גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הגידול במספר הנוסעים: 2019 הייתה שנה מאכזבת לענף התעופה

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין השליכה השנה גם על ענף התעופה ותנועת הנוסעים, שאומנם צמחה אך בשיעור מתון מהתחזיות ●  בפתיחת כנס המדיה העולמי של ארגון התעופה העולמי בז'נבה, הודיע הארגון כי הוא מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה עולמית של 4.7 מיליארד נוסעים

בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA
בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA

תנועת הנוסעים ב-2019 ממשיכה לשבור שיאים, והיא צפויה להסתכם ב-4.5 מיליארד נוסעים. חברות התעופה מחברות בין 22 אלף ערים בעולם בדרך האוויר - המספר העצום הזה הכפיל את תנועת הנוסעים העולמית מאז 1998, "משום שתעופה הפכה להיות נגישה יותר במחיר. החופש מעודד פריון, וזה משנה את החיים לטובה" - כך אמר מנכ"ל יאט"א (ארגון התעופה העולמי), אלכסנדר דה ז'וניאק, עם פתיחת כנס המדיה העולמי של יאט"א בז'נבה.

למרות הגידול בתנועת הנוסעים, לפי נתוני יאט"א המחיר הממוצע לכרטיס טיסה (הלוך ושוב) ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר (ממוצע משוערך ל-2020).

שנה אומללה לענף

את 2019 מסכם ראש אגף הכלכלה ביאט"א, בריאן פירס, כשנה מאכזבת לענף התעופה. הסיבה לכך נעוצה, לדבריו, במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שהשליכה לא רק על תחום המטען אלא גם על תנועת הנוסעים - זו אומנם צמחה אבל בשיעור מתון יותר מהתחזיות. בהתאם, הארגון מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה של 4.7 מיליארד נוסעים.

מעבר לשוק הצפון-אמריקאי, שממשיך להיות החזק בעולם, כמה שווקים שיקפו צמיחה: הבולט ביותר הוא השוק בסין (תעופה פנים-ארצית) שגדל ב-9%. סגמנט אחר שצמח הוא של טיסות בתוך אירופה שגדל ב-8% במיוחד באזור מזרח אירופה. "זו הייתה שנה אומללה לענף, וזה אפקט מלחמת הסחר העולמי", מציין פירס. בצד החיובי הוא אומר כי חברות התעופה הגדילו את מספר המושבים, ומוסיף כי "השוק יחליט כמה חברות נחוצות בו. אנחנו מעריכים שנראה עוד מהלכים של קונסולידציה בענף".

העיניים נשואות לצפון אמריקה

חברות התעופה האמריקאיות צפויות להציג רווח נקי כולל של 16.9 מיליארד דולר (הערכות לסוף 2019) - הרווח הנקי שמצליחות החברות האמריקאיות להניב מכל נוסע הוא הגבוה ביותר ביחס לשווקים האחרים, והוא עומד על 16.81 דולר. התחזית ל-2020 היא לירידה ברווח הנקי של החברות האמריקאיות להיקף כולל של 16.5 מיליארד דולר ולרווח פר נוסע בהיקף של 16 דולר.

הרווחיות של חברות התעופה באירופה ידעה תנודות מאז 2018: הרווחיות הכוללת צפויה להסתכם ב-2019 ב-6.2 מיליארד דולר (לעומת רווח כולל של 9.1 מיליארד דולר ב-2018) עם רווח נקי של 5.21 דולר לנוסע (לעומת 7.94 דולר ב-2018).

התחזית ל-2020 מצביעה על שיפור: רווח כולל של 7.9 מיליארד דולר לחברות התעופה באירופה ולרווח נקי של 6.4 דולר לנוסע. נציין כי דוחות אל על משוקללים במסגרת השווקים באירופה. חברות התעופה במזרח התיכון יסכמו את 2019 עם הפסד של 1.5 מיליארד שקל והפסד ממוצע של 6.84 דולר לכל נוסע.

המספרים שחושפת יאט"א הבוקר (ד') מסכמים את שנת 2019 עם הוצאה עולמית בהיקף של 873 מיליארד דולר על תעופה - מדובר בגידול של 3.3% לעומת 2018 שהסתכמה בהוצאה עולמית של 856 מיליארד דולר. התחזית ל-2020 משקפת גידול של 4% לעומת 2019 ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית. התחזית גם כוללת עלייה במספר הנוסעים בתעופה העולמית מ-4.5 מיליארד בסוף 2019 ל-4.7 מיליארד נוסעים ב-2020. התרומה של ענף התעופה לתמ"ג העולמי תסתכם ב-2019 בשיעור של 2.5%, ירידה משיעור של 3.1% ב-2018. התחזית הזהירה ל-2020 היא לסכם את השנה עם תרומה של 2.7% לתמ"ג העולמי.

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על ענף התעופה הוא מחיר הדלק, שמשקף נגזרת גבוהה גם ממחירי כרטיסי הטיסה. מעבר לתחזית שהמחירים הנמוכים יחסית ימשיכו גם ב-2020, פירס מציין כי בשנה זו צפויים מטוסי הבואינג מקס 737 לחזור לשוק, לאחר קרקוע בעקבות שתי התאונות הקטלנית שגבו את חייהם של כ-350 בני אדם. המשמעות תהיה יעילות בצריכת דלק.

יאט"א מגלה אופטימיות זהירה בכל הנוגע לפשיטות רגל. "2020 תתחיל ממקום טוב יותר שבו התחילה 2019. הרבה מזה תלוי במחירי הדלק שאנחנו מעריכים שיישארו ברמה נמוכה יחסית, וזה מציב יסודות טובים לתחזית. גם בדקות האיחור יש שיפור: בשעה שב-2018 נרשמו 25.6 מיליון דקות של איחור בלו"ז ההמראות של מטוסים, שנה שנחשבה קשוחה בהיבט הזה עם גידול של 61% לעומת שנה קודמת, שנת 2019 צפויה להסתכם ב-24.1 מיליון דקות שבמהלכן נוסעים חוו עיכובים בטיסות - הבשורה היא שמדובר בירידה של כ-6% לעומת 2019, אבל עדיין מדובר בהיקף גדול מאוד של דקות מבוזבזות לציבור. ב-2019 העיכובים בטיסות עלו לחברות 2.17 מיליארד דולר - זמן הנוסעים שבוזבז הוערך לעומת זאת בשווי של 2.55 מיליארד דולר.

לטוס עם כמה שפחות נזק לסביבה

זו השנה הראשונה שיאט"א מקדישה פרק שלם לנושא הסביבה. "זה לא היה בראש סדרי העדיפויות, אבל זה השתנה", אומר פירס, שסבור כי ההאטה שמאפיינת את השוק בשבדיה ובמדינות האזור אינה משקפת בהכרח את גל המחאות נגד ענף התעופה, אלא היא עשויה להיות פועל יוצא של התייקרות מחירי הטיסה באזור לאור העלאת המיסוי. "ממשלות סבורות כי העלאת מסים תביא להתייעלות סביבתית, אבל זו טעות. מה שהן עושות זה להגדיל את ההכנסות שלהן בחסות המודעות הגוברת לסביבה. התוצאה צריכה לבוא גם מכיוונן, אבל לא דרך מיסוי שמכביד על החברות ועל הנוסעים".

בצד המיסויי הכניסה תעשיית התעופה 129 מיליארד דולר לקופות המדינות השונות, עלייה של 3.5% לעומת 2018. התחזית ל-2020 היא שהענף הזה יספק 136 מיליארד דולר במסים בהתאם למדיניות של ממשלות.

גם דה ז'וניאק התייחס לנושא שניכר שמטריד אותו לאור יחסי הציבור הגרועים. "מטוסים שורפים דלק ופולטים מזהמים. אנחנו מייצגים 2% מפליטת המזהמים העולמית. נמשיך לנקוט את הצעדים המשמעותיים שהתחלנו ב-2008, עוד הרבה לפני שקמה תנועת האנטי-טיסות בשבדיה. השקענו 40 מיליארד דולר בקרנות אקלים, ואנחנו מתחייבים להפחית בחצי את פליטת המזהמים עד לשנת 2050 (ביחס לנתוני 2005), כפי שנקבע בוועידת פריז. נצטרך להוריד ב-90% את הפליטה פר-נוסע. זה שאפתני, אבל אנחנו תעשייה רצינית, ונעמוד בהבטחה הזו. זה מהלך שחייב לבוא בתמיכה של ממשלות שיישמו מדיניות שיהפכו את התעופה לתעשייה בת-קיימא. את המהלך הזה אנחנו צריכים גם לתקשר בצורה נכונה החוצה ופנימה. עד כה לא עשינו את זה כמו שצריך, אבל הצד החיובי הוא שיש לנו סיפור משכנע".

ענף התעופה במספרים

● המחיר הממוצע לטיסה ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר

● שנת 2019 הסתכמה עם הוצאה עולמית של 873 מיליארד דולר על תעופה - גידול של 3.3% לעומת 2018

● התחזית ל-2020: גידול של 4% לעומת ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית

*** גילוי מלא: הכתבת הייתה אורחת של ארגון התעופה העולמי

עוד כתבות

מתחם שיכון הרופאים בתל השומר / הדמיה: Arceffect Adi Bueno

החברה שזכתה במכרז הענק לפרויקט דיור להשכרה בתל השומר

אשטרום זכתה במכרז להקמת למעלה מאלף יחידות דיור בתל השומר, הוועדה המחוזית תדון בתוכנית הענק למתחם תחנת נגה בגבעתיים, שתי עסקאות מימון גדולות נחתמו בטבריה ובירושלים, וגם: המהלך החדש של משרד השיכון לטובת אזרחים הזכאים לסיוע בשכר דירה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ח''כ חנוך מילביצקי, יו''ר ועדת הכספים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכספים מעבירה מיליארד שקל לחינוך החרדי, רגע לפני סוף שנת התקציב

ועדת הכספים אישרה העברת כמיליארד שקל למוסדות החינוך החרדי, שבוע לפני תום שנת התקציב ● מאות מיליונים מיועדים למוסדות לא מפוקחים שאינם מלמדים את מלוא לימודי הליבה

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

דונלד טראמפ על רקע גרינלנד. הודיע על מינוי אחראי לסיפוח האי / צילומים: רויטרס, שאטרסטוק

"הם מנגבים איתנו את הרגליים": המדינה הסקנדינבית שכועסת על ארה"ב

החזית של ארה"ב מול דנמרק: הממשל האמריקאי מינה שליח מיוחד לסיפוח גרינלנד והשעה פרויקטים של ענקית האנרגיה אורסטד ● במקביל, הוטלו איומי מכסים על יצרנית התרופות נובו נורדיסק ● בקופנהגן הגיבו בזעם וזימנו את השגריר לשיחת נזיפה: "ארה"ב הפכה לאיום אפשרי"

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

טסלה מול BYD: הסיפור ההפוך של יצרניות הרכב החשמלי הגדולות בעולם

מניית טסלה קפצה ב־6 החודשים האחרונים במעל 40% ושברה את שיא כל הזמנים ● לעומתה, BYD מציגה מגמה הפוכה עם ירידה דו־ספרתית באותה התקופה ● מה עומד מאחורי הפערים, ואיך מושפע מכך תיק ההשקעות שלכם?

כך תשקיעו בזהב / צילום: Shutterstock

הוא נחשב אלטרנטיבה למניות ולאג"ח כגידור מפני סיכונים: כך תשקיעו בזהב

לנוכח הזינוק השנה במחיר הזהב, רבים בוול סטריט ממליצים שתחזיקו במתכת, לפחות בחלק קטן מתיק ההשקעות שלכם ● ב"וול סטריט ג'ורנל" ריכזו את הסוגיות המרכזיות בשוק הזה, וממליצים למשקיעים כיצד לנהוג עם הסחורה הלוהטת ● מדריך קצר להשקעה מושכלת

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Ng Han Guan

העסקה הגדולה בתולדות אנבידיה: תשלם 20 מיליארד דולר לסטארט־אפ AI

אנבידיה וגרוק חתמו על הסכם רישוי טכנולוגי בהיקף ענק, שכחלק ממנו המייסד של גרוק ג'ונתן רוס ובכירים נוספים יעברו לשורות אנבידיה ● גרוק, שנוסדה ב־2016 כדי להתחרות בענקית השבבים, גייסה רק לפני מספר חודשים לפי שווי של כ־7 מיליארד דולר "בלבד"

הזכייה השנייה בגודלה אי־פעם בארה״ב / צילום: Reuters

אחד מהסכומים הגדולים בהיסטוריה: זוכה ב-1.8 מיליארד דולר בהגרלת הלוטו בארה"ב

אמריקאי אחד בר־מזל זכה בסכום יוצא דופן של כ־1.8 מיליארד דולר בהגרלת הפאוורבול של ערב חג המולד - מדובר בג'קפוט השני בגודלו אי־פעם בלוטו האמריקאי ובזכייה השנייה בלבד במדינת ארקנסו • לפי איגוד הפאוורבול, הסיכויים לזכייה בפרס עמדו על אחד ל־292.2 מיליון

לינק אנד קו 08 פלאג–אין / צילום: יח''צ

במחיר של 230 אלף שקל: הפלאג-אין שמציג טווח חשמלי כמעט כפול מהממוצע

לינק אנד קו הסינית, חברה אחות של וולבו, מציגה קרוס-אובר גדול ומפואר עם סוללה מסיבית וטווח חשמלי רציני, במחיר כניסה מרשים ● היא עדיין לא מלוטשת מבחינה דינמית, כמו מותגי הפרימיום האירופיים, אך מציעה יחס תמורה לכסף שעליו היצרנים המערביים יכולים רק לחלום

אוטובסים של אגד בתחנה המרכזית ראשון לציון / צילום: Shutterstock, shutterstock

קיסטון ובנק לאומי בהסכם למימון מחדש של 1.75 מיליארד שקל לאגד

מדובר באחד מהסכמי המימון הגדולים במשק והוא יוצא לדרך לקראת הפרדת פעילות הנדל"ן של אגד ומימוש האופציה לרכישת יתרת מניות החברים

שווה יותר מכסף: כך ישראל מתגמלת את ארה"ב על השימוש בנשק אמריקאי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: מאמר על התרומה של ישראל להגנה של ארה"ב, מה קרה ליחסים בין מרוקו וישראל מאז הנורמליזציה, וחגיגות חג המולד בעזה ובבית לחם • כותרות העיתונים בעולם

למה בישראל אי אפשר באמת לבטל עסקה לרכישת דירה / אילוסטרציה: תמר מצפי

זה לא באג אלא פיצ'ר: לקוני הדירות אין באמת חלון יציאה

מי שקנה במבצעי ה-95/5 ומרגיש שיש לו אופציה לצאת, ומי שמתחרט ומגלה שהדלת נעולה - בישראל אין "נון־ריקורס" ואין חרטות ● למה המודל הישראלי לא מונע משברים, אלא פשוט מעדיף שהם יתגלגלו לסלון שלכם ויישארו שם

מימין: גלעד יעבץ, מייסדי פאגאיה: אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר, ראסל אלוואנגר / צילום: ענבל מרמרי, טל שחר, רועי פרי

רוב המניות הישראליות בוול סטריט סוגרות שנה שלילית, אבל היו כמה שזהרו

לצד מספר מניות שהניבו תשואה תלת-ספרתית, בהן גם אלביט וג'יי פרוג, רוב המניות הישראליות בוול סטריט לא הצליחו להכות את תשואת המדדים, ויותר ממחציתן אף הסבו הפסדים למשקיעים ● בין המניות שאיבדו בשנה האחרונה 90% ויותר מערכן נמנות אאוטבריין, רי וגאוזי

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?

זירת הפיגוע סמוך לעין חרוד / צילום: תיעוד מבצעי מד''א

מחבל דרס למוות בן 70, רצח בדקירות בת 20 - ונוטרל

פיצוצים עזים ברחבי לבנון: צה"ל תקף שורת מטרות של חיזבאללה ● החל מ-1.1: ההנחיות החדשות של צה"ל למשרתי המילואים ● המאמצים לאיתור רן גואילי והמסר הישראלי למתווכות ● חיילת מג"ב עלתה מרצונה לרכב פלסטיני ונכנסה לעיירה פלסטינית; כוחות הביטחון שוחחו עם משפחתה, והחיילת יצאה ● פגישת טראמפ-נתניהו תהיה קריטית לעתיד הסכם הפסקת האש בעזה ● עדכונים שוטפים

סיכום שנה / צילום: ואניה סאוויק – נסדא''ק, נקסט ויז'ן

עסקת הענק, ​הפגישה הדרמטית והמניה שטסה: השנה הזוהרת של שוק ההון

בורסת תל אביב מסכמת את אחת השנים הטובות בתולדותיה ● אלה היו האנשים, האירועים והעסקאות שעשו את השנה

מזג אויר חורפי ברד ירושלים / צילום: איל יצהר

האם השיא של השפעת כבר מאחורינו, ולמה כדאי להתחסן?

משרד הבריאות מרחיב היערכות ורוכש מאות אלפי חיסונים על רקע גל שפעת שהגיע מוקדם מהרגיל ● באיזה זן אנחנו חולים השנה, האם החיסונים פחות יעילים, ומה עם הקורונה? ● גלובס עושה סדר

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

המאבק הבא בין סמוטריץ' לברקת: הגדלת מכסת עובדים זרים

שר הכלכלה הציע להגדיל את מכסת העובדים הזרים במשק ולבטל את האגרות בגין העסקתם ● אלא שבאוצר טוענים: המכסות הקיימות טרם מולאו

המקום שבו עמד בעבר בית מעריב וייבנה בו המגדל החדש / צילום: דרור מרמור

רת"א אישרו להכשרת הישוב 10 קומות נוספות למגדל בבית מעריב

לאחר שנים של מאבקים, רשות התעופה האזרחית נתנה אור ירוק לחברת הכשרת הישוב לבנות את מגדל יעקב נמרודי בגובה כ־220 מטר ובכ־52 קומות ● הפרויקט, שייבנה בבית מעריב המיתולוגי, צפוי להפוך לאטרקטיבי במיוחד הודות לנגישות לשני קווי רכבת קלה ● במקביל, בהכשרת הישוב פועלים לקידום היתר בנייה לשטחים העיליים במגדל