בריטניה | ניתוח

בריטניה מצביעה: תורים נרשמים בבחירות המכריעות של העשור

עד כמה ישפיעו הבחירות על עתיד הברקזיט ועל הליש"ט, מיהם המועמדים המובילים שמתמודדים, ומה חוזים הסקרים? • "גלובס" מציג שורת שאלות ותשובות לגבי הבחירות

בוריס ג'ונסון בעצרת של המפלגה השמרנית אמש. האם ייבחר לכהונה נוספת? / צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון בעצרת של המפלגה השמרנית אמש. האם ייבחר לכהונה נוספת? / צילום: רויטרס

עדכון 16:35 - כלי התקשורת בבריטניה מדווחים מהבוקר על תופעה שכמעט ולא נצפתה בסבבי הבחירות הקודמים - תורים לקלפיות. אתרי העיתונים דיווחו כי תורים נרשמו בשעות הבוקר בעיקר באזורים בלונדון ובערים אוניברסיטאיות, וכי חלק מהנוכחים אמרו כי מדובר ב"הזדמנות אחרונה" לנסות ולבטל את הפרישה מהאיחוד האירופי ("ברקזיט"). ברשתות החברתיות עלו מאות תצלומים של תורים שונים בקלפיות ברחבי המדינה, גם בשעות אלו. יום הבחירות בבריטניה אינו יום שבתון, והעבודה מתנהלת כרגיל. לבחירות קדמו קמפיינים הקוראים לתושבי בריטניה להצביע, ובמיוחד לדור הצעיר שהצביע בשיעורים נמוכים יחסית במשאל העם על הפרישה מהאיחוד האירופי.

כלי התקשורת דיווחו כי הבחירות מתנהלות כסדרן, וכי מלבד מקרה שבו פוצץ חפץ חשוד ליד קלפי לא נרשמו תקריות מיוחדות. כל המועמדים המובילים הצביעו והצטלמו בדרכם לקלפי, וראש הממשלה ומנהיג השמרנים בוריס ג'ונסון חרג ממנהג רב שנים, ולא הצביע במחוז הבחירה שאותו הוא מייצג, אלא בזה הסמוך למעונו ב"דאונינג 10".

במחוז הבחירה של ג'ונסון, אוקסברידג' ודרום-רואיסליפ באזור לונדון רבתי, שנחשב למעוז שמרני, מנהלת האופוזיציה קמפיין בניסיון לדאוג שלא ייבחר לפרלמנט. בבחירות הקודמות, זכה ג'ונסון ברוב של כ-5,000 קולות בלבד. המועמד נגדו הוא עלי מילאני, ממוצא איראני. ג'ונסון יצא מוקדם בבוקר למצלמות, העניק חיבוק ונשיקה מול המצלמות לכלבו דילין, ואז הלך להצביע. לא רחוק משם, באיזלינגטון-צפון אותה הוא מייצג כבר כמה עשורים, הצביע ג'רמי קורבין מנהיג ה"לייבור", מלווה באשתו.

09:13 - בריטניה הולכת היום (ה') לבחירות כלליות, הראשונות המתקיימות בדצמבר מזה קרוב ל-100 שנה, שהעיתונים הגדירו כ"גורליות ביותר" מאז מלחמת העולם השנייה. על הפרק: הפרישה מהאיחוד האירופי ומצב מערכת הבריאות הציבורית במדינה, שהיו שני הנושאים המרכזיים בקמפיין הקצר שעבר מאז שהוכרזו הבחירות בסוף אוקטובר. ה"לייבור" שבאופוזיציה הציגו את "המצע הרדיקלי ביותר אי פעם" - 83 מיליארד ליש"ט שיוקדשו להלאמת חברות ולנושאים חברתיים-כלכליים; השמרנים שבשלטון הבטיחו לבצע את הפרישה מהאיחוד האירופי כבר בינואר הקרוב, במקום משאלי עם נוספים בסוגיה. 30% מהציבור חושבים שמנהיג ה"לייבור" ג'רמי קורבין אנטישמי, 30% חושבים שמנהיג השמרנים בוריס ג'ונסון "גזען" - אבל אחד מהם יקבל המנדט להיות ראש הממשלה הבא של בריטניה. "גלובס" מציג שורת שאלות ותשובות לגבי הבחירות.

כיצד יתנהלו הבחירות?

הקלפיות ייפתחו היום (ה') בשבע בבוקר וייסגרו בעשר בלילה שעון בריטניה (חצות בישראל). 46 מיליון בעלי זכות בחירה - כל אזרח מעל גיל 18 שנרשם מראש - יוכלו להצביע. שיעור ההצבעה בבחירות הקודמות עמד על כ-69%, למרות שיום הבחירות במדינה אינו יום שבתון. משמעות הבחירות האזוריות היא שבכל אחד מ-650 מחוזות הבחירה בבריטניה נבחר מועמד המפלגה שקיבל הכי הרבה קולות, והוא מייצג המחוז מטעם המפלגה בפרלמנט, שבו 650 מושבים.

מיהם ראשי המפלגות?

בוריס ג'ונסון עומד בראש המפלגה השמרנית מיולי האחרון, ומכהן כראש ממשלת בריטניה. הוא הוביל את הקמפיין של המפלגה השמרנית תחת הכותרת "לבצע את הברקזיט"; ג'רמי קורבין עומד בראש מפלגת ה"לייבור" ומוביל אותה זו הפעם השנייה בבחירות כלליות. הוא נחשב למנהיג שנוי במחלוקת, מי שצמח באגף השמאלי של המפלגה, ורבים מתומכיה הוותיקים ממתינים שיוחלף. מנהיגת ה"ליברל-דמוקרטים" היא ג'ו סווינסון, ומפלגה נוספת שצפויה להיבחר לפרלמנט הקרוב היא המפלגה הלאומית של סקוטלנד, בראשות ניקולה סטרג'ן. נייג'ל פאראג', אחד מאדריכלי קמפיין העזיבה של בריטניה במשאל העם ביוני 2016 עומד בראש מפלגת "ברקזיט".

מה אומרים הסקרים האחרונים?

הסקר המקיף האחרון, של חברת YouGov, פורסם שלשום ומתבסס על ראיונות עם כ-10,000 בוחרים. הוא חוזה ניצחון לשמרנים, אבל בהיקף נמוך מזה שחזה לפני כשבועיים. הוא חוזה רוב של 28 מושבים בלבד לשמרנים בבחירות ומציין כי במקומות רבים הפערים שבהם הובילו הנציגים שלהם הצטמצמו. האפשרות שהפרלמנט הבא יהיה כזה שבו אין לאף מפלגה רוב מוחלט, כמו הפרלמנט הנוכחי, היא עדיין אפשרית ואף נמצאת בטווח הטעות הסטטיסטית. תוצאות הסקר מסייעות לקמפיין ה"גוועלד" שבו פתחה המפלגה השמרנית בימים האחרונים, בו היא טוענת כי למרות שהסקרים חוזים לה ניצחון, "תמונת המצב האמיתית היא שמדובר בקרב צמוד". ג'ונסון חזר על הטענה הזו ביממה האחרונה בשלל ראיונות.

מהי ה"הצבעה טקטית" לה קוראים המתנגדים ל"ברקזיט"?

לקראת הבחירות הנוכחיות, חישבו ארגונים כי אם האופוזיציה תתאחד בכמה מחוזות בחירה שבהם המועמדים השמרנים אינם מובילים בפער גדול, אפשר יהיה "לגנוב" את המושב מהם. במיוחד פעילים בכך המתנגדים ל"ברקזיט", שרואים בבחירות הללו את ההזדמנות האחרונה ליזום משאל עם נוסף בנושא, כפי שמבטיחים ה"לייבור" וה"ליברל-דמוקרטים". ברשתות החברתיות נפוצו בימים האחרונים מחוזות הבחירה הללו, ומועמדים "ליברל-דמוקרטים" קראו לתומכיהם להצביע בעד ה"לייבור" - ולהפך - במטרה למקסם את השפעת קולות האופוזיציה. במקביל, השמרנים חוששים מזליגת קולות קריטיים בכמה מחוזות חשובים למפלגת ה"ברקזיט" של פאראג'.

מה ההשפעה על ה"ברקזיט"?

ה"ברקזיט" עומד במרכז הבחירות הללו, שלוש וחצי שנים אחרי שתושבי הממלכה החליטו במשאל עם לפרוש מהאיחוד האירופי. ג'ונסון יזם את בחירות הבזק כדי להשיג רוב בפרלמנט לתוכנית הפרישה שגיבש עם האיחוד. אם יזכה לרוב כזה, ניתן יהיה לצפות שיחל כבר בימים הקרובים בהליך אישורו. אם ההסכם יאושר, בריטניה תוכל לפרוש לכל המאוחר ב-31 בינואר 2020, ואולי אף לפני. ג'ונסון הבטיח "מתנת חג מולד" לבוחרים אם השמרנים יישמרו על השלטון. ה"לייבור", מנגד, מעוניינים לגבש הסכם חדש עם האיחוד ולהביא אותו למשאל עם שני.

מה ההשפעה על הליש"ט?

על הרקע הדיווחים כי המפלגה השמרנית בדרך לניצחון שיאפשר את ביצוע הברקזיט, עלתה הליש"ט לשיא של 22 חודשים מול האירו בשבוע האחרון. התוכניות המרחיקות-לכת של הלייבור מבחינה כלכלית, הכוללות הגדלה אסטרונומית של הגירעון והלאמת מגזרים שלמים, מפחידות את השווקים. בנוסף, בחירה בשמרנים מספקת ודאות מסוימת כי הפרישה מהאיחוד האירופי עומדת להתבצע. ברקע נמצאת העובדה כי בשלב הראשון, הפרישה תהיה סמלית בלבד, וכל הסחר בין האיחוד לבריטניה ימשיך להתנהל כרגיל - בלי מכסים ובלי מסים - לאורך תקופת הסתגלות שאורכה אינו ידוע, אולם היא תימשך שנה לפחות.

מתי יהיו התוצאות?

תוצאות מדגמים צפויות להתפרסם מיד אחרי סגירת הקלפיות בחצות. המדגמים נחשבים למדויקים יחסית. תוצאות אמת צפויות להתחיל לזרום כבר בשעות הקטנות של הלילה. התוצאות המלאות יוכרזו עד מחר (שישי) בערב.