חברת הנדל"ן מישורים תובעת מהמייסד והבעלים גיל בלוטרייך 11 מיליון שקל "בגין נזקים לחברה"

בפנייתה לביהמ"ש טוענת החברה כי "בלוטרייך הפר את חובת האמונים שלו כנושא משרה ואת חובת ההגינות כבעל שליטה" • בלוטרייך: "מדובר בתביעה מופרכת, שהוגשה ע"י ועדה שהייתה מורכבת מנציגים של אלכס שניידר, שעימו יש לי סכסוך שליטה"

גיל בלוטרייך / צילום: איל יצהר, גלובס
גיל בלוטרייך / צילום: איל יצהר, גלובס

במהלך יוצא דופן של חברת הנדל"ן מישורים , דיווחה אתמול (ד') החברה על הגשת תביעה בהיקף של כ-11 מיליון שקל נגד גיל בלוטרייך, מייסד מישורים ומבעלי השליטה בה, "בגין נזקים שגרם לחברה". זאת, בהמשך למסקנות הוועדה המיוחדת, שעל הקמתה החליט דירקטוריון החברה לפני כשנה. 

הוועדה המיוחדת קמה במטרה לבחון את התנהלותו של בלוטרייך במהלך הפיכתו של אלכס שניידר לבעל מניות במישורים ולשותף בשליטה בחברה, אחרי שנחשפו הסכסוך בין השניים והטענות ההדדיות שהפנו זה כלפי זה. הוועדה בחנה את הליך הקצאת המניות הפרטית של מניות מישורים שנעשתה לשניידר בסוף 2015, ואת מכירת נתח ממניותיו של בלוטרייך לשניידר פחות משנה לאחר מכן במחיר גבוה בהרבה - מכירה שהפכה את השניים לשותפים בשליטה במישורים.

בהמשך לכך, במסגרת מסקנותיה, שפורסמו באוגוסט האחרון, המליצה הוועדה למישורים "לפעול למיצוי זכויותיה מול בלוטרייך, ובכלל זאת, לנקוט הליכים משפטיים מולו". כעת מבקשת מישורים, באמצעות משרד עורכי הדין קסוטו ושות', בפנייתה למחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, לקבוע כי "בלוטרייך הפר את חובת האמונים שלו לחברה כנושא משרה ואת חובת ההגינות כבעל שליטה בחברה".

עוד מציינת מישורים בתביעתה כי בהתנהלותו בצירוף שניידר לבעל מניות בחברה, בלוטרייך "העדיף 'במקרה הרע' את טובתו האישית (וליתר דיוק, את טובת כיסו האישי) על פני טובת החברה, ו'במקרה הטוב' הסתיר מהחברה מידע קריטי שהיה בידיעתו ושהיה מהותי לחברה בטרם ביצעה את ההקצאה הפרטית לשניידר".

עוד מדגישה מישורים כי בין הצדדים "אין מחלוקת על העובדות", אלא "עיקרה של המחלוקת נסוב בשאלת כימות הנזק הנובע ממסכת העובדות".

בלוטרייך: "לא נגרם כל נזק לחברה"

בנובמבר 2016 רכש שניידר כ-16% ממניות החברה מידי בלוטרייך תמורת כ-45 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 9.5 שקלים. זאת, כשנה לאחר ששניידר השקיע כ-40 מיליון שקל בהנפקה פרטית של כ-21% מהונה של מישורים, לפי מחיר מניה של 6 שקלים.

שניידר הוא ממייסדי חברת ההחזקות Midland Group, העוסקת בתחומי הפלדה, החקלאות, הנדל"ן, הספנות והייצור התעשייתי. בעבר הוא נכלל ברשימת המיליארדרים של מגזין "פורבס". בדצמבר 2007 נהפך שניידר לשם מוכר גם בקרב אוהדי הספורט בישראל, כשרכש את מועדון הכדורגל מכבי תל-אביב מידי לוני הרציקוביץ'. שנתיים לאחר מכן העביר את הבעלות במועדון הכדורגל לידי איש עסקים קנדי אחר, מיטש גולדהאר, המחזיק בה עד היום. 

בתגובה לתביעה, נמסר מטעמו של גיל בלוטרייך כי "מדובר בתביעה מופרכת שהוגשה על-ידי ועדה שהייתה מורכבת מנציגים של שניידר, שעמו יש לבלוטרייך סכסוך שליטה, כך שכל אחד יכול להסיק בעצמו כמה להתייחס ברצינות למסקנותיה. כמובן שהוועדה התעלמה מכך שממצאיה עמדו בסתירה למה שהיא עצמה הכריזה בתחילת התהליך, משלוש חוות-דעת הקובעות חד-משמעית כי לא נגרם כל נזק לחברה, וכי העסקאות בוצעו בשווי הוגן.

"עדות נוספת לכך שמדובר בתעלול תקשורתי, היא שהצענו להעביר את הנושא להכרעה מהירה של איש מקצוע, תוך התחייבות מראש של בלוטרייך לשלם ככל שיהיה חיוב כלשהו כלפיו. הצעה זו נותרה ללא מענה. ככל הנראה, יש מי שחשב שלא ייצא לו תועלת מהליך שכזה, וכי כותרת בעיתון חשובה יותר. אגב, שניידר ביצע באחרונה עסקה בפרמיית שליטה דומה לזו בעסקה בינו לבין בלוטרייך - מה שנותן משנה תוקף לכך שאין בתביעה דבר".

המניה עלתה ב-40% מתחילת הסכסוך

מישורים - הפועלת בתחום הנדל"ן בישראל ובארה"ב וכן בתחום המלונאות בקנדה ובארה"ב באמצעות החברה-הבת סקייליין - נמצאת כבר יותר משנה בכותרות בשל הסכסוך בין צמד בעלי השליטה. מאז שנחשף הסכסוך בנובמבר 2018, מניית מישורים מתאפיינת בתנודתיות גבוהה יחסית, ובסך-הכול טיפסה בכ-40% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-280 מיליון שקל.

אחרי שהפתרונות שגובשו לסכסוך, ובהם רכישת מניותיו של מי מהשותפים, נכשלו - הגיעה הדרמה במאבק בין שני בעלי השליטה לשיאה בספטמבר האחרון, עם מהלך השתלטות עוינת שביצע שניידר, במשותף עם המנכ"ל היוצא של קבוצת אי.די.בי, שולם לפידות. השניים רכשו את חלקה של קבוצת הביטוח הראל במישורים, שעמד על קרוב ל-8%. שניידר ולפידות השקיעו יחד כ-26 מיליון שקל בעסקה שנעשתה מחוץ לבורסה, והגדילו את חלקם בחברה לכ-45%, מול כ-38% של בלוטרייך.

בלוטרייך מצדו פנה לבית המשפט בבקשה למתן צו מניעה זמני, שיאסור על שניידר "לנקוט כל פעולה או עסקה שמנוגדת להוראות הסכם השליטה המשותפת שבין הצדדים". בינתיים הצו הוסר, והכרעה בסכסוך בין הצדדים צפויה לעבור לשנה הבאה.