יו"ר תע"א: "חברה עסקית בשוק תחרותי לא יכולה להמשיך להתנהל כחברה ממשלתית"

כך אמר הראל לוקר במסגרת הוועידה לתעשיות ביטחוניות של "גלובס" בבית אסיה בתל אביב • "כל בר דעת יודע שלחברה ממשלתית יש רק רגולציה ומשקולות בירוקרטיה וצריכים אישור למיזוגים ורכישות, ככה לא יכולה להתנהל חברה עסקית בשוק תחרותי"

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס
הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס

"כל בר דעת יודע שלחברה ממשלתית יש רק רגולציה ומשקולות. מהנדס שרוצה ללכת לחברת הייטק - מקבל כפול, ולנו, יש לנו בירוקרטיה, צריכים אישור למיזוגים ורכישות. ככה לא יכולה להתנהל חברה עסקית בשוק תחרותי", כך אמר הבוקר יו"ר התעשייה האווירית (תע"א), במסגרת הוועידה לתעשיות ביטחוניות של "גלובס" שהתקיימה בשיתוף פירמת עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן בבית אסיה בתל אביב.

לוקר פירט את הישגי החברה בראשותו ואמר "עשינו מהפכה גדולה בשנתיים האחרונות. המצב טוב. יש לנו אג"ח שנסחר בבורסה בדירוג AA ובשלושת הרבעונים השנה הוצגו רווחים יפים". לוקר הוסיף - "אני מאמין שנסיים ברווח של מאות מיליונים השנה. אנו נהנים מצמיחה לראשונה מזה עשר שנים וצומחים כעת בכ-10% או יותר וצפויים לעבור את ה-4 מיליארד דולר. נחלק דיבידנד הכי גבוה מזה עשר שנים, של כ-140 מיליון שקל".

לוקר הסביר כיצד הגיעה תע"א להישגים אלה ואמר "איך עשינו את המהפך? לא קיבלנו אף פעם כסף מהממשלה. עיקר הפעילות בעולם היא בשוק תחרותי, אנחנו משתפים פעולה עם לוקהיד אבל גם מתחרים בהם ובדאסו. השוק ענק ועובר קונסולידציה עם חברות ענק שעוברות בעצמן קונסולידציה. אנו גם מתחרים ברפא"ל ובאלביט. אנו חברה עסקית בשוק תחרותי מאין כמותו וההתנהגות בשוק כזה בהתאם, אבל אפילו חוק עידוד השקעות אין לנו. השנה נרוויח ונשלם 23% מס. אלביט משלמת מס מופחת לחוק עידוד השקעות הון".

לוקר הדגיש את העובדה שתע"א היא חברה טכנולוגית שכעשרת אלפים מתוך כ-14 אלך העובדים בחברה הם מהנדסים והנדסאים והתייחס לאופן שהדבר מתבטא בשוק ההון: "בגלל שהמענה שלנו הוא טכנולוגי, והחברות הביטחוניות הן כוח, אז בחמש השנים המניות של החברות הביטחוניות בעולם, שהן 100% בידי הציבור, עלו בכ-500% - יותר מכל סקטור אחר. גם כאלה שמייצרות טילים גרעיניים בארה"ב ובבריטניה. הדבר משקפת את הפריחה בתעשיות הביטחוניות".

לוקר התייחס לצעדים ניהוליים שנקטה תע"א לאחרונה ואמר "אנו חברה עסקית שתלויה בעצמה בלבד, שצריכה להרוויח כמו המתחרות שלה ולצמוח. אצלנו שורת הרווח בצמיחה מזה שנתיים, אבל בשביל לפתח טכנולוגיה עילית צריכים כסף וצריכים להרוויח. הגדרה כזו של מטרה ברורה עם יעדים ברורים עם אחריותיות של מנהלים ל-KPI לא הייתה קודם. הבהרנו גם שרק הבורד וההנהלה המקצועית יקבעו בלבד את ההחלטות הניהוליות של החברה, אין פה שום פשרה".

לוקר המשיך וסיפר "החלפנו עשרים מנהלים, שהבאנו מבחוץ ובתעשייה שלנו זה המון. לראשונה הבאנו מנכ"ל מבחוץ, את נמרוד שפר שהיה ראש אגף תכנון שבנה את האסטרטגיה של תר"ש. הבאנו עורכי דין ממשרד גולדפרב, ומנהלים מ-HP ומכי"ל. זה יצר תחושת שינוי ושל עוצמה שאם באים כאלה מנהלים במחוץ ומוותרים על הרבה כסף, סימן שאנו טובים ומעניינים. בנינו תוכנית אסטרטגית, קודם לא הייתה אסטרטגיה תקפה, לא היה חזון, והתוכנית נוגעת לכולם מהש"ג ועד המנכ"ל שיודעים מה הם צריכים לעשות. יצאנו מפעילות לא רווחית ומיקדנו ביעדים עסקיים ברורים".

גילוי מלא: הוועידה לתעשיות ביטחוניות נערכה בשיתוף ובחסות הרצוג פוקס נאמן, לוקהיד מרטין, התעשייה האווירית, רפאל ואלביט מערכות.