו סיפור משכנע".

ענף התעופה במספרים

● המחיר הממוצע לטיסה ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר

● שנת 2019 הסתכמה עם הוצאה עולמית של 873 מיליארד דולר על תעופה - גידול של 3.3% לעומת 2018

● התחזית ל-2020: גידול של 4% לעומת ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית

*** גילוי מלא: הכתבת הייתה אורחת של ארגון התעופה העולמי

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

הרצליה היא שיאנית השכר הממוצע. ומי אחריה ברשימה?

עפ"י דוח השכר של ביטוח לאומי, השכר הממוצע בישראל עמד על 15,098 שקל לחודש במחצית הראשונה של 2025 ● הדוח מספק תמונה שונה מזו של הלמ"ס, שם הסכום עמד על 14 אלף שקל ● 9% מהשכירים בישראל מועסקים ביותר ממשרה אחת, וזו סיבה משמעותית לפער

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: ap, Gil Cohen-Magen

היועמ"שית נגד ועדת החקירה שמקדם נתניהו: מתווה רצוף פגמים שלא יאפשר את חקר האמת

בהרב-מיארה במתקפה על הצעת החוק של חה"כ אריאל קלנר: "העדפת שיקולים פוליטיים על פני עקרונות של חקירה עצמאית, בלתי תלויה ומקצועית"

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

רשף תגייס 550 מיליון שקל ממוסדיים, חצי מהכסף יזרום לקופת ארית

אחרh שנסוגה מכוונתה להנפיק את החברה הבת, יצרנית המרעומים ארית בדרך להשלים גיוס פרטי לפי שווי נמוך יותר של 3.75 מיליארד שקל ● היקף הגיוס עשוי לגדול ל-900 מיליון שקל

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות באסיה ובחוזים בוול סטריט; טוקיו עולה ב-2%

הבנק המרכזי של סין הותיר ביום שני את הריבית ללא שינוי ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות • מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד • לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש, רשימת הסיכונים

החזרי מס / צילום: Shutterstock

רגע לפני סוף השנה: כך תבדקו אם מגיע לכם החזר מס לפני שיהיה מאוחר מדי

הזכאות לקבלת החזרי מס בעבור שנת 2019 תפקע בינואר הקרוב ● נכון להיום רק מעטים פונים לרשות המסים, בין השאר מחשש לגילוי חובות קודמים ● מתי הגשת הבקשה רלוונטית, וכיצד ניתן להגיש אותה? גלובס עושה סדר

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו-מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו-מד כבר ביצעה "אובר-רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

שמואל אלפסי, מנכ''ל אמנת / צילום: יח''צ

המניה שקפצה 50% בחודש והרווח של יורשי המייסד

מנייתה של חברת ניהול הפרויקטים וה־IT נסקה בכמעט מ־50% בחודש האחרון ● אשתקד, לפני הקפיצה הגדולה רכש המייסד, אברהם (לולו) אסף ז"ל, מניות משותפו תמורת 22 מיליון שקל

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

שר הכלכלה החליט: הגבלה על יבוא אלומיניום. האם האוצר יטיל וטו?

החלטת השר ברקת מגיעה בעקבות תלונות בתעשייה המקומית על יבוא זול מדי שמציף את השוק המקומי ● בענף הבנייה עלולים לסבול מעליות מחירים, וסוכני מכס מתלוננים על פער בין ההנחיות הרשמיות לבין המימוש בפועל ● האם שר האוצר סמוטריץ' יבטל את המהלך, כפי שעשה עם הקנאביס הרפואי?

הנפקת סולראדג' בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק

המניה זינקה במעל 100% והאנליסטים רואים "אור בקצה": האם סולאראדג' מתאוששת?

