בנק ישראל | בלעדי

אנדרו אביר: "צירוף ישראל למדד WGBI יביא לזרם השקעות של 3-5 מיליארד ד', אין לנו שום בעיה לרכוש את כל הסכום"

על רקע לחצי הייסוף הצפויים מכניסתה של ישראל למדד ה-WGBI, בבנק ישראל מרסנים את הציפיות להתחזקות השקל, לצד המשך גל רכישות המט"ח בשוק מאז הודעת הריבית האחרונה

אנדרו אביר / צילום:ליאור מזרחי
אנדרו אביר / צילום:ליאור מזרחי

ההחלטה של חברת המדדים FTSE RUSSELL חברת בת של ה-LSE (הבורסה בלונדון) בספטמבר האחרון על הכנסת אגרות החוב של ממשלת ישראל למדד ה-WORLD GOVERNMENT BOND INDEX - WGBI, גוררת איתה את הציפייה להתחזקות השקל, שכן הכנסת ישראל למדד צפויה להביא לרכישת סדרות אג"ח שקליות בהיקף משמעותי.

מהלך שכזה ירחיב את ההיצע בשוק למוצרים פיננסים ישראליים, ולצד זאת גוברת הציפייה של השחקנים בשוק המט"ח להתחזקות השקל, וזאת למרות שבבנק ישראל פועלים מאז הודעת הריבית האחרונה בשוק המט"ח על מנת להחליש את השקל. 

ההתערבות של בנק ישראל מגיעה על רקע גידול ניכר בהשקעות הישירות של הזרים בישראל, גידול בעודף בחשבון השוטף כתוצאה מתחילת הפקת הגז מלווייתן, הירידה בחשיפת הגופים המוסדיים למט"ח, וכמובן כניסת ישראל למדד ה-WGBI החל מחודש אפריל 2020.

בחודש אוקטובר רכש בנק ישראל דולרים בשוק בהיקף של 314 מיליון דולר, הכמות החודשית הגדולה ביותר מזה כמעט שנתיים, עד חודש נובמבר בו רכש בנק ישראל דולרים בהיקף של 1.27 מיליארד דולר. בנוסף לכך בבנק ישראל ביצעו התערבות בהיקף משמעותי גם מוקדם יותר השבוע. 

בבנק ישראל פחות מרוצים מלחצי הייסוף הצפויים למטבע המקומי אך לא מהססים לחדד את המסר. לשאלת "גלובס" כיצד בכוונתם להתמודד עם לחצים אלו, ענה אנדרו אביר, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, כי הבנק לא יימנע מלבלוע את כל ההיצע שייווצר כתוצאה מכניסתה של ישראל למדד ה-WGBI. "לפי הערכות שלנו, הצירוף של ישראל למדד WGBI יביא לזרם השקעות של 3-5 מיליארד דולר, וזו אחת הסיבות לייסוף שראינו במהלך הקיץ. כידוע רכשנו מאז החלטת הריבית האחרונה מט"ח בהיקף משמעותי, ואין לנו שום בעיה לרכוש את כל הסכום במידת הצורך".