מחירון הקנאביס של משרד הבריאות: 150 שקל ל-10 גרם

משרד הבריאות מציע מחירים זמניים חדשים לקנאביס הרפואי • עבור כל כמות קנאביס שתימכר, בית המרקחת יקבל עמלה מוגבלת של 30 שקל • מגדלי הקנאביס הוותיקים דורשים: אם עלינו למכור לפי האסדרה הישנה, תנו לנו לייצר לפי האסדרה הישנה • משרד הבריאות מתנגד

חממה לגידול קנאביס / צילום: shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
חממה לגידול קנאביס / צילום: shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בתגובתו לבג"ץ בעניין תביעת מטופלי הקנאביס אתמול (ב'), משרד הבריאות הציע מחירים חדשים זמניים בהם יימכר קנאביס רפואי למטופלים שקיבלו את רישיונם לקנאביס לפני הרפורמה שנכנסה לתוקף באפריל האחרון.

בג"ץ קבע לפני כשבועיים כי עד מרץ הקרוב ועד שיוסדרו מחירי הקנאביס בשוק באופן קבוע, מטופלים אלה יקבלו את הקנאביס במחיר של 370 שקל לכל כמות - כפי שהיה לפני כניסתה לתוקף של רפורמת הקנאביס באפריל האחרון.

כעת המשרד מציע לשנות את תכולתו של הצו הזמני, כך שיעניק מדרג של מחירים: 470 שקל לילדים ו-150 שקל לכל 10 גרם למבוגר. התמחור הזה מעלה את מחיר המנה הממוצעת (40 גרם) לכ-600 שקל, אם כי ישנם גם צרכנים של מעל 100 גרם שימשיכו לשלם מעל 1,500 שקל. מגזר הילדים מהווה כ-3% מהשוק, והכמות שהם צורכים היא לעתים גדולה. לכן עבורם יהיה פיקוח נוסף.

כמו כן, נקבע כי עבור כל כמות קנאביס שתימכר, יקבל בית המרקחת עמלה מוגבלת של 30 שקל. היום בתי המרקחת דורשים מתח רווחים משתנה שיכול להגיע גם עד 45% מהמחיר בו נמכר להם הקנאביס. מחיר מוגבל זה מקטין את הרווח הכולל עבור בתי המרקחת, אם כי מאפשר להם להרוויח סכומים גדולים על העסקאות הקטנות.

יצוין כי משרד הבריאות הצהיר כי המחירים הללו נועדו לאפשר רק את קיומו של הצו הזמני, ולא נועדו להיות המחירים הקבועים בשוק אחרי פקיעת הצו בחודש מרץ. אולם מרגע שננקבו מחירים כאלה, סביר כי הם יהפכו לעוגן בכל דיון עתידי על תמחור מוצרי קנאביס בשוק.

התגובה של משרד הבריאות הגיעה לאחר שמגדלות הקנאביס הותיקות (וספציפית החברות קנדוק ו-IMC) פנו לבג"ץ בהקשר להחלטתו מלפני כשבועיים, לחייב אותן למכור קנאביס למטופלים הוותיקים (המהווים שני שליש מהשוק) במחירים קבועים של 370 שקל. הם טענו כי אם בג"ץ מחייב אותם למכור לפי מחירי האסדרה הישנה, הרי שעליו לאפשר להם גם ליצר אותו לפי תקנות האסדרה הישנה. בג"ץ דרש דרישה זו בעקבות תלונות המטופלים הוותיקים כי בעקבות רפורמת הקנאביס שנכנסה לתוקף באפריל השנה, המחירים הגיעו לרמות שאינם יכולים לעמוד בהם.

בנוסף דרשו המגדלים כי כל הרישיונות למי שמיצר לפי האסדרה הישנה יוארכו. מהלך כזה יהיה בעצם חזרה לתקופה של לפני רפורמת הקנאביס. הרפורמה קבעה תקני ייצור, איכות, תמחור ושרשרת ערך חדשים לתחום הקנאביס, אולם גרמה גם לעליית מחירים דרמטית בשוק ולמחסור במוצר.

משרד הבריאות מתנגד, באופן טבעי, למהלך שמציעה קנדוק, שמהווה צעד חלקי לכיוון ביטול הרפורמה. לטענת המשרד, חזרה לאחור כזו וביטול תקני האיכות תגדיל את הסיכון הטמון במוצרי הקנאביס.