מעטות החברות שעברו טלטלות כמו סולאראדג' ● מתואר הישראלית הגדולה בעולם ומקום של כבוד במדד S&P 500, להתרסקות מפוארת עם מחיקה של 95% מהשווי ● כעת, נראה שהמניה שינתה כיוון, וגם התוצאות מדהימות את השוק ● האם זו תחילתו של זינוק מחדש?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

מניית אינטרקיור נפלה על רקע קריסת בזלת, שחייבת לה 27 מיליון שקל

קבוצת החברות בזלת, שהייתה מפעל העיבוד והאריזה של אינטרקיור וגם רכשה ממנה חומרי גלם, נכנסה לאחרונה להקפאת הליכים, והיא חייבת לה 27 מיליון שקל ● מלבד עצם החוב שלא ברור מה יעלה בגורלו, אינטרקיור תצטרך כעת למצוא ספק אחר בתחום האריזה ● ומה קרה לשאר מניות הקנאביס בבורסה בת"א?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

מה קבע בית המשפט כש־7 ילדים ורעיה נשארו מחוץ לצוואת האב

בית המשפט דחה תביעת עורך דין לפיצויים בעקבות הפסקת ייצוג ● העליון קבע כי ניתן להותיר בידי המדינה כספים שנתפסו מנאשם בשוחד לצורכי חילוט עתידי ● צוואה שנישלה רעיה ו־7 ילדים בוטלה בשל מעורבות והשפעה בלתי הוגנת של היורש ● 3 פסקי דין בשבוע 

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

גיא נתן / צילום: תומר שלום

הוא רק בן 27, אבל כבר גורו של מעל 100 אלף עוקבים: "אנשים רואים שכל ירידה נמשכת חודש, וזו בעיה"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול; מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו"; וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

חנות נייקי / צילום: Shutterstock, Tanya Keisha

ההימור על סין שהוביל לצניחה דו־ספרתית במניה של נייקי

הירידה במכירות נייקי בסין, אחד השווקים המרכזיים של החברה, הובילו את המניה לצלול ב־11% בסוף השבוע ● ברקע - הענקית מתמודדת עם המכסים של טראמפ ועם שורת טעויות מצד ההנהלה

מוניות בדרכים / צילום: Shutterstock

האם כניסת אובר לישראל מצדיקה פיצוי של 4 מיליארד שקל?

במשרד התחבורה בוחנים פיצוי בהיקף 4 מיליארד שקל לנהגי המוניות בשל קידום הכנסת חברות שיתופיות בינלאומיות לשוק ● מדובר בסכום גבוה יותר בהשוואה למהלכים דומים

אחרי טעויות חמורות בדיווח: BBC יבחן מחדש את הסיקור על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: חיזבאללה מסרב להתפרק מנשקו והחזית עם לבנון מתחממת, האנטישמיות בבריטניה נמצאת ברמות שיא, ב-BBC צפויים לבחון מחדש את הסיקור על ישראל אחרי דוח שקבע שהיו טעויות חמורות בדיווח על המלחמה, ושגריר ארה"ב בישראל בראיון לוול סטריט ג'ורנל על החיים בירושלים ● כותרות העיתונים בעולם

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם שרית זהבי / צילום: רמי זרנגר

החוקרת שסבורה: חיזבאללה מתכונן לסיבוב הבא, ואיראן שולטת בכל צעד

שיחה עם שרית זהבי, נשיאת מרכז עלמא להנגשת מידע על הזירה הצפונית ● על היכולות הצבאיות והכלכליות של חיזבאללה, השליטה והמעורבות של איראן והגישה של נשיא סוריה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה רביעית בסדרה

מושגים לאזרחות מיודעת.המדד לפעילות המשק / צילום: Shutterstock

פורסם המדד החדש ל"פעילות המשק". איך הוא משפיע על החיים של כולנו?

בנק ישראל פרסם לאחרונה מדד חודשי חדש לפעילות המשק ● איך הוא בנוי, ומי אמור להיות מושפע ממנו? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

פנטהאוז בן 4 חדרים בחיפה / הדמיה: יח''צ

"עסקה חריגה במיקום יוצא דופן": בכמה נמכר פנטהאוז בחיפה?

הפנטהאוז, שנמצא במרחק אווירי של כ־40 מטר מהים, נמכר תמורת 6.2 מיליון שקל ● מסתבר שכשהים פתוח לפניך, וכשהמרחק אליו קצר במיוחד, ניתן להגיע למחירים "תל אביביים" גם בשוק החיפאי