גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הגידול במספר הנוסעים: 2019 הייתה שנה מאכזבת לענף התעופה

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין השליכה השנה גם על ענף התעופה ותנועת הנוסעים, שאומנם צמחה אך בשיעור מתון מהתחזיות ●  בפתיחת כנס המדיה העולמי של ארגון התעופה העולמי בז'נבה, הודיע הארגון כי הוא מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה עולמית של 4.7 מיליארד נוסעים

בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA
בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA

תנועת הנוסעים ב-2019 ממשיכה לשבור שיאים, והיא צפויה להסתכם ב-4.5 מיליארד נוסעים. חברות התעופה מחברות בין 22 אלף ערים בעולם בדרך האוויר - המספר העצום הזה הכפיל את תנועת הנוסעים העולמית מאז 1998, "משום שתעופה הפכה להיות נגישה יותר במחיר. החופש מעודד פריון, וזה משנה את החיים לטובה" - כך אמר מנכ"ל יאט"א (ארגון התעופה העולמי), אלכסנדר דה ז'וניאק, עם פתיחת כנס המדיה העולמי של יאט"א בז'נבה. 

למרות הגידול בתנועת הנוסעים, לפי נתוני יאט"א המחיר הממוצע לכרטיס טיסה (הלוך ושוב) ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר (ממוצע משוערך ל-2020). 

שנה אומללה לענף 

את 2019 מסכם ראש אגף הכלכלה ביאט"א, בריאן פירס, כשנה מאכזבת לענף התעופה. הסיבה לכך נעוצה, לדבריו, במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שהשליכה לא רק על תחום המטען אלא גם על תנועת הנוסעים - זו אומנם צמחה אבל בשיעור מתון יותר מהתחזיות. בהתאם, הארגון מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה של 4.7 מיליארד נוסעים.

מעבר לשוק הצפון-אמריקאי, שממשיך להיות החזק בעולם, כמה שווקים שיקפו צמיחה: הבולט ביותר הוא השוק בסין (תעופה פנים-ארצית) שגדל ב-9%. סגמנט אחר שצמח הוא של טיסות בתוך אירופה שגדל ב-8% במיוחד באזור מזרח אירופה. "זו הייתה שנה אומללה לענף, וזה אפקט מלחמת הסחר העולמי", מציין פירס. בצד החיובי הוא אומר כי חברות התעופה הגדילו את מספר המושבים, ומוסיף כי "השוק יחליט כמה חברות נחוצות בו. אנחנו מעריכים שנראה עוד מהלכים של קונסולידציה בענף".

העיניים נשואות לצפון אמריקה

חברות התעופה האמריקאיות צפויות להציג רווח נקי כולל של 16.9 מיליארד דולר (הערכות לסוף 2019) - הרווח הנקי שמצליחות החברות האמריקאיות להניב מכל נוסע הוא הגבוה ביותר ביחס לשווקים האחרים, והוא עומד על 16.81 דולר. התחזית ל-2020 היא לירידה ברווח הנקי של החברות האמריקאיות להיקף כולל של 16.5 מיליארד דולר ולרווח פר נוסע בהיקף של 16 דולר.

הרווחיות של חברות התעופה באירופה ידעה תנודות מאז 2018: הרווחיות הכוללת צפויה להסתכם ב-2019 ב-6.2 מיליארד דולר (לעומת רווח כולל של 9.1 מיליארד דולר ב-2018) עם רווח נקי של 5.21 דולר לנוסע (לעומת 7.94 דולר ב-2018).

התחזית ל-2020 מצביעה על שיפור: רווח כולל של 7.9 מיליארד דולר לחברות התעופה באירופה ולרווח נקי של 6.4 דולר לנוסע. נציין כי דוחות אל על משוקללים במסגרת השווקים באירופה. חברות התעופה במזרח התיכון יסכמו את 2019 עם הפסד של 1.5 מיליארד שקל והפסד ממוצע של 6.84 דולר לכל נוסע. 

המספרים שחושפת יאט"א הבוקר (ד') מסכמים את שנת 2019 עם הוצאה עולמית בהיקף של 873 מיליארד דולר על תעופה - מדובר בגידול של 3.3% לעומת 2018 שהסתכמה בהוצאה עולמית של 856 מיליארד דולר. התחזית ל-2020 משקפת גידול של 4% לעומת 2019 ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית. התחזית גם כוללת עלייה במספר הנוסעים בתעופה העולמית מ-4.5 מיליארד בסוף 2019 ל-4.7 מיליארד נוסעים ב-2020. התרומה של ענף התעופה לתמ"ג העולמי תסתכם ב-2019 בשיעור של 2.5%, ירידה משיעור של 3.1% ב-2018. התחזית הזהירה ל-2020 היא לסכם את השנה עם תרומה של 2.7% לתמ"ג העולמי.

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על ענף התעופה הוא מחיר הדלק, שמשקף נגזרת גבוהה גם ממחירי כרטיסי הטיסה. מעבר לתחזית שהמחירים הנמוכים יחסית ימשיכו גם ב-2020, פירס מציין כי בשנה זו צפויים מטוסי הבואינג מקס 737 לחזור לשוק, לאחר קרקוע בעקבות שתי התאונות הקטלנית שגבו את חייהם של כ-350 בני אדם. המשמעות תהיה יעילות בצריכת דלק. 

יאט"א מגלה אופטימיות זהירה בכל הנוגע לפשיטות רגל. "2020 תתחיל ממקום טוב יותר שבו התחילה 2019. הרבה מזה תלוי במחירי הדלק שאנחנו מעריכים שיישארו ברמה נמוכה יחסית, וזה מציב יסודות טובים לתחזית. גם בדקות האיחור יש שיפור: בשעה שב-2018 נרשמו 25.6 מיליון דקות של איחור בלו"ז ההמראות של מטוסים, שנה שנחשבה קשוחה בהיבט הזה עם גידול של 61% לעומת שנה קודמת, שנת 2019 צפויה להסתכם ב-24.1 מיליון דקות שבמהלכן נוסעים חוו עיכובים בטיסות - הבשורה היא שמדובר בירידה של כ-6% לעומת 2019, אבל עדיין מדובר בהיקף גדול מאוד של דקות מבוזבזות לציבור. ב-2019 העיכובים בטיסות עלו לחברות 2.17 מיליארד דולר - זמן הנוסעים שבוזבז הוערך לעומת זאת בשווי של 2.55 מיליארד דולר.

לטוס עם כמה שפחות נזק לסביבה

זו השנה הראשונה שיאט"א מקדישה פרק שלם לנושא הסביבה. "זה לא היה בראש סדרי העדיפויות, אבל זה השתנה", אומר פירס, שסבור כי ההאטה שמאפיינת את השוק בשבדיה ובמדינות האזור אינה משקפת בהכרח את גל המחאות נגד ענף התעופה, אלא היא עשויה להיות פועל יוצא של התייקרות מחירי הטיסה באזור לאור העלאת המיסוי. "ממשלות סבורות כי העלאת מסים תביא להתייעלות סביבתית, אבל זו טעות. מה שהן עושות זה להגדיל את ההכנסות שלהן בחסות המודעות הגוברת לסביבה. התוצאה צריכה לבוא גם מכיוונן, אבל לא דרך מיסוי שמכביד על החברות ועל הנוסעים".

בצד המיסויי הכניסה תעשיית התעופה 129 מיליארד דולר לקופות המדינות השונות, עלייה של 3.5% לעומת 2018. התחזית ל-2020 היא שהענף הזה יספק 136 מיליארד דולר במסים בהתאם למדיניות של ממשלות.

גם דה ז'וניאק התייחס לנושא שניכר שמטריד אותו לאור יחסי הציבור הגרועים. "מטוסים שורפים דלק ופולטים מזהמים. אנחנו מייצגים 2% מפליטת המזהמים העולמית. נמשיך לנקוט את הצעדים המשמעותיים שהתחלנו ב-2008, עוד הרבה לפני שקמה תנועת האנטי-טיסות בשבדיה. השקענו 40 מיליארד דולר בקרנות אקלים, ואנחנו מתחייבים להפחית בחצי את פליטת המזהמים עד לשנת 2050 (ביחס לנתוני 2005), כפי שנקבע בוועידת פריז. נצטרך להוריד ב-90% את הפליטה פר-נוסע. זה שאפתני, אבל אנחנו תעשייה רצינית, ונעמוד בהבטחה הזו. זה מהלך שחייב לבוא בתמיכה של ממשלות שיישמו מדיניות שיהפכו את התעופה לתעשייה בת-קיימא. את המהלך הזה אנחנו צריכים גם לתקשר בצורה נכונה החוצה ופנימה. עד כה לא עשינו את זה כמו שצריך, אבל הצד החיובי הוא שיש לנו סיפור משכנע". 

ענף התעופה במספרים

● המחיר הממוצע לטיסה ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר 

● שנת 2019 הסתכמה עם הוצאה עולמית של 873 מיליארד דולר על תעופה - גידול של 3.3% לעומת 2018 

● התחזית ל-2020: גידול של 4% לעומת ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית

*** גילוי מלא: הכתבת הייתה אורחת של ארגון התעופה העולמי

עוד כתבות

דפני ליף / צילום: אלעד מלכה

אוצר מלים: דפני ליף בטוחה שאפשר בדרך אחרת, מיטיבה

דפני ליף מסבירה מדוע היא כל-כך אוהבת את המילה "אפשר" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

מאסיושי סון.
צילום: רויטרס, Sho Tamura AFLO

ישו, ביטלס, החזון היומרני והנפילה עם אדם נוימן: חטא ההיבריס של חברת ההשקעות הגדולה בעולם

מייסד סופטבנק היפנית מאסיושי סון משווה את עצמו לישו ש"לא הובן כהלכה" ואת משבר הקורונה לשפל הכלכלי ב–1929, וסבור כי WeWork תתאושש, למרות הטעויות שנעשו בה ● הוא אמנם בטוח שמדובר רק במהמורות, אבל יכול להיות שיצטרך לוותר על החזון שלו ● האזינו

עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מגפת הקורונה לא חיסנה את חקלאי העולם מתחרות

אם היה נדמה שהמצוקה הכלכלית בימי המגפה תגרום לעולם להסתגר מאחורי חומות מכס, נתוני ארגון הסחר העולמי מראים אחרת ● מחצית המדינות התאימו את תנאי הסחר לקורונה, אבל רובן המוחלט בחרו דווקא להפחית תעריפים ● החשש ממחסור לא נגע לאוכל אלא לציוד רפואי

אמי פלמור / צילום: יח"צ

אוצר מלים: אמי פלמור תוהה מתי אנו מתוודעים לחירות

עו"ד אמי פלמור, חברת מועצת התוכן של פייסבוק, מסבירה מדוע היא כל-כך אוהבת את המילה "חירות" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

ד"ר אבשלום קור / צילום: איל יצהר

אבשלום קור נלחם על השפה העברית בכל החזיתות. וזה עוד לפני אלפי המסרונים שהוא מקבל מאיתנו

ד"ר אבשלום קור בשיחה אישית ומקצועית על השורשים שמהם צמח, על הסיבה שלא הצטרף לאקדמיה ללשון עברית, ועל 1,825 מסרונים שהוא מקבל בשנה בנושא השפה העברית ● אוצר מילים, פרויקט מיוחד 

זירת המסחר בוול סטריט, ה־20 במרץ / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

תפנית בוול סטריט: בעקבות דברי טראמפ המסחר ננעל בעליות; נאסד"ק זינק ב-1.3%

נשיא ארה"ב נשא הערב דברים כאשר הוא מציב אצבע מאשימה כלפי סין ● למרות הצהרותיו התוקפניות כלפי סין, טראמפ לא הכריז על שינוי בשלב 1 בהסכם הסחר עם סין שהושג מוקדם יותר השנה ● הנפט מתאושש עם תוספת של כ-5%

ישראל טויטו / צילום: אריק סולטן

מנכ"ל חדשות 13 משיב מלחמה: עובדי החדשות לא יקבלו את מלוא שכרם בשל העיצומים

לטענת מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו היות ומדובר בשביתה של העובדים, אין זאת הפרת משמעת כי נקיטת עיצומים מביאה להשהיה מיידית של חוזה העבודה ובמצב כזה העובדים אינם זכאים לשכר רגיל אלא לשכר הולם ● מאוחר יותר הובהר לחלק מהעובדים - הבכירים שביניהם - ששכרם לא יקוצץ

סיגל יעקובי / צילום: דוברות בתי המשפט

אוצר מלים: סיגל יעקבי חושבת שמי שחומל על פרח יחמול בוודאי על בני אדם

סיגל יעקבי, האפוטרופוס הכללי וכונסת הנכסים הרשמית, מסבירה מדוע היא כל-כך אוהבת את המילה "חמלה" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

מושיק רוט / צילום: יח"צ

אוצר מלים: מושיק רוט נזכר שהקול של אמא היה הופך כל סיפור למשהו מיוחד

השף מושיק רוט מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "סיפור" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

מלחמות החלב: תנובה יוצאת במבצע חריג בהיקפו כדי להתחרות ראש בראש עם שטראוס

במסגרת המבצע תציע תנובה כי בכל רכישה של 8 מוצרי חלב מתוצרתה, יקבל הלקוח שני מוצרים חינם – הזולים מתוך העשרה ● המבצע שיתקיים בכל נקודות המכירה ברחבי הארץ יתקיים החל מ-1 ביוני ועד 19 לחודש

טוויטר / צילום: שאטרסטוק

טוויטר משיבה מלחמה: חסמה את האפשרות לשתף ציוץ של טראמפ "שמאדיר אלימות"

בעקבות מצב החירום שהוכרז במיניאפוליס, צייץ טראמפ בטוויטר את נקודת מבטו על המצב, שהסתיימה במילים "הירי מתחיל". הרשת החברתית חסמה את הציוץ, פחות מיממה לאחר שטראמפ חתם על צו נשיאותי נגד הרשתות החברתיות

דונלד טראמפ / רויטרס

פרשנות: טראמפ רוצה לשנות את האינטרנט כפי שהכרנו אותו. הוא צודק (וטועה)

טראמפ רוצה להטיל על הרשתות החברתיות אחריות גדולה יותר על סינון תכנים, ולשנות את החוק שמעניק להן כוח מוגזם ● במהות הוא צודק אבל לא בטוח שזו הדרך ● איך הפך ציוץ אחד של נשיא ארה״ב למסע נקמה ולמה בדרך הוא עשוי להבקיע גול עצמי

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

טראמפ חתם על צו נשיאותי נגד הרשתות החברתיות

תיוג ציוץ של טראמפ ככזה הדורש בדיקת עובדות הוביל לאסקלציה משמעותית ביחסיו עם טוויטר ופייסבוק ● הצו מטיל מגבלות על חופש הפעולה שלהן וחושף אותן לתביעות

תרבות G

ביכורים בתרבות: אלבומי בכורה ישראליים, סרטים, סדרה וספר

שלושה אלבומי בכורה חדשים של יוצרים מבטיחים, ספר ביכורים שבמיטבו כשאינו מנסה להצחיק, ארבע קומדיות קלאסיות שאפשר למצוא בנפטליקס וסדרת ביכורים אחת

איימן עודה / צילום: גיל אליהו, ג'יני

אוצר מלים: איימן עודה חושב שאת הדברים הטובים ביותר השגנו בעזרת מאבקים

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "מאבק"● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

טראמפ, השבוע / צילום: רויטרס - Yuri Gripas

טראמפ הודיע כי ארה״ב מסיימת את יחסיה עם ארגון הבריאות העולמי

בשנתיים האחרונות ארה״ב העבירה כ-900 מיליון דולר לארגון אלא שמערכת היחסים בין הארגון לנשיא טראמפ התערערו לאחר שהוא טען כי הארגון הינו פרו-סיני ולא פעל נכון לחיסול נגיף הקורונה, תוך הסתרת הסיבות להתפרצות

הרחוב הישראלי שוקק בימי קורונה, לאחר שחרור ההגבלות / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

64 חולים חדשים ביממה האחרונה: "מספרי החולים מטרידים פחות מהמחסור במידע"

מספר החולים החדשים בקורונה אמנם עלה בימים האחרונים, אך הוא עדיין רחוק מהקו האדום שהציבה הממשלה ● פרופ׳ חגי לוין: ״חסר מידע מסקרים סרולוגיים שיאפשר להבין טוב יותר את נתוני ההדבקה והתחלואה״

רכבים נכנסים לשטחה של דנמרק בצל בהלת הקורונה / צילום: Carsten Rehder/dpa, Associated Press

עימות סקנדינבי: דנמרק פותחת את הגבולות לשכנותיה, אך לא לשבדיה

מנהיגת דנמרק הודיעה כי תיירים מגרמניה, איסלנד ונורבגיה יוכלו להיכנס למדינה, אך לא יורשו לישון בבירה קופנהגן; למרות לחצים כבדים, דנמרק תשמור את הגבול עם שבדיה סגור לכניסת תיירים בגלל מצב מגפת הקורונה במדינה

לן בלווטניק, בעלי כלל תעשיות / צילום: יח"צ

נפלו ברשת: לן בלווטניק היה אמור להיות נמל המבטחים של ערוץ 13. אז מה השתבש בדרך?

בידיים של המיליארדר לן בלווטניק, ערוץ 13 היה אמור להגיע לחוף מבטחים. זה לא קרה ● עשרות שיחות עם אנשי תקשורת ועיתונאים חושפות את מסלול ההידרדרות: החילופים התכופים בצמרת, אובדן האמון בין ההנהלה לעיתונאים, הקרב האבוד על הרייטינג והמחנאות בקרב כתבי החדשות

לרנקה, קפריסין / צילום: שאטרסטוק

קפריסין משוועת לחזרת התיירים. והיא מוכנה לעשות הרבה לשם כך

בניגוד לישראל, ישנן מדינות שמתכננות לפתוח את השמיים בקרוב. ממש בקרוב ● קפריסין, למשל, פרסמה את המתווה שלה שכולל הבטחה לכיסוי, טיפול ואירוח לתיירים שיאובחנו כחולים ולמלווים שלהם ● וזה לפני שמדברים על חיטוי וניקוי, שמירה על מרחק בין אדם למשנהו, תשלום במזומן במסעדות ועוד