רמי לוי מסמן את השכונה, גם באונליין: חונך מרכז רובוטי בלב ת"א ויספק משלוחים בתוך שעתיים

רשת רמי לוי תחל לספק הזמנות אונליין באמצעות מרכז אוטומטי שהקימה בשיתוף עם הסטארט-אפ פאבריק • המרכז, הממוקם בחניון של מגדל שלום בת"א, כולל משלוחים של מזון יבש מצונן וקפוא ויספק כ-400 הזמנות מדי יום

רמי לוי במרכז הלוגיסטי האוטומטי החדש במגדל שלום בתל-אביב / צילום: שני מוזס, גלובס
רמי לוי במרכז הלוגיסטי האוטומטי החדש במגדל שלום בתל-אביב / צילום: שני מוזס, גלובס

המרכז הלוגיסטי האוטומטי החדש של רמי לוי במגדל שלום בתל-אביב יספק החל מהחודש הבא משלוחים אונליין לתוך תל-אביב, עם הבטחה לספק הזמנות בתוך פרק זמן של שעתיים. את המרכז הקים לוי בשיתוף עם חברת הסטארט-אפ פאבריק (לשעבר קומונסנס רובוטיקס).

מדובר בחלל תת-קרקעי שממוקם בחניון של המגדל ובו שלוש מחלקות לליקוט רובוטי של מוצרים יבשים, מקוררים וקפואים בשטח של 1,800 מ"ר. זהו המרכז הראשון מבין 12 בסך-הכול שהחברה מתכננת לפרוס בתוך הערים עד יולי 2021.

המרכז החדש מסוגל לספק 350-400 הזמנות ביום, כשסך ההזמנה הממוצע צפוי לעמוד על כ-500 שקל. לשם השוואה, היום מבצעת הרשת בממוצע 5,000-6,000 הזמנות ביום, כשלדברי לוי, הקניות באונליין כבר מהוות כ-7% מהמחזור של הרשת.

לשם תפעול המרכז ואספקת ההזמנות, נדרשים רק שישה עובדים. תפקידם הוא לקבל את המוצרים שאוסף הרובוט ולהכניס אותם לתוך אריזת המשלוח. הזמן הממוצע שנדרש לליקוט משלוח הוא עשר דקות.

בניגוד למודל שקיים היום ברשת, העובדים שמפעילים את המרכז האוטומטי אינם עובדים של לוי, אלא עובדים של חברת הסטארט-אפ פאבריק. ניכר כי השינוי הזה יאפשר להציע משלוחים מדויקים בהרבה מכפי שיכולה הרשת הייתה להציע עד היום ובמחירי דיסקאונט. בכך מקווה לוי להעמיק את אחיזתו בתוך הערים.

המהלך הזה מצטרף לשתי העסקאות שביצע לוי בשנה האחרונה, במסגרתן רכש רשתות שפועלות בתוך מרכזי הערים - גוד פארם וקופיקס - וזאת מתוך כוונה להגדיל את נתח השוק שלו ולהגיע לקהלים חדשים.

לוי חתום על הסכם בלעדיות עם פאבריק בתחום המזון בישראל לתקופה של חמש שנים, שבמהלכן החברה לא תוכל להתקשר עם רשתות מזון נוספות. לדברי לוי, החיבור בין השתיים מאפשר "להיות רווחי גם בתחום האונליין במחירי רמי לוי", והוא למעשה לא דורש השקעה מצידה של הרשת.

פאבריק למעשה שותפה גם לרווחים של לוי; המרכזים הללו אומנם מוקמים ללא השקעות מצד הרשת, כשהרשת משלמת מקדמה לפאבריק עם כל הקמה כנגד ביטחונות שמקוזזים לאחר מכן בתשלום על הפעילות. ואולם התמורה לפאבריק משולמת כאחוז מהמחזור. לדברי לוי, המודל הזה "זול ויעיל יותר ממה שהמתחרים שלנו עושים", כשהוא מכוון בכך להשקעות בהיקף של מאות רבות של מיליוני שקלים במרכזים האוטומטיים שמקימה שופרסל במודיעין ובקדימה.

זהו המרכז השני שמקימה פאבריק בישראל, כשאת הראשון הקימה יחד עם רשת סופר-פארם בחולון בשטח שגודלו מחצית מהמרכז הנוכחי, אך בהתאם לצורכי הרשת לא כולל מוצרים מקוררים, מה שמאפשר לה לספק אפילו 500-600 הזמנות ביום.

חברת פאבריק הוקמה ב-2015 על-ידי האחים אלרם ואייל גורן, אורי אברהם ושי כהן. בנוסף לשני המרכזים הקיימים מפעילה פאבריק מרכז נוסף לצורכי סימולציה במשרדיה, ובימים אלה היא מקימה שני מרכזים נוספים בניו יורק.

לדברי לוי, המרכז הרובוטי צפוי "לחתוך את עלויות הליקוט בכ-0%" ו"לשפר את רמת הדיוק במשלוחים ל-99%".

בנוסף למרכז הלוגיסטי, רשת רמי לוי השיקה היום (ד') אפליקציה חדשה תחת הממשק של חברת הסטארט-אפ סופר-אפ, שמציגה ממשק נגיש יותר לביצוע הזמנות ומקוונות, והודיעה על כניסה לתחום של ארנקים אלקטרוניים. כך, לאחר שנכנס לוי לתחומים נוספים בתחום הפיננסים דוגמת הלוואות, היום הוא נכנס לתחום נוסף שמציעה מעטפת רחבה יותר לצרכן - תשלום באמצעות ארנק אלקטרוני, הן עבור העסקים שלו והן עבור עסקים חיצוניים.