בין הגרף של נתניהו לזה של הלמ"ס: האם עליית מחירי הדיור נבלמה?

ראש הממשלה נתניהו שיבח השבוע את שר האוצר כחלון על "התיישרות" מחירי הדיור, והציג גרף שתומך בטענה • זה היה נכון - אבל אז המחירים חזרו לעלות • המשרוקית של גלובס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, גלובס

בישיבת הממשלה השבוע ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו לשבח את שר האוצר משה כחלון על הישגיו בתחום הדיור, ועל הדרך להשתבח בהם בעצמו. "זה הישג אדיר לממשלה שלנו, לך השר, לצוות שעבד איתך", הוא אמר, והראה לנוכחים ולמצלמה גרף. בגרף הוצג השינוי במדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בין 2003 ל-2019: העקומה עולה בתלילות, ואז מתייצבת. "הייתה עלייה תלולה מאוד של מחירי הדיור, ולפני כשלוש שנים התיישרות", אמר נתניהו, ושני חיצים ישרים מעל העקומה הדגישו את המגמות האלה. הסצנה פורסמה בדף הפייסבוק של נתניהו תחת הכותרת "שינוי מגמה במחירי הדיור לאחר עשור של עליות חדות".

כל העיתונים הכלכליים העירו שהתיאור של נתניהו, כמו הגרף שלו, מחליק את המציאות. "מדד מחירי הדירות רשם עלייה נוספת של 0.6% נוספים, ובסך הכול ב-2.6% בשנה האחרונה, וב-3% מתחילת 2019" - דיווח ב"גלובס" עמיתנו אריק מירובסקי כעבור כמה שעות, עם פרסום העדכון החודשי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).

אבל נתניהו לא הטעה לחלוטין. ננסה להציג תמונה המאוזנת. מדד מחירי הדירות של למ"ס, המבוסס על עסקאות מכירה של דירות חדשות ויד-שנייה בכמה עשרות יישובים, החל לעלות בתלילות ב-2008, כשנה לפני שנכנס נתניהו למשרד ראש הממשלה, ועד ראשית 2017 נסק פי שניים ויותר. בשנים 2010-2008 שיעור העלייה השנתי היה דו-ספרתי, ומאז הוא היה נמוך מ-10% לשנה.

ב-2017, אחרי שהושקו הגרלות "מחיר למשתכן", העליות אכן התמתנו מאוד - 0.9% ב-2017 ורק 0.5% ב-2018. בין השיא באוגוסט 2017 לשפל בדצמבר 2018 אף נרשמה ירידה של כ-2.7%.

אבל זה לא היה שינוי המגמה האחרון. בשבעה מתשעת החודשים הראשונים של 2019 המדד שוב עלה. אם נמתח קו ישר בין אוגוסט 2017 לספטמבר 2019 נקבל מישור כמעט מדויק - אבל מתיחת פנים כזאת תסווה את העליות של השנה החולפת.

מתיחת פנים למחירים - מדד מחירי הדירות
 מתיחת פנים למחירים - מדד מחירי הדירות

■ בשורה התחתונה: דברי נתניהו חצי נכונים. מחירי הדיור אומנם התייצבו לפני כשנתיים אחרי עשור של עליות חדות, אבל בראשית 2019 התהפכה המגמה - ומאז הם עולים כמעט מדי חודש.

● תחקיר: יפתח בריל

בעקבות פרסום הטור הזה ביקש דוברו של השר כחלון להבהיר כי הגרף הפחוס שהציג נתניהו בסרטון לא היה שגוי, אלא התבסס על שיטת חישוב שונה. לדבריו, אנשי משרד השיכון יצרו את הגרף כך: ראשית, במקום להציג את השינוי במדד מחירי הדירות מדי חודש, הם חישבו לכל שנה ערך אחד בלבד - הממוצע של המדדים לכל חודשי השנה. הערך ל-2019 הוא הממוצע מינואר עד אוגוסט. שנית, הם חילקו את הערכים במדד המחירים לצרכן, כדי לקבל את השינוי "בניכוי אינפלציה" - בכמה התייקרו הדירות יותר מכלל המוצרים בשוק. שיחזרנו את החישוב לפי ההוראות האלה, ואמנם קיבלנו עקומה דומה לזו של נתניהו. שיטת החישוב הזו, לדעתנו, מטשטשת את ההתייקרויות שנרשמו ב-2019.