הדירקטוריון אישר: ניר שטרן עובר לפז לאחר 8 שנים כמנכ"ל סלקום, ירידה של 80% במניה ושכר של כ-26 מיליון שקל

מועד תחילת כהונתו של שטרן טרם סוכם וישראל קלפר ישמש כממלא מקום המנכ"ל, בנוסף לתפקידו כסמנכ"ל סחר וסיטונאות, עם פרישתו של יונה פוגל בסוף החודש • סלקום הודיעה כי הקימה ועדה לאיתור מנכ"ל חדש, וכי היו"ר עמי אראל ייקח חלק פעיל בניהול חילופי המנכ"לים והוצאתה לפועל של תוכנית הארגון מחדש

ניר שטרן / צילום: תמר מצפי
ניר שטרן / צילום: תמר מצפי

דירקטוריון חברת האנרגיה פז  התכנס הבוקר (ה') ואישר את מינויו של ניר שטרן, מנכ"ל סלקום  , לתפקיד המנכ"ל החדש של החברה, לאחר שוועדת האיתור בראשות היו"ר אברהם ביגר בחרה בו לתפקיד. שטרן יחליף את המנכ"ל הפורש יונה פוגל. בעקבות הבחירה בשטרן כמנכ"ל דיווחה היום פז כי כהונתו של פוגל תסתיים בסוף דצמבר, בהתאם להסכם סיום ההעסקה שלו. עם זאת, מועד תחילת כהונתו של שטרן טרם סוכם, ועד למועד כניסתו לתפקיד מינה הדירקטוריון את ישראל קלפר כממלא מקום המנכ"ל, בנוסף לתפקידו הנוכחי כסמנכ"ל סחר וסיטונאות.

לדברי מקורבים לפז, תהליך בחירת המנכ"ל החדש היה ארוך והחל עם 35 מועמדים, שהציעה חברת הייעוץ עמדה. מתוכם נבחר לבסוף שטרן, שמגיע עם ניסיון ניהולי עשיר בתחום התקשורת, אולם ללא רקע כהונה בתפקיד בכיר במגזר האנרגיה. לדבר ביגר: "ניר הוא מנהל בעל ניסיון מוכח בהתמודדות עם אתגרי שוק מורכבים ואני בטוח שיחד עם הנהלת פז הוא יביא ליישום התוכנית להעלאת ערך החברה לבעליה ויצעיד את פז קדימה".

בעקבות בחירתו יעזוב שטרן את תפקידו הנוכחי כמנכ"ל חברת סלקום, אליו נכנס לפני יותר משמונה שנים. מסלקום נמסר כי שטרן הודיע לדירקטוריון על כוונתו להתפטר בזמן הקרוב (במועד שטרם נקב) וכי הדירקטוריון מינה ועדה לאיתור מנכ"ל חדש. עוד הודיעה סלקום כי הדירקטוריון שלה ממשיך להיות מחויב לתוכנית הארגון מחדש, עליה הודיעה החברה לאחרונה, וכי יו"ר הדירקטוריון עמי אראל ייקח חלק פעיל בניהול התהליך של חילופי המנכ"לים. אראל גם יפקח באופן פעיל על יישום פעילותה העסקית של החברה והוצאתה אל הפועל של תוכנית הארגון מחדש.

הסכומים שצבר ניר שטרן כמנכל סלקום
 הסכומים שצבר ניר שטרן כמנכל סלקום

שטרן עוזב את סלקום במהלכה של תקופה מורכבת עבורה, במסגרתה נאלצה רק לאחרונה לצאת לגיוס מיידי של 312 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות. גיוס זה יגדל בכ-123 מיליון שקל נוספים, במקרה של מימוש מלא של האופציות למניות. גיוס זה, אותו הוביל שטרן מול שוק ההון המקומי, התבסס על התחייבות של הנהלת סלקום לביצוע מהלך רחב של ארגון מחדש לפעילותה. מהלך זה אמור לכלול הפחתה של 150 מיליון שקל בהוצאות השנתיות של החברה (כולל פיטורי עובדים), הפחתת היקף ההשקעות לרמה שנתית של 450-500 מיליון שקל, הפחתת חוב באמצעות רכישה חוזרת של אג"ח ב-150 מיליון שקל ומכירת אשראי (פקטורינג) של ציוד הקצה ללקוחות בסך של 100-150 מיליון שקל, לגורמים פיננסיים.

את כל אלו היה אמור שטרן להוציא אל הפועל במהלך 2020. כך, שהחלטתו לעזוב את סלקום עוד בתחילתו של התהליך הפתיעה עד מאוד את המשקיעים בשוק ההון ואלו הובילו אתמול את מניית סלקום לירידה של 6.3%. היום נבלמה הירידה וסלקום אף נסחרה בעלייה של כ-1%, אך עברה בהמשך שוב לטריטוריה השלילית. מנגד, שמרה מניית פז על יציבות יחסית, כך שניתן לומר שבקרב משקיעי מניית פז לא נרשמה התלהבות יתרה מהבחירה בשטרן.

הרווחים נשחקו והחוב נותר גבוה

שטרן מסיים את תפקידו לאחר כשמונה שנים, בהן זכה לשכר בעלות כוללת של כ-26 מיליון שקל. בתקופת כהונתו פעלה הנהלת סלקום להרחבה משמעותית של בסיס העסקים של החברה (ראה הרחבה בפרשנות), תוך התמודדות עם סביבה עסקית מורכבת, שכללה כניסת מתחרים חדשים ותחרות עזה ששחקה את רווחי החברות. למרות זאת, אותה הנהלה גם השאירה את סלקום עם בסיס חוב גבוה מדי שהיקשה על תפקודה וגרר את הצורך בגיוס הון נוסף.

נכון לסוף ספטמבר 2019 הציגה סלקום חוב פיננסי נטו של 2.29 מיליארד שקל, וזאת לעומת חוב פיננסי נטו של 950 מיליון שקל בלבד שהציגה באותו המועד המתחרה המרכזית פרטנר. לשם השוואה בסוף ספטמבר 2011, רגע לפני ההודעה על מינויו של שטרן לתפקיד המנכ"ל, הציגה סלקום חוב פיננסי נטו של 4.82 מיליארד שקל, בשעה שאצל פרטנר הסתכם החוב נטו בהיקף דומה של מ-4.72 מיליארד שקל.

הפער בין החוב נטו של סלקום לזה של פרטנר, הצטמצם החודש לכ-1 מיליארד שקל בעקבות גיוס ההון שביצעה סלקום. עם זאת, מדובר עדיין בפער גבוה שמשקף גם כעת את ההבדלים בשווי השוק של שתי החברות המתחרות. (1.45 מיליארד שקל של סלקום לעומת 2.44 מיליארד שקל של פרטנר). פער שווי זה החל להיפתח במהלך 2018, בעקבות ירידה חדה שרשמה סלקום ביחס לפרטנר. למעשה, מאז סוף אפריל אשתקד איבדה סלקום כ-60% מערכה, בעוד פרטנר מצליחה לשמור על יציבות. וכך, שתי המניות שנחשבו בעבר לכמעט תאומות סיאמיות, רחוקות מאוד מהגדרה זו כיום.

בדיקת תשואות שתי המניות מאז פרסום ההודעה על מינויו של שטרן למנכ"ל סלקום באוקטובר 2011 ועד להיום, מעלה כי בתקופה זו הניבה מניית סלקום תשואה שלילית (מתואמת דיבידנדים) של יותר מ-80%. לשם השוואה, מניית פרטנר רשמה בתקופה זו תשואה שלילית (מתואמת דיבידנדים) נמוכה יותר של 50% בלבד.

יצטרך ללמוד תחום חדש

שטרן יצטרך להתחיל בתקופה הקרובה בלימוד מעמיק של מגזר האנרגיה בישראל בכלל, ושל פעילותה של חברת פז בפרט. פז עוסקת כיום בהפעלת רשת של תחנות תדלוק וחנויות נוחות, ומחזיקה במקביל גם בבעלות על בית הזיקוק באשדוד. בנוסף לכך, פועלת פז גם בתחומים תעשייתיים משיקים, ובהם ייצור שמנים לתעשייה ולרכב, ייצור מוצרי איטום ועוד.

שטרן יחליף כאמור את המנכ"ל הוותיק יונה פוגל, שנאלץ לפני שלושה חודשים לסיים את תפקידו, בתום 12 שנות כהונה, בעקבות חילוקי דעות עמוקים עם יו"ר החברה אברהם ביגר. ביגר התמנה לתפקיד יו"ר פעיל בפז (50% משרה) במרץ האחרון. המחלוקות בין השניים נגעו, בין השאר, לאפשרות של פיצול בית הזיקוק של פז באשדוד.

ביגר מונה לתפקיד היו"ר לאחר שיו"ר פז הקודם, יצחק עזר, התפטר לפני כשנה, תוך שהעלה טענות קשות נגד איכות הממשל התאגידי בחברה. בעקבות ההתפטרות של עזר נוהל במשך כמה חודשים מאבק בין חברי הדירקטוריון והמשקיעים המוסדיים, בנוגע לזהות היו"ר החדש ושינוי תקנון החברה לצורך הגדלת הדירקטוריון. לבסוף הצליחו בתי ההשקעות פסגות ומיטב דש להוסיף את ביגר כחבר נוסף לדירקטוריון, ובהמשך אישרו בעלי המניות את מינויו ליו"ר.

פוגל (65), לשעבר בכיר בבנק לאומי, מונה לתפקיד מנכ"ל פז באוקטובר 2007 על ידי בעל השליטה דאז, צדיק בינו. מאז הצטברה עלות שכרו בחברה לכ-60 מיליון שקל ב-12 שנים, כולל מענקים ותגמול הוני. לאחרונה אושר לפוגל גם"מענק פרישה מיוחד", בסכום של 3 מיליון שקל. 

גילוי מלא: אברהם ביגר הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס"