גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פנאי פלוס: CX-30 של מאזדה איכותי אך יקר

כל עולם הרכב קורץ לתחום הפנאי ומאזדה מיישרת קו עם CX-30 ● למרות הייצור האיכותי והיכולות המשובחות, המחיר השאפתני עלול להקשות על ה-SUV להתמודד עם המתחרים - מבית ומחוץ

 

אם הייתם מחנים רכב SUV באחת מהערים הגדולות של אירופה באמצע העשור הקודם, סביר להניח שהייתם זוכים למטר של ביצים סרוחות או לכל הפחות לריסוס גרפיטי. כלי הרכב הגדולים נחשבו אז לסמל אנטי-חברתי בזבזני ומזהם וסומנו כמטרה שמועדפת על ידי ארגונים סביבתיים מיליטנטיים.

מאז חלה תפנית חדה בטעם של לקוחות הרכב באירופה. בחודש נובמבר מכירות ה-SUV והפנאי שברו שיא חדש עם נתח של 40% מכלל השוק במדינות האיחוד, בעודם דורסים פלחים ותיקים וירוקים. גם בישראל המכירות בפלח הזה שוברות שיאים עם כ-50%-60% מכלל שוק הרכב החדש ב-2019.

השילוב של פלח עם ביקוש מסיבי ורווחיות גבוהה קוסם לתעשיית הרכב ודוחף כיום את כל יצרני הרכב בעולם להשקיע משאבי עתק בהרחבה של ליין רכבי הפנאי והשטח שלהם בכל הקטגוריות. אם אין להם את התקציב, שנדרש לפיתוח מבראשית, הם מסתפקים לכל בתהליך "פנאי-זציה" של הדגמים הקיימים באמצעות עיצוב ומיתוג.

כך נולד גם ה-CX30, שמנסה להשתחל לרווח השיווקי הצר שבין ה-CX-3 הקומפקטי לאח הגדול והמצליח CX-5. מתחת לכסות נמצאת הפלטפורמה של מאזדה 3 האצ'בק החדשה, שנחתה אצלנו לא מזמן. אבל מעל לפני השטח הצליחו המעצבים להקנות לרכב אישיות משלו בזכות מרווח גחון מוגבה, פרופורציות אתלטיות וכמובן אלמנטים מתבקשים של "כאילו שטח" דוגמת חיפויי פלסטיק אפורים ומאסיביים בחלקו התחתון של הרכב, שמחברים חזותית בין הפגושים הקדמיים לאחוריים ומקיפים את הגלגלים.

רכב

קימורי מתכת מעודנים

לטעמנו החלק הנאה ביותר ברכב הוא הזנב, שמחצין ספורטיביות עם שלל קימורי מתכת מעודנים, זורמים, מדויקים ומורכבים לייצור. בסך הכול העיצוב ידידותי לעין, משמר את שפת העיצוב המוכרת של המותג ומספק ערך מוסף של סגנון חיים, שאותו מחבבים הלקוחות בפלח. צריך לזכור, שלבחירת הצבע יש השפעה מהותית על הנראות: רכב ההדגמה שלנו בצבע אפור הצליח להבליע את התוספות הקוסמטיות האפורות וכמעט לא משך תשומת לב על הכביש.

מי שזכה לשבת בתוך התא של מאזדה 3 החדשה יחוש ב-CX30 תחושה מוכרת מאוד. עיצוב עמדת הפיקוד והנדסת האנוש משוכפלים כמעט מהאחות המשפחתית והיתרונות הם תחושת איכות, שקשה לקבל להשיג אפילו במכוניות של מותגי פרימיום. מערך הפיקוד עטוי בחומרים פלסטיים שנראים ומרגישים יקרים, המתגים מוצקים וחרישיים, חללי האכסון מדופנים בחומרים אלסטיים, ובידוד הרעשים יכול ללמד דבר או שניים את ב.מ.וו ושות'.

החיסרון הוא, שגם המינימליזם של ה-3 שוכפל כאן עם אותו לוח מחוונים קלאסי, אפרפר וחסר מעוף ועם אותה מערכת מולטימדיה דלה בגרפיקה, בצבעים ובאפליקציות. העיצוב והתפעול מועתקים מדגמי הדור האחרון של ב.מ.וו. גרסת הבסיס בה נסענו מגיעה עם מערך יסודי ותחרותי של עזרי בטיחות אבל רמת האבזור הכללית בדגם הבסיס מתכנסת סביב המינימום ההכרחי ולא מצליחה להרשים.

סף הכניסה ממוקם בגובה נוח לכניסה ויציאה אם כי דלת אחורית צרה יחסית דורשת יותר גמישות מהמקובל בפלח הפנאי. למרות בסיס גלגלים קצר יחסית, חלל הפנים מרגיש מרווח יותר משמעותית מזה של מאזדה 3, עם מרחב כתפיים וראש שיספק גם נוסעים גבוהים מהממוצע ומרחב רגליים סביר לשניים פלוס במושב האחורי תודות לבליטה מתונה יותר של מנהרת התמסורת. תא המטען מסתפק ב-430 ליטר - רחוק מהנפח של התא באטקה/קארוק, למשל - אבל הוא מעוצב היטב וקיפול מסעד המושב האחורי מגדיל משמעותית את שימושיות ההטענה.

מאזדה מציעה בחו"ל שלל מנועים מתוחכמים עם סיוע היברידי וטכנולוגיה עתידנית. לישראל מגיעים כרגע אותם מנועי 2 ו-2.5 ליטר בנזין ותיקים ומוכרים, שמניעים גם את האחות הגדולה מאזדה CX-5. את מנוע ה-2 ליטר בהספק 165 כוח סוס, גרסה שאינה מוצעת באירופה, כבר פגשנו בדגמים רבים של החברה ולמרות גילו המתקדם הוא עדיין מציע פעולה נעימה ומעודנת.

בהיעדר טורבו הוא משיג את עיקר הדחף שלו בסל"ד גבוה יחסית אבל בסיוע מצב הספורט של תיבת ההילוכים הוא מטפס לתחום הגבוה במד הסל"ד בצורה די זריזה וחלקה ומייצר דחף ראוי מבלי להפר את השלווה האקוסטית בתא. תיבת ההילוכים מסתפקת בשש מהירויות אבל מספקת תגובה זריזה מספיק ל"קיקדאון" בעקיפות והתאוצה (9.7 שניות מאפס ל-100) מתונה יחסית למנועי טורבו מודרניים בהספק דומה. שוחרי ריגושי הכוח יצטרכו לחפש אותם במקום אחר - או לשדרג למנוע ה-2.5 ליטר, שמציע יותר מומנט והספק.

כצפוי, צריכת הדלק לא שוברת שיאי חיסכון בפלח. בנהיגת המבחן הנמרצת שלנו, שכללה עליות ושימוש תכוף במצב ספורט, היא נעה סביב כ-10 קילומטרים לליטר. נהיגה מתונה יותר תשפר את הממוצע בכ-20%.

חובבי נהיגה נמרצת

הערך המוסף המוצהר של מאזדה נמצא בכיול הדגמים שלה עבור נהגים חובבי נהיגה נמרצת ובהתחשב באיכויות הדינמיות הגבוהות של נקודת המוצא, שלדת המאזדה 3 החדשה, ה-CX30 בהחלט לא מביישת את המוניטין. ריסון תנודות המרכב בנסיעה הוא אחד הטובים בפלח ה-SUV, בוודאי בהשוואה למותגים עממיים. מרכז כובד נמוך יחסית מסייע להשיג אחיזת כביש גבוהה ותחושה רהוטה ברוב תנאי הנהיגה. ההיגוי אמנם אינו חד ומהיר כמו אצל האחות המשפחתית אבל הוא מעניק קשר די ישיר ונטול הפרעות בין הנהג לגלגלים. בקיצור, זה רכב פנאי נעים מאוד לנהיגת שבת נמרצת על כבישים פנויים ומתפתלים. נוחות הנסיעה נוטה לצד הנוקשה ובורות עירוניים נספגים בצורה קצת פחות טובה מאצל פיז'ו 3008, למשל, אבל יש בפלח גם דגמים פחות נוחים.

בשורה התחתונה ה-CX-30 הוא כלי יעיל, נאה וממוקם בחלק העליון של הכלים המהנים לנהיגה בפלח שלו. אבל כאשר מגיעים לתמחור המיצוב מתחיל להיות מורכב. גרסת הבסיס עם מנוע 2 ליטר עולה כ-152 אלף שקל. במחיר הזה אפשר לרכוש את ה-CX-3 עם אותו מנוע אבל ברמת הגימור המפוארת ביותר שכוללת עור, מושבים חשמליים ועוד.

דגם הבסיס של ה-CX-5, עם אותו מנוע, עולה 15 אלף שקל יותר אבל הוא יותר מרווח ופער המחיר ביניהם בערוץ ה-0 קילומטרים כמעט זניח. וזה עוד לפני שהזכרנו ארמדה שלמה של דגמים מתחרים, חלקם יותר גדולים, מרווחים ומאובזרים, שנעים סביב רף המחיר הזה. לפיכך מחכה ל-CX30 קרב שיווקי עז, שרובו יתנהל כנראה על ליבם של הלקוחות המסורתיים והנאמנים של מאזדה.

חלק מהמתחרות

ניסאן קשקאי

154 אלף שקל עולה גרסת הבנזין המאובזרת של ניסאן קשקאי. הממדים דומים למאזדה, תא הנוסעים מרווח והמנוע הוא 1.3 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 160 כוח סוס ו-27 קג"מ ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.9 שניות. הגרסה המאובזרת מצוידת בערכה מקיפה של מערכות בטיחות

סקודה קארוק

ב-154 אלף שקל מציעה הגרסה המאובזרת של הקארוק מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם 150 כוח סוס ובסיוע משקל עצמי נמוך ותיבה כפולת מצמדים הוא מאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-8.6 שניות. הרכב גבוה מעט מהמאזדה, רחב יותר ומציע תא מטען בנפח 500 ליטר. סיאט אטקה מציעה מפרט כמעט זהה

קיה XCeed

המצטרפת החדשה של קיה לשוק זהה קונספטואלית למאזדה: רכב משפחתי (סיד) שעבר הסבה קוסמטית והנדסית לשמש כקרוס-אובר אופנתי. הממדים דומים למאזדה, בסיס הגלגלים הוא 2.65 מטר ותא הנוסעים מאובזר היטב. המנוע העיקרי הוא 1.4 ליטר טורבו-בנזין עם 140 כוח סוס ותיבה כפולת מצמדים. התמחור יהיה אגרסיבי

עוד כתבות

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

כך נלחמים חוקרים יהודים וישראלים בחזית האקדמית

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס