בלוקצ'יין | בלעדי

משה חוגג במגעים למיזוג חברת הבלוקצ'יין שלו לחברת סייבר

סירין לאבס פיטרה בשנה האחרונה כמחצית מעובדיה על רקע המגמה השלילית בשוק המטבעות הדיגיטליים • בשיחה עם "גלובס" אישר חוגג כי מתקיימים מגעים מתקדמים למיזוג

ליאו מסי ומשה חוגג בהשקת סירין לפני שנה / צילומים: יח״צ סירין לאבס
ליאו מסי ומשה חוגג בהשקת סירין לפני שנה / צילומים: יח״צ סירין לאבס

חברת הבלוקצ'יין הישראלית Sirin Labs של משה חוגג, בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים ומייסד שותף של קבוצת סינגולריטים, נמצאת בימים אלה במגעים מתקדמים למיזוג עם סטארט-אפ ישראלי בתחום הסייבר. כפי שנודע ל"גלובס", אם העסקה תצא לפועל היא צפויה להוביל לשינוי משמעותי במיקוד העסקי של סירין לאבס.

סירין לאבס זכתה לפרסום עולמי בסוף 2017, כשהשלימה את אחד מגיוסי ההון הגדולים בהיסטוריה בהנפקת מטבע דיגיטלי (ICO), בה נרכשו מטבעותיה בסכום כולל של 158 מיליון דולר. בתחילת 2019 השלימה סירין את פיתוח מוצר הדגל שלה, הסמארטפון Finney, המצויד בארנק דיגיטלי מאובטח ובאפליקציות נוספות המיועדות לשימוש במטבעות קריפטו. כשסירין השיקה את המכשיר בנובמבר 2018 והצמידה לו תג מחיר של 999 דולר, החברה גייסה לקמפיין השיווקי שלה את כוכב הכדורגל הארגנטיני ליאו מסי כ"שגריר המותג" שלה.

ואולם, כמו חברות בלוקצ'יין רבות אחרות, סבלה בשנה האחרונה סירין לאבס מירידה בפעילותה וצמצמה באופן ניכר את מספר עובדיה. בשיחה עם "גלובס" אתמול התייחס חוגג למגמה השלילית שאפיינה את תעשיית הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים בשנה האחרונה, ואמר: "בתחום הקריפטו אני לא מכיר אף חברה שלא הצטמקה בשנה האחרונה".

המטבע של סירין צנח ב-99% מהשיא

סירין, שהוקמה ב-2013, דיווחה בשנים 2017-2013 על גיוסי הון בהיקף כולל של 255 מיליון דולר שהתקבלו בשני סבבי גיוס ובנוסף בהנפקת המטבע הדיגיטלי בסוף 2017. מחירו של המטבע הדיגיטלי שהחברה הנפיקה (שסימולו SRN) צנח בכ-99% מאז השיא שרשם בינואר 2018, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

סירין לאבס, המעסיקה כיום 25 עובדים במשרדיה ברמת גן, פיטרה באפריל האחרון 15 מבין 60 עובדיה, כפי שפורסם ב"גלובס", ובחודשים שחלפו מאז פיטרה כ-20 עובדים נוספים. עם זאת, לדברי חוגג, אם עסקת המיזוג תצא לפועל היא צפויה להגדיל את מצבת עובדי סירין.

חוגג אישר אתמול בשיחה עם "גלובס" כי המגעים למיזוג החברה נמצאים בשלב מתקדם. לדברי חוגג, שותפו בקבוצת סינגולריטים, המיליארדר הקזחי קינס רקישב, "הגיע השבוע במיוחד לישראל כדי לסגור עסקה של מיזוג חברת סייבר ישראלית קטנה אל תוך סירין". אם המיזוג עם חברת הסייבר ייצא לפועל, אמר חוגג, "הוא יאפשר לסירין להרחיב את קשת המוצרים שלה - לא רק לתחום החומרה, אלא גם לתוכנה".

חוגג מעריך כי העסקה תיחתם סופית בתוך כמה שבועות. לדבריו, החברה שעימה מנוהלים המגעים ומעסיקה כיום כעשרה עובדים, עוסקת באבטחת סייבר לארגונים. אם המיזוג ייצא לפועל, החנויות שהקימה סירין לאבס בשנה האחרונה בלונדון ובטוקיו ימשיכו למכור את מכשירי הסמארטפון Finney, אבל יהפכו למרכזים העוסקים בעיקר באבטחת סייבר.

כפי שסירין לאבס הודיעה מוקדם יותר השנה, היא לא מתכוונת לפתח דור חדש של מכשירי ה-Finney, והיא מתמקדת כיום בפיתוח תוכנה בתחום. בינתיים, חוגג אומר כי "סירין ממשיכה לפעול כרגיל ומוציאה עדכונים לסמארטפון שלה".

"הרגולטור עצר את צמיחת התעשייה"

חוגג, יו"ר קבוצת סינגולריטים, נשא אתמול דברים בנוגע לעתידה של תעשיית הבלוקצ'יין העולמית בכנס שכותרתו "בלוקצ'יין לטובת אימפקט גלובלי", שנערך בבניין "בית אסיה" בתל אביב. הנושא העיקרי שבו עסק הכנס היה בניית קשרים יעילים בין ארגוני חברה אזרחית, ממשלה וסקטור פרטי העוסקים בפיתוח בינלאומי ובפעילות הומניטרית, מצד אחד, לבין מומחים בטכנולוגיות הבלוקצ'יין מצד שני.

עם הדוברים בכנס, שנערך על ידי משרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן, נמנו בין השאר גדעון בכר, ראש חטיבת אפריקה במשרד החוץ; ביאטריס פלורה איקילאי, סגנית יו"ר הוועדה הכלכלית של האו"ם עבור אירופה (UNECE); דניאל לאון, שותף מייסד בחברת הבלוקצ'יין צלזיוס; עידו שדה-מן, יו"ר ומייסד שותף של חברת הבלוקצ'יין סאגה; ועו"ד רוני כהן פבון, שותף במשרד הרצוג פוקס נאמן.

בהמשך לדבריו בכנס, אמר חוגג בשיחה עם "גלובס" כי לדעתו, "הרגולטור האמריקאי עצר בשנה האחרונה את הצמיחה של התעשייה הזאת בצעדים שעשה נגד פרויקט ליברה של פייסבוק ונגד פרויקט הבלוקצ'יין של טלגרם. לצורך צמיחת התעשייה, נחוצים אישורים רגולטוריים. אחד הדברים הקריטיים להמשך צמיחת התחום הוא Stablecoins (מטבעות דיגיטליים יציבים).

"מעבר לכך, ב-2017 גיוסי ה-ICO היו ה-Killer-App (אפליקציה שעושה שינוי משמעותי בתעשייה; ר"ק) שהזניק את תעשיית הבלוקצ'יין. הKiller-App, שהוא הנכון בעיניי, זה Security Tokens (אסימונים דיגיטליים המונפקים כניירות ערך מפוקחים). סקיוריטי טוקנס יאפשרו לציבור המשקיעים ליהנות מערך הסטארט-אפים, בניגוד להשקעות בהנפקות של מניות או בהשקעות הון סיכון, שסגורות רק למשקיעים בעלי הון". חוגג מעריך כי בסופו של דבר הרגולטור בארה"ב יאפשר את הנפקת ליברה של פייסבוק - והדבר ייתן דחיפה משמעותית לתעשיית הבלוקצ'יין. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס