דעה: הפוליטיקאים עמדו במילתם - וכשלו בהנהגה

פעם אחת הפוליטיקאים שלנו הבטיחו, וקיימו • דני זקן חושב שכולנו נשלם מחיר יקר מדי על ההבטחה הזו • דעה

לכאורה, אנחנו אמורים לשמוח. פעם אחת הפוליטיקאים שלנו הבטיחו, וקיימו. עמדו איתנים ולא התפשרו. בעולמנו הציני ועמוס הספינים, אנחנו רגילים בעיקר לפליק-פלאקים פוליטיים שראויים למדליה אולימפית ולזיגזגים חוזרים ונשנים שכל קשר ביניהם לבין אידיאולוגיה מקרי בהחלט. התוצאה, בחירות שלישיות בתוך שנה, מעידה לכאורה על כך שכולם אנשי עקרונות ומקיימי הבטחות. אבל התוצאה הזאת, בחירות שלישיות בתוך שנה, פירושה גם משבר כלכלי צפוי, איומים ביטחוניים גוברים, ממשלה משותקת ופגיעה מתמשכת בחלשים ביותר.

ולכן התוצאה מעידה בעיקר על כך שהם פוליטיקאים גרועים - ומנהיגי ציבור גרועים עוד יותר. אתם, כן, אתם. נתניהו, גנץ, ליברמן, לפיד. לא רק יכולנו לומר שבאמת עמדתם במילתכם, אולי עוד הייתם מקבלים איזשהו קרדיט. אבל כשבוחנים את המהלכים הפוליטיים שביצעתם מאז הבחירות בספטמבר, מגלים שבמגעים שמאחורי הקלעים, בהם אלה שאנחנו ב"גלובס" חשפנו, רובכם הייתם מוכנים להפר גם את ההבטחות הקריטיות ביותר. ולמרות זאת לא השכלתם להגיע להסכמה. בצד אחד בגלל אינטרסים אישיים, בצד שני בגלל שלומיאליות והנהגה מפולגת.

פוליטיקה היא אמנות האפשר, והפוליטיקאים שלנו כשלו בה. פוליטיקה היא מאבק על כוח, שמשמש לקידום אידיאולוגיה ומדיניות. והם הפסידו במאבק כשהתפשטו מכל הבטחותיהם בחדרי המשא-ומתן. לו לפחות ההתפשטות הזאת הייתה משיגה את המטרה, אבל גם זה לא. ואת המחיר תשלם המדינה, ישלם הציבור. נשלם אנחנו.