פיאט ופיג'ו מתאחדות: יהפכו לחברת הרכב הרביעית בגודלה בעולם

העסקה, שצפויה להיסגר ב-12-15 החודשים הקרובים, תיצור יצרנית רכב שמוכרת 8.7 מיליוני כלי רכב בשנה, עם הכנסות של כ-170 מיליארד אירו

הלוגואים של פיג'ו ופיאט / צילום: REGIS DUVIGNAU, רויטרס
הלוגואים של פיג'ו ופיאט / צילום: REGIS DUVIGNAU, רויטרס

פיאט ויריבתה פיג'ו, הסכימו לתנאי מיזוג מחייבים שכוללים תנאים שיקלו את אישור המיזוג הטרנס-אטלנטי על ידי הרגולציה בארה"ב ובעלי מניות בחברות.

שתי החברות הודיעו היום (ד') שהן חתמו על הסכם משולב שקובע את התנאים הכספיים של העסקה ואת מבנה המשילות בקבוצה המאוחדת. המהלך הוא צעד חשוב באישור מיזוג שהוכרז באוקטובר. המיזוג אמור ליצור ענקית רכב בשווי 50 מיליארד דולר, שתהיה מהמובילות בתעשיית הרכב העולמית במונחי מכירות.

העסקה מגיעה בתקופה של לחצי עלויות גוברים בעסקי ייצור הרכב, כאשר החברות משקיעות מיליארדים בטכנולוגיות חדשות כמו מכוניות אלקטרוניות, וכאשר הביקוש למכוניות ורכב מסחרי בשוקי הרכב הגדולים ביותר נחלש.

בין התנאים שנוספו בשבועות האחרונים כלולים גם הסכמה שקבוצת הרכב הממשלתית הסינית דונגפנג מוטור תוכל למכור חלק מאחזקתה בת 12.2% בפיג'ו חזרה ליצרנית הצרפתית, ופיאט קרייזלר תמכור או תפצל את חטיבת קומאו שלה לאחר המיזוג.

העסקה, שצפויה להיסגר ב-12-15 החודשים הקרובים, תיצור יצרנית רכב שמוכרת 8.7 מיליוני כלי רכב בשנה, עם הכנסות של כ-170 מיליארד אירו (189 מיליארד דולר), מסרו החברות. המיזוג לא יביא לסגירת מפעלים, ויוביל לחסכון שנתי של 3.7 מיליארד אירו. שם החברה החדשה עדיין לא הוחלט.

"האתגרים של התעשייה שלנו הם באמת משמעותיים", אמר מנכ"ל קבוצת פיג'ו קרלוס טבארס. "אנחנו עושים את זה מפני שאנחנו מאמינים שנהיה חזקים יותר כדי להתייצב בפני אתגרי העתיד בתעשייה שלנו מאשר להיות לבד".

הסכמת דונגפנג הסינית להנמיך את אחזקתה בפיג'ו מיועדת לעזור לעסקה לקבל את אישור הוועדה להשקעות חוץ בארה"ב, שצפויה לבדוק את הצעת המיזוג בעיתוי של מתיחויות סחר עם סין, מסרו מקורות יודעי דבר. דונגפנג תסיים עם אחזקה של 4.5% בחברת הרכב המשולבת החדשה, ולא תהיה זכאית למושב במועצת המנהלים.

שני הצדדים גם הסכימו שחטיבת קומאו של פיאט, שמייצרת טכנולוגיית רובוטיקה לייצור כלי רכב, תפוצל אחרי השלמת העסקה. כך יוכלו גם בעלי מניות פיג'ו וגם פיאט ליהנות ממכירת החטיבה, שמוערכת על ידי בנק ההשקעות ג'פריס ב-250 מיליון אירו.

כעת, כשההסכם חתום, החברות יזדקקו בשלב הבא לאישור הרגולציה בארה"ב ובאירופה כדי לממש את המיזוג. הם יזדקקו גם לתמיכת רשויות בנקאיות, מפני שיש להן פעילות פיננסית ברחבי העולם. בעלי מניות שתי החברות יצטרכו לאשר את העסקה בהצבעה, כנראה בסתיו הבא. שתי החברות מסרו היום שארבע בעלי המניות הגדולים ביותר בישות החדשה התחייבו כולם להצביע בעד העסקה.

ההצעה המקורית כללה גם תנאי שבהם תשלם פיאט  דיבדנד מיוחד של 5.5 מיליארד אירו לבעלי מניותיה. פיג'ו תחלק בין בעלי מניותיה את אחזקתה בת 46% בספקית חלקי הרכב Faurecia, שמוערכת בכ-3 מיליארד אירו. ההפרש בין הסכומים הללו עורר בין משקיעי PSA חששות שהם לא מקבלם עסקה טובה כמו זו שמקבלים משקיעי פיאט קרייזלר.

עורכי הדין של פיג'ו שבחנו את הצעת המיזוג בדקו תביעה אזרחית מהתקופה האחרונה שהגישה ידי ג'נרל מוטורס, שהאשימה את פיאט בתשלום שוחד לנציגי איגודים בארה"ב כדי לזכות בחוזי עבודה נוחים יותר לחברה. הם הסכימו בסופו של דבר עם הערכת פיאט  שהתביעה היא ללא בסיס, והחליטו שהיא לא תהווה מכשול לעסקה, לפי יודעי דבר.

"נקווה שננקה את התביעה הזו במהירות רבה, ואם לא, נמשיך להתגונן ממנה בתקיפות בעתיד", אמר מנכ"ל פיאט קרייזלר, מייק מנלי.

הרגולציה בארה"ב תבחן קרוב לוודאי מקרוב את הבעלות של דונגפנג הסינית בפיג'ו ואת הנציגות במועצת המנהלים של החברה הזו, בייחוד על רקע ההתמקדות של ממשל טראמפ בתעשיית הרכב ובגניבת קניין רוחני על ידי הסינים.

אם המיזוג יושלם, הוא ייצור את יצרנית הרכב הרביעית בגודלה בעולם במונחי מספר כלי רכב שנמכרים, ויחבר את מותגי דודג', ראם, ג'יפ ואלפא רומיאו עם רשמת המותגים של פיג'ו שכוללת את סיטרואן, אופל ו-ווקסול. החברה המאוחדת תייצר כמעט אותו מספר מכוניות באירופה כמו וולקסווגן, היצרנית הגדולה באירופה, ותהיה לה נוכחות גדולה בארה"ב ובדרום אמריקה.

שתי היצרניות מסרו בעבר שג'ון אלקן, יו"ר פיאט , ימונה ליו"ר הקבוצה המאוחדת החדשה, ואילו מנכ"ל פיג'ו טבארס יהיה המנכ"ל של הקבוצה החדשה לכהונה של חמש שנים לפחות.

מי יהיו אנשי העשור בעולם? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים