פנאי פלוס: CX-30 של מאזדה איכותי אך יקר

כל עולם הרכב קורץ לתחום הפנאי ומאזדה מיישרת קו עם CX-30 • למרות הייצור האיכותי והיכולות המשובחות, המחיר השאפתני עלול להקשות על ה-SUV להתמודד עם המתחרים - מבית ומחוץ

 

אם הייתם מחנים רכב SUV באחת מהערים הגדולות של אירופה באמצע העשור הקודם, סביר להניח שהייתם זוכים למטר של ביצים סרוחות או לכל הפחות לריסוס גרפיטי. כלי הרכב הגדולים נחשבו אז לסמל אנטי-חברתי בזבזני ומזהם וסומנו כמטרה שמועדפת על ידי ארגונים סביבתיים מיליטנטיים.

מאז חלה תפנית חדה בטעם של לקוחות הרכב באירופה. בחודש נובמבר מכירות ה-SUV והפנאי שברו שיא חדש עם נתח של 40% מכלל השוק במדינות האיחוד, בעודם דורסים פלחים ותיקים וירוקים. גם בישראל המכירות בפלח הזה שוברות שיאים עם כ-50%-60% מכלל שוק הרכב החדש ב-2019.

השילוב של פלח עם ביקוש מסיבי ורווחיות גבוהה קוסם לתעשיית הרכב ודוחף כיום את כל יצרני הרכב בעולם להשקיע משאבי עתק בהרחבה של ליין רכבי הפנאי והשטח שלהם בכל הקטגוריות. אם אין להם את התקציב, שנדרש לפיתוח מבראשית, הם מסתפקים לכל בתהליך "פנאי-זציה" של הדגמים הקיימים באמצעות עיצוב ומיתוג.

כך נולד גם ה-CX30, שמנסה להשתחל לרווח השיווקי הצר שבין ה-CX-3 הקומפקטי לאח הגדול והמצליח CX-5. מתחת לכסות נמצאת הפלטפורמה של מאזדה 3 האצ'בק החדשה, שנחתה אצלנו לא מזמן. אבל מעל לפני השטח הצליחו המעצבים להקנות לרכב אישיות משלו בזכות מרווח גחון מוגבה, פרופורציות אתלטיות וכמובן אלמנטים מתבקשים של "כאילו שטח" דוגמת חיפויי פלסטיק אפורים ומאסיביים בחלקו התחתון של הרכב, שמחברים חזותית בין הפגושים הקדמיים לאחוריים ומקיפים את הגלגלים.

רכב
 רכב

קימורי מתכת מעודנים

לטעמנו החלק הנאה ביותר ברכב הוא הזנב, שמחצין ספורטיביות עם שלל קימורי מתכת מעודנים, זורמים, מדויקים ומורכבים לייצור. בסך הכול העיצוב ידידותי לעין, משמר את שפת העיצוב המוכרת של המותג ומספק ערך מוסף של סגנון חיים, שאותו מחבבים הלקוחות בפלח. צריך לזכור, שלבחירת הצבע יש השפעה מהותית על הנראות: רכב ההדגמה שלנו בצבע אפור הצליח להבליע את התוספות הקוסמטיות האפורות וכמעט לא משך תשומת לב על הכביש.

מי שזכה לשבת בתוך התא של מאזדה 3 החדשה יחוש ב-CX30 תחושה מוכרת מאוד. עיצוב עמדת הפיקוד והנדסת האנוש משוכפלים כמעט מהאחות המשפחתית והיתרונות הם תחושת איכות, שקשה לקבל להשיג אפילו במכוניות של מותגי פרימיום. מערך הפיקוד עטוי בחומרים פלסטיים שנראים ומרגישים יקרים, המתגים מוצקים וחרישיים, חללי האכסון מדופנים בחומרים אלסטיים, ובידוד הרעשים יכול ללמד דבר או שניים את ב.מ.וו ושות'.

החיסרון הוא, שגם המינימליזם של ה-3 שוכפל כאן עם אותו לוח מחוונים קלאסי, אפרפר וחסר מעוף ועם אותה מערכת מולטימדיה דלה בגרפיקה, בצבעים ובאפליקציות. העיצוב והתפעול מועתקים מדגמי הדור האחרון של ב.מ.וו. גרסת הבסיס בה נסענו מגיעה עם מערך יסודי ותחרותי של עזרי בטיחות אבל רמת האבזור הכללית בדגם הבסיס מתכנסת סביב המינימום ההכרחי ולא מצליחה להרשים.

סף הכניסה ממוקם בגובה נוח לכניסה ויציאה אם כי דלת אחורית צרה יחסית דורשת יותר גמישות מהמקובל בפלח הפנאי. למרות בסיס גלגלים קצר יחסית, חלל הפנים מרגיש מרווח יותר משמעותית מזה של מאזדה 3, עם מרחב כתפיים וראש שיספק גם נוסעים גבוהים מהממוצע ומרחב רגליים סביר לשניים פלוס במושב האחורי תודות לבליטה מתונה יותר של מנהרת התמסורת. תא המטען מסתפק ב-430 ליטר - רחוק מהנפח של התא באטקה/קארוק, למשל - אבל הוא מעוצב היטב וקיפול מסעד המושב האחורי מגדיל משמעותית את שימושיות ההטענה.

מאזדה מציעה בחו"ל שלל מנועים מתוחכמים עם סיוע היברידי וטכנולוגיה עתידנית. לישראל מגיעים כרגע אותם מנועי 2 ו-2.5 ליטר בנזין ותיקים ומוכרים, שמניעים גם את האחות הגדולה מאזדה CX-5. את מנוע ה-2 ליטר בהספק 165 כוח סוס, גרסה שאינה מוצעת באירופה, כבר פגשנו בדגמים רבים של החברה ולמרות גילו המתקדם הוא עדיין מציע פעולה נעימה ומעודנת.

בהיעדר טורבו הוא משיג את עיקר הדחף שלו בסל"ד גבוה יחסית אבל בסיוע מצב הספורט של תיבת ההילוכים הוא מטפס לתחום הגבוה במד הסל"ד בצורה די זריזה וחלקה ומייצר דחף ראוי מבלי להפר את השלווה האקוסטית בתא. תיבת ההילוכים מסתפקת בשש מהירויות אבל מספקת תגובה זריזה מספיק ל"קיקדאון" בעקיפות והתאוצה (9.7 שניות מאפס ל-100) מתונה יחסית למנועי טורבו מודרניים בהספק דומה. שוחרי ריגושי הכוח יצטרכו לחפש אותם במקום אחר - או לשדרג למנוע ה-2.5 ליטר, שמציע יותר מומנט והספק.

כצפוי, צריכת הדלק לא שוברת שיאי חיסכון בפלח. בנהיגת המבחן הנמרצת שלנו, שכללה עליות ושימוש תכוף במצב ספורט, היא נעה סביב כ-10 קילומטרים לליטר. נהיגה מתונה יותר תשפר את הממוצע בכ-20%.

חובבי נהיגה נמרצת

הערך המוסף המוצהר של מאזדה נמצא בכיול הדגמים שלה עבור נהגים חובבי נהיגה נמרצת ובהתחשב באיכויות הדינמיות הגבוהות של נקודת המוצא, שלדת המאזדה 3 החדשה, ה-CX30 בהחלט לא מביישת את המוניטין. ריסון תנודות המרכב בנסיעה הוא אחד הטובים בפלח ה-SUV, בוודאי בהשוואה למותגים עממיים. מרכז כובד נמוך יחסית מסייע להשיג אחיזת כביש גבוהה ותחושה רהוטה ברוב תנאי הנהיגה. ההיגוי אמנם אינו חד ומהיר כמו אצל האחות המשפחתית אבל הוא מעניק קשר די ישיר ונטול הפרעות בין הנהג לגלגלים. בקיצור, זה רכב פנאי נעים מאוד לנהיגת שבת נמרצת על כבישים פנויים ומתפתלים. נוחות הנסיעה נוטה לצד הנוקשה ובורות עירוניים נספגים בצורה קצת פחות טובה מאצל פיז'ו 3008, למשל, אבל יש בפלח גם דגמים פחות נוחים.

בשורה התחתונה ה-CX-30 הוא כלי יעיל, נאה וממוקם בחלק העליון של הכלים המהנים לנהיגה בפלח שלו. אבל כאשר מגיעים לתמחור המיצוב מתחיל להיות מורכב. גרסת הבסיס עם מנוע 2 ליטר עולה כ-152 אלף שקל. במחיר הזה אפשר לרכוש את ה-CX-3 עם אותו מנוע אבל ברמת הגימור המפוארת ביותר שכוללת עור, מושבים חשמליים ועוד.

דגם הבסיס של ה-CX-5, עם אותו מנוע, עולה 15 אלף שקל יותר אבל הוא יותר מרווח ופער המחיר ביניהם בערוץ ה-0 קילומטרים כמעט זניח. וזה עוד לפני שהזכרנו ארמדה שלמה של דגמים מתחרים, חלקם יותר גדולים, מרווחים ומאובזרים, שנעים סביב רף המחיר הזה. לפיכך מחכה ל-CX30 קרב שיווקי עז, שרובו יתנהל כנראה על ליבם של הלקוחות המסורתיים והנאמנים של מאזדה.

חלק מהמתחרות

ניסאן קשקאי

154 אלף שקל עולה גרסת הבנזין המאובזרת של ניסאן קשקאי. הממדים דומים למאזדה, תא הנוסעים מרווח והמנוע הוא 1.3 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 160 כוח סוס ו-27 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.9 שניות. הגרסה המאובזרת מצוידת בערכה מקיפה של מערכות בטיחות

סקודה קארוק

ב-154 אלף שקל מציעה הגרסה המאובזרת של הקארוק מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כוח סוס ובסיוע משקל עצמי נמוך ותיבה כפולת מצמדים הוא מאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות. הרכב גבוה מעט מהמאזדה, רחב יותר ומציע תא מטען בנפח 500 ליטר. סיאט אטקה מציעה מפרט כמעט זהה

קיה XCeed

המצטרפת החדשה של קיה לשוק זהה קונספטואלית למאזדה: רכב משפחתי (סיד) שעבר הסבה קוסמטית והנדסית לשמש כקרוס-אובר אופנתי. הממדים דומים למאזדה, בסיס הגלגלים הוא 2.65 מטר ותא הנוסעים מאובזר היטב. המנוע העיקרי הוא 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם 140 כוח סוס ותיבה כפולת מצמדים. התמחור יהיה אגרסיבי