הכירו את הישראלי שאחראי על ההכנה לעתיד של בנק ההשקעות ג'י.פי מורגן

גיא חלמיש אחראי על חטיבה חדשה ב-J.P. Morgan שאמורה להכין את הארגון לעתיד • בראיון ל"גלובס" הוא מדבר על האתגר בשילוב חדשנות בארגונים, על הצורך לספק לעובדים כישורים חדשים ועל הרצון להתאים את הבנק למציאות המשתנה: "לא רוצים להגביל את הלקוחות לחשיבה שלנו"

גיא חלמיש / צילום: איל יצהר
גיא חלמיש / צילום: איל יצהר

"קצב השינוי רק יילך ויהיה מהיר יותר. יש בזה משהו מבהיל, אבל המשמעות היא שצריך לפתח תהליכים בתוך ארגונים שיאפשרו לנו לקבל החלטות ולזוז מהר יותר", אומר גיא חלמיש, המנהל הגלובלי של פלטפורמת הדיגיטל בבנק ההשקעות J.P. Morgan בראיון ל"גלובס". חלמיש הגיע לארץ מוקדם יותר החודש במסגרת ועידת The Enterprise Technology Summit של "גלובס" ו-J.P. Morgan.

במסגרת תפקידו מכהן חלמיש לצידו של דיוויד הדסון, כאחד מראשי חטיבה חדשה בבנק, אותה סייע להקים לפני שנה. החטיבה החדשה משלבת מספר חטיבות בבנק שפעלו קודם לכן בנפרד, בהן יחידות הטכנולוגיה, התפעול, מדעי הנתונים והאנליטיקה, ולפי חלמיש מטרתה היא להכין את הארגון לעתיד. תחתיו עובדים בחטיבה זו 36 אלף עובדים. "אחת הסוגיות שהתמודדנו איתן הייתה איך שוברים את החוצצים בין היחידות האלו, מגבירים את שיתוף הפעולה ומקדישים משאבים בהתאם להזדמנויות העתידיות", אמר.

חלמיש מספר כי עבר ללונדון בגיל צעיר, אחרי שירותו הצבאי, ושם החל בלימודי תואר ראשון ושני במשפטים ומנהל עסקים. בנוסף לכך הוא למד מימון. "תמיד רציתי להיות חלק מתעשיית הפיננסים", הוא אומר, "ולונדון נראתה לי כמו מקום נהדר עבור המטרה הזו". לאחר לימודיו החל לעבוד כיועץ ניהול שמתמקד בתעשייה הפיננסית. "J.P. Morgan היו הלקוח החמישי שלי, ולאחר העבודה מולם הם ביקשו ממני להצטרף אליהם ב-2003. עבדתי תחת מחלקת הכספים במשך כעשור בתחום האקוויטי, ואז מוניתי לסמנכ"ל הפיננסים של חטיבת השווקים הגלובליים בבנק ההשקעות. לאחר מספר שנים בתפקיד, דניאל (פינטו, מנכ"ל בנק ההשקעות) ביקש ממני להוביל את החטיבה החדשה".

חלמיש מתאר את האתגרים עימם התמודדו ב-J.P. Morgan, שהובילו להקמת החטיבה החדשה. "דווקא כשארגון מצליח, לשבש את עצמו הופך להיות דבר מאוד מורכב - כי העובדים עשויים להפוך להיות יותר מרוכזים בהווה מאשר בעתיד ולא להסתכל על המתחרים והדרכים בהן הם משבשים את התחום. זה כבר קרה לנו בעבר. למשל, בעסק המט"ח שלנו היינו מובילי השוק בשנות ה-90 ואיבדנו נתח שוק. לקח לנו מעל עשור לחזור לצמרת, כי פספסנו את המסחר האלקטרוני מאחר ששלטנו בשוק ולא הרמנו את הראש. אז רצינו ליצור חטיבה שתאפשר לנו להקצות משאבים להיום, לעוד חמש שנים, ולצעדים אסטרטגיים יותר ארוכי טווח. היום אנחנו קודם כל שואלים את עצמנו מהם הצעדים העתידיים שלנו".

"הבנקים הבינו שצריך להשקיע בחדשנות"

חלמיש מסביר כי הצורך להישאר חדשני הוא אקוטי, וכי בבנק מוכנים להשקיע רבות עבור מטרה זו. "אנחנו יודעים בוודאות שעשר השנים הבאות יהיו שונות מהעשור הקודם, ושהלקוחות שלנו משנים את הדרך בה הם פועלים ואת האינטראקציה שלהם עם הטכנולוגיה, וצריך לצפות את זה מראש", הוא אומר. "היום סוחר במט"ח יכול לא רק להזמין מונית מהטלפון הנייד, אלא גם לבצע ממנו את המסחר. תקציב הטכנולוגיה של J.P. Morgan הוא 11.5 מיליארד דולר בשנה, ואנחנו מנהלים חלק גדול מזה במסגרת בנק ההשקעות. 800 מיליון מתוכם מוקדשים להשקעות חדשות ורעיונות חדשים כל שנה".

הקמת החטיבה החדשה בבנק מגיעה על רקע שינוי רחב יותר בתעשיית הבנקאות שמתרחש בשנים האחרונות. חלמיש מסביר כי "אחרי המשבר הכלכלי היו הרבה רגולציות חדשות בתחום, והן אילצו חלק מהמתחרים להעריך מחדש את המודלים הכלכליים שלהם ולצאת מעסקים שהיו לא רווחיים. העדיפות של בנקים לא הייתה חדשנות, אלא הסתגלות והתאמה של מודל התפעול של בנקים לסביבה הרגולטורית החדשה, דבר שמאוד מורכב לעשות. המיקוד היה בתיקון המאזן הכספי, בלקוחות, בלוודא שהעסק יכול לפעול ולשרוד. אנחנו בחרנו להמשיך להיות עם פעילויות מגוונות ובקנה מידה גדול. האסטרטגיה הזו עבדה עבורנו מאוד טוב. השקעה בחדשנות הייתה רווחת בשנים האחרונות: אם מסתכלים על נתוני השקעות בפינטק, בין 2010 ל-2014 קרנות הון סיכון והמערכת הבנקאית עצמה השקיעו מעט מאוד. מ-2014 והלאה רמת ההשקעות פתאום עלתה, וב-2018 היא הוכפלה תוך שנה. פתאום התעשייה הרימה את הראש, והבינה שיש הרבה חדשנות בתחום ושצריך להשקיע".

לדבריו, על מנת להצליח לצפות מראש את החידושים בתחום, האסטרטגיה של החטיבה היא לעסוק "בפיתוחים חדשים בכל העסקים והדיסציפלינות שלנו ולהתפרס על גבי נושאים כמו תשלומים, בינה מלאכותית, למידת מכונה, בלוקצ'יין ודיגיטל, כדי להרגיש את הדופק ולהבין איפה החדשנות נמצאת - כי אי אפשר לדעת מראש באיזה תחום יהיה מומנטום. במקום להיות מאוד עמוק בשטח אחד, אנחנו רוצים להתפרס באופן מאוד רחב ודק על נושאים רבים". חלמיש מדגיש בנוסף כי "לכולם יש רעיונות, אבל לפעמים זה נראה כאילו שיש פתרונות שמחפשים בעיות. אנחנו לא רוצים למצוא פיתוח נהדר ולנסות להתאים אותו לארגון, אלא את התהליך ההפוך. צריך להבין מה הבעיות ונקודות הכאב, ובזכות אותה ההתפרסות הרזה והמחקר המקדים להבין מאיפה הפתרון יגיע".

המטרה: לא להבריח את הסטארט-אפים

לצד החיפוש של פתרונות טכנולוגיים חדשניים, חלמיש אומר כי "אנחנו מאמינים שהטרנספורמציה הדיגיטלית נוגעת לאנשים ולתרבות של הארגון אפילו יותר משהיא נוגעת לחדשנות של הטכנולוגיה. חשוב שאנשים יידעו להיכשל מהר וללמוד מהר, ויהיו מסוגלים לשנות תהליכים וגישות, ללמוד כישורים חדשים ולחשוב לטווח של עשר שנים קדימה ולא רק על מחר. על סמך ניסיון העבר למדנו שאתה חייב לנסות, ולהיות הראשון עם מוצר חדש. אנחנו רוצים להציע ללקוחות שלנו את כל הערוצים האפשריים ולא להגביל אותם לדרך בה אנחנו חושבים שהם צריכים לעשות דברים".

בין היתר, בארגון משתפים פעולה עם סטארט-אפים, אך מתוך העבודה עימם הם הבינו כי יש צורך בהתאמה של שיטות העבודה. "בעבר, תהליך ההתקשרות שלנו מול סטארט-אפים היה זהה ליחס שהיינו נוקטים מול חברות גדולות, אבל הבנו שכשמדובר בחברה קטנה של שלושה אנשים, בלי עורכי דין, יכול להיות שהם יתקשו להתמודד עם תוכנית בדיקת נאותות של שישה-תשעה חודשים ועם כמות המסמכים שמעורבים בתהליך הזה, וזה עשוי להבריח אותם", אומר חלמיש. "אז במקום זה התחלנו לבדוק מוצרים של סטארט-אפים כאב-טיפוס בארגז חול (Sandbox, סביבה ממוחשבת שמאפשרת התנסות ללא אפשרות פגיעה במערכת ההפעלה, א"ג) כצעד ראשון, מה שמקצר את התהליך לשלושה שבועות ודורש חתימה על מסמך של כחמישה עמודים בלבד". בנוסף, הוא מספר כי החברה פיתחה תוכנית פנימית בשם Originate שמטרתה לאתר ולבחון רעיונות טובים של עובדים ולהשקיע בהם.

איך זה נראה בפועל, ניהול תקציב כזה ענק וכמות כזו של עובדים?

"התפקיד הזה מצריך יכולת לתקשר אסטרטגיה ולוודא שהיא אכן יוצאת לפועל בקנה מידה רחב. כשיש 36 אלף אנשים, והפעולות שלהם נוגעות לכל המוצרים, המיקומים והעסקים של J.P. Morgan, אתה חייב לשאול את עצמך איך אתה הופך למאוד ברור במה שאתה מנסה להשיג, ואיך אתה גורם לארגון לבצע את היעדים האלו. זה נשמע כמו דבר מאוד פשוט אבל זה לא, וחלק מההתמודדות עם האתגר הזה זה לוודא שיש לנו את כל הכישורים בצוות הניהול - אנשים מתחום המחקר בבינה מלאכותית, אנשי טכנולוגיה ואופרציה, אנשי דיגיטל, מדעני נתונים, אנשי עיצוב ועוד".

חלמיש מוסיף כי נקודה חשובה נוספת היא ש"כמנהל אתה חייב להיות נוכח, להבין מה קורה - כי הצרכים שונים בכל מקום, ולכן אני נוסע המון. בעשרת הימים האחרונים הייתי לילה בבנגלור, לילה בסינגפור, לילה במומביי ושני לילות בישראל - ביקרתי את הצוותים שלנו ברחבי העולם. שנית, חייבים נתונים אמיתיים וזמינים שמגיעים מהתשתית כדי להבין איפה יש לנו ליקויים ומכשולים. אנחנו רוצים להשקיע בפיתוח תוכנה, אוטומציה והסרת תהליכים ידניים, אז צריך מספיק נתונים כדי להבין מי צריך עזרה ואיך אפשר לעזור. למטרה זו, יצרנו תוכנה שאוספת מעל 60 מטריקות שונות של נתונים מתשתית הפיתוח שלנו".

בנקאות נחשבת לתעשייה מסורתית יחסית, ולכזו שעוסקת במידע רגיש. בהתחשב בכך, האם קשה לכם יותר לפתח טכנולוגיות חדשות?

"לא. הבנקים חייבים להסתגל, והם לומדים מהר. אני חושב שהדבר הקשה ביותר הוא להתמקד ולדעת מה סדר העדיפויות שלך. המידע שאנחנו מתעסקים איתו אכן רגיש, וכמובן שאנחנו צריכים לעבוד עם חברות צד שלישי ועם הלקוחות בסביבה שיש בה רגולציה. כתוצאה מכך יש לנו רף גבוה מאוד שנוגע למה שאנחנו עושים ולא עושים עם המידע - העובדים והסוחרים שלנו לא יכולים להשתמש בכל מידע שהם רוצים, ואנחנו מאוד מודעים לרגישות".

איך אתם מתמודדים עם המחסור במהנדסים והקושי להעסיק אנשים בתפקידים טכניים?

"אנחנו מרגישים שאנחנו מושכים את האנשים הכי מדהימים, ובשנתיים-שלוש האחרונות יותר מתמיד. התעשייה הפיננסית מתמודדת עם כמות שינויים עצומה, אז התחום הזה מתאים לאנשים שרוצים להתמודד עם סוגיות גדולות ומורכבות ומחפשים אתגרים גדולים. לקחת תשתית שנמצאת על מערכות מסורתיות (Legacy) ולהעביר אותה לענן למשל, זו משימה עצומה, שמתפרסת על פני שנים רבות. בנוסף, חלק מהדברים שמסייעים לנו בגיוס הם שהיעד מספר 1 שלנו הוא גיוון, שאנחנו מגייסים מקמפוסים, ושיש לנו מלגות ומענקים באוניברסיטאות, כולל בטכניון, באוניברסיטת בר-אילן ובמוסדות נוספים בישראל".

40 אלף קורסים לעובדים בשנה

חלמיש מתייחס לפתרון נוסף הנוגע להתמודדות עם המחסור בכוח אדם בתעשייה - הכשרה פנימית. "יש לנו תוכנית בשם Skill Of The Future, במסגרתה אנחנו משקיעים מיליוני דולרים ביצירת פלטפורמה שמאפשרת לעובדים ללמוד כישורים חדשים", הוא אומר. "בשנה אחת העובדים שלנו לקחו דרכה מעל 40 אלף קורסים. הכשרה של העובדים דרך התוכנית שלנו זאת הדרך הכי טובה להתמודד עם החדירה של אוטומציה ותהליכי דיגיטציה בתעשייה, שבאים לעתים על חשבון תפקידים קיימים".

מה לדעתך המגמות הטכנולוגיות שמשנות את תחום הבנקאות?

"אני חושב שבינה מלאכותית והענן הם שני דברים שיכולים לעזור לנו מאוד. המתמטיקה תמיד הייתה חלק מהותי מהפעילות שלנו, ועכשיו יש לנו גם את כוח המחשוב והגישה למידע שמאפשרים לנו לעשות יותר. זה יהיה כוח השיבוש המרכזי שאני רואה בעתיד הקרוב, בתחומים כמו צ'טבוטים, אימות זהות הלקוח והונאות. הרבה תהליכים ידניים הולכים לעבור אוטומציה כך שיעילות תהיה מושגת במהירות. אלגוריתמים שונים גם הולכים ונהיים טובים יותר על סמך האינטראקציה עם המשתמשים. לדוגמה, יש לנו אלגוריתם שמספק המלצות לעובדים שלנו כדי שישרתו טוב יותר את הלקוחות שלנו. אנחנו אוספים מידע לגבי השימושים שלהם ומאמנים את האלגוריתם כל הזמן. אבל בעולם של ימינו עדיין יש בעיית אמון במכונות. כשבתעשייה כולה יהיה אמון ויתחילו להשתמש בפיצ'רים כאלה, זו תהיה נקודת השינוי הבאה".

מה אתה חושב על המגמה של כניסת ענקיות הטכנולוגיה לתחום הפיננסים - אפל הוציאה כרטיס אשראי, גוגל מעוניינת להשיק חשבונות עובר ושב וכו'?

"כולן חברות מדהימות וזה הגיוני עבורן להמשיך ולפתח מערכות יחסים עם הלקוחות שלהן, ולאפשר להם לגשת לשירותים נוספים דרך הפלטפורמות שלהם. אני בטוח שהן רוצות לתפוס יותר מהזמן והארנקים של הלקוחות. אני לא בטוח שהן ילכו רחוק עד לרמה שהן ירצו לקבל רישיון של בנק ולהיות תחת רגולציה, אבל הן עשויות לעשות את זה - אני לא יודע. אני חושב שיש לתעשיית הבנקאות הרבה מה ללמוד מהפלטפורמות האלה לגבי הדרך בה הן מקיימות אינטראקציה עם המשתמשים".

מה דעתך על טכנולוגיית בלוקצ'יין ומטבעות קריפטו?

"השקנו רשת בשם IIN) Interbank Information Network) שמשתמשת בטכנולוגיית בלוקצ'יין כדי לאפשר לבנקים להעביר מידע בזמן אמת ולצמצם בעיות בתהליכי התשלומים. כ-100 בנקים פועלים על גבי הרשת. השקענו בטכנולוגיית בלוקצ'יין, אבל החלק המעניין הוא האפליקציות שאנחנו בונים על גביה והשימושים שלהן. מבחינת מטבעות קריפטו, השקנו מטבע יציב בשם JPM Coin שמבוסס על בלוקצ'יין ומאפשר העברת כספים באופן מיידי בין לקוחות מוסדיים. אנחנו לא יודעים מה צופן העתיד בתחום מטבעות הקריפטו, אבל אני בטוח שיהיה שימוש בבלוקצ'יין בעתיד".

גיא חלמיש: המנהל הגלובלי של פלטפורמת הדיגיטל בבנק ההשקעות J.P. Morgan • בן 47, נשוי ואב לשלושה ומתגורר בלונדון • הוא החל את דרכו כיועץ ניהול בתחום הפיננסים. J.P. Morgan, שהיו הלקוח החמישי שלו, הציעו לו להצטרף אליהם ב-2003, ועשור לאחר מכן הוא שימש כסמנכ"ל הפיננסים של חטיבת השווקים הגלובליים בבנק ההשקעות • חלמיש מכהן כיו"ר חבר הנאמנים (Chair of Trustees) של ארגון אמנות בשם Camden Arts Center