דעה: כשהמותג דועך, סופרים שורות בקורות חיים

למה קורות חיים צריכים להיראות כפירמידה הפוכה, ומדוע מספיקות 500 מילים? • דעה

קורות חיים / צילום: Shutterstock
קורות חיים / צילום: Shutterstock

אחת האינדיקציות היותר טובות להתדלדלות ערך המותג היא כאשר השיח על עובדים, הצגתם או שיווקם הוא על פי תפקידים קודמים שעשו ולא על פי תפקידם הנוכחי - למשל מנכ"ל סטארט-אפ שעדין מוצג לעולם כראש חטיבה לשעבר בחברת הייטק גדולה אותה עזב לפני 4 שנים, במהלכם כבר הספיק למנכ"ל עוד סטארט-אפ שנסגר.

קוראים רק את התפקיד האחרון

הראשונים לעשות זאת הן חברות ההשמה שיודעות כי "מנהל מוצר לשעבר ב-WIX" "מוכר" טוב יותר מ"מנהל מוצר בכיר" במיזם לא מוכר, וכי "מנהל אזור לשעבר בשופרסל" יותר אטרקטיבי למעסיקים מ"מנהל רשת חנויות" ברשת שיווק קטנה, רק שלעיתים קרובות המועמדים האלה מתפספסים, גם בחברות ההשמה. זאת כי מגייסים נוטים לקרוא רק את התפקיד שבראש המסמך, מקסימום גם את זה שלפניו (ככה זה כשממיינים מאות קורות חיים ביום, מחציתם לא רלוונטיים בעליל), לכן אך טבעי כי מנכ"ל של שני סטארט-אפים קטנים יעבור מתחת לרדאר, למרות שבעברו ניהל מאות עובדים.

מה עושים? תלוי כמה זמן עבר מתום התפקיד בעל הערך הגבוה ביותר למיתוג שלכם, ולא פחות מכך, כמה תפקידים מילאתם אחריו. מדוע? כי ככל שהתפקיד "קבור" עמוק יותר בעבר תרומתו לערך המותג יורדת, לא משנה כמה איכותי/ממתג היה. שנית, גם אם לא עבר יותר מידי זמן, נגיד "רק" 4-5 שנים, הרי שהתרומה לערך המותג פוחתת ככל שמספר התפקידים שמילאתם בתקופה נתונה עולה. לכן, מי שמילא בתקופה הזו 2-3 תפקידים חבט בערך המותג יותר ממי שמילא רק תפקיד אחד, גם אם למשך יותר שנים, כלומר, עדיף תפקיד אחד פחות איכותי שנמשך 5 שנים, מאשר שני תפקידים כאלה בתקופה של 4 שנים.

כיצד מעמעמים את הירידה בערך המותג בעקבות תפקיד נוכחי פחות איכותי? סופרים שורות בקורות החיים, כאשר השאיפה היא למקם את תפקיד האיכותי/הממתג ביותר כמה שיותר קרוב לראש המסמך ולהבליטו, מבלי לשבור כרונולוגיה.

הנוסחה המומלצת (עם סטיות נדרשות) היא כדלקמן:

● אם התפקיד האחרון/נוכחי נמשך עד 6 חודשים עדיף לא להכניסו כלל לקורות החיים, גם במחיר חור תעסוקתי. כך יופיע תפקיד הדגל בקריירה בראש המסמך, מה שמבטל לחלוטין את הפגיעה בערך המותג (כמובן שבראיון יש לספר על התפקיד).

● אם התפקיד הנוכחי/אחרון נמשך עד 18-12 חודשים מומלץ לציינו בשורת כותרת בלבד (שם החברה המעסיקה + הגדרת התפקיד), כשמיד אחריו בשורה השנייה של הניסיון התעסוקתי יבלוט תפקיד הדגל. באופן זה תצמצמו כמעט לאפס את הסיכוי שיעלם מעיני המגייס (אם מדובר בהצלחה מטאורית התייחסו לתפקיד כאילו נמשך מעל 18 חודש).

● אם התפקיד הנוכחי/אחרון נמשך מעל 18 חודש מומלץ להגביל את תיאורו ל-4-5 שורות מקסימום, וזאת כדי לאפשר לתפקיד הדגל שאחריו להופיע בשליש העליון של קורות החיים. אחרת סיכוי גדול שהמגייסים יפספסו אותו וערך המותג שלכם ייפגע (ארבע שורות מספיקות למתג תפקיד, ואם לא, גם שמונה שורות לא יעשו את העבודה).

● אם אחרי תפקיד הדגל מילאתם שני תפקידים פחות איכותיים שעל אף אחד מהם לא ניתן לוותר (נמשכו מעל 6 חודשים), השאיפה היא כי שניהם ושורת הכותרת של התפקיד הממתג יכנסו לשליש העליון של המסמך, מה שאומר 2-3 שורות תוכן בלבד בכל תפקיד.

ומה עם תוכן תפקיד שילך לאיבוד? מי שקורא את הטור הזה באופן תדיר כבר יודע שהפרמטר המשפיע ביותר על ערכם בשוק העבודה הוא זהות המעסיק וערך המותג שלו ולאחר מכן הגדרת התפקיד. כלומר, האינפורמציה החשובה ביותר כבר נמצאת בשורת הכותרת של כל תפקיד, ולכן סביר שתרומתו של תפקיד הדגל לערכם בשוק גבוהה מעוד שורת תוכן בתפקידים פחות איכותיים.

תצוגה ויזואלית של קידום

ומה לגבי כמות האינפורמציה שיש לכתוב בתפקיד הדגל? היא לא יכולה להיות גדולה יותר מאשר בכל אחד מהתפקידים שלפניה במסמך, מקסימום באותו היקף, כי לקידום יש גם תצוגה ויזואלית, במיוחד לקידום ניהולי. על כן ניסיון תעסוקתי ראוי שיראה כפירמידה הפוכה - הכי הרבה טקסט בתפקיד הראשון במסמך, הכי מעט באחרון.

ולא פחות חשוב, אל תנסו לדחוס כמות אינפורמציה גדולה יותר על ידי הקטנת גודל הפונט או עיצוב מסמך דחוס, זה יגרום יותר נזק מתועלת. קורות חיים זו מודעה לכל דבר ועניין ועל כן העיצוב שלה חייב להיות אוורירי - רצוי לא יותר מ-500 מילה בעברית - אחרת היא איננה קריאה, ומזמינה דילוג מידי למסמך של המועמד הבא (הרחבה בטור בית הספר הגבוה לקורות חיים).

כמובן שאת כל זה אפשר למנוע על ידי בחירות קריירה מושכלות, שהרי התפקיד הנוכחי/האחרון בקריירה הוא זה שנושא על גבו את עיקר ערך המותג שלכם, אבל אם כבר טעיתם בבחירה, או נקלעתם למצב של אין ברירה, לפחות נסו לעמעם אותה בקורות החיים. ואם יש לכם ספק מה הוא התפקיד הממתג בקריירה שלכם כנראה שאיכות המעסיק תפתור את התעלומה. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com