אנליסטים: ההסכם עם סין רחוק מלהיות הישג מפואר לטראמפ

תחת הכותרת "סין תחמנה את טראמפ" כותב "וושינגטון פוסט": בהסכימה להוריד את המכסים, הסירה ארה"ב נטל כבד מעל סין תמורת הבטחות שבייג'ינג תקיים או לא תקיים בעתיד • המחלוקות הגדולות נותרו על השולחן: הסובסידיות המסיביות שמעניקה סין לחברות ממשלתיות, והנוהג הסיני לדרוש ידע טכנולוגי מחברות זרות תמורת הזכות לפעול בסין

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ודונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
שי ג'ינפינג, נשיא סין, ודונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

הסכם הסחר הזמני בין ארה"ב לסין - שלב ראשון של עסקה גדולה להסדרת הסחר בין שנתי המדינות - עשוי להביא לעליה בבורסות בטווח הקצר, אך הוא רחוק מלהיות הישג מפואר לממשל טראמפ, לדברי אנליסטים ומחוקקים משתי המפלגות.

תחת הכותרת "סין תחמנה את טראמפ", כותב היום "וושינגטון פוסט", כי בהסכימה להוריד את המכסים על סחורות שמיובאות מסין, הסירה ארה"ב מיידית נטל כבד מעל מדינה זו תמורת הבטחות שבייג'ינג תקיים או לא תקיים בעתיד: הסכמה להגדיל רכש מוצרים חקלאיים מארה"ב, והקלה על נגישות חברות פיננסיות אמריקאיות לשוק הסיני.

על פי כמה דיווחים, הסכימה סין להדק את ההגנה על זכויות קניין רוחני, אך הסינים הבטיחו לעשות זאת פעמים רבות בעבר והפרו את ההבטחות. יתר על כן, לדברי פקידים אמריקאים, המחלוקות הגדולות נותרו על השולחן: הריגול הכלכלי של סין נגד חברות אמריקאיות, והנוהג לדרוש ידע טכנולוגי מחברות זרות תמורת הזכות לפעול בסין.

פקידי ממשל אמריקאים אומרים, כי סוגיות אלה יידונו בשלב השני של המו"מ בין שתי המדינות, אך רק מעטים מאמינים שכך אכן יהיה. דרק סיסורס, עמית מחקר בכיר באמריקן אנטרפרייז אינסטיטיוט, אמר ל"פוסט:"יש קונסנסוס שלא יהיו שום דיונים של השלב השני".

המשמעות היא, שאם ממשל טראמפ לא ישיק את השלב הבא של העלאות המכסים, כפי שהבית הלבן הבטיח בעבר, ויקצץ במכסים הקיימים, כמוסכם עתה, שוב לא יהיה לסין שום תמריץ להתייחס למחלוקות הגדולות, שמוסיפות להעיק על יחסי הסחר בין וושינגטון לבייג'ינג.

הסנטור הרפובליקאי מארקו רוביו צייץ אתמול, כי הבית הלבן "חייב לבחון את הסיכון שעסקה קצרת טווח עם סין תגרום לכך שארה"ב תשמוט מידיה את מנוף המכסים, אמצעי הלחץ היחידי שנותר לה, ובלעדיו לא יהיה אפשר להשיג הסכם רחב יותר על הבעיות החשובות ביותר".

ושלושה מחוקקים דמוקרטים, לרבות הסנטור צ'אק שומר, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנט, הזהירו את טראמפ, כי כל הסכם של השלב הראשון, שלא יכלול הסכמה סינית לשינויים מבניים משמעותיים בכלכלה הלאומית, "יגרום לנזק חמור ובלתי קביל לעם האמריקאי".

"ככל שהבחירות לנשיאות מתקרבות, גובר הלחץ על טראמפ לפעול למתן תנופה לבורסות ולהימנע מכל משבר (כלכלי)", כותב האנליסט ג'וש רוגין. "הסינים יודעים זאת והם מבינים שלנשיא ארה"ב לא יהיה שום אמצעי ללחוץ עליהם אם בייג'ינג לא תמלא את התחייבותיה בהסכם עם ארה"ב".