גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הגידול במספר הנוסעים: 2019 הייתה שנה מאכזבת לענף התעופה

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין השליכה השנה גם על ענף התעופה ותנועת הנוסעים, שאומנם צמחה אך בשיעור מתון מהתחזיות ●  בפתיחת כנס המדיה העולמי של ארגון התעופה העולמי בז'נבה, הודיע הארגון כי הוא מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה עולמית של 4.7 מיליארד נוסעים

בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA
בריאן פירס, ראש אגף הכלכלה ביאט"א / צילום: IATA

תנועת הנוסעים ב-2019 ממשיכה לשבור שיאים, והיא צפויה להסתכם ב-4.5 מיליארד נוסעים. חברות התעופה מחברות בין 22 אלף ערים בעולם בדרך האוויר - המספר העצום הזה הכפיל את תנועת הנוסעים העולמית מאז 1998, "משום שתעופה הפכה להיות נגישה יותר במחיר. החופש מעודד פריון, וזה משנה את החיים לטובה" - כך אמר מנכ"ל יאט"א (ארגון התעופה העולמי), אלכסנדר דה ז'וניאק, עם פתיחת כנס המדיה העולמי של יאט"א בז'נבה. 

למרות הגידול בתנועת הנוסעים, לפי נתוני יאט"א המחיר הממוצע לכרטיס טיסה (הלוך ושוב) ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר (ממוצע משוערך ל-2020). 

שנה אומללה לענף 

את 2019 מסכם ראש אגף הכלכלה ביאט"א, בריאן פירס, כשנה מאכזבת לענף התעופה. הסיבה לכך נעוצה, לדבריו, במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שהשליכה לא רק על תחום המטען אלא גם על תנועת הנוסעים - זו אומנם צמחה אבל בשיעור מתון יותר מהתחזיות. בהתאם, הארגון מצמצם את התחזית לשנה הבאה לתנועה של 4.7 מיליארד נוסעים.

מעבר לשוק הצפון-אמריקאי, שממשיך להיות החזק בעולם, כמה שווקים שיקפו צמיחה: הבולט ביותר הוא השוק בסין (תעופה פנים-ארצית) שגדל ב-9%. סגמנט אחר שצמח הוא של טיסות בתוך אירופה שגדל ב-8% במיוחד באזור מזרח אירופה. "זו הייתה שנה אומללה לענף, וזה אפקט מלחמת הסחר העולמי", מציין פירס. בצד החיובי הוא אומר כי חברות התעופה הגדילו את מספר המושבים, ומוסיף כי "השוק יחליט כמה חברות נחוצות בו. אנחנו מעריכים שנראה עוד מהלכים של קונסולידציה בענף".

העיניים נשואות לצפון אמריקה

חברות התעופה האמריקאיות צפויות להציג רווח נקי כולל של 16.9 מיליארד דולר (הערכות לסוף 2019) - הרווח הנקי שמצליחות החברות האמריקאיות להניב מכל נוסע הוא הגבוה ביותר ביחס לשווקים האחרים, והוא עומד על 16.81 דולר. התחזית ל-2020 היא לירידה ברווח הנקי של החברות האמריקאיות להיקף כולל של 16.5 מיליארד דולר ולרווח פר נוסע בהיקף של 16 דולר.

הרווחיות של חברות התעופה באירופה ידעה תנודות מאז 2018: הרווחיות הכוללת צפויה להסתכם ב-2019 ב-6.2 מיליארד דולר (לעומת רווח כולל של 9.1 מיליארד דולר ב-2018) עם רווח נקי של 5.21 דולר לנוסע (לעומת 7.94 דולר ב-2018).

התחזית ל-2020 מצביעה על שיפור: רווח כולל של 7.9 מיליארד דולר לחברות התעופה באירופה ולרווח נקי של 6.4 דולר לנוסע. נציין כי דוחות אל על משוקללים במסגרת השווקים באירופה. חברות התעופה במזרח התיכון יסכמו את 2019 עם הפסד של 1.5 מיליארד שקל והפסד ממוצע של 6.84 דולר לכל נוסע. 

המספרים שחושפת יאט"א הבוקר (ד') מסכמים את שנת 2019 עם הוצאה עולמית בהיקף של 873 מיליארד דולר על תעופה - מדובר בגידול של 3.3% לעומת 2018 שהסתכמה בהוצאה עולמית של 856 מיליארד דולר. התחזית ל-2020 משקפת גידול של 4% לעומת 2019 ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית. התחזית גם כוללת עלייה במספר הנוסעים בתעופה העולמית מ-4.5 מיליארד בסוף 2019 ל-4.7 מיליארד נוסעים ב-2020. התרומה של ענף התעופה לתמ"ג העולמי תסתכם ב-2019 בשיעור של 2.5%, ירידה משיעור של 3.1% ב-2018. התחזית הזהירה ל-2020 היא לסכם את השנה עם תרומה של 2.7% לתמ"ג העולמי.

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על ענף התעופה הוא מחיר הדלק, שמשקף נגזרת גבוהה גם ממחירי כרטיסי הטיסה. מעבר לתחזית שהמחירים הנמוכים יחסית ימשיכו גם ב-2020, פירס מציין כי בשנה זו צפויים מטוסי הבואינג מקס 737 לחזור לשוק, לאחר קרקוע בעקבות שתי התאונות הקטלנית שגבו את חייהם של כ-350 בני אדם. המשמעות תהיה יעילות בצריכת דלק. 

יאט"א מגלה אופטימיות זהירה בכל הנוגע לפשיטות רגל. "2020 תתחיל ממקום טוב יותר שבו התחילה 2019. הרבה מזה תלוי במחירי הדלק שאנחנו מעריכים שיישארו ברמה נמוכה יחסית, וזה מציב יסודות טובים לתחזית. גם בדקות האיחור יש שיפור: בשעה שב-2018 נרשמו 25.6 מיליון דקות של איחור בלו"ז ההמראות של מטוסים, שנה שנחשבה קשוחה בהיבט הזה עם גידול של 61% לעומת שנה קודמת, שנת 2019 צפויה להסתכם ב-24.1 מיליון דקות שבמהלכן נוסעים חוו עיכובים בטיסות - הבשורה היא שמדובר בירידה של כ-6% לעומת 2019, אבל עדיין מדובר בהיקף גדול מאוד של דקות מבוזבזות לציבור. ב-2019 העיכובים בטיסות עלו לחברות 2.17 מיליארד דולר - זמן הנוסעים שבוזבז הוערך לעומת זאת בשווי של 2.55 מיליארד דולר.

לטוס עם כמה שפחות נזק לסביבה

זו השנה הראשונה שיאט"א מקדישה פרק שלם לנושא הסביבה. "זה לא היה בראש סדרי העדיפויות, אבל זה השתנה", אומר פירס, שסבור כי ההאטה שמאפיינת את השוק בשבדיה ובמדינות האזור אינה משקפת בהכרח את גל המחאות נגד ענף התעופה, אלא היא עשויה להיות פועל יוצא של התייקרות מחירי הטיסה באזור לאור העלאת המיסוי. "ממשלות סבורות כי העלאת מסים תביא להתייעלות סביבתית, אבל זו טעות. מה שהן עושות זה להגדיל את ההכנסות שלהן בחסות המודעות הגוברת לסביבה. התוצאה צריכה לבוא גם מכיוונן, אבל לא דרך מיסוי שמכביד על החברות ועל הנוסעים".

בצד המיסויי הכניסה תעשיית התעופה 129 מיליארד דולר לקופות המדינות השונות, עלייה של 3.5% לעומת 2018. התחזית ל-2020 היא שהענף הזה יספק 136 מיליארד דולר במסים בהתאם למדיניות של ממשלות.

גם דה ז'וניאק התייחס לנושא שניכר שמטריד אותו לאור יחסי הציבור הגרועים. "מטוסים שורפים דלק ופולטים מזהמים. אנחנו מייצגים 2% מפליטת המזהמים העולמית. נמשיך לנקוט את הצעדים המשמעותיים שהתחלנו ב-2008, עוד הרבה לפני שקמה תנועת האנטי-טיסות בשבדיה. השקענו 40 מיליארד דולר בקרנות אקלים, ואנחנו מתחייבים להפחית בחצי את פליטת המזהמים עד לשנת 2050 (ביחס לנתוני 2005), כפי שנקבע בוועידת פריז. נצטרך להוריד ב-90% את הפליטה פר-נוסע. זה שאפתני, אבל אנחנו תעשייה רצינית, ונעמוד בהבטחה הזו. זה מהלך שחייב לבוא בתמיכה של ממשלות שיישמו מדיניות שיהפכו את התעופה לתעשייה בת-קיימא. את המהלך הזה אנחנו צריכים גם לתקשר בצורה נכונה החוצה ופנימה. עד כה לא עשינו את זה כמו שצריך, אבל הצד החיובי הוא שיש לנו סיפור משכנע". 

ענף התעופה במספרים

● המחיר הממוצע לטיסה ירד מאז 1998 ב-64% ל-293 דולר 

● שנת 2019 הסתכמה עם הוצאה עולמית של 873 מיליארד דולר על תעופה - גידול של 3.3% לעומת 2018 

● התחזית ל-2020: גידול של 4% לעומת ולהוצאה של 908 מיליארד דולר על תעופה עולמית

*** גילוי מלא: הכתבת הייתה אורחת של ארגון התעופה העולמי

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסת ת"א בהובלת מניות השבבים; השקל בשיא חדש

מדד ת"א 35 עולה ב-0.7% ● השקל לא עוצר: הדולר עומד על 3.36 שקלים ● לומברד אודייר: ממליצים על חשיפה עודפת לאג"ח בדירוג גבוה בארה"ב ● "צלב מוזהב" ב־S&P 500: האם זה סימן לתשואה גבוהה יותר בעתיד? ● היום יתקיים מסחר מקוצר בוול סטריט - עד השעה 20:00 שעון ישראל ● וגם: המשקיעים מחכים לדוח התעסוקה בארה"ב שישפוך אור על כיוון הריבית

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

קרן פימי ממשיכה למכור מניות בטחוניות: הציפה רווחים של כ-2 מיליארד שקל מתחילת השנה

הקרן, שמוביל ישי דוידי, מכרה אמש מניות עשות אשקלון ברבע מיליארד שקל - בהמשך למימושים בפי.סי.בי, אורביט ותאת

ניב כרמי, מייסד פולוס-טק / איור: גיל ג'יבלי

לתפוס מחבלים מהאוויר: המיזם החדש של ההייטקיסט שהקים חברה שנויה במחלוקת ועזב לשוויץ

חברת פולוס־טק שהקים אחד ממייסדי NSO, ניב כרמי, מפתחת חיישן שמותקן על מל"טים ומזהה מחבלים על פי אותות רדיו מהטלפון - בלי לפרוץ למכשיר ● לגלובס נודע: מתקיימים מגעים עם מערכת הביטחון לשילוב הטכנולוגיה, שהחלה את דרכה בתחום החילוץ וההצלה

שלי הוד מויאל / צילום: חן מזרח

הכרישה החדשה: הדרך של היזמת שהייתה מעורבת כבר ב-27 אקזיטים

לפני 15 שנה אבא של שלי הוד מויאל נפטר בפתאומיות, והיא החליטה לעזוב את הקריירה בניו יורק ולחזור לארץ ● מאז היא הספיקה להקים קרן הון סיכון ובקרוב גם נראה אותה על המסכים בתוכנית "הכרישים": "במשך שנים הרגשתי שהיה לי הרבה מזל כשאנשים מסביבי העצימו אותי ודאגו לי - ורציתי לתת את זה גם לאחרים"

ג'אקו 7 / צילום: יח''צ

מהפך: זה הרכב הנמכר ביותר בישראל מתחילת השנה

הדגם הנמכר ביותר ביותר במחצית החולפת היה הקרוס־אובר ג'אקו 7 עם מנועי בנזין ופלאג־אין, כאשר הדגמים הנמכרים ביותר אחריו היו שייכים למותגים יונדאי וטויוטה ● X7, הקרוס־אובר פרימיום החדש של זיקר, נחת בישראל ● ובמדיה האיראנית מדווחים כי ישראל תקפה מפעל רכב באיראן, במהלך מבצע "עם כלביא" ● השבוע בענף הרכב

מל''ט אנקה 3 / צילום: צילום מסך יוטיוב

המל"ט הטורקי שהתרסק והביך את ארדואן

אנקה 3, המל"ט המתקדם ביותר של טורקיה, התרסק במהלך טיסת ניסוי ● קוריאה הצפונית תקבל הדרכה שתאפשר לה לייצר כטב"מים איראניים מסוג שאהד 136, תמורת העברת 25 אלף עובדים למפעל כטב"מים ברוסיה ● אוקראינה מייצרת מוקשים במדפסות תלת־ממד ● והודו חושפת כטב"ם מתאבד חדש ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כרזת הסרט ''בחזרה לעתיד'' בעברית. אופטימיזציה של ההווה / צילום: גולן גלובוס - קנון ישראל / יוניברסל

40 שנה ל"בחזרה לעתיד": שובר הקופות שלימד אותנו מה עושים עם טיימליין ואיך לספר מחדש את חיינו

הסרט האייקוני היה הרבה יותר מבידור - הוא עיצב את ההיגיון הפנימי של תרבות הפופ ● בסרט מרטי מק'פליי חוזר בזמן עם הדלוריאן כדי ליצור גרסה משופרת של החיים שלו. היום צריך בשביל זה רק להעלות פוסט

צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע טיפס לכמעט 14 אלף שקל באפריל. מה קרה בהייטק?

מנתוני הלמ"ס עולה כי השכר הממוצע למשרת שכיר בישראל בחודש אפריל הגיע ל-13,905, עלייה של 3.6% לעומת אפריל 2024 ● מספר משרות השכיר של ישראלים עמד על כ-4.1 מיליון, עלייה של 2.1% לעומת אפריל אשתקד ● בהייטק, השכר הריאלי דווקא נמצא בירידה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

ארבעה סוגי ירקות מכילים ניקוטין. באיזה מהם הכמות הגדולה ביותר?

מה מקור המילה ונדליזם, איך נקרא המטבע בגמביה ובאיזו קבוצת NBA ישחקו הישראלים בן שרף ודני וולף? ● הטריוויה השבועית

שליח מזון רובוטי בארה''ב / צילום: ap, Carlos Osorio

רחובות אמריקה מתמלאים בשליחים רובוטיים - והאנשים מתעלמים ממצוקתם

השליחים האוטומטיים, שאפשר לראות בחלקים נרחבים של ארה"ב, נתקעים לעיתים בשלג או מתהפכים על גבם ● הציבור לפעמים מוצא אותם חביבים, אבל כשהם תקולים, התמונה ברורה: זה כל רובוט לעצמו

טלי גוטליב, מהרן פרוזנפר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות, תמר מצפי

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים. איך יגיבו העובדים?

סמוטריץ' רוצה מישהו מבחוץ לאגף התקציבים ● הדיון בבג"ץ שלא היה אמור להתקיים ● ומחיר ההתחייבויות שמשרד החינוך שכח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילום: Shutterstock

מדד ה-S&P 500 הציג "צלב מוזהב" לראשונה מאז 2023 - אלו המשמעויות

בזמן שמדד ה-S&P 500 נסחר ברמות שיא, ביום שלישי האחרון, הממוצע הנע של המדד ל-50 יום חצה את הממוצע הנע שלו ל-200 יום כלפי מעלה - מה שיצר חיתוך המכונה "צלב מוזהב" ● ניתוח היסטורי שבוצע במרקטוואץ' העלה כי ברוב המקרים, בשנה שבאה לאחר "צלב מוזהב", התשואה גדולה יותר מאשר בתקופות אחרות

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

רוב החברות הזרות לא יחזרו לנתב"ג בקיץ. לאן בכל זאת תמצאו טיסה בפחות מ-200 דולר

על אף המספר המצומצם של חברות התעופה שפועלות כיום מנתב"ג, עדיין ניתן למצוא כרטיסי טיסה ברגע האחרון במחירים יחסית זולים, בעיקר ליעדים קרובים כמו קפריסין ויוון ● ייתכן שפתיחתו מחדש של טרמינל 1 באוגוסט יזרז את חזרתן של חברות הלואו קוסט, מה שיגדיל את היצע הטיסות

דונלד טראמפ. מדיניות שעלולה להביא על הדולר מכת המוות / אילוסטרציה: Shutterstock

האיתותים גוברים לנטישת הדולר כמטבע הסחר הבינלאומי - והכלכלה האמריקאית תשלם את המחיר

מדינות הבריקס והכלכלה הסינית מתחזקות על חשבון הדולר, וגם ארה"ב עצמה רוצה בהיחלשותו ● הבנקים המרכזיים מגדילים אחזקותיהם בזהב על חשבון נכסים הנקובים בדולרים, ואפילו מתקדמים בפיתוח מטבעות דיגיטליים משלהם ● כל אלה יוצרים את התשתית ליצירת מטבע רב לאומי שיהיה הבסיס לסחר בין מדינתי

בובות לבובו מוצגות לראווה בחנות של פופ מארט / צילום: Reuters, Oriental Image via Reuters Connect

חיוך מטריד ששווה מיליארדים: בובת הפרווה שהפכה לטרנד וכבשה את העולם

לבובו, הבובה הפרוותית בעלת הבעת הפנים המעט קריפית, הפכה ללהיט גלובלי - ולפריט חובה אצל סלבריטאיות על, כמו ריהאנה וקים קרדשיאן ● היצרנית, חברת פופ מארט הסינית, הכפילה את הכנסותיה ב־2024 ובסין כבר הזהירו מהתמכרות לבובה המעוצבת

אנה וינטור בשבוע האופנה בפריז. תובענית / צילום: Reuters, Benoit Tessier

על המלכה הבלתי מעורערת של עולם האופנה שפרשה השבוע מווג

אחרי יותר משלושה עשורים הכוהנת הגדולה של עולם האופנה פורשת מעריכת ווג ● אבל לא צריך להספיד כל כך מהר את האישה שעל פיה יישק דבר, אנה וינטור מקבלת קידום ותמשיך להיות האורים והתומים של המסלול ● עכשיו נותרת השאלה מי יצליח להכנס לנעלי המנולו שלה?

התחדשות עירונית בת''א. התחום תופס יותר משליש מהתחלות הבנייה / צילום: דיויד לוין

אופטימיות על סטרואידים: 13 חברות נדל"ן חדשות הגיעו לבורסה מאז ינואר

13 חברות נדל"ן הצטרפו לבורסת תל אביב במחצית הראשונה של השנה, חלקן אפילו לא מסרו פרויקט עדיין ● במקום שהריבית הגבוהה תנקה את השוק, רק צצים עוד ועוד יזמים - וההוצאות שלהם דווקא גדלות

יונדאי טוסון הייבריד 4X4 / צילום: יח''צ

מלחמת הסחר שולחת אלינו רכב חדש מאמריקה. האם הוא גם משתלם?

הגרסה האמריקאית של הטוסון, שהגיעה לישראל באדיבות מכסי טראמפ, מציעה תוספת מקום ומערכת הנעה היברידית חסכונית ● המחיר מציב לה אתגר שיווקי ● מבחן דרכים

פופקורן. ליאור פרנקל בשיחה עם אור רז / צילום: לירון ויסמן

רוצים לקדם את האינטרסים שלכם במקום העבודה? הטיפ שאסור לכם לדלג עליו

הפודקאסט הפופולרי פופקורן מגיע לגלובס במדור חדש על עולם העבודה • "אתם לא מבינים כמה בכירים עובדים בפוליטיקה ארגונית", אומר אור רז, מנכ"ל ובעלים של קבוצת לדעת, מלווה ומפתח מנהלים בחברות הייטק ופיננסים • בשיחה עם ליאור פרנקל הוא מסביר איך תצליחו להעביר את הקולגות שלכם צד בשולחן הדיונים ● פופקורן

דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו / צילום: יוסי שחר

בזמן המלחמה: בכמה נמכרה דירת 4.5 חדרים בשכונת עג'מי ביפו?

בשכונת עג'מי ביפו נרכשה דירת 4.5 חדרים בשטח של 86 מ"ר עם ממ"ד ושתי מרפסות תמורת 3.18 מיליון שקל ● הנכס עמד פחות מחודשיים על המדף ● המוכרים הם משקיעים שלפי רשות המסים קנו את הדירה ב־2016 תמורת 2.2 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